کد خبر: 8217
1400/09/11 - 13:4


محیط‌بانان زنجانی از پشت‌پرده محیط‌زیست زنجان می‌گویند؛

آهوان را سوءمدیریت می‌کشد

محیط‌بان‌ها: مگر می‌توانیم حرف بزنیم، اعتراض که می‌کنیم تبعیدمان می‌کنند!/ روزانه به طور متوسط 3 الی 4 راس آهو در منطقه سهرین تلف می‌شود/ علت اصلی کاهش جمعیت آهو به سوء‌مدیریت مدیران اداره کل برمی‌گردد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از محیط‌بانان در تماس با صدای زنجان خواستار حفظ شان محیط‌بانان و اجرای تمام و کمال قانون توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان و ارائه توضیحات دقیق در رابطه با علت از بین رفتن بخش قابل توجهی از گونه جانوری به ویژه آهوان دشت سهرین و منطقه حفاظت شده فیله‌خاصه شدند!

گرچه در چند روز گذشته انتشار خبر کاهش بیش از 500 راس از آهوان منطقه حفاظت شده سهرین زنجان تنها در یک سال و بهانه‌های ذکر شده از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان در این باره، حواشی و اظهار نظرهای متفاوتی در پی داشت اما تعدادی از محیط‌بانان در واکنش به این اظهارات خطاب به مسئولان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان می‌گویند: علت اصلی کاهش جمعیت آهو به سوء‌مدیریت مدیران اداره کل برمی‌گردد!

یکی از محیط‌بانان با بیش از 25 سال سابقه در انتقاد از عملکرد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: باعث و بانی تلفات شدید کل و بز در طارم، مسئولان اداره کل هستند و لاغیر! جای تاسف است که به جای بکارگیری نیروهای محیط‌بان در گشت‌های یگان حفاظت، آن‌ها را در بخش اداری به کار می‌گیرند و سنگینی کار بر دوش تعداد محدودی محیط‌بان که به حدود 10 نفر می‌رسند، افتاده است! البته در هر شیفت 5 نیروی حفاظتی مشغول گشت‌زنی در مناطق هستند.

گفته می‌شود روزانه به طور متوسط 3 الی 4 راس آهو در منطقه سهرین تلف می‌شود. این موضوع را بارها محیط‌بانان به مسئول منطقه اعلام کرده‌اند اما هیچگاه به آن ترتیب اثر داده نشده است!

یکی از محیط‌بان‌ها با اشاره به اینکه حدود 1500 راس آهو در سال جاری تلف شده است، می‌گوید: عامل تلف‌شدن این تعداد آهو فقط مسئولان محیط زیست بودند نه کسی دیگر!

او تاکید می‌کند: بیش‌ترین آمار آهو مربوط به منطقه «فیله‌خاصه» است اما چرا خودروی مشکل‌دار برای آن منطقه در نظر گرفته شده بود؟ همکاران شهید ما با این خودروها به تعقیب متخلفان رفته بودند! با این وجود مسئولان اداره کل به جای جایگزینی این خودورها با خودروهای صفرکیلومتر، آن را در اختیار مسئولان مناطق قرار می‌دهند حالا بماند که چند وقت پیش به خاطر عدم آشنایی به نحوه استفاده مسئول از این خودرو، ظرف چند ماه خودرو دچار نقص فنی شد و ده‌ها میلیون تومان بابت تعمیر آن به اداره تحمیل شد!

آهوان تحویلی به دانشگاه زنجان بیمار بودند؟

گفته می‌شود تاکنون 40 راس آهو برای افزایش تعداد آن‌ها و زادآوری این گونه ارزشمند از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به دانشگاه زنجان تحویل شده است اما به دلایل نامعلومی تلف شده‌اند!

او اظهارات مسئولان محیط زیست در ارائه علت تلف شدن آهوانی که تحویل دانشگاه زنجان شده بود را «بیماری» اعلام کرده‌اند را قابل قبول ندانسته و می‌گوید: این ادعای مسئولان محیط زیست است، به نظر می‌رسد علت تلف شدن این آهوان خودشان بوده‌اند! خب اگر مسئولان امر به خودشان اطمینان دارند پرونده را به کارشناسان دیگر بدهند تا بررسی کرده و نتیجه نهایی را اعلام کنند!

بی‌توجهی قوچ ارمنی را کُشت؟

این محیط‌بان در بخش دیگری از اظهارات خود به تلف شدن یک راس قوچ ارمنی با نام «پم‌پم» اشاره کرده و خطاب به مسئولان اداره کل می‌گوید: «شاید دیگران ندانند اما ما که محیط‌بانیم می‌دانیم که قوچ در منطقه هموار بالا و پائین نمی‌پرد تا گردنش لای تنه درخت گیر کرده و خفه شود! اصلا مگر قوچ پرنده است که تلاش کند از درخت بالا برود؟ آن روز تعدادی از همکاران در منطقه سهرین حضور داشتند اما به دستور مافوقشان برای چیدن گردو رفته بودند و از قوچ ارمنی هم غافل شده بودند! وگرنه اگر در منطقه حاضر بودند حتما متوجه مشکل این قوچ شده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز حادثه انجام می‌دادند!»

