کد خبر: 8512
1400/12/08 - 15:56


گزارش صدای زنجان از گلایه‌های دختران فوتسالیست زنجان درباره نگاه هیئت فوتبال به فوتسال بانوان؛

هیئت مردانه

یکی از دختران فوتسالیست زنجان می‌گوید که هیئت فوتبال زنجان مردانه است و برنامه برای بانوان جایی در آن ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که یک هفته تا 10 روز به برگزاری مسابقات لیگ فوتسال دسته یک بانوان که قرار است در اهواز برگزار شود، نمانده است، برخی از بازیکنان تنها تیم لیگ دسته یک فوتسال بانوان زنجان می‌گویند، ورودیه مسابقات پرداخت‌نشده و برای حضور در این مسابقات تکلیفشان مشخص نیست!

یکی از بانوان فوتسالیست زنجان به صدای زنجان می‌گوید: یک هفته الی 10 روز آتی گروه‌ حدود 20 نفره بانوان باید برای شرکت در مسابقات لیگ دسته یک کشور به اهواز اعزام شوند اما ظاهراً مسئولان مربوطه علاقه‌ای به این حضور ندارند!

وی بابیان اینکه تا به امروز ورودی تیم زنجان برای حضور در این مسابقات واریز نشده است، عنوان می‌کند: اگر تاکنون مبلغی واریز نشده است صرفاً می‌تواند به معنی داشته باشد و آن نیز عدم تمایل مسئولان برای اعزام تنها تیم لیگ‌ دسته یک فوتسال بانوان به مسابقات است! بسیاری از ما درخواست بازی برای تیم‌های سایر استان‌ها را داشتند اما به علت ماندن در کنار مربی و بازی برای تیم زنجان، به این درخواست‌ها اعتنایی نکردیم!

نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان نیز که اطلاعی از زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر ندارد در پاسخ به دلیل عدم واریز ورودیه به صدای زنجان می‌گوید: تصور نمی‌کنم مسابقه ظرف یک هفته الی 10 روز آتی برگزار شود، برای پیگیری زمان برگزاری از طریق تهران اقدام کرده‌ام!

بلباسی بابیان اینکه برای بررسی مشکل، بعدازظهر روز یکشنبه (هشتم اسفندماه) موضوع را با حضور مسئولان تیم بررسی می‌کنیم، به‌صورت ضمنی عدم تمایل به حضور تیم لیگ دسته یک بانوان فوتسالیست به مسابقات پیش رو را رد کرده و از بازیکنان تیم می‌خواهد تا به حضور در این مسابقات امیدوار باشند!

چرا هیئت فوتبال کاری برای فوتسال بانوان نمیکند؟

اما یکی از بازیکنان تیم سرخ‌پوشان زنجان که معتقد است تا وقتی مبلغ ورودیه واریز نشده نباید روی حرف مسئولان حساب باز کرد، با یادآوری متقبل شدن هزینه تیم مذکور در 2 سال قبل از سوی هیئت فوتبال استان زنجان تصریح می‌کند: در آن سال‌ها تیم مشکلی نداشت و به‌خوبی توانست خود را در لیگ حفظ کند اما امسال به علت مشخص نبودن تصمیم مسئولان ورزشی ما نگران افت تیم و سقوط به دسته پائین هستیم!

وی با اشاره به عدم برگزاری مسابقات منظم برای افزایش انگیزه بازیکنان می‌گوید: متأسفانه در این سال‌ها حتی یک مسابقه دوستانه در داخل استان برگزار نشده است. من نمی‌دانم مسئولان چطور ادعا می‌کنند که برای ارتقای فوتسال بانوان استان زنجان، برنامه‌ریزی کرده‌اند؟

نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان بابیان اینکه بنده در کارنامه فعالیتم مدیرعاملی باشگاه‌ها در لیگ برتر را دارم، می‌گوید که برخلاف اظهارات برخی بازیکنان فوتسال، هیئت فوتبال نمی‌تواند صفر تا 100 هزینه‌های تیم لیگ دسته یک بانوان را بدهد! به‌هرحال 40 تیم داریم که همه آن‌ها را باید به نحوی حمایت کنیم!

وی بابیان اینکه تیم فوتسال دسته یک بانوان زنجان (تیم سرخ‌پوشان) مدیر باشگاه دارد و هیئت فوتبال نیز از آن تیم به‌اندازه‌ای که در حیطه وظایفش باشد حمایت می‌کند، می‌گوید: ما پیگیری مشکلات تیم‌های ورزشی‌مان هستیم، برای رفع موانع و جذب اسپانسر با مسئولان 2 شهرستان و اداره کل رایزنی کرده‌ایم اما تأکید می‌کنم مدیریت باشگاه باید برای نتایج مثبت موضوع را پیگیری کند. البته بنا به اظهارات مدیر باشگاه مذکور، مقررشده بود تا شهرداری و شورای شهر ماهنشان از این تیم حمایت کنند اما بنا به دلایلی به‌صورت مقطعی منصرف شده و مجدداً قول‌ پیگیری داده‌اند!

