کد خبر: 8219
1400/09/11 - 15:59


گزارش صدای زنجان از رسیدگی شهرداری زنجان به یک تخلف در ساخت‌وساز شهری؛

این‌جا تخلف را می‌سازند

شهروند زنجانی: مردم در مسیر بوروکراسی اداری بابت پیگیری تخلفات خسته می‌شوند و شاید بسیاری از آنها از ادامه این مسیر دست بکشند/ عضو شورای شهر زنجان: شهرداری باید در مورد ساخت و سازهای شهری هوشمندانه برخورد کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شهر مثل موجود زنده‌ای در حال گسترش است. در گوشه و کنار ساختمان‌هایی فرو می‌ریزند و دوباره از نو ساخته می‌شود. شهرداری ناظر بر این ساخت و سازها است و وظیفه دارد که از ساخت و سازهای غیراصولی جلوگیری کند. موضوعی که میتواند در حفظ شاکله شهر و نظم و ترتیب آن نقش پر رنگی دارد.

افشاریان، یکی از شهروندان در مراجعه به صدای زنجان با اشاره به یک مورد از تخلفات ساختمانی شهر می‌گوید: من یک شهروند هستم و شاهد هستم که این موضوع (تخلفات ساختمانی) نه تنها برای من، بلکه برای تعداد بالایی از این شهروندان زنجانی رخ می‌دهد، اما متاسفانه اغلب مردم در مسیر بوروکراسی اداری برای پیگیری این تخلفات خسته می‌شوند و شاید بسیاری از آنها از ادامه این مسیر دست بکشند.

درِ مساله‌ساز

وی ادامه می‌دهد: 50 سالی است که در زنجان زندگی می‌کنم و در یک خانه در خیابان صفا و در کوچه شهید منصور مرادخانی سکونت دارم. منزل من در یک بن بست است و مساحت زمین آن 380 متر است. 40 سال بود که بدون هیچ مشکلی در خانه‌ام زندگی می‌کردم و با همسایه‌هایم هیچ مشکلی نداشتم تا اینکه 8 ماه قبل، همسایه‌ام خانه را دست پیمانکاری داد و بدون اینکه صحبتی شود از نظام مهندسی مجوز ساخت گرفتند.

این شهروند افزود: مشکل از آنجایی شروع شد که برای ساختمان آنها سه درب ورودی در نظر گرفته شد که دو درب اصلی آن در کوچه اصلی و یک درب در کوچه بن‌بست ما قرار دارد؛ که دری که در کوچه بن بست قرار دارد متقاطع با درب خانه ماست به طوری که وقتی درب این‌ها باز شود؛ درب خانه من کاملا مسدود می‌شود و همسایه‌ام برای اینکه سود بیشتری از این ساخت و ساز ببرد حاضر نیست درب خود را چند متری جابه جا کند.

تخلف‌های ادامه‌دار

به گفته او؛ این همسایه درب اصلی پارکینک خود را که در خیابان اصلی قرار داشت را حذف و درب پارکینگ (با قراردهی رمپ پارکینگ) چسبیده به درب آنها قرار داده است که طبق گفته مسئولین امر خطای فاحشی است و موجب بروز حادثه خواهد شد.

وی ادامه میدهد: من از این همسایه خواستم که درب پارکینک خود را جابه‌جا کنند و چند متر آن طرف‌تر انتقال دهد چرا که با وجود رمپ پارکینگ؛ این نقطه به یک نقطه خطرساز برای خانواده من تبدیل می‌شود. وجود این درب برای اهالی هر دو خانواده مشکل ساز خواهد شد، که نپذیرفتند و همچنان به ساخت و ساز خود ادامه دادند.

این شهروند با بیان اینکه من این موضوع را از همه مراجع ممکن پیگیری کردم، گفت: متاسفانه علیرغم پیگیری های من، این همسایه با علم به اینکه همه از شهرداری، مسکن و شهرسازی و شورای حل اختلاف رای را به من دادند اما همچنان شاهد ساخت و ساز این همسایه هستیم.

وی افزود: به دیوان عدالت اداری شکایت نوشتم و آنها نیز اعلام کرده‌اند که این تخلف محرز است و باید جلوی این کار گرفته شود. رای بدوی کمیسیون ماده 100 نیز به نفع من صادر شده است اما در تجدید نظر بدون اینکه به من اطلاعی داده شود ایشان به طریقی عدم خلافی گرفته‌اند. درصورتی که همه کارشناسانی که من از آنها مشاوره گرفته‌ام میگویند که کمیسیون ماده 100 قبل از اینکه سقفی نریخته باشد نمی‌تواند در این‌ زمینه ورود کند.

پروژه‌ای که متوقف نمی‌شود

این شهروند در پایان اظهار کرد: این پروژه نه تنها متوقف نشده است، بلکه همچنان خلافی طبقه اول آن وجود دارد و ساختمان با همان خلافی پیش می‌رود و دستورات شهرداری و معاون فنی شهردار و سایر مسئولان در ساخت و ساز این ساختمان نادیده گرفته شده است .

جابه‌جایی درب موردی ندارد، مساله تغییر کاربری است!

در این خصوص اما مهدی طالب، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه به طور کلی در ساخت و سازهای شهری بایستی دو نکته رعایت شود، گفت: یک بحث مقررات ملی ساختمان است که در سراسر کشور واحد و مشترک است و دیگری طرح تفصیلی است که هر برای هر شهری مختص خود آن شهر است و این طرح در نقاط مختلف متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه باید پرونده مورد بحث در دسترس قرار گیرد تا بتوان در این مورد بررسی‌های دقیق‌تر انجام شود، ادامه داد: اما به طور کلی اگر ملکی حتی یک درب داشته باشد و طول آن بیشتر از 20 متر باشد؛ این مالک می‌تواند دو درب پارکینگ بزند و جای این درب‌ها اصلا مهم نیست.

