کد خبر: 8344
1400/10/20 - 15:59


صدای زنجان از وضعیت پرستاران 89روزه و شرکتی بعد از فروکش‌کردن کرونا گزارش می‌دهد؛

دغدغه‌های پساکرونای پرستاران

یک پرستار شرکتی: امنیت شغلی نداریم/ رییس نظام پرستاری استان زنجان: با تعدیل نیروی شرکتی پرستاری سیستم درمان با یک بحران روبه‌رو می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رییس نظام پرستاری استان زنجان اظهار کرد: خطری که اکنون سیستم بهداشت استان را تهدید می‌کند؛ اتمام تمدید طرح 6 ماهه ویژه پرستاران کرونا است که تمدید قرارداد آخرین گروه اواخر بهمن ماه به پایان می‌رسد و بالای 100 نفر پرستار در استان (بیمارستانهای موسوی و ولیعصر) در این زمینه وضعیت مشخصی ندارند و اگر تکلیف این گروه مشخص نشود، مسلما یک بحران نیرو در سیستم درمان زنجان پیش می‌آید.

روند ابتلا به کرونا در ایران کاهش یافته است؛ به تبع این موضوع برخی از گروه‌های پرستاری که از قراردادهای مستمر محروم هستند در معرض بیکاری قرار گرفته‌ و با خاتمه قرارداد موجه شده‌ و برخی نیز در انتظار اتمام قرارداد به سرمی‌برند.

محمد شریفی‌مقدم (دبیرکل خانه پرستار) معتقد است، تعداد نیروی پرستار حاضر در کادر درمان کشور کافی نیست. به گفته وی، عقد قرارداد ۸۹ روزه به معنای استثمار نیروی پرستار است.

بیکاری پرستاران در شرایطی اتفاق می‌افتد که کمبود نیروی پرستار هر روز جدی‌تر می‌شود چرا که به موازات افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، پرستار به کادر بیمارستان‌ها اضافه نشده و پرستاران ناچار به اضافه‌کاری اجباری هستند. قرار بر این بود تا ۱۹ هزار نفر پرستار در سال ۹۸ و ۹۹ در بخش دولتی استخدام شوند اما منابع مالی برای تامین اعتبار این میزان استخدام هنوز به‌طور شفاف مشخص نشده است. این همه درحالی‌ست که فعالان صنفی پرستاری از نیاز و ضرورت جذب حدود ۳۰ هزار نیروی پرستار بیکار سخن می‌گویند.

وزیر بهداشت طی هفته‌های گذشته بر تبدیل وضعیت پرستاران ۸۹ روزه تاکید کرده است و این موضوع را از مهم‌ترین خواسته‌هایی دانسته بود که به‌زودی انجام می‌شود.

وی در این زمینه گفته بود که اکنون که کرونا فروکش کرده، انصاف نیست این افراد از مراکز خارج شوند و معاونت توسعه وزارت پیگیری جدی می‌کند تا درباره بکارگیری آنها فوق‌العاده خاص، کار شود.

امنیت شغلی نداریم

در این زمینه یک پرستار شرکتی به صدای زنجان گفت: امنیت شغلی یکی از مواردی است که افراد برای کار کردن به آن نیاز دارند که این دسته از پرستاران فاقد این امنیت شغلی هستند، در دوران کرونا که سیستم درمان به آنها نیاز داشت جذب شدند و در آن بحران حتی با جان خود بازی کردند تا حالا پس از اتمام بحران‌ها کنار گذاشته شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در این زمان وارد سیستم شده‌اند، صرفا به جهت علاقه خود وارد این سیستم شده‌اند چرا که در این دوران حقوق‌ها و دریافتی‌ها گاها با تاخیر چند ماهه واریز می‌شد. ضمن اینکه مسئولان بر کمبود نیروی پرستاری در بخش‌ها اذعان دارند و این شرط انصاف نیست که نیرویی که در این سال‌ها تجربه کسب کرده است به راحتی کنار گذاشته شود.

پرستاران شرکتی زنجان دچار مشکل هستند

 در استان زنجان نیز؛ با وجود اینکه بر اساس گفته فریدون اسکندری، رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان، از همان ابتدا تعداد کمی از پرستاران 89 روزه به کار گرفته شده‌اند اما در دوران کرونا پرستاران شرکتی به کمک سیستم درمانی استان آمدند تا در دوران کرونا بخشی از کمبودها در حوزه نیروی درمانی را ساماندهی کنند.