اما یکی از بانوان بازیکن تیم دسته یک فوتسال زنجان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: شخص رئیس هیئت فوتبال استان به ما قول داد که نخستین اتفاق در این هیئت برای لیگ دسته یک بانوان اتفاق بیفتد اما حالا می‌گویند هیئت نمی‌تواند اسپانسر شود! من اسامی 8 تیم لیگ دسته یک کشور با نامه و امضای «آرش جابری»، سرپرست سازمان لیگ فوتسال مربوط به سال جاری را در دست دارم که در آن‌ هشت تیم ازجمله تیم هیئت فوتبال لردگان، هیئت فوتبال مریوان، هیئت فوتبال همدان، هیئت فوتبال چابکسر، توسط هیئت‌های فوتبال حمایت مالی می‌شوند! البته سال قبل هم‌چنین تیم‌هایی داشتیم. نمی‌دانم هیئت فوتبال استان زنجان از این بودجه‌ها ندارد یا نمی‌خواهد برای حمایت از تیم‌ها خرج کند؟

مشکلات مالی تنها تیم لیگ دسته یک فوتسال بانوان زنجان

وی با اشاره به مشکلات تیم لیگ برتری بانوان فوتسالیست زنجان در شرایط کرونایی می‌گوید: سال 99 مقرر شد گروه ما برای شرکت در مسابقات لیگ برتری اعزام شود. زمان برگزاری، 21 فروردین‌ماه امسال و شهر میزبان نیز مریوان شد اما مسئولان این شهرستان به علت شدت کرونا اجازه برگزاری مسابقه را ندادند ازاین‌رو زمان برگزاری به 27 الی 28 فروردین‌ماه موکول شد، در آن زمان نیز هیئت فوتبال خود را برای انتخابات آمده می‌کرد!

این فوتسالیست یادآور می‌شود: در دوره قبل از آن (سال 98) نیز مسئولان وقت هیئت برای ایاب و ذهاب، استراحت و غیره برنامه‌ریزی خوب داشتند اما در بخش امضای قراردادها و تمرین تقریباً دستشان خالی بود چراکه برخی از بازیکنان در اتوبوس قراردادشان را امضا کردند از سوی دیگر به علت عدم تمرین، حتی یک روز، در مسابقات لیگ دسته یک چالوس در هر 6 بازی باختیم!  

این بازیکن که سابقه بازی در تیم‌های لیگ برتری استان‌های مختلف کشور را دارد، می‌گوید: در زنجان کسی اعتقادی به تمرین ندارد! در زنجان تیم آقایان و بانوان دسته یک فوتسال وجود دارد، اگر تیم «اسپیناس» آقایان هم تمرین دارد به علت مربی‌اش است وگرنه به مسئولان باشد که اجازه تمرین نمی‌دهند و هر بار در پیگیری بازیکنان می‌گویند همه سالن‌ها خصوصی است و سالنی برای اختصاص به تمرین تیم‌هایی که در لیگ حضور دارند، وجود ندارد!

وی اضافه می‌کند: وضعیت تیم بانوان بدتر از تیم آقایان است، وقتی کرونا شدید شد تمامی سالن‌های ورزشی برای مقابله با کرونا بسته شد و اجازه تمرین به ما را که تیم دسته یک بودیم و مسابقه پیش رو داشتیم نمی‌دادند، موضوع را بارها از سوی ارگان‌های بالادستی نیز پیگیری کردیم، بارها به مسئولان گفتیم که بدون تمرین گل‌ می‌خوریم و می‌بازیم اما کسی توجهی نکرد! بالاخره با شرایط بدی هم اعزام شدیم!

این بازیکن مدعی است: مسئولان ذی‌ربط در زمان اعزام تیم فقط 2 میلیون تومان به‌حساب سرپرست تیم واریز کرده‌اند درحالی‌که مجموع هزینه اعم از ایاب و ذهاب، میان وعده، هتل و غیره، 39 میلیون تومان بود که تماماً از جیب مربی پرداخت شد که تا جایی که اطلاع دارم یک‌میلیون تومان آن را نیز پس نداده‌اند! واقعیت این است که تیم نه از سوی هیئت و نه از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان حمایت نشده و نمی‌شود!

اما نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان که دیدگاه برخی از فوتبالی‌ها و فوتسالیست‌های استان مبنی بر اینکه ضعف این دو رشته از عدم برنامه‌ریزی است تا نبود اسپانسر را قبول ندارد، تأکید می‌کند: روی پا ماندن تیم‌های ورزشی حمایت قاطع مسئولان ارشد استانی و سایر ارگان‌ها را می‌طلبد. دراین‌بین مدیران باشگاه‌ها هم باید برای جذب اسپانسر ورود کنند. ما نیز از طریق دستگاه‌های دولتی و خصوصی ورود کرده و موارد را پیگیری می‌کنیم که همچنان ادامه دارد.

