کد خبر: 8373
1400/10/30 - 12:25


صدای زنجان موضوع فروش تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روبی شهرداری زنجان را بررسی می‌کند؛

بازی شورا با برف

یک منبع آگاه در شهرداری زنجان: برخی از اعضای شورا ناپخته حرف می‌زنند! حتی یک دستگاه ماشین نیز در مجموعه شهرداری زنجان فروخته نشده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با بارش سنگین برف در چند روز اخیر و «غافل‌گیری» دوباره مدیران شهرداری و شورای شهر زنجان که موجبات گلایه شهروندان زنجانی از عملکرد ضعیف در برف‌روبی معابر شهر را به همراه داشت، رئیس شورای شهر زنجان در واکنش به موج انتقادها با اشاره به نبود تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روب در سطح شهر، فروش تجهیزات در سال 96 را علت اصلی مشکلات مجموعه مدیریت شهری در پی بارش‌ سنگین برف دانست!

 اظهارات رئیس شورا در حالی است که برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با صدای زنجان تأکیددارند که شورای شهر به‌جای تمرکز بر وظایف خود به دنبال راه انداختن بازی جدید است تا کوتاهی‌های صورت گرفته خود را به‌پای مسئولان قبلی ادوار گذشته شهرداری زنجان بی اندازد!

بارش سنگین برف در زنجان از عصر یکشنبه (26 دی‌ماه) آغاز و تا سه‌شنبه (28 دی‌ماه) ادامه داشت. تداوم این وضعیت و جای خالی تجهیزات و ماشین‌آلات در سطح معابر و میدان‌ها سبب اخلال در تردد شهروندان و خودروهای شخصی و عمومی شد که زمینه نارضایتی شهروندان را فراهم کرد.

تجهیزات شهرداری زنجان در سال 96 فروخته شد!

در این میان برخی از اعضای شورای شهر زنجان ترجیح دادند موج انتقادها از عملکرد شورا و شهرداری زنجان را با مطرح کردن موضوع فروش تجهیزات شهرداری برای برف‌روبی، پاسخ دهند که واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

28 ماه جاری اسحاق اسماعیلی، عضو شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه در سال 96 سازمان موتوری در عمران شهرداری ادغام‌شده است، گفت: هم‌زمان با این اتفاق تعدادی از ماشین‌آلات یا خریداری‌نشده و یا به ثمن بخس فروخته‌شده است، که همین امر موجب شده تجهیزاتی برای برف‌روبی در شهر نداشته باشیم.

صدای زنجان موضوع را از منصور مرادلو، رئیس شورای شهر زنجان پیگیری کرد اما او ترجیح داد تقریباً به‌تمامی سؤالات و وضعیت نابسامان شهر پس از بارش برف پاسخ دهد به‌جز ادعای فروش تجهیزات و ماشین‌آلات شهرداری درگذشته!

حتی یک دستگاه ماشین نیز در مجموعه شهرداری فروخته نشده است!

اما یک منبع آگاه در شهرداری زنجان که نام او نزد صدای زنجان محفوظ است در واکنش به این ادعای فروش ماشین‌آلات شهرداری می‌گوید: به نظرم این اظهارات پخته نیست! شورای محترم شهر باید دقیقاً اعلام کند ادغام سازمان موتوری در عمران شهرداری مربوط به چه زمانی بوده است! این موضوع اواخر دهه 80 (89-88) و به دستور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اجرایی شده است و تصمیم شهرداری زنجان نبوده است! از طرفی این استدلال صحیح هم نیست! چراکه اگر فروشی هم بوده طبق مجوزهای صادره و با مصوب شورای وقت انجام‌شده است البته این تجهیزات قطعاً در رده فرسوده‌ها قرار داشته و کارایی خود را ازدست‌داده بودند! وگرنه حتی یک دستگاه ماشین نیز فروخته نشده است!

وی اضافه می‌کند: اگر دارای ماشین‌آلاتی هم باشیم، امکان نگهداری و بهره‌برداری از آن را نداریم چراکه در شهرداری، پست سازمانی نداریم و کل خدمات حمل‌ونقل برون‌سپاری شده است! من در تعجبم که برخی از دوستان به سیاست‌های وزارت کشور توجهی نمی‌کنند! این اظهارات برخی از اعضای شورای حاکی از آن است که دوستان به نکات توجهی نکرده و فقط حرف زده‌اند!

