کد خبر: 8214
1400/09/08 - 14:15


صدای زنجان دلایل عدم حمایت مالی صنایع از ورزش استان را بررسی می‌کند؛

حمایت صنعت از ورزش فعلا ممکن نیست

صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی: با توجه به مشکلات مالی که در حوزه تولید است حمایت از ورزش امکان پذیر نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- 20 آبان‌ماه سال جاری مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در مجمع انتخاباتی ریاست هیئت فوتبال استان زنجان، مشکل اصلی نبود موفقیت قابل توجه برای جلب مشارکت صنایع بزرگ استان زنجان برای حمایت از تیم‌های ورزشی از جمله فوتبال را خصوصی بودن واحدهای تولیدی بزرگ استان اعلام کرد.

علی خلیلی گفت: در سایر استان‌ها از جمله کرمان، واحدهای بزرگ «دولتی» در زمینه مس فعالند که در بحث اسپانسری به خوبی تیم‌ فوتبال این استان را حمایت می‌کنند اما زنجان با وجود داشتن صنایع بزرگی در زمینه «روی» در حوزه حمایت مالی از تیم‌های ورزشی از جمله فوتبال دستاوردی نداشته است که دلیل آن «خصوصی بودن» این واحدهاست!

در این میان تعدادی از فوتبالی‌ها و اهالی ورزش استان در گفت‌وگو با صدای زنجان گفتند که، مسئولان فوتبالی (هیئت قبل) و مسئولان اداره کل ورزش و جوانان واقعا چرا مشکلات ورزش را به نبود اسپانسر و خصوصی بودن کارخانجات بزرگ زنجان ربط می‌دهند؟ چه کسی گفته است مس رفسنجان دولتی است و به همین دلیل است که از تیم فوتبال حمایت می‌کند؟ در این استان (کرمان)، استاندار فرهنگ حمایت از ورزش را بین صنایع نهادینه کرده است! مسئولان هیئت فوتبال استان و اداره کل ورزش و جوانان آیا این مهم را از طریق استانداری زنجان پیگیری کرده و به ثمر رسانده‌اید؟ چرا مشکلات را به گردن اسپانسر می‌اندازید؟ مگر شهرداری زنجان برای تیم لیگ دسته دو که واگذار کردید، خرج نمی‌کرد؟

آن‌ها بر این عقیده‌اند که اگر اعضای هیئت سابق فوتبال استان و در راس آن‌ها فریدون اصفهانیان صداقتی با اسپانسرها داشتند، همین حالا نیز شورای شهر و شهرداری برای اسپانسر شدن تیم‌های فوتبال زنجان پیشقدم می‌شدند نه اینکه وقتی اسم فوتبال و بحث اسپانسرینگ می‌آید از گفتنش هم واهمه داشته باشند.

تولید را به سختی سرپا نگه داشته‌ایم! برای ورزش پولی نداریم!

اما واقعا چرا کارخانجات بزرگ و واحدهای تولیدی مهم استان زنجان که تا چند وقت پیش در حمایت از تیم‌ها و باشگاه‌های مختلف ورزشی از فوتبال و فوتسال گرفته تا ووشو، واترپلو و تکواندو همواره در صحنه حاضر بودند دیگر حاضر نیستند حداقل، حامی مالی تیمووشوی «زرین‌رود» خدابنده، نخستین تیم روستایی که در لیگ برتر کشور حضور دارد و در سال 99 به عنوان پدیده مسابقات شناخته شد، باشند؟

تعدادی از صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی زنجان با اشاره به معافیت‌های مالیاتی بابت خدمات ورزشی در نظر گرفته شده می‌گویند: درست است که به ظاهر این قانون مشوقی برای حمایت مالی از ورزش است اما با توجه به مشکلات مالی که در حوزه تولید است حمایت از ورزش امکان پذیر نیست!

یکی از مدیران واحدهای تولیدی استان که محصولات آن‌ها در کل کشور و حتی جهان شناخته‌شده است به صدای زنجان می‌گوید: تا چند سال پیش اسپانسر تیم‌ها و باشگاه‌های مختلف ورزشی زنجان نظیر فوتبال ساحلی، اسکواش، واترپلو، تکواندو، فوتسال و بسکتبال بودیم اما به علت مشکلات مالی که داریم نمی‌توانیم از ورزش حمایتی داشته باشیم، باور کنید کارخانه به سختی کارهای روزمره خود را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تصور می‌کنم تقریبا تمامی کارخانجات استان نیز مشکل مشابهی دارند و بحث بدبینی نسبت به ورزش مطرح نیست، اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان درباره باز بودن دست کارخانجات دولتی نسبت به کارخانجات خصوصی در حمایت مالی از ورزش را تائید می‌کند.

مگر زنجان تیم حرفه‌ای دارد؟

دیگرفعال اقتصادی زنجان هم با تائید تاثیر مشکلات مالی صنایع که می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در عدم تمایل آن‌ها در عرصه ورزش باشد به صدای زنجان می‌گوید:درست است که زنجان دارای جایگاه ملی و حتی جهانی در برخی از ورزش‌ها نظیر ووشو و واترپلو و زمانی هم بدمینتون بود اما باید بپذیریم که در زمینه ورزش حرفه‌ای فعالیتمان چشمگیر نبوده است!

