کد خبر: 8368
1400/10/28 - 13:28


صدای زنجان از مشکلات اهالی روستای «احمدکندی» شهرستان ایجرود برای تامین آب گزارش می‌دهد؛

دود می‌خوریم، آب نداریم

اهالی: روستای احمدکندی برای سرمایه‌گذاران «آب» دارد نه ساکنان؟/ عضو شورای روستای «احمدکندی»: سهم‌مان از توسعه، بی‌آبی و دود است!/ سرپرست فرمانداری ایجرود: لزوم تکمیل خط لوله انتقال آب از سد گلابر به واحد فولاد مستقر در منطقه!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از اهالی روستای «احمدکندی» در تماس با صدای زنجان با اشاره به مشکلات 40 ساله خود در تامین آب که با استقرار صنایع آب‌بری همچون فولاد شدیدتر هم شده است خواستار پیگیری این موضوع از سوی دستگاه‌های اجرایی شدند.

روستای «احمدکندی» دارای 270 خانوار بوده که مشکلات بیش از 40 ساله ناشی از کم‌آبی سبب شده تا روند مهاجرت در آن افزایش یابد.

آب موردنیاز روستاهای «اوچ‌تپه»، «احمدکندی» و «کوسه‌لر» از محل مجتمع آلاچمن تامین می‌شود. گفته می‌شود روستائیان برای اینکه آب زیادی به منطقه مورد نظرشان اختصاص یابد اقدام به دستکاری شیر فلکه‌های خط انتقال روستاها می‌کنند.

رضا نظری، عضو شورای روستای احمدکندی به صدای زنجان می‌گوید که چندین نامه به فرمانداری و استانداری با امضای اهالی نوشته‌ایم و خواستار رفع معضل 40 ساله کم‌آبی روستا شده‌ایم اما تا به امروز نتیجه آن را ندیده‌ایم.

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر آب شرب عنوان می‌کند: «احمدکندی» آخرین روستای ایجرود است، آب موردنیاز روستا از سمت «بولاماجی» تامین می‌شود، مشکل ما روستای «کوسه‌لر» است، وقتی فلکه آب به قصد آبرسانی به حوالی «پاپایی» از سوی اهالی بسته می‌شود، آب موردنیاز ساکنان احمدکندی به علت قرارگیری روستا در ارتفاع، دچار افت فشار شده و سبب قطعی مکرر می‌شود. این موضوع سبب شده تا اهالی دو روستا با یکدیگر به مشکل بخورند. البته مسئولان قول داده‌اند که برای رفع مشکل آب منطقه، چاه عمیق حفر می‌کنند.

دستکاری شبکه‌ها؛ علت اصلی مشکل قطعی آب چند روز اخیر احمدکندی بود!

در شرایطی که روستائیان می‌گویند سالیان سال است مشکل تامین آب دارند، مسئولان آب و فاضلاب معتقند که دستکاری شبکه‌ها؛ علت اصلی مشکل قطعی آب چند روز اخیر احمدکندی بوده است!

سعید بدیعی‌فر، مدیر آب و فاضلاب شهرستان ایجرود می‌گوید: روز شنبه 25 دی‌ماه نیروهای امور آب در پی وصول گزارش مبنی بر دستکاری شیرهای فلکه در محل حضور یافته و با چند کامیون حاوی خاک نسبت به تدفین شبکه اقدام کرده‌اند.

بدیعی‌فر که افت فشار آب در روستای احمدکندی را قبول ندارد، معتقد است: ریشه مشکل آب در احمدکندی و تمامی روستاها «مصرف بالا» است. به نظر می‌رسد فرهنگ مصرف در روستاها باید ارتقا یابد. در کل کشور مصرف استفاده از آب در روستاها، فرهنگ متفاوتی است به این معنی که ابتدا دام و احشام، سپس آبیاری باغچه و باغ در اولویت‌های روستائیان است و اگر آبی بماند به مصرف خانگی می‌رسد. متاسفانه این سبب شده تا هر چقدر آب هم تامین شود باز هم در روستاها دچار مشکل شویم!

این مسئول اضافه می‌کند: احمدکندی مشکل آب ندارد و مشکلی که در 2 الی 3 روز اخیر به وجود آمده به علت دستکاری شیرهای فلکه بوده که نسبت به آن رسیدگی شد!

احمدکندی برای سرمایه‌گذاران «آب» دارد نه ساکنان؟

اما اهالی و مسئولان محلی روستای «احمدکندی» که مشکلات تامین آب در این روستا را ناشی از دستکاری شیرها نمی‌دانند، می‌گویند: مشکل کم‌آبی از ابتدا در این روستا وجود داشته و مسئولان اقدام موثری نیز برای رفع این مسئله نداشته‌اند. دستکاری شیرهای فلکه آبرسانی وضعیت کم‌آبی منطقه را تشدید می‌کند اما عامل اصلی معضل آب نمی‌تواند باشد!

