کد خبر: 8452
1400/11/18 - 15:47


صدای زنجان از روند ابتلا به سرطان در استان گزارش می‌دهد؛

دایره سرطان بزرگ‌تر می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: سرطان در استان زنجان نیز در حال افزایش است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اخیراً «محمد اسماعیل اکبری»، رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور گفت: شایع‌ترین سرطان در ایران بین زنان و مردان یعنی مابین هر دو جنس، سرطان پستان است، یعنی این سرطان نه‌تنها در خانم‌ها بلکه بین مردان هم از همه بیشتر شیوع دارد؛ پس‌ازآن، سرطان پوست دومین، معده سومین، روده بزرگ چهارمین و مثانه پنجمین سرطان‌های رایج در ایران هستند.

اگر به‌صورت تفکیک هر جنس بخواهیم بگوییم، در مردان به ترتیب سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه، روده بزرگ، خون، ریه، مری، مغز و حنجره و در زنان به ترتیب سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ، معده، خون، تیروئید، مری، تخمدان، ریه و مغز شایع‌ترین انواع سرطان‌ها هستند.

این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان افزود: سرطان‌ها در کشور ما هنوز در مقایسه با کشورهای غربی زیاد نیست و حدود یک‌چهارم و برخی اوقات یک‌پنجم یک کشور غربی سرطان داریم. تقریباً در کشور ما ۱۵۰ نفر به ازای هر 100 هزار نفر در طول سال سرطان می‌گیرند. این عدد در کشورهای غربی به ۶۰۰ نفر هم می‌رسد. به‌طورکلی میزان بروز سرطان در کشور ما حدود یک‌چهارم کشورهای غربی است.

او در ادامه گفت: طبیعتاً موارد ابتلا به سرطان‌ها در کشور ما از کشورهای شرقی و آفریقایی بیشتر است؛ اما اتفاق مهم، روند رو به رشد سرطان در کشور ما است؛ یعنی باوجوداینکه اکنون میزان سرطان در کشور ما بالا نیست، به این دلیل که سرطان در سنین بالا رخ می‌دهد، این بیماری در کشور روند صعودی دارد. کودکانی که زیر ۱۲ سال هستند، ۲.۵ درصد تعداد بیماران سرطانی را تشکیل می‌دهند و ۹۷ درصد سرطان‌ها مربوط به بالغین است. از میان بالغین افراد بالای شصت سال بیشترین تعداد مبتلایان به سرطان‌های مختلف را تشکیل می‌دهند.

او افزود: اتفاقی که رخ‌داده این است که به دلیل اینکه سن جامعه ما در حال بالا رفتن است و تعداد سالمندان بیش‌تر می‌شود و در حقیقت سالخوردگی جمعیت در حال بروز است، رشد سرطان در کشور ما بسیار بالاتر از همان کشورهای غربی است که الآن از ما بیش‌تر سرطان دارند.

این استاد دانشگاه گفت: در حدود پنج سال پیش، قریب به ۶.۵ درصد مردم کشور بالای ۶۰ سال بودند اما این نسبت در حال حاضر به ۱۰.۵ درصد رسیده است. در برخی از استان‌ها نسبت افراد سالمند از ۱۴ درصد هم بیش‌تر است. مفهوم این مسئله این است که سرطان در این استان‌ها ناگهان بیش از دو برابر شده است. در غالب کشورهای آمریکای شمالی، روند سرطان‌ها در حال ثبوت است و بسیاری از سرطان‌ها هرسال نرخ ثابتی دارند؛ اما برای ما در سال بین ۳ تا ۶ درصد رشد می‌کند و علت این پدیده، پیری و سالخوردگی جامعه است.