وی با بیان اینکه اگر مسئولان اداره کل ورزش و جوانان و ورزشی‌های استان انتظار حمایت مالی صنایع از ورزش را دارند باید در وهله نخست دغدغه‌شان برنامه‌ریزی در «ورزش حرفه‌ای» باشد، اضافه می‌کند: توجه به ورزش حرفه‌ای گامی در مسیر «اقتصاد ورزشی» است، ورزش باید برای تولیدکننده و اسپانسر هم سودآور باشد نه فقط ورزشی‌ها! ما فقط به این نکته تاکید می‌کنیم که به طور مثال فوتبال شهرداری ما قابلیت صعود به فلان لیگ و جایگاه را داشت! آیا واقعا تیم فوتبال و سایر تیم‌های ورزشی ما در حد تراکتورسازی تبریز، ماشین‌سازی تبریز، مس رفسنجان و فولاد مبارکه اصفهان هستند؟ اسپانسرهای این تیم‌ها به هزار و یک دلیل از تیم‌ها حمایت می‌کنند و مطمئن باشید اگر مثلا یک میلیارد هزینه کنند 2 برابر آن درآمد هم کسب می‌کنند!

به دنبال معامله برد-برد هستیم، نمی‌خواهیم فقط پول پرداخت کنیم!

اقتصاد علمی است که در همه حوزه‌ها نقش اصلی را بازی می‌کند و ورزش نيز از اين امر مستثنی نيست. در دنيای کنونی ورزش ديگر يک تفريح و سرگرمی نيست، ورزش يک صنعت پرسود است که توانايی بالايی در جذب سرمايه‌های پايدار دارد.

در حال حاضر، ورزش و تفریحات سالم در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصادی این کشورهاست. کشورهای دنیا با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری رویدادهای جهانی، زمینه را برای ایجاد رشد اقتصادی خود هموار کرده‌اند.

یکی از تولیدکننده‌ها به صدای زنجان می‌گوید: ورزش ميدان رقابتی نسبتا سالم برای تقابل ملت‌ها و ابزاری برای انتقال تفکرات فرهنگی است و اين بخش اقتصادی ورزش است که اين صنعت را پيش می‌برد.

هیچ بنگاه اقتصادی راضی نیست که در حوزه ورزش فقط پول از جیبش بدهد! باید نگاه کاملا حرفه‌ای در کنار تیم‌داری و فعالیت‌های روتین ورزشی داشته باشیم.

ما تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی هم کاملا متوجه هستیم که چاردیواری واحد تولیدی‌مان را بزرگ کرده و چند دستگاه در آن مستقر کنیم و چندین کارگر را به کار بگیریم، ما هم به دنبال کسب درآمد از محل‌های دیگری نظیر حمایت از تیم‌های ورزشی استان که در کشور و حتی دنیا مطرح باشند هستیم.

اگر متولیان امر به این نکته توجه کرده و برنامه‌ریزی مدونی در تقویت ورزش حرفه‌ای استان داشته باشند، دیگر لازم نیست به دنبال اسپانسر باشند این بار اسپانسر است که به دنبال تیم یا باشگاه ورزشی مدنظر می‌رود و دیگر شاهد چالشی به اسم «اسپانسر» نخواهیم بود!

نبود برنامه مدون در حوزه ورزش حرفه‌ای را می‌پذیریم!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با قبول این اظهارات با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد تجهیزات ورزش وارداتی است، اضافه می‌کند: قیمت تمامی اجناس نیز بستگی به دلار دارد، ما شاهد فشار مضاعف به خانواده‌ها و حوزه ورزش هستیم. بر این اساس اداره کل ورزش و جوانان، لیست کارخانجات و واحدهای بزرگ استان را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دریافت و برای جلب مشارکت مالی آن‌ها در حمایت از تیم‌های ورزشی وارد رایزنی شده است.

این مسئول با بیان اینکه ورزش و تفریحات سالم به عنوان یک صنعت پیش رو، به طور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه نقش دارند، تصریح می‌کند: ورزش باعث افزایش سطح سلامت و تندرستی جامعه، کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، افزایش چشمگیر اشتغال و با ورود سرمایه های پولی و مالی باعث افزایش رشد اقتصادی در کشور می‌شود.

این مسئول با اشاره به لزوم توجه به مدیریت اقتصادی در ورزش در کنار تربیت ورزشکاران حرفه‌ای که در تشکیل تیم‌های حرفه‌ای که در میادین ورزشی حرفی برای گفتن داشته باشند، به نقش هیئت‌های ورزشی در جلب مشارکت اسپانسرها بر لزوم راه‌اندازی کمیته‌های اقتصادی هیئت‌ها اشاره می‌کند.

او می‌گوید: در گذشته رویکرد دولت این بود که از طریق ادارات ورزش و جوانان استان‌ها، به هیئت‌های ورزشی کمک مالی می‌کرد اما با توجه به محدودیت در منابع دولتی باید در راستای توسعه ورزش به سمت سایر کانال‌های مالی برویم، اگر نتوانیم از این منابع نتیجه‌ای بگیریم، بازدهی آنچنانی در ورزش را شاهد نبوده و به تدریج شاهد نابودی آن نیز خواهیم بود!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناسپانسرینگحمایت مالیورزش
sedayezanjannews.ir/nx8214


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»