یکی از اهالی نیز با اشاره به اینکه روستا بیش از 40 سال است مشکل تامین آب دارد، تاکید می‌کند: آبی برای آشامیدن و استحمام نیست. در تمامی فصول مشکل داریم اما در فصول سرد سال، یخ‌زدن آب در لوله نیز به آن اضافه می‌شود. چندین بار به مسئولان گفته‌ایم اما گویا نمی‌خواهند بشنوند که بیش از 200 خانوار در این روستا برای آب، تقلا می‌کنند! مدیران در این مدت فقط وعده داده‌اند اما وعده که جای آب را نمی‌گیرد! ما از مسئولان به ویژه فرمانداری و استانداری عمل می‌خواهیم.

مشکل آب «احمدکندی» با حفر چاه حل می‌شود!

روح‌اله جعفری، سرپرست فرمانداری ایجرود نیز با بیان اینکه رفع مشکل این روستا از دستور کارهای فرمانداری است، عنوان می‌کند: منبع تولید آب این روستا در شهرستان خدابنده مستقر است که با توجه به خشکسالی‌ها، آب‌دهی آن حدود 50 درصد افت داشته است و در نهایت تامین آب 21 روستا با مشکل مواجه شده است. برای رفع مشکلات، فرمانداری، آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای پیگیر موضوع بوده و اخیرا نیز با معاون محترم عمرانی استاندار زنجان جلسه‌ای برگزار شده است و چندین پیشنهاد نیز برای رفع مشکلات مجتمع آبرسانی آلاچمن ارائه شده است.

جعفری با بیان اینکه با کارشناسی‌های انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب، نقطه‌ای در روستای احمدکندی برای حفرچاه عمیق تعیین شده است، اضافه می‌کند: طبق این نظریه، اگر در این نقطه چاهی حفر شده، می‌توان آب استحصال کرد! که به زودی عملیات حفر چاه انجام می‌شود.

فعلا که مسئولان برای صنایع آب‌بر «به‌به» راه انداخته‌اند!

شغل اصلی اهالی روستا، کشاورزی است و تنها محصولی که در آنجا کشت می‌شود «گندم» است! به گفته یکی از ساکنان، کشت محصول گندم به صورت دیمی است اما به علت کاهش بارندگی‌ها، اهالی دیگر نمی‌توانند، حاصل زحمات و دست رنجشان را ببینند و کشاورزی منطقه نیز تقریبا تعطیل شده است. همین امر به مهاجرت اهالی دامن زده است، شاید در مدت کم 150 نفر برای کار و زندگی بهتر روستا را ترک کرده باشند.

او با اشاره به استقرار یکی از بزرگترین کارخانجات فولاد در نزدیکی روستا می‌گوید: خیر این کارخانه هم به اهالی نرسیده است. مشکل آب از یک سو و نبود شغل نیز از سوی دیگر سبب شده تا بیشتر جوانان دارای مدارک دانشگاهی قید زندگی در روستا را بزنند. ساکنان فعلی نیز به جز نفس کشیدن در هوایی که به نظر نمی‌رسد سالم باشد، چیزی از این سرمایه‌گذاری صنایع آب‌بری همچون فولاد که مسئولان برای آن «به به» راه می‌اندازند، عایدشان نشده است!

کارخانه فولاد مدنظر اهالی «احمدکندی»، توسط سرمایه‌گذار چینی و با حمایت مسئولان در اراضی روستای «کوسه‌لر» واقع در استان زنجان شهرستان ایجرود احداث شده است.

مقرر شده بود در سال 93، آب موردنیاز واحد مذکور از محل سد گلابر تامین شود اما خط انتقال آن که باید از سوی شرکت آب منطقه‌ای با مشارکت واحد متبوع و مجتمع پتروشیمی احداث شود، تا به امروز آماده نشده است.

روح‌اله جعفری، سرپرست فرمانداری ایجرود با بیان اینکه خط انتقال به طول 7 الی 8 کیلومتر است که حدود 1.5 کیلومتر آن باقی مانده است، تاکید می‌کند: در سال 93 تصمیم مدیران وقت این گونه بود که از چاه آب واقع در نزدیکی شهر «زرین‌آباد» به صورت موقت تامین شود که این اتفاق هم افتاده اما به علت عدم تکمیل خط انتقال همچنان تامین آب موردنیاز واحد از محل مذکور انجام می‌شود.

به گفته جعفری، بنا شده نهایتا تا اردیبهشت‌ماه سال 1401 خط انتقال آب تکمیل و عملیات آبرسانی از محل چاه آب نیز متوقف شود.

