کد خبر: 8483
1400/11/25 - 15:9


یک مدرس «آواز و خوانندگی»:

ذائقه موسیقیایی مردم عوض‌شده است

«رضا روا‌بخش» متولد سال 1358 است. او از سال 70 درزمینهٔ «آواز» فعالیت دارد و در کنار «آواز» به نواختن تار و سه‌تار نیز پرداخته است؛ ولی به‌صورت تخصصی آواز را دنبال می‌کند و اکنون در آموزشگاه‌های موسیقی نیز به تدریس آواز و خوانندگی می‌پردازد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «رضا روا‌نبخش» متولد سال 1358 است. او از سال 70 درزمینهٔ «آواز» فعالیت دارد و در کنار «آواز» به نواختن تار و سه‌تار نیز پرداخته است؛ ولی به‌صورت تخصصی آواز را دنبال می‌کند و اکنون در آموزشگاه‌های موسیقی نیز به تدریس آواز و خوانندگی می‌پردازد.

او در مورد وضعیت هنر آواز و خوانندگی در استان به صدای زنجان می‌گوید: اکنون وضعیت موسیقی ملی و ایرانی که مردم آن را با عنوان موسیقی «سنتی» دنبال می‌کنند، چندان امیدوارکننده نیست و ذائقه مردم از موسیقی سنتی به سمت دیگری از موسیقی رفته است و مخاطب این دست از موسیقی بسیار کم شده است.

او در مورد فعالیت خود در مورد کلاس‌های آموزشی آواز اظهار می‌کند: آنچه نقطه تمایز رده‌های من با سایر کلاس‌های آواز و خوانندگی است؛ این است که ورودی کلاس‌های آواز ما یک‌میزان راحت‌تر شده است یعنی در آموزشگاه تنها موسیقی ایرانی کار نمی‌کنم (اگرچه سلیقه و ذائقه من همان موسیقی ایرانی است) و هنرجویان سبک‌های مختلف خوانندگی در کلاس‌های من حضور دارند زیرا واقعیت این است که ما نمی‌توانیم صرفاً به موسیقی ایرانی بپردازیم، چراکه این‌قدر ذائقه‌ها تغییریافته است که نمی‌توان به سبک‌های دیگر خوانندگی توجهی نداشت.

روانبخش ادامه می‌دهد: من هنرجوهایی دارم که به موسیقی‌های متفاوتی از موسیقی ایرانی می‌پردازند و حتی به سبک «رپ» علاقه‌مند هستند؛ اما سعی کرده‌ام به‌مرور بر روی سلیقه موسیقی آن‌ها کارکنم و آن را به حدی برسانم که لااقل به موسیقی تلفیقی علاقه‌مند شوند و در این حوزه بخوانند و می‌توانم ادعا کنم که در این زمینه تا حدودی توفیقاتی به دست آورده‌ام.

فصل مشترک همه‌ هنرهای آوایی در  سبک‌های مختلف موسیقی، «صدا» است

این مدرس آواز اذعان کرد: فصل مشترک همه هنرهای آوایی در سبک‌های مختلف موسیقی، «صدا» است و صدا هم استانداردهایی دارد که متأسفانه در کلاس‌های آموزشی کمتر به این موضوعات پرداخته می‌شود. اما در کلاس‌های آموزشی من به‌صورت تخصصی به این موضوع ورود پیدا می‌کنیم و سعی کرده‌ام که موضوعات بر اساس استانداردهای جهانی باشد و از این طریق صدای هنرجویان را تقویت کنم و سپس آرام‌آرام به مرتبه‌ای برسند که دنبال موسیقی جدی و ارزشمند بروند.

وی بابیان اینکه از حدود سال 70 درزمینهٔ هنر تلاوت قرآن ورود پیداکرده‌ام و کتاب‌هایی هم درزمینهٔ جلوه‌های موسیقایی هنر تلاوت به چاپ رسانده‌ام، اظهار کرد: دو عنوان از کتاب‌هایم با عناوین «صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن» و «نسیم گلشن وحی» است که به  موضوعات صوت و لحن در هنر تلاوت قرآن کریم می‌پردازد.

روانبخش می‌افزاید: این کتاب‌ها توسط انتشارات «نیکان کتاب» به چاپ رسیده است و مخاطبین این کتاب‌ها بیشتر قاریان حرفه‌ای قرآن هستند که هنر تلاوت قرآن را دنبال می‌کنند. در این کتاب‌ها به موضوعات صوت و لحن و مقامات موسیقایی تلاوت پرداختم و این موضوعات درواقع همان بحث‌هایی هستند که در کلاس‌های آواز ایرانی نیز دنبال می‌شوند. همچنین چند سالی است که با شورای عالی قرآن در زمینههای آموزشی و ارائه مقالات جلوه‌های موسیقایی هنرهای آوایی دینی همکاری دارم و به سفارش خبرگزاری بین‌المللی ایکنا هم حدود ۶۰ برنامه ویدیویی درزمینهٔ آموزش صداسازی و مقامات و مدولاسیون‌ها تهیه کردم که در سال ۹۹ منتشر شد.

داستان «صوت» و «لحن» و ذوق موسیقایی است که من را به سمت هنر تلاوت قرآن کشانده است

وی بابیان اینکه من روی جلوه‌های موسیقی هنر تلاوت کارکرده‌ام، اظهار می‌کند: «صدا» وجه مشترک خوانندگی و قرائت قرآن است و موضوع صوت و لحن و ذوق موسیقایی است که من را به سمت تلاوت قرآن کشانده است، هرچند تلاوت قرآن قطعاً می‌تواند تأثیراتی شگرف بر روح و روان و عملکرد مثبت افراد بگذارد.

وضعیت آواز در استان زنجان آکادمیک نیست

روانبخش با اشاره به اینکه وضعیت آواز در استان زنجان آکادمیک نیست، خاطرنشان می‌کند: این مشکل نه‌تنها در استان بلکه در سراسر کشور وجود دارد و عموماً خوانندگان ما درزمینهٔ موسیقی، سواد آکادمیک چندانی ندارند و اغلب به‌صورت سلیقه‌ای به این موضوع ورود پیدا می‌کنند.

این خواننده با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در عرصه موسیقی و آواز این است که به‌جای اینکه  در ابتدا به هنرجویان اصول اولیه صداسازی و موسیقی را آموزش دهیم به موضوعات کلان آن می‌پردازیم. درصورتی‌که می‌بایست همانند آموزش زبان فارسی در ابتدا حروف، سپس کلمه و سپس جمله‌سازی را بیاموزیم، اما ما در هنر موسیقی و آواز جمله‌سازی یاد می‌دهیم.

وی تصریح می‌کند: در گام‌های موسیقی ما تعداد محدودی مجموعه کوچک موسیقیایی داریم (که عملکردی مشابه حروف الفبا دارند در کلمه‌سازی و جمله‌سازی) که به 3نتی‌ها، 4 نتی‌ها و ۵ نتی‌ها (تریکو ردها، تتراکوردها و پنتاکوردها) معروف هستند و همه دستگاه‌ها و گام‌های موسیقی توسط همین مجموعه‌های کوچک ساخته می‌شوند و این موارد به هنرجو آموخته نمی‌شود و تلاش من بر این است که این موضوعات را به هنرجویان آموزش دهم و به امید خدا در آینده نزدیک، موضوعات مذکور در قالب کتاب‌هایی چاپ و در اختیار مخاطبین قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرضا روا‌نبخشموسیقی
sedayezanjannews.ir/nx8483


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»