کد خبر: 8221
1400/09/14 - 10:54


گزارش صدای زنجان از ورود افتخارات جعلی به دنیای هنر؛

جعل افتخار برای هنر

یک مسئول در اداره فرهنگ و ارشاد استان زنجان: مخاطبان در مورد صحت و سقم اطلاعات منتشر شده و رزومه افراد، هوشمند باشند/ یک استاد دانشگاه: واگذاری تشخیص صحت و سقم مدرک به مخاطب درست نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رزومه یک شناسنامه کاری و تحصیلی است که برای ارزیابی صحت دانش، مهارت و سوابق هر فرد، در رشته‌های مختلف به کارفرما و یا مخاطب ارائه می‌شود. علی‌رغم اینکه معمولا این رزومه برای افراد جویای کار اهمیت دارد اما در حوزه فرهنگ و هنر نقش این رزومه تاحدودی می‌تواند متفاوت باشد به‌طوری که برخی هنرمندان به واسطه این رزومه به‌دنبال اعتباریابی و شناساندن خود به مخاطب خود هستند.

از همین رو برخی از آن‌ها برای دستیابی به وجهه قابل قبول در میان مخاطبان و مردم، اقدام به رزومه‌سازی و یا جعل رزومه ‌می‌کنند. اگر چه این فرآیند می‌تواند با شرکت در جشنواره‌های دست چندم و یا فرصت برگزاری نمایشگاه، گالری و کنسرت‌هایی که به لحاظ کیفیت در سطح پایینی قرار گرفته‌اند، فراهم شود اما نقش رسانه‌ها به‌عنوان مراکزی که در جلب افکار عمومی نقش دارند را نمی‌توان نادیده گرفت. پررنگ کردن کردن آن دسته از فعالیت‌های هنری که غالبا ارزش زیادی ندارند، می‌تواند افکار مخاطب را ساماندهی کنند.

مخاطبان هوشمند باشند

در این زمینه جعفرمحمدی، رئیس گروه فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حق طبیعی هر هنرمندی در هر سطحی است که موفقیت‌های خود را همرسانی کند، اظهار کرد: هر رخدادی در هر سطحی برگزیدگانی دارد که این افراد می‌توانند موفقیت‌های خود را همرسانی کنند و رسانه‌ها حق اطلاع‌رسانی در این‌ زمینه را دارند و اینکه ما بیاییم یک رتبه‌بندی کنیم و بگوییم این جشنواره ضعیف و یا قوی است و بایستی اطلاع‌رسانی صورت بگیرد یا نه، اشتباه است؛ منتهی این مخاطب است که خود بایستی تشخیص دهد که این مسابقه در چه سطحی برگزار شده است و آیا می‌توان آن را مهم دانست یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه «اداره‌کل فرهنگ و ارشاد در این زمینه ورود کند، که چه کار کند؟» ادامه داد: مخاطب باید سواد رسانه‌ای خود را به قدری بالا ببرد که بتواند اخبار را تجزیه و تحلیل کند و در مورد صحت و سقم آنها مطمئن شود، یعنی خودش متوجه شود که این جشنواره، جشنواره نازلی بوده است یا فاخر؟

محمدی با بیان اینکه خارج از حوزه مخاطب، من نظری نمی‌توانم داشته باشم، افزود: در بحث رزومه‌های جعلی نیز مخاطب باید عاقل باشد و ارزیابی کند که این روزمه تا چه میزان قوی است.

شرکت و پذیرش آثار در جشنواره‌ها نمی‌تواند دلیل توانایی فرد باشد

رئیس گروه فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شرکت و پذیرش آثار در جشنواره‌ها نمی‌تواند دلیل توانایی فرد باشد و شاید باید نظام رتبه‌بندی در این رابطه شکل بگیرد که اکنون این موضوع وجود ندارد و بنا براین چندان نمی‌توان روی این موضوع مانور داد.

