کد خبر: 8503
1400/12/05 - 13:18


گلایه تعدادی از شهروندان زنجانی از ساخت و سازهای در یکی از ساختمان‌های مرکز شهر زنجان؛

حکم دیوان و تمام

تعدادی از ساکنان ساختمان «سعدی»: چرا بعد از گذشت 15 سال هنوز جواب درستی از مسئولان نگرفته‌ایم؟/ شهردار منطقه 3 زنجان: اخیرا دیوان عدالت اداری حکم داده است و شهرداری ملزم به اجراست/ عضو اصلی هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان: جای اعتراضی نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از ساکنان ساختمان سعدی واقع در مرکز شهر زنجان در تماس با صدای زنجان، با اشاره به ساخت‌وسازهایی که در طول حدود 15 سال گذشته توسط یکی از مالکان، از مسئولان خواستند تا برای حفظ امنیت جانی و جلوگیری از متضرر شدن ساکنان، بازرسی‌های لازم از محل را در دستور کار قرار دهند! این در حالی است که شهردار منطقه 3 زنجان می‌گوید بر اساس حکم اخیر دیوان عدالت اداری، شهرداری موظف به تثبیت بنا با در نظر گرفتن جریمه با ضریب حداکثری است!

حسین بهرامی، از ساکنان ساختمان سعدی به صدای زنجان می‌گوید: ساختمان ما دقیقاً پشت ساختمان «هشت‌بهشت» شهر زنجان واقع‌شده است! یعنی درست وسط شهر! اما از سال 82 شاهد ساخت‌وسازهایی توسط یکی از مالکان ساختمان هستیم. پروانه صادره این ساختمان 4 طبقه بوده اما ایشان اضافه بر پروانه ساخت‌وساز کرده و 2 طبقه مسکونی نیز احداث کرده است!

بهرامی بابیان اینکه این مالک در حدود 2 سال پیش نیز در پشت‌بام ساختمان اقدام به احداث «پنت هاوس» کرده است، مدعی است: با این پنت هاوس، تعداد طبقات ایجادشده برخلاف پروانه صادره به 3 طبقه رسیده است! تصور کنید ساختمانی که مجوز ساخت 4 طبقه را داشته و دارد الآن 7 طبقه شده است و مسئولان نیز هیچ اقدامی نمی‌کنند! بارها موضوع را از طریق شهرداری و دستگاه قضایی نیز پیگیری کردیم اما تا امروز کسی صدای بیش از 40 نفر از ساکنان ساختمان را نشنیده است! حکم قلع‌وقمع بنا هم آمده است اما مشخص نیست که چرا اجرا نمی‌شود!

حسین بهرامی دیگر ساکن این ساختمان نیز به صدای زنجان می‌گوید: این شخص هر چه که بوده را ساخته و فروخته و حق تصرف در مشاعات را ندارد! او پارکینگ را حذف و اقدام به ساخت 2 واحد در آن محل کرده است! چرا باید 18 سال این اقدامات از چشم بازرسان و ناظران شهرداری و دستگاه‌های قانونی پنهان بماند؟

بهرامی بابیان اینکه فرد مذکور در پاسخ به اعتراض ساکنان ساختمان در تخریب ورودی نگهبانی می‌گوید که در قالب مزایده این محل به او رسیده است، مدعی است: ما هیچ اطلاعی از برگزاری چنین مزایده‌ای نداریم! چرا باید این فرد به خودش اجازه انجام چنین کارهایی را بدهد؟

ساکنان ساختمان سعدی می‌گویند با توجه به ساخت 3 طبقه مازاد بر پروانه در این مکان، نگران‌اند که ساختمان سعدی به پلاسکویی دیگر تبدیل شود!

آن‌ها از مسئولان می‌پرسند آیا برایتان سخت است که کارشناس و مهندس اعزام کنید تا محل را بررسی کند؟ اگر ساختمان کشش ساخت 7 طبقه را داشت در همان زمان بازرس و مسئول مربوطه به‌جای مجوز ساخت 4 طبقه، مجوز 7 طبقه را می‌داد!

حکم دیوان لازم‌الاجراست!

اما رحمان وزیری، شهردار منطقه 3 زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان علت اجرا نشدن حکم قلع‌وقمع که چند سال پیش اجرایی نشد را «دستور مجدد برای عدم اجرای حکم» از سوی مرجع قضایی عنوان کرده و می‌گوید: بر اساس دادنامه شماره 2249075 شعبه 6 دیوان عدالت اداری به تاریخ تنظیم 3 آذرماه سال جاری، شهرداری مکلف به تثبیت بنا (طبقه هفتم - پنت هاوس) با مشخص کردن ضریب حداکثری جریمه با معیار تاریخ وقوع تخلف (حدود یک الی 2 سال پیش) شده است!