«بر اساس اصلاح ساختار نیروی انسانی مصوب وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و در راستای اجرای اصل 44، شهرداری از تصدی‌گری منع شد. یک‌زمانی راننده گریدر، بولدوزر، تعمیرکار ماشین و کارگاه در شهرداری دارای پست سازمانی بودند اما بر اساس دستورهای وزارتخانه و ارگان‌های بالادستی، بیش از 10 سال است این خدمات برون‌سپاری شده و از خدمات بخش خصوصی دراین‌باره باید استفاده شود.»

این منبع با اشاره به استقرار ماشین‌آلات با قدمت 40 ساله در سازمان آتش‌نشانی تصریح می‌کند: این تجهیزات قابلیت و کارایی لازم را ندارند که باید تحویل موزه شوند! ما نیاز داریم طبق دستوراتی که عرض کردم، برای نوسازی تجهیزات از توان‌بخش خصوصی استفاده کنیم.

قراردادهای شهرداری زنجان با بخش خصوصی در خصوص امدادرسانی زمستانه کجاست؟

وی بابیان اینکه همه‌ساله اواخر پائیز قرارداد اجاره ماشین‌آلات برای برف‌روبی با بخش خصوصی منعقد می‌شد، یادآور می‌شود: برف فقط امسال نباریده است! ما در سال‌های قبل نیز بارش داشتیم البته با شدت و ضعف‌های متفاوت! اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که زنجان، شهر برف‌گیری است و تمهیدات لازم و همه‌جانبه نیز طبق اصول و قوانین اندیشیده شود! ما همه‌ساله ماشین‌آلاتی نظیر گریدر، لودر، ماشین‌آلات و کامیون‌ها در میدان‌ها اصلی شهر ازجمله میدان ولیعصر(عج)، ارتش و بسیج مستقر می‌کردیم تا بلافاصله با بارش برف مشغول خدمات‌رسانی شوند.

در این بین منصور مرادلو، رئیس شورای شهر زنجان در این رابطه مدعی است که قراردادهای مربوطه آبان ماه سال جاری منعقدشده است!

مرادلو در پاسخ به این سؤال که چرا در چند روز اخیر تجهیزات مذکور در سطح شهر دیده نشد و تردد مردم حتی در مرکز شهر نیز با مشکل مواجه شد که کماکان تا به امروز(پنجشنبه 30 دی‌ماه) نیز ادامه دارد، می‌گوید: بالاخره شهر گسترده شده است و برای خرید تجهیزات نیز باید اعتبار باشد!

اما یک منبع آگاه در شهرداری در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه هیچ سالی با امکانات شهرداری به استقبال زمستان نرفته‌ایم، عنوان می‌کند: همه‌ساله پس از احصای نیاز مناطق، اقدام به انتشار آگهی باهدف بهره‌گیری از توان‌بخش خصوصی می‌شد. ما باید طبق دستورات، با بخش خصوصی قرارداد منعقد کنیم! امسال در این زمینه ضعیف عمل شده است و باوجود نیروی فعال کارگری، کمبود تجهیزات کاملاً محسوس بوده و مسئولان امر باید توضیح دهند که چرا با بخش خصوصی قراردادی منعقد نکرده‌اند و عملکردشان ضعیف بوده است!

به گفته او، در سال‌های گذشته تیغه‌های برف‌روب که به اکثر ماشین‌آلات سنگین متصل شوند، محلول «یخ‌زدا» که درروی پل‌ها و زیر پل‌ها استفاده می‌شد، نمک‌پاش‌های ماشینی و غیره خریداری شد. سایر تجهیزات و ماشین‌آلات را نیز طبق تکلیف وزارت کشور می‌توانستیم از طریق بخش خصوصی به ناوگان حمل‌ونقل اضافه کنیم که انجام هم شد.