وی افزود: شاید بتوان به صورت موردی صحت و سقم رزومه هنری برخی از افراد را بررسی کرد اما اینکه بخواهیم در مورد همه هنرمندان این موضوع را دنبال کنیم امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: اگر نظام ارزیابی رزومه‌کاری هنرمند درمحیط‌هایی که بایستی ارزیابی شود (مثلا در زمینه استخدام و به کارگیری فرد) یک نظام منسجم و قابل اتکایی باشد من رزومه‌سازی و ساخت رزومه جعلی را آسیب نمی‌دانم چرا که به هر حال این فرد هنرمند است اگر چه در سطح حرفه‌ای فعالیت نداشته باشد. ضمن اینکه در اداره ارشاد نیز برای برگزاری گالری در گالری‌های موجود یک ارزیابی‌های این چنینی وجود دارد و  اینطور نیست که به هر هنرمندی در هر سطحی اجازه داده شود در این گالری‌ها نمایشگاه برگزار کند.

باید دید که افراد از ساخت رزومه جعلی چه اهدافی را دنبال می‌کنند

در این زمینه رحمان پرچگانی، با اشاره به اینکه باید دید افراد از ساخت رزومه جعلی چه اهدافی را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: دو دلیل عمده ممکن است باعث گرایش به ایجاد رزومه‌های ناصحیح و به اصطلاح جعلی شود. اولین دلیل جهت استفاده در کارهای استخدامی است و دومین دلیل کسب وجهه هنری در حداقل زمان و بدون زحمت است.

وی ادامه داد: وقتی بحث جذب و استخدام است مسلما این رزومه کارشناسی می‌شود و طبیعتا رزومه‌سازی‌ها چندان خریدار نخواهند داشت به‌ویژه در سطوح دانشگاهی و تخصصی که سیستم‌های نظارت کیفی وجود دارد، هر چند متاسفانه در سیستم نظارتی هم بعضا روابط جای ضابطه‌ها را می‌گیرد و خود این هم یکی از دلایل فرعی گرایش به این روش‌های ناصحیحی است که خود معضلی می‌تواند، باشد.

این هنرمند اذعان کرد: به طور کلی ریشه عمده این مساله از اینجا نشات می‌گیرد که افراد در جامعه مشاهده کرده‌اند که سایرین در زمان‌های مختلف از این کار نتیجه گرفته‌اند و موفق شده‌اند! نمی‌توان گفت که سیستم و فیلتر‌های نظارتی وجود ندارد اما عملا این فیلترها دور زده می‌شوند و به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای و روابطی که وجود دارد نتیجه گسترش رزومه جعلی برای رسیدن به یک وجهه هنری را باعث می‌گردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ممکن است فرد تنها به دنبال استخدام نباشد و از این طریق می‌خواهد که یک وجهه را بین هنرمندان و مردم جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، به دست بیاورد، گفت: در هر دو صورت ساخت رزومه جعلی درست نیست و اینکه ما بگوییم باید بیننده و شنونده حواسش به این باشد که چه کسی هنرمند است و چه کسی نیست، شانه خالی کردن از وظایف است.

واگذاری تشخیص صحت و سقم مدرک به عهده مخاطب درست نیست

وی ادامه داد: واگذاری تشخیص صحت و سقم مدرک به عهده مخاطب درست نیست و طبیعی است که همه کس از این موضوعات تخصصی آگاهی ندارد. برای مثال منی که از ماشین استفاده می‌کنم و هر روز با آن سر و کار دارم؛ قرار نیست متخصص ماشین باشم و صنف و اتحادیه تخصصی سطح و قیمت هر محصولی را تعیین می‌کند. لذا نبود صنف تخصصی هنرمندان مثل خانه‌هنرمندان و انجمن هنرهای تجسمی به عنوان مرجع در این امور تخصصی مشکل‌ساز است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به نظر من ناظران و مسئولانی که در هر ارگان مرتبط با هنر فعالیت دارند، بایستی بر این موضوع رصد داشته باشد، گفت: برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و... بایستی فقط از مجرا و با نظارت انجمن‌های صنفی و تخصصی صورت گیرد و از برگزاری فعالیت‌های تخصصی هنری خارج از چارچوب‌های قانونی بایستی جلوگیری شود و صرف طرح شعارهای بزرگ و اهداف حتی کلان بدون برنامه و تخصص واقعا درست نیست‌ و از بین بردن بودجه عمومی و اتلاف انرژی و در نهایت باعث بی‌انگیزه شدن جامعه تخصصی و هنری می‌شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره صرفا برای اینکه جشنواره‌ای برگزار شود به هیچ وجه درست نیست، متاسفانه شاهد هستیم برنامه‌ها و جشنواره‌هایی در فضاهای غیر تخصصی برگزار می‌شود که بیشتر برای هد‌ف‌های مالی برگزارکنندگان و ارایه گزارش‌های صوری به بالادستی صورت می‌گیرد.

جشنواره‌ها باید تحت نظارت فرهنگ و ارشاد برگزار شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ارگان‌های ذی ربط مثل ارشاد با بازوهای تخصصی که در اختیار دارند مانند انجمن‌ها و خانه‌هنرمندان در وهله اول باید جشنواره‌ها را در اختیار خود بگیرند به طوری که هر ارگانی جشنواره‌ای برگزار می‌کند با نظارت این مراکز تخصصی صورت گیرد، اظهار کرد: اکنون هر ارگانی برای خود جشنواره و داور برگزار و انتخاب می‌کند و اصلا معلوم نیست موضوعات مطروحه، نحوه برگزاری و داوری‌ها به چه شکل اتفاق می‌افتد و آیا در مسیر درست خود هست یا خیر؟

وی با بیان اینکه من این را نمی پذیرم که بگوییم مردم باید در این زمینه آگاه باشند، اظهار کرد: مردم نمی‌توانند همه فن حریف باشند و همه چیز را بدانند. مردم اطلاع رسانی را می‌بینند و اصلا خبر ندارند که درآن جشنواره 7 نفر شرکت کرده اند یا 7 هزار نفر؟ دارای چه سطحی از هنر است؟ و چه جایگاهی در رشته تخصصی دارد؟

از آسیبهای رزومه جعلی در آستان هنر، افزایش برنامه‌های کاسب‌کارانه و خودباوری کاذب هنرجویان است

 پرچگانی ادامه داد: در سال‌های اخیر تجارتی تحت عنوان برگزاری گالری در سایر کشورها پدید آمده است که هنرجویان و جوان‌ترها به‌ دلیل عدم دسترسی به گالری‌ها و فضاهای تخصصی دست به دامن این به اصطلاح کیوریتورها (نمایشگاه‌گردان‌ها) که غالبا تاجر و کاسب هستند می‌شوند و برای پرکردن رزومه هزینه ‌گزافی را بابت به نمایش درآمدن آثارشان به بهانه حمل و نقل و... پرداخت می‌کنند، در حالی که اساسا اینگونه نمایشگاه‌ها و برنامه‌ها وجود خارجی ندارد و فقط در صفحاتی مجازی که شاید چندان هم مخاطب نداشته باشند بارگذاری می‌شوند و اصلا معلوم نیست که این آثار از کشور خارج می‌شوند یا خیر؟ در نهایت محصول نمایشگاه گواهی خشک و خالی و غیر معتبری است که خریدار آن خانواده‌ها و مردم عادی و بی‌اطلاع هستند. این هم از آفت‌های رزومه جمع کردن است و من به دانشجویان و شاگردانم همواره توصیه می‌کنم که فریب این برنامه‌های کاسب‌کارانه را نخورند

وی با اشاره به اینکه گالری حرفه‌ای است که آدرس و مکانی مشخص و با مجوز رسمی فعالیت کند، اظهار کرد: این گالری‌ها برای برگزاری نمایشگاه غالبا در وهله اول هنرمند را دعوت کند و در وهله دوم قرارداد حرفه‌ای با هنرمند بابت به نمایش در آوردن آثار می‌بندند.

پرچگانی ادامه داد: به دلیل ضعف و عدم آگاهی، است که جوانان به سمت به نمایش درآوردن آثارشان در این نمایشگاه‌های کذایی، گرایش پیدا میکنند و طیفی از هنرجویان جوان برای ساخت اعتبار یا وجهه هنری به این سمت می‌روند، این در حالی‌ست که این روزمه فایده ندارد و از لحاظ علمی و حرفه‌ای قابل استناد نیست.

این استاد دانشگاه افزود: از آسیب‌های دیگر این حوزه می‌توان به این اشاره کرد که فرد به یک خودباوری کاذب می‌رسد و به‌مرور تصور می‌کند که دامنه‌ای که باید در حوزه هنر طی می‌کرد، را طی کرده است و خود را استاد و متخصص این زمینه می‌داند و این باعث می‌شود که دیگر فعالیت نکند و به نوعی نسبت به این موضوع ارضا می‌شود و اگر اطرافیان او به این مساله هم دامن بزنند و همین فرد به دنبال این خواهد بود که نسل پس از خود را هم تربیت کند. یعنی این فرد خود هنوز در مرحله هنرآموزی است ولی به‌دلیل وهن و تصور غلطی که دارد این مسیر را خود و شاگردان و... همچنان ادامه می‌دهند و جلوی پیشرفت و خلاقیت خود و دیگران می‌شوند و این پروسه بسیار غلط و ناثوابیست.

پرچگانی افزود: در حالی‌ است که هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در دنیا و در کشورهای پیشرفته معمولا 6 تا 7 سال را طی می‌کنند تا اجازه گالری زدن پیدا کنند و این مربی است که پس از گذشت چند سال از هنرجویی فرد به او اجازه می‌دهد که همراه سایر هنرجویان یک گالری چند نفره و گروهی و سایر هنرها مثل موسیقی، کنسرت تحقیقی و... داشته باشند.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: مفهوم نمایشگاه گروهی این است که هنرجویانی که چند سال کار می‌کردند حال تصمیم به ارائه آثار خود کرده‌اند تا مسیر حرکت و پیشرفتشان را ابراز کنند اما وقتی یک نفر تصمیم به برگزاری یک نمایشگاه انفرادی می‌گیرد یعنی فرد به نقطه‌ای رسیده است که حرفی برای گفتن دارد و قرار است پنجره جدیدی و شخصی و قابل اتکایی را برای مخاطب باز کند چرا که او صاحب تفکر و بینش جدیدی شده است.

نقش رسانه در ساخت فرآیند رزومه‌سازی را نباید نادیده گرفت

این هنرمند افزود: در کنار موارد ذکر شده رسانه‌ها و به‌خصوص خبرگزاری‌ها که مرجع اخبار و اطلاعات و تولیدکننده خوراک خبری سایر رسانه‌ها و نشریات هستند هم نقش پررنگی در این حوزه دارند و غالبا به‌دلیل عدم استعلام مندرجات و رزومه‌های ارایه شده از مراجع تخصصی به‌نوعی در این مسیر غلط همراهی می‌کنند و به‌ نوعی مهر تایید بر عناوین جعلی و غیرحرفه‌ای می‌زنند و طبیعیست که مخاطبان به‌راحتی آن‌ را می‌پذیرند و این در حالیست که خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها خود در این زمینه تخصص ندارند و نبایستی در این روند غلط قرار گیرند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افراد در فضای مجازی این امکان را دارند که در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند و برای خود به دنبال ساخت وجهه باشند ولی تقریبا مردم اعتبار زیادی به فضای مجازی نمیدهند و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های تخصصی در این زمینه جایگاه استنادی دارند.

 وی با بیان اینکه رسانه‌ها مشاوران درست و کارآمدی ندارند که در این زمینه ورود داشته باشند، افزود: ارزیابی سطح تخصصی جوایز و موقعیت‌های هنری به عهده انجمن‌های تخصصی است که مشابه نظام‌های مهندسی و پزشکی و روانشناسی و... عمل می‌کند و مناسب‌تر است که این ارزیابی‌ها از این کانال صورت گیرد تا مردم بر اساس آن تصمیم بگیرند. البته به شرطی که خود انجمن‌ها هم به شکل تخصصی و با حضور هنرمندان زبده هر شهر و منطقه‌ای شکل گرفته باشد، کدام یک از این موارد را بپذیرند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهنرجعلکاذب
sedayezanjannews.ir/nx8221


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»