شکار مقابل چشم محیط‌بانان در منطقه حاج سیران به سمت قزل‌اوزن

دشت سهرین و فیله‌خاصه زیستگاه آهوهاست و در حاج سیران به سمت قزل‌اوزن جانورانی نظیر پلنگ، خرس و کل و بز وجود دارند که بنا بر ادعای محیط‌بان‌ها، نزدیک به 8 سال است اصلا سرشماری نشده‌اند! از استان‌های همجوار به راحتی شکارچیان شکارهای خود را مقابل دیدگان محیط‌بانان انجام می‌دهند که بسیار آزاردهنده است!

یکی از محیط‌بان‌ها مدعی است: موضوع کمبود نیرو و تجهیزات و کاهش گونه‌های جانوری را در سال 97 با مدیرکل فعلی حفاظت محیط زیست این سمت را عهده‌دار شده بود و مشغول گشت‌زنی از مناطق بود، مطرح کردیم اما ایشان به جای ارائه راهکار به ما گفتند «در این جا کره، ماست و نان محلی هم پیدا می‌شود؟!»

چرا محیط زیست استان زنجان حکم دیوان عدالت اداری را اجرا نمی‌کند؟

این محیط‌بان با بیان اینکه تا می‌آئیم حرف بزنیم و از عملکرد آقایان انتقاد کنیم یک ابلاغ می‌زنند و حکم انتقالی‌مان را می‌دهند و یا اضافه‌کارمان را پرداخت نمی‌کنند تا از نظر خودشان تنبیه‌مان کنند، می‌گوید: تبعید حق محیط‌بانی که 15 شبانه‌روز با کمترین امکانات در منطقه کار می‌کند، نیست! متاسفانه مدیران اداره کل با شخصیت ما بازی می‌کنند، سال قبل 4 نفر از ما که یکی از دو شهید محیط‌بان زنجانی نیز حضور داشت، برای گرفتن حق‌مان نزد مدیرکل رفتیم اما با پیگیری‌های مداومی که داشتیم کسی حق ما را نشنید از این رو به اجبار از طریق دیوان عدالت اداری حقوق خود را پیگیری کردیم.

بر اساس دادخواست ارائه شده از سوی این محیط‌بان در مقام شاکی و با استناد به قانون مدیریت خدمات کشوری که در آن ساعت کاری محیط‌بانان تعیین شده است، اعلام شده که: متاسفانه از بدو خدمت تا کنون ماهانه 360 ساعت (15 شبانه‌روز) مدام مشغول به خدمت است که برخلاف قانون بوده و اضافه‌کار واقعی نیز پرداخت نمی‌شود!

هر چند اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان بیان داشته که محیط‌بان‌ها مشمول ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری و دریافت اضافه‌کاری معمول نمی‌شوند و دارای شرایط مخصوص بوده و دارای مزایایی هستند که سایر کارکنان مشمول دریافت آن مزایا نیستند، رد شکایت را خواستار شده بود اما دیوات عدالت اداری با صدور رای اظهارات اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان را رد کرده و گفته است که؛

«با توجه به بررسی اوراق و محتویات پرونده نظر به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از جمله دستگاه‌ها و سازمان‌های احصا شده در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری است و بر این اساس مشمول مقررات قانون مذکور بوده و صرف ۀئین‌نامه و دستورالعمل‌های داخلی نیز تسری قانون مذکور را نفی نمی‌کند و مطابق ماده 87 قانون یاد شده ساعات کار کارمندان دولت 44 ساعت در هفته است و به موجب ماده 36 دستورالعمل خدماتی کادر محیط زیست، محیط‌بانان موظفند به صورت 18 شبانه‌روز خدمت و 12 شبانه استراحت کنند و حسب ماده 39 قانون استخدام کشوری و بند 9 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری در صورتی که کارمند موظف به انجام خدمت و یا کاری در غیر از ساعت اداری شود مشمول دریافت اضافه کار می‌شود.

در نتیجه بر این اساس دلیل و نص قانونی که پرداخت اضافه‌کار به شاکی را مردود اعلام و از طرفی محیط‌بانان را منصرف از ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری کند، وجود ندارد و در پرونده مشهود نشده است. بنابراین شکایت مطروحه موجه تشخیص و مستندا به ماده 10 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ورود آن صادر می‌شود.»

مسئولان محیط زیست استان می‌گویند حکم دیوان لازم‌الاجرا نیست!

با این وجود یکی از محیط‌بانان به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان که برای انجام وظیفه قانونی در اداره استخدام شده و بابت آن حقوق می‌گیرند به جای اجرای قانون می‌گویند رای دیوان لازم‌الاجرا نیست! خب اگر این گونه است چرا جایی مثل دیوان درست شده و قاضی‌ها در آن مشغول بررسی پرونده و صدور احکام هستند؟

او با اشاره به کاهش تعداد گونه‌های جانوری به ویژه آهو، کمبود شدید تجهیزات به ویژه بی‌سیم که حدود 8 سالی است با وجود پیگیری از طریق مسئولان استانی و حتی کشوری به آن ترتیب اثر داده نشده است، از استاندار زنجان تقاضا می‌کند تا برای شنیدن حرف‌های محیط‌بان‌هایی که حتی اجازه بازگویی مشکلات و مطالبه به‌حق‌شان را ندارند سری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان بزند!

اسامی محیط‌بانان به همراه دست نوشته‌های مکتوب و اسناد نزد صدای زنجان محفوظ است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحفاظت محیط زیستسهرینآبسالان
sedayezanjannews.ir/nx8217


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»