کد خبر: 8526
1400/12/12 - 15:56


شورای شهر زنجان تصویب کرد؛

حساب‌وکتاب شهر

شورای شهر زنجان بودجه سال آینده شهرداری زنجان را که 56درصد نسبت به بودجه امسال افزایش داشت با 9 رأی تصویب کرد و ادعای نظارت‌پذیر بودن آن را دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان که به بررسی بودجه سال آینده شهرداری زنجان اختصاص داشت، امروز 12 اسفندماه برگزار و در آن بودجه سال آینده شهرداری با افزایش 56درصدی نسبت به بودجه سال جاری به تصویب رسید.

در این جلسه علیرضا فیروز فر، شهردار زنجان بابیان اینکه قاعدتاً شهر زنجان در حال حاضر نیازمند توجه ویژه و رویکردهای جدید است، ادامه داد: ورود بنده به مدیریت شهرداری بعد از تدوین بودجه سال آینده بوده است اما تلاش ما بر این بود که جدول بودجه سال آتی را تا حدی منطبق با برنامه‌هایی که برای سال آینده مدنظر داریم، تدوین کنیم و این بودجه پس از تدوین اصلاحاتی داشت و به شورای شهر تحویل داده شد.

فیروز فر افزود: با تحقق این بودجه که نیازمند حمایت همه افراد (اعم از مسئولان و شهروندان) است، پروژه‌های شهر را تکمیل خواهیم کرد و در سال 1401 دو پروژه معبر پادگان و تقاطع غیر هم‌سطح گلشهر را به‌طورقطع به اتمام خواهیم رساند.

وی اظهار کرد: پروژه سبزه‌میدان یک پروژه عظیم است و با توجه به موضع قرار‌گیری آن، دارای یک سری مشکلات زیرساختی است که پیگیر هستیم این مشکلات مانع پیشرفت کار نشوند. بنابراین در تلاش هستیم که فاز یک پروژه سبزه‌میدان در سال آینده و کل پروژه در سال 1402 به پایان برسد.

شهردار زنجان بابیان اینکه در تلاش هستیم بسته‌ای از پروژه‌های جدید که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند را، برای شهرداری شناسایی کنیم، افزود: تلاش بر این است که پروژه‌های خیلی بزرگ و موضعی را در شهر دنبال نکنیم چراکه باعث تضعیف بودجه شهرداری می‌‌شود و این توفیق را از ما سلب می‌کند که بتوانیم در نقاط مختلف شهر در خدمت مردم باشیم.

وی بابیان اینکه پروژه‌ها بایستی با یک توزیع عادلانه در سطح شهر دنبال شود، اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که در حال پیگیری و عقد قرارداد آن هستیم پروژه باغ هاشمی نژاد است که بیش از 6 هکتار پارک در آنجا داریم که طبق برنامه‌ریزی که شده سال آینده آماده افتتاح می‌شود.

فیروز فر بابیان اینکه در بحث‌های سرمایه‌گذاری سعی می‌کنیم بستری را فراهم کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند در شهر سرمایه‌گذاری کنند، افزود: با توجه به پتانسیل بالایی که استان در این زمینه دارد، امیدوارم سال 1401 سال سرمایه‌گذاری در حوزه شهری باشد. اکنون در شهر شاهد کمبود بخش‌های تفرجی هستیم. ضمن اینکه از فضا‌های موجود هم به‌خوبی استفاده نمی‌کنیم، از همین رو برنامه‌هایی برای پارک ملت داریم و  به دنبال سرمایه‌گذار برای بخش خانه‌بوران هستیم که بتوانیم این مکان را هم به بهره‌برداری برسانیم.

وی اظهار کرد: در بحث حمل‌ونقل و ترافیک نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم. این حوزه یک کار کاملاً تخصصی است که از بس مشکل دارد اظهار‌نظرها هم در این زمینه زیاد است که خود این موضوع باعث شده هر کس با نگاهی به بحث حمل‌ونقل و ترافیک زