کد خبر: 8326
1400/10/18 - 9:24


گزارش صدای زنجان از روند الکترونیکی‌شدن نسخ در استان زنجان؛

زیرساخت‌هایی که درست نمی‌شوند

قرار بود از ابتدای دی‌ماه جاری کلیه نسخ به صورت الکترونیکی صادر شوند که بررسی‌های میانی نشان می‌دهد گرچه اغلب ذی‌نفعان از روند کاری تا حدودی رضایت دارند اما مشکلات ارتباطی و زیراختی هم‌چنان پابرجا هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هفته آخر آذرماه امسال بود که روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی از حذف نسخه کاغذی و اجرایی شدن نسخه الکترونیک در اول دی‌ماه خبر داد. پس از آن نیز بلافاصله سازمان بیمه سلامت از اجرای این طرح در این بیمه خبر داد.

این اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در حالی منتشر شد که سازمان نظام پزشکی به شدت با این موضوع مخالفت کرده و از عدم آماده‌سازی زیر‌ساخت‌های فنی و در نتیجه سردرگمی داروخانه‌ها، پزشکان و مردم تاکید کرده بود.

مخالفت نظام پزشکی با نسخه‌نویسی الکترونیک

علی سالاریان، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این رابطه گفته بود که با توجه به اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک یک تکلیف قانونی بوده و چند سالی از تصویب آن می‌گذرد، سازمان تامین اجتماعی برای اینکه حتما به این تکلیف قانونی عمل کند، اعلام می‌دارد که در بسیاری از نقاط آن را اجرا کرده و بدون مشکل و ایراد است لذا می‌توان آن را در سراسر کشور به اجرا درآورد، در حالی که خود آن‌ها بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که اشکالات کار بسیار زیاد است.

این مقام سازمان نظام پزشکی همچنین با اشاره به عدم صداقت بیمه‌ها در اعلام عدم آمادگی برای اجرای نسخه الکترونیک، بخشی از مشکلات تولید نسخه الکترونیک را عدم لود نسخه در داروخانه‌ها و مراجعه دوباره بیمار در نوشتن نسخه، قطعی برق، قطعی و کندی سرعت اینترنت عنوان کرد و گفت: برای برخی زیرگروه‌های پزشکی هنوز زیرساختی آماده نشده است، وضعیت دارو‌های ترکیبی در این نسخه‌ها مشخص نیست از سوی دیگر گاه بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج مانند بیماران مبتلا به سرطان نیز در این وضعیت دچار مشکل شده‌اند.

مشکلات داروخانه‌ها در نسخه‌نویسی الکترونیک

همزمان با این موضوع علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از ایجاد مشکلاتی برای داروخانه‌ها خبر داده بود. این مشکلات موجب شده بود بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار تعویق اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک شود، اما این درخواست او با جواب منفی ابراهیم رئیسی مواجه شد. پس از این موضوع بود که هم سازمان بیمه سلامت و هم سازمان تامین اجتماعی در اقدامی همزمان از حذف نسخه کاغذی و در نتیجه آنلاین شدن نسخ از اول دی‌ماه سال جاری خبر دادند. با این وجود باید دید که وضعیت نسخه‌ نویسی الکترونیک پس از تصویب این قانون در داروخانه‌ها به چه شکل است؟

 در گزارشی میدانی خبرنگار صدای زنجان با مراجعه به برخی از داروخانه‌های سطح استان زنجان متوجه شد که اگرچه روند نسخه‌نویسی الکترونیک در داروخانه‌ها جریان دارد، اما همچنان شاهد وجود نسخه‌های کاغذی هستیم. ظاهرا سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که برای عدم سرگردانی مردم، فعلا می‌پذیریم که ۲۰ درصد نسخه‌هایش به صورت کاغذی باشد.

 در این زمینه یکی از مراجعه‌کنندگان به داروخانه عباسچیان واقع در میدان انقلاب به صدای زنجان می‌گوید: اگر چه مردم برای مواجهه با الکترونیکی شدن نسخ آمادگی دارند؛ چنانچه زمانی که دفترچه بیمه نیز حذف شد، مشکلی نداشتند. اما بهتر این است که مشکلات زیرساختی این موضوع برطرف شود و سپس این طرح اجرایی گردد چرا که با نابسمانی زیرساخت اینترنت در کشور مسلما این مساله نیز با چالش روبه‌رو خواهد بود.

وی ادامه داد: این اواخر به سبب اینکه نسخه‌ام ثبت نشده بود دوبار از درب داروخانه به مطب پزشکم مراجعه کردم تا نسخه را ثبت کند. به من کد رهگیری داده بودند که با مراجعه به داروخانه و اعلام اینکه نسخه‌ ام در سامانه ثبت نشده است مجبور به بازگشت به مطب دکترم شدم تا او نسخه را مجددا ثبت کند. ضمن اینکه مقصر نه دکتر و نه داروخانه بود و قطع و وصلی اینترنت موجب شده بود تا نسخه من در سامانه ثبت نگردد.

او می‌افزاید: تابستان امسال نیز برای گرفتن نسخه مادرم به داروخانه‌ای مراجعه کردم که دچار قطعی برق شده بود که این امر باعث عملا داروخانه در این زمینه ناتوان شود. همچنین شاهد هستیم که گاهی سامانه دچار مشکل است و افراد برای اینکه نسخه خود را بگیرند ساعتی را معطل هستند.