یکی از بازیکنان نیز در واکنش به این اظهارات بابیان اینکه اقدامات هیئت فعلی بدتر از هیئت قبلی است، مدعی است: مسئولان فعلی هیئت فوتبال استان زنجان که پیش از رأی به ما وعده حمایت از تیم دسته یک بانوان فوتسال را می‌دادند تا به امروز برنامه‌ای برای ما ندارند. نمونه‌اش انتظار بازیکنان و مربی تیم فوتسال برای اعزام به مسابقات لیگ دسته یک به اهواز است که البته برخی‌ها می‌گویند اعزام نداریم!

هیئت فوتبال استان زنجان، مردانه است

این بازیکن مدعی است: هیئت فوتبال استان زنجان، کاملاً مردانه است و بانوان جایی در آن ندارند! بارها به مربی وعده داده‌اند برای اعزام به کلاس بالاترین سطح اعزام می‌کنند، اما هنوز کاری برای ارتقای مربیان و تیم‌ دسته یک و حمایت از آن نکرده‌اند!

اما نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان در پاسخ به این اظهارات می‌گوید: برخلاف این ادعا، هیئت فوتبال به‌هیچ‌عنوان مردانه نبوده اتفاقاً متعلق به همه ورزشکاران آقا و به‌ویژه خانم‌ها است.

معیار انتخاب‌ افراد شایسته در هیئت فوتبال استان چیست؟

یکی از بانوان فوتسالیست نیز بابیان اینکه مسئولان حتی در انتخاب مربیان خانم با دقت عمل‌نکرده و صرفاً به دنبال این هستند که بدون تحقیق یک نفر خانم را به‌عنوان شخص برتر اعلام کنند با انتقاد از اقدام عملکرد مسئولان در انتخاب مربی برتر استان زنجان معتقد است: لطفاً مسئولان بفرمایند، این شخص بر چه معیاری به‌عنوان مربی برتر استان اعلام‌شده است؟ آیا مربی که تیمش در لیگ برتر 33 گل فقط در یک بازی ‌خورده است، می‌شود نام عنوان «برتر» را به او داد؟

اما نادر بلباسی، رئیس هیئت فوتبال استان زنجان بابیان اینکه این انتخاب مربوط به هیئت قبلی بوده و ارتباطی به هیئت فعلی ندارد، اضافه می‌کند: مسئولان وقت هیئت قطعاً بر اساس فاکتورها ایشان را انتخاب کرده‌اند!

جلسه‌ای که به درد فوتسال استان بخورد، برگزار کنید!

بااین‌وجود یکی از بانوان مربی فوتسال با تکرار اظهارات بازیکنان در بی‌توجهی به جایگاه بانوان و انتخاب افراد شایسته بدون در نظر گرفتن کارنامه کاری آن‌ها عنوان می‌کند: ما از این ناراحتیم که در تمامی ادوار، هیئت فوتبال استان نخواسته است خانم‌ها را ببیند! تیم فوتسال بانوان شهرداری زنجان زمانی که تیم در لیگ دسته یک بازی می‌کرد با تلاش مربیان مجرب و وجود بازیکنان خوش‌فکر و توانمندی چون افسانه چترنور، مهسا کمالی، فاطمه رحمتی، فائزه اصفهانیان، الهام عسگری، حدیث تقی بیگلو، محدثه محمدی و پریسا جعفری، حرف‌های زیادی برای گفتن در مقابل تیم‌های حریف داشت و در سال 94 با کسب عنوان قهرمانی توانست به لیگ برتر صعود کند اما حالا چه شده است؟

«تیم فوتسال بانوان شهرداری زنجان با آمادگی بالای در رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان شرکت کرد و چون حامی مالی مناسب و توانمندی نداشت مقابل تیم‌های حریف به نتایج ضعیفی دست یافتند و درنهایت پس از 2 سال مجدد به لیگ دسته یک صعود کردند و در سایه بی‌توجهی و بی‌مهری‌ها، روحیه مربیان و بازیکنان تیم رو به تحلیل گذاشت.»

این ورزشکار می‌گوید: با توجه به اینکه در آن زمان هیچ حمایتی از سوی استانداری و مسئولان وقت و شرکت‌ها و کارخانه‌ها استان از تیم فوتسال بانوان زنجان، صورت نگرفت بنابراین بازیکنان این تیم که چهره‌ای شناخته‌شده بودند با درخواست‌های صورت گرفته جذب تیم‌های رقیب شدند. به نظرم اگر دلسوزی در بین مسئولان ورزشی استان وجود داشت، برای جلوگیری از این مهم، جلسات لازم را با مسئولان خصوصی و دولتی برگزار می‌کردند. مسئولان هیئت و اداره کل از رایزنی‌ها و تشکیل جلسات برای جذب اسپانسر خبر می‌دهند اما به نظرم این جلسات تا وقتی مؤثر نباشد به درد فوتسال، فوتبال و در کل ورزش استان نمی‌خورد!

اسامی ورزشکاران در این گزارش، نزد صدای زنجان محفوظ است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفوتسالورزش بانوانهیئت فوتبال زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8512


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»