این مسئول با بیان اینکه اشتغالزایی جزو اهداف دولت و به تبع آن فرمانداری ایجرود است در نتیجه ما نمی‌توانیم صنایع از جمله واحد مذکور را متوقف کنیم، می‌گوید: استقرار این واحد و نحوه آبرسانی نیز جزو تصمیماتی بوده که در ادوار گذشته اتخاذ شده است اما روستاهای واقع در این مسیر از شهرستان خدابنده تامین می‌شود که همانطور که عرض کردم موضوع رفع مشکل آب اهالی «احمدکندی» در دستورکار ماست.

سهم‌مان از توسعه، بی‌آبی و دود است!

اما رضا نظری، عضو شورای روستای «احمدکندی» مدعی است: این کارخانه با منزل شخصی‌ام 15 متر فاصله دارد، باور کنید اهالی از استنشاق دود حاصله از این واحد سرفه می‌کنند، ما از فعالیت آن مریض شده‌ایم. شنیده‌ایم مسئولان بابت آن، جریمه 2 میلیاردی هم کرده‌اند.

روح‌اله جعفری، سرپرست فرمانداری زنجان نیز با تائید تشکیل پرونده قضایی مربوط به آلودگی این واحد که اخیرا نیز در مرجع ذی‌صلاح ثبت شده است، در خصوص ادعای جریمه میلیاردی واحد اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: موضوع سلامتی اهالی برای فرمانداری ایجرود اهمیت داشته و ما مجدانه پیگیر به نتیجه رسیدن پرونده‌های متشکله هستیم.

اما رضا نظری، عضو شورای روستای احمدکندی با تاکید بر اینکه اعمال جریمه‌ها برای اهالی سودی ندارد از مسئولان می‌خواهد تا پای حرف‌های روستائیان بنشینند و سخنانشان را بشوند!

نظری با اشاره به اینکه کارخانه مذکور مشکلی در تامین آب ندارد این در حالی است که با فاصله بسیار کم این واحد با روستا، اهالی در دستیابی به آب آشامیدنی مشکل دارند، تاکید می‌کند: چون کارخانه مذکور، سرمایه‌دار است، دولتی‌ها و مسئولان متبوع مشکلی در تامین آب ندارند، اما به ما که می‌رسد، از نظر برخی از آقایان وضعیت جغرافیایی منطقه و سایر شرایط آب و هوایی و مصرف بی‌رویه آب سبب شده که روستا مشکل کم‌آبی داشته باشد!

وی با اشاره به عدم بکارگیری جوانان این روستا در کارخانه به عنوان نیروی کار شاغل تصریح می‌کند: با تمامی مشکلاتی که کارخانه برای ما به وجود آورده، حتی جوانان و اهالی روستا را نیز برای جبران، در واحد بکار گرفته نشده است تا دلمان خوش باشد! این کارخانه ترجیح داده کارگرانش را هم از کلان‌شهرها بیاورد. فکر کنید ما بومیان منطقه سهمی از توسعه صنعتی استان (استقرار کارخانه فولاد در منطقه ایجرود) نداریم و فقط دردسرش با ماست! امیدواریم مسئولان کاری کنند!

روح‌اله جعفری، سرپرست فرمانداری ایجرود نیز در پاسخ به عدم بکارگیری نیروهای بومی در کارخانه فولاد واقع در این منطقه می‌گوید: یکی از پیگیری‌های ما این است که نیروهای بومی در واحدهای فعال در حوزه سیمان و فولاد مستقر در شهرستان، شاغل شوند از این رو از اداره کار استان خواسته‌ایم تا آمار نیروهای بکارگیری شده در این واحد و واحدهای ایجرود را ارائه و به تبع آن ترکیب نیروهای بومی و غیربومی نیز احصا و پایش شود. البته تصورم این است که چند نفر از اهالی ایجرود در این واحد بکارگیری شده‌ باشند اما تا وقتی پایش دقیق انجام نگیرد، نمی‌توان در این خصوص با قطعیت اظهارنظر کرد.

اما یکی از ساکنان روستای «احمدکندی» در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه دغدغه اصلی اهالی در وهله نخست «آب» و سپس «اشتغال در کارخانجات مستقر در حوالی روستای احمدکندی» است، تاکید می‌کند: ما نمی‌خواهیم به هر قیمتی در کارخانه‌ها مشغول به کار شویم، از مسئولان می‌خواهیم در کنار توجه به اشتغال نیروهای بومی در کارخانجات ایجرود، موضوع تامین آب کارخانجات را جدی گرفته و برای آن برنامه‌ریزی کنند. الان چندین سال است به علت بی‌برنامگی برخی از مدیران، سهم‌مان از توسعه، بی‌آبی و دود شده است!

انتهای پیام/


خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناحمدآباد ایجرودآبآب و فاضلاب زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8368


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»