او در ارتباط با وضعیت شیوع سرطان‌ها در استان‌های مختلف کشور افزود: قریب به ۲۰۰ نوع سرطان وجود دارد اما سرطان‌های شایع ده مورد اصلی آن است که ابتدا عرض کردم و بیشتر در ارتباط با این ده مورد بحث می‌شود. سرطان‌های دستگاه گوارش که معروف‌ترین آن‌ها سرطان مری و معده هستند، در شمال ایران اعم از شمال غرب، شمال و شمال شرق، بیش‌تر است. به‌طوری‌که بین ۴۰ تا ۴۵ در صد هزار نفر در استان گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل سرطان معده یا مری می‌گیرند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: اما وقتی‌که به سمت جنوب کشور می‌آییم، این رقم به هفت درصد هزار نفر می‌رسد؛ یعنی این عدد از یک‌پنجم هم کمتر می‌شود. برخی سرطان‌ها مانند سرطان پستان که شایع‌ترین سرطان در ایران است، در برخی استان‌ها که جوان‌تر هستند، مانند سیستان و بلوچستان، نصف استان‌هایی است که سالمندتر هستند، مانند گیلان، اصفهان و سمنان. سرطان به سرطان وضعیت هر استان فرق دارد، برای مثال سرطان مثانه در جنوب غربی کشور ما بیشتر از مرکز کشور است، اما میزان ابتلا به سرطان پروستات در بین استان‌ها تقریباً مشابه است.

سرطان در استان زنجان نیز در حال افزایش است

 در این زمینه، مشهود تقی لو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه آخرین آمار موجود درزمینهٔ انواع سرطان‌ها در استان زنجان که مورد تائید سازمان بهداشت نیز هست مربوط به سال 96 است که آمار را با سال 95 مقایسه کرده است، گفت: کلیات این آمار نشان از افزایش سرطان در استان دارد.

وی به بررسی وضعیت کلی انواع سرطان‌ها در استان پرداخت و در این رابطه اظهار کرد: شایع‌ترین موارد ابتلا در استان به ترتیب شیوع شامل سرطان معده، پوست و پستان، روده و پروستات است.

تقی لو به بررسی جنسیتی سرطان در استان پرداخت و اظهار کرد: عمده‌ترین سرطان‌ها در مردان مربوط به سرطان معده، پروستات، پوست، روده و مثانه است. همچنین در زنان نیز به ترتیب سرطان پستان، معده، پوست، روده و تراشه و راه هوایی است.

سرطان پوست و پستان در حال افزایش و سرطان پروستات دو برابر شده است

معاون بهداشت دانشگاه زنجان اظهار کرد: در سال 96 نسبت به 95؛ سرطان معده و روده چندان تغییری نداشته است ولی سرطان  پوست و پستان افزایش‌یافته‌اند و سرطان پروستات تقریباً دو برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی و ژنتیک و مواد غذایی مورد مصرف افراد می‌تواند از عواملی باشد که در افزایش سرطان نقش دارند، اظهار کرد: به‌طورکلی بر اساس آمارهای غیررسمی (تائید نشده وزارت بهداشت) بیانگر این است که در استان افزایش سرطان داشته‌ایم.

این در حالی است که در تاریخ 21 اسفند سال 99 محمدرضا صائینی، معاون بهداشت وقت با ارائه آماری درزمینهٔ وضعیت سرطان در استان گفته بود: بر اساس آمار سرطان‌های دستگاه گوارش کشور در سال ۱۳۹۴ (میزان بروز استانداردشده سنی در ۱۰۰ هزار نفر) سرطان معده در استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری است؛ به‌طوری‌که میزان بروز استانداردشده سرطان معده در استان زنجان ۲۱.۱۶ و میانگین کشوری ۱۹.۲۶ درصد هزار نفر است.