این منبع که «نبود شهردار» را غیر مرتبط با وضعیت آشفته شهر نمی‌داند، اضافه می‌کند: در رابطه با دستگاه‌ها و ماشین‌آلات برف‌روبی که برخی‌ها از آن صحبت می‌کنند هم باید عرض کنم که شهرداری تاکنون از این ماشین‌آلات نداشته است! آیا بهتر نبود شورای فعلی به‌جای مقصر دانستن مسئولان ادوار گذشته شهرداری، با مردم شفاف باشد؟ شورای فعلی بگوید چه تمهیداتی برای فصل سرد سال داشته است؟ رئیس شورا باید از سرپرست شهرداری زنجان سؤال می‌پرسید که تمهیداتش برای زمستان امسال چیست؟ باور کنید اگر این پیگیری صورت می‌گرفت، وضعیت معابر و کوچه‌های زنجان که باگذشت بیش از 5 روز گرفتار برف هستند این‌گونه نبود!

اختصاص اعتبارات در دقیقه 90!

اما منصور مرادلو، رئیس شورای شهر زنجان که معتقد است وضعیت شهر پس از بارش برف با نبود شهردار ارتباطی ندارد، چراکه هم سرپرست شهرداری و هم معاونت‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام داده‌اند، تأکید می‌کند که ما نیز از وضعیت راه‌ها راضی نیستیم!

وی بابیان اینکه اعتباراتی به‌صورت فوری در این زمینه اختصاص یافت تا حمایت‌هایی در این زمینه صورت گیرد، افزود: شهرداری باید برای خرید ماشین‌آلات و تکمیل تجهیزات خود بودجه و اعتبارات را در نظر بگیرد. ضمن اینکه در دفترچه بودجه  بالغ‌بر 5میلیارد تومان برای اجاره ماشین‌آلات برف‌روبی کنار گذاشته‌شده است.

مرادلو با اشاره به اینکه همراهی ارتش، هلال‌احمر، جهاد نصر و حتی آتش‌نشانی در این زمینه بخشی از مشکلات را برطرف می‌کند، می‌گوید: خواهش ما در این زمینه این است که زحمات کارگران شهرداری نادیده گرفته نشود چراکه آن‌ها در سرمای هوا و با تمام توان در جهت برف‌روبی معابر تلاش خود را داشتند!

اما یک منبع آگاه در شهرداری زنجان در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه تلاش شبانه‌روزی کارگران شهرداری بر کسی پوشیده نیست از اعضای شورای شهر زنجان می‌خواهد تا به‌جای ارائه راهکار در شرایط فعلی، مدیران قبلی شهرداری را مقصر جلوه نداده و بر اساس بخشنامه وزارت کشور، خدمات برون‌سپاری شده شهرداری را پیگیری کنند تا در اسرع وقت با بخش خصوصی قراردادهای لازم منعقد شود!

به دنبال قوت گرفتن شائبه بودن یا نبودن قراردادهای شهرداری با بخش خصوصی برای تکمیل ناوگان خودرویی و امدادی در فصل زمستان، صدای زنجان موضوع را از طریق «انصاری»، سرپرست معاونت عمرانی شهرداری زنجان پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با وی میسر نشد!

باوجوداینکه چهارشنبه (29 دی‌ماه) شاهد آب‌وهوای صاف بودیم اما بررسی‌های میدانی صدای زنجان حاکی از آن بود که باوجود تلاش شبانه‌روزی نیروهای شهرداری، بخش اعظمی از معابر فرعی و حتی اصلی شهر مملو از برف بوده و ماشین‌آلات موجود جوابگوی نیازهای عمومی برای خدمات‌رسانی نبود.

نه‌تنها در معابر تنگ و باریک سطح شهر بلکه، معابر فرعی تعداد قابل‌توجهی از شهرک‌ها که مشکلی بابت تردد تجهیزات و ماشین‌آلات وجود ندارد، همچنان مملو از برف بوده و هنوز هیچ ماشین‌آلات و تجهیزات برف‌روبی در آنجا خدمات لازم را ارائه نداده است!

تداوم این وضعیت زمینه را برای برخی افراد فرصت‌طلب هم فراهم کرده است. در سطح شهر گلایه شهروندان از افزایش نرخ‌های خودسرانه برخی خودروهای شخصی که در نبود تاکسی‌ها که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در کوچه‌ها و حیاط‌های منازل گرفتارشده و امکان خدمات‌رسانی ندارند، به‌جای همراهی هم‌نوعان و همشهریان خود، حسابی کاروکاسبی راه انداخته‌اند، حکایت دارد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانبرفبرف روبی
sedayezanjannews.ir/nx8373


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»