وی در گفتگو با صدای زنجان در مورد وضعیت آتی این دسته از پرستاران با اشاره به اینکه در زنجان به مراتب به کارگیری پرستاری قراردادی ساعتی 89 روزه نسبت به کشور کمتر از استان‌های دیگر اتفاق افتاده است و ما به جای این گروه از پرستاران؛ پرستاران شرکتی را در دوران کرونا به کار گرفته ایم، اظهار کرد: قرارداد همین بخش از نیروی پرستاری به صورت 6 ماه تمدید می‌شد و از همین رو تعداد پرستاران قراردادیساعتی ما بسیار کم است ولی اکنون بهیار، ماما و پرستار ساعتی داریم که تعدادشان هم بسیار کم است.

بحران نیرو در سیستم درمان؟

این مسئول ادامه داد: خطری که اکنون سیستم بهداشت استان را تهدید می‌کند اتمام تمدید طرح 6 ماهه ویژه پرستاران کرونا است که تمدید قرارداد آخرین گروه اواخر بهمن ماه به پایان می‌رسد و بالای 100 نفر پرستار در استان (بیمارستانهای موسوی و ولیعصر) قرارداد شش‌ماهه سوم تمدید طرح‌شان آخر بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد و اگر تکلیف این گروه مشخص نشود، مسلما یک بحران نیرو در سیستم درمان پیش می‌آید.

چالش نیرو در بخش های جدید ایجاد شده بیمارستانها

به گفته اسکندری، از طرفی اکنون وزارتخانه بر آن است که قرارداد این افراد را تمدید نکند چرا که تعداد مبتلایان به کرونا دیگر کم شده است و وضعیت از حالت بحران خارج شده است از طرف دیگر به واسطه کرونا بخش‌های جدیدی در بیمارستان‌ها ایجاد شده است و نگهداشت این بخش‌های ویژه که مراجعه کننده هم دارد؛ وجود نیرو است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این وضعیت دانشگاه نیز باید در این زمینه فکری بکند هرچند که پیگیر این مساله هست. ضمن اینکه نظام پرستاری کشور اکنون به دنبال این است که تبدیل نیرو صورت بگیرد. ضمن اینکه همین نیروهایی که اکنون قراردادشان در حال اتمام است و تعدادشان نیز کم نیست؛ شرکتی هستند و از بیرون آمدند و تبدیل وضعیت شدند و به نیروهای شرکتی تبدیل شدند.

اسکندری با اشاره به چالش‌های پیرامون پرستاران شرکتی افزود: نیروهای شرکتی هم با حداقل حقوق کار می‌کنند و امنیت شغلی ندارد و پرداخت‌های حقوقی‌شان به موقع نیست و در واقع سیستم آنها را از خود حساب نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در روز پرستار تاکید بسیار به این امر داشتند که پرستارانی که در دوران کرونا به کار گرفته شده‌اند مثل کارگر فصلی با آنها برخورد نشود و این طور نباشد که با اتمام کرونا آنها را بیرون کنند. با توجه به فرمایشات ایشان؛ امیدواریم که سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت بتوانند اقداماتی را انجام بدهند که این نیروها که حدود 5.5 سال به قالب طرح در حال فعالیت هستند؛ جذب شوند چرا که این افراد اگر از سیستم درمان کنار گذاشته شوند فاجعه رخ خواهد داد. ضمن اینکه لازمه نگهداشت این نیروها نیز آن است که سریعا در این زمینه اقدام شود.

بخش‌های ایجاد شده در دوران کرونا قابل تعطیل‌کردن نیست

اسکندری با بیان اینکه به تمام این پرستاران در کادر درمان نیاز است و بایستی همه این نیروها جذب شوند، اظهار کرد: در دوران کرونا بخش ویژه در بیماستان‌های استان شکل گرفته است که این بخش‌ها اکنون با فروکش کردن کرونا بیماران دیگری دارد و این بخش دیگر قابل تعطیل کردن نیست و اگر اکنون 4 بخش در بیمارستان آیت‌الله موسوی تعطیل شود ببینید قطعا سیستم درمان دچار اشکال خواهد بود.

رییس نظام پرستاری استان زنجان خاطر نشان کرد: لازمه برطرف کردن این مشکل این است که همه افراد به طریق آزمون‌ سراسری یا داخلی و به اشکال مختلف جذب شود و این نیروها وجود داشته باشند چون ما نیروی دیگری هم با پرداخت‌هایی موجود نمی‌توانیم جذب کنیم و نیروی بیکار هم تمایل ندارد به سر کار بیاید . ضمن اینکه در این سالها چیزی از نظر مالی دستگیر پرستاران شرکتی نشده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرستارانکرونا
sedayezanjannews.ir/nx8344


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»