وزیری در پاسخ به این سؤال که رأی دیوان نسبت به 2 طبقه مازاد بر پروانه ساخته‌شده (حدود 15 سال پیش) که ظاهراً پایان کار آن توسط شهرداری نیز صادر نشده است، چه بوده به صدای زنجان می‌گوید: در خصوص طبقات 5 و 6 دیوان رأیی صادر نکرده است اما با نظر کارشناس، حکم بر تثبیت بنای هفتم داده است که لازم‌الاجراست! اگر این دوطبقه استحکام بنا نداشته باشند خودبه‌خود طبقه هفتم استحکام بنایش منتفی می‌شود. در خصوص عدم صدور پایان کار برای طبقات مذکور نیز باید بگویم اگر سازنده طبق قانون پیش نرفته باشد، پایان کار صادر نمی‌شود!

وزیری بابیان اینکه اگر اشخاص نسبت به این رأی اعتراض دارند می‌توانند از طریق مراجع قضایی و با ارائه مستندات مبنی بر عدم استحکام و با نظر کارشناسی 3 نفره و نظام‌مهندسی ساختمان موضوع را پیگیری کنند، ابراز می‌کند: البته تأکید می‌کنیم با رأی اخیر دیوان، سایر طبقات ساختمان ازجمله پنجم و ششم دارای استحکام بنا هستند که طبقه هفتم مشمول تثبیت بناشده است!

نظارت‌ها و بررسی‌های پروژه‌های ساختمانی باید حین اجرا باشد تا مشکلی پیش نیاید!

احد محمدی، عضو اصلی هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان زنجان هم در واکنش به بررسی‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان برای سنجش استحکام دوطبقه ساختمان مذکور آن‌هم بعد از صدور رأی دیوان بابیان اینکه مسیر اعتراض به این حکم وقت تلف کردن است چراکه در این 15 سال بیش از 2 زلزله در زنجان به وقوع پیوسته و ساختمان همچنان سرپاست، اضافه می‌کند: سرپا بودن ساختمان تائیدی بر استحکام بنا است و سازنده در طراحی‌ها نیز به این امر واقف بوده و در احداث طبقات و محاسبات خود ستون و فونداسیون را به‌گونه‌ای اجرا کرده که مشکلات بعدی پیش نیاید درنتیجه هیچ مهندسی نمی‌تواند ایراد فنی بگیرد! زیرا در ظاهر ساختمان ترکی دیده نمی‌شود و فونداسیون نیز سر جایش است!

محمدی با تأکید بر اینکه باگذشت بیش از 15 سال دیگر نمی‌شود کاری کرد، عنوان می‌کند: به نظرم از ابتدا نباید اجازه داده می‌شد این ساختمان ساخته شود! بیش از 15 سال است در این ساختمان مردم سکونت داشته‌اند و بهره‌برداری لازم نیز صورت گرفته است. دراین‌بین تنها کسی که متضرر شده شخص یا اشخاصی است که واحدهای این ساختمان را خریداری کرده‌اند!

عضو اصلی هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اضافه می‌کند: متأسفانه این ساختمان در بهترین نقطه شهر قرارگرفته و می‌توانست بهتر و اصولی‌تر ساخته شود اما هم‌اینک تبدیل به لکه آن‌هم در بهترین نقطه شهر شده است. به نظرم مسئولان شهری باید قبل از اتمام پروژه‌های ساخت‌وساز بازرسی و نظارت‌های قانونی خود را انجام دهند تا مشکلی در اصول شهرسازی و سایر موارد فنی پروژه‌ها شاهد نباشیم.

شهرداری باید قبل از تخلف، پیشگیری می‌کرد!

حسین حمزه‌لوپاک، سخنگوی شورای شهر زنجان نیز بابیان اینکه نباید در اجرای قوانین و ضوابط شاهد تأخیرهای چندین ساله باشیم، می‌گوید: متأسفانه شاهدیم که برخی از پرونده‌ها به‌سرعت پیش می‌رود و برخی نیز باگذشت چندین سال منتظر تعیین تکلیف هستند که به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست!

حمزه‌لوپاک بابیان اینکه شهرداری باید قبل از بروز تخلف، اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد، تأکید می‌کند که در اجرای ضوابط شهری نباید بین اشخاص تبعیض قائل شویم!

انتهای پیام/


خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانساخت و سازشهرداریدیوان
sedayezanjannews.ir/nx8503


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»