وی بابیان اینکه سرطان‌های شایع در استان بعد از سرطان معده، سرطان‌های پروستات و پوست هست که میزان بروز آن‌ها در استان زنجان از میانگین کشوری پایین‌تر است؛ تصریح کرده بود: میزان بروز سرطان پروستات در استان ۱۸.۱۶ و میانگین کشوری ۱۸.۶۹ است. همچنین میانگین ۴ سرطان شایع گوارش در استان (۹.۹) پایین‌تر از میانگین کشوری (۱۱.۱) است که بااین‌وجود بروز سرطان معده در استان مقدار کمی بیشتر از میانگین کشوری است که این ممکن است به دلیل سبک زندگی مردم در استان‌های شمال غربی (در مصرف چای داغ، غذاهای شور و غیره) باشد.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ها، سبک زندگی افراد است

در این زمینه اما داود حسنی، پزشک عمومی و متخصص طب سنتی- ایرانی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در بروز سرطان تأثیرگذار است و نمی‌توان تنها یک یا دو عامل را در بروز سرطان مؤثر دانست، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر تعداد بیماران مبتلا به سرطان افزایش چشمگیری داشته است و می‌توان اذعان داشت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ها، سبک زندگی افراد است.

وی بابیان اینکه بسیاری از دانشمندان معتقدند که از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار ابتلا به سرطان‌ها شیوه‌های مبتنی بر سبک زندگی شهرنشینی است که در دهه‌های اخیر رواج بیشتری داشته است، ادامه داد: کاهش تحرک، مصرف برخی غذاهای ازجمله فست‌فودها و قرار گرفتن در معرض استرس و اضطراب، عدم اختصاص ساعاتی از روز به ورزش ازجمله عوامل مؤثر در بروز سرطان است.

به گفته حسنی، آلودگی هوا و منابع محیط‌زیست از عوامل دیگری است که خطرهای جدی برای سلامت انسان و سایر موجودات دارد به‌طوری‌که در هر محیط و اقلیمی که آلودگی هوا وجود داشته باشد، بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن تهدید می‌شوند و زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می‌آورند.

 به اعتقاد او، مصرف فست‌فود‌ها به‌عنوان غذا‌هایی بارنگ و بوی خاص، که در روغن با درجه حرارت بالا طبخ می‌شوند، می‌تواند دستگاه گوارش را در معرض خطر جدی قرار دهند و زمینه‌ساز ابتلا به سرطان‌های سیستم گوارش شوند. درواقع هرزمانی که سیستم ایمنی تضعیف شود؛ امکان بروز بیماری ازجمله سرطان وجود دارد.

سن ابتلا به سرطان کاهش‌یافته است

وی بابیان اینکه سرطان درمجموع بیماری سنین بالاست، اظهار کرد: درگذشته بروز سرطان در سنین ۶۰ الی ۷۰ سال شیوع داشت اما در دهه‌های اخیر میزان ابتلا با سنین پایین‌تر افزایش‌یافته است به‌طوری‌که افراد ۳۰ الی ۴۰ ساله به انواع مختلف سرطان دچار هستند.

 حسنی خاطرنشان کرد: مسلماً در محیطی که شهروندان دچار اضطراب باشند و از منابع زیست‌محیطی آلوده بهره ببرند و مواد غذایی نظیر فست‌فودها را در تغذیه خود بگنجانند و از میوه و سبزی‌هایی که در شرایط نامناسب تولیدشده است، تغذیه کنند؛ ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد.

وی بابیان اینکه ما نمی‌توانیم شرایط محیطی را تغییر دهیم و شهر را ترک و به‌تنهایی مواد غذایی تولید کنیم، اظهار کرد: وقتی نمی‌توانیم از بروز سرطان پیشگیری کنیم، باید این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و درمان کنیم.

وی معتقد است اگر سبک زندگی افراد تغییر نیابد و خانواده‌ها با همین سبک زندگی کنند، بدون قطع میزان بروز سرطان در سنین پایین اتفاق می‌افتد و میزان مرگ‌ومیر و کیفیت زندگی‌ تحت تأثیر این سبک زندگی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرطانبیماران سرطانیعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8452


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»