وی نارضایتی خود را در مورد روند الکترونیکی‌شدن نسخ اعلام می‌کند و می‌افزاید: مسلما الکترونیک‌شدن نسخه مزیت‌هایی هم دارد یکی اینکه نسخه گم نمی‌شود، یا فلان داروخانه نمی‌گوید نمی‌توانم خط دکتر را بخوانم و از این قبیل مسائل که مردم همواره با آن روبه‌رو هستند، اما به نظرم این طرح به صورت مهندسی شده در کشور اجرایی نمی‌شود و همین مساله نارضایتی‌هایی را به همراه دارد.

وضعیت بهتر از ماه‌های گذشته است

در این زمینه اما تکنسین داروخانه «آبان» واقع در سعدی وسط به صدای زنجان می‌گوید: اگر پزشکان از بابت نوشتن نسخه الکترونیک مشکلی مثل قطعی برق نداشته باشند و اینترنت و سیستم در دسترشان باشد مسلما نسخه الکترونیک بهتر خواهد بود چرا که حذف نسخ کاغذی تا میزان بالایی از انتقال ویروس و بیماری جلوگیری می‌کند و موجب کاهش مصرف کاغذ در کشور می‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون اکثر پزشکان به صورت الکترونیک نسخه خود را می‌نویسند و با توجه به اینکه این داروخانه در ساختمان پزشکان قرار دارد می‌توان اذعان کرد که همه پزشکان این ساختمان نسخه خود را به صورت الکترونیک می‌نویسند.

این تکنسین داروخانه می‌افزاید: پیش از این داروخانه‌ها با مقاومت پزشکان در زمینه ارائه نسخه الکترونیک رو به رو بودند اما اکنون با الزام پزشکان به این قانون تقریبا وضعیت بهتر از ماه‌های گذشته است و شاهد هستیم که پزشکان نیز در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند و اکثرا نسخه الکترونیک می‌نویسند.

هنوز برخی از پزشکان به صورت دستی نسخه می‌نویسند

وی با بیان اینکه هنوز هم برخی از پزشکان به صورت دستی نسخه می‌نویسند، اذعان می‌کند: در مورد درصد این پزشکان نمی‌توانم با قطعیت صحبت کنم اما معمولا پزشکان قدیمی و مسن و یا کسانی که هنوز سیستمی برای این امر اختصاص نداده‌اند به صورت دستی نسخه می‌نویسند که به مرور زمان نیز این افراد باید به سمت الکترونیکی شدن گام بردارند.

زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح آماده نیست

 در این زمینه اما تکنسین داروخانه شبانه‌روزی «مهرگان» واقع در سه‌راه امجدیه به صدای زنجان می‌گوید: هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح فراهم نیست و اینترنت قطع و وصل می‌شود و مراجعین در داروخانه معطل می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: شده است که افراد به خاطر یک قلم دارو نیم تا یک ساعت معطل بوده‌اند؛ سیستم کند است و مسائل مربوط به اینترنت گاها مشکل آفرین است. همین موضوع نیز باعث بروز چالش‌هایی با مراجعه‌کننده می‌شود، در صورتی که در این زمینه داروخانه مقصر نیست.

این تکنسین با اشاره به اینکه اکثر پزشکان به‌ویژه آن‌هایی که در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی هستند؛ نسخه الکترونیک ارائه می‌دهند، می‌گوید: در مطب‌ها نیز غالبا پزشکان به سمت نسخه الکترونیک حرکت کرده‌اند و مقاومت‌ها در این زمینه کمتر شده است ولی همچنان درصدی از پزشکان نسخه الکترونیک ارائه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت نسبت به یک سال پیش که این طرح شروع شد، بهتر است، می‌افزاید: به نظر می‌رسد با گذشت زمان مشکلات در این حوزه کمتر و کمتر شود اما بایستی وضعیت زیرساخت‌ها نیز بهتر شود.

گزارش‌های میدانی صدای زنجان از وضعیت اجرای طرح نسخه‌های الکترونیکی در استان زنجان نشان می‌داد که با گذشت بالغ بر دو هفته از اجرای این طرح، با وجود افزایش آمار صدور نسخه‌های کاغذی و وصل شدن داروخانه‌ها به این سیستم، همچنان زمزمه‌های نارضایتی پزشکان و داروخانه‌ها پابرجاست.

 سازمان نظام پزشکی نیز اخیراً از آنچه «اجرای ناقص و سلیقه‌ای طرح نسخه الکترونیکی» نامیده، گلایه کرده و خواستار حمایت دولت از این سازمان برای بهبود شرایط شده است. برخی یکی از دلایل این نارضایتی‌ها را پیچیدگی‌های بیشتر صدور نسخه الکترونیکی نسبت به کاغذی برای پزشکان می‌دانند و معتقدند این پیچیدگی در مقابل آورده‌ای برای پزشکان ندارد.

تمدید پذیرش نسخه‌های کاغذی تا اول اردیبهشت ۱۴۰۱

با این‌ حال به رغم تمام تعجیل‌ها برای هرچه سریع‌تر اجرایی شدن نسخه الکترونیکی و حذف نسخه کاغذی، شایع شدن سویه جدید بیماری کرونا یعنی «اومیکرون» حذف کامل نسخه کاغذی را اندکی به تعویق انداخت. به طوری که مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در روزهای اخیر از تمدید پذیرش نسخه‌های کاغذی تا اول اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر داد تا از بروز مشکل برای مردم جلوگیری شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننسخه پزشکاننسخ الکترونیکی
sedayezanjannews.ir/nx8326


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»