طالب با بیان اینکه این مقررات مربوط به مقررات ملی است، افزود: این مساله مشابه این است در ساختمانی که می‌سازید پنجره پذیرایی‌تان را جابه‌جا کنید و این جابه‌جا شدن پنجره مشکلی ندارد و در بحث درب پارکینگ هم این قضیه صدق می‌کند و این طور نیست که قانون بیاید بگوید که این درب از پلاک بغلی چه میزان فاصله دارد و موضوعات این چنینی! ولی این موضوع که می‌گویید که این موضوع از سوی شهرداری و دادستانی نامه‌نگاری شده است، این نوع مراجع فصل الخطاب هستند و اگر نقص فنی هم نداشته باشد موردی وجود ندارد و باید جلوی این ساخت و سازها گرفته شود.

وی با بیان اینکه این مورد را هم همکاران بازرسی ما، پیگیر بودند و محل را دیده‌اند و پیگیر تخلفات این واحد هست، اظهار کرد: بودن درب پارکینگ در آن نقطه مشکلی ندارد اما مشکل این است که مالک تغییر کاربری داده است و طبقه همکف بنا است تا مسکونی شود، در حالی که در مجوزش این منطقه پارکینگ بوده است و این تخلف است و این طور که من خاطرم است کار این فرد اکنون تعطیل است و درخواست مساعدت داشت که ما اجازه آن را ندادیم و گفتیم این پرونده باید کمیسیون برود چرا که یک ساخت و ساز غیر مجاز داشته‌اند و کمیسیون ماده 100 است که باید در این زمینه  تصمیم بگیرد.

شهرداری باید هوشمندانه برخورد کند

 این عضو شورای شهر با مستثنی خواندن این مورد، اظهار کرد: اما به طور کلی یکی از آفت‌هایی که شهرداری در ساخت و سازهای شهری با آن مواجه است این موضوع است که غالبا همسایه مجاور از کسی که در حال ساخت و ساز است شاکی می‌شود. در حالی که پشت پرده این شکایت موضوع دیگری است و به طریقی برخی افراد در پی سوءاستفاده از این مساله هستند که ما در شهرداری به این موضوع مبتلا هستیم. به ویژه در برخی از مناطق مثل شهرک کارمندان که بحث به لحاظ مالی عدد بزرگتری است!

طالب با بیان اینکه چنین بازی‌هایی در زمینه ساخت و ساز شهری وجود دارد، عنوان کرد: شهرداری باید در این زمینه دقت کند و به طریقی این موضوع را ساماندهی کند تا ساخت و سازها نظام‌مند و اصولی باشند و از طرف دیگر برای افرادی که در حال ساخت و ساز هستند مشکلی به وجود نیاید ولی در این مورد این ساخت و ساز باید تعطیل شود و تا آن‌جا که من می‌دانم  این موضوع تعطیل است و حدودو یک ماه است که اجازه ادامه ساخت و ساز به آنها داده نشده است اما همچنان پیگیر این مساله خواهم بود.

وی در پایان افزود: به طور کلی در صورتی‌که ساختمان و بنایی مغایر با قوانین و اصول شهرسازی مغایر باشد، شهرداری می‌تواند موضوع را در کمیسیون مربوطه که متشکل از یک عضو شورای شهر، یک قاضی دادگستری و نماینده وزارت کشور است مطرح ‌کند. در مرحله بعد از ذی‌نفع درخواست می‌‌‌شود که ظرف ده روز توضیحات و دفاعیات خود را به صورت کتبی به کمیسیون ارسال کند. بعد از گذشت ده روز، کمیسیون یک ماه فرصت دارد که با حضور یک نماینده از سوی شهرداری جلسه‌ای برگزار کند و در این مورد تصمیم مناسب را بگیرد. که اگر شهرداری از ادامه ساخت و ساز ساختمان که پروانه ساخت ندارد و یا مخالف مفاد پروانه ساخته شده است جلوگیری کند، باید ظرف یک هفته این مساله را در کمیسیون مذکور مطرح کند.

طالب ادامه داد: اگر کمیسیون در نهایت به از بین بردن همه یا قسمتی از بنا رای دهد باید حتما یک مهلت مناسب تا حداکثر دوماه برای این کار در نظر بگیرد. شهرداری موظف است تصمیم نهایی کمیسیون را به اطلاع مالک ساختمان برساند و در صورتیکه مالک در مهلت مقرر شده رای کمیسیون را اجرا کند شهرداری مستقیما وارد عمل می‌شود و تصمیم اتخاذ شده مبنی بر قلع بنا را اجرا می‌کند.

اظهارات عضو شورای شهر زنجان در حالی است که بنا بر تماس دوباره شهروند زنجانی با صدای زنجان، ساخت و ساز تعطیل نشده و هم‌چنان با تخلف‌ها گذشته ادامه دارد و توجهی به آن نمی‌شود!

پیگیری‌های خبرنگار صدای زنجان از مسئولان مرتبط شهرداری برای پیگیری این شهروند و مسائل مشابه نتیجه‌ای نداشت. با توجه به این‌که هنوز زنجان شهردار ندارد و سرپرست شهرداری هم در این شرایط تمایلی به دخالت در موارد این‌چنینی از خود نشان نمی‌دهد و از طرفی اغلب مسئولان شهرداری زنجان هم در نبود شهردار ترجیح می‌دهند کم‌ترین ارتباط را با مردم و رسانه‌ها داشته باشند، باید دید شهرداری در آینده چه واکنشی در این مورد و موارد مشابه خواهد داشت؟

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتخلفات شهرداریساخت و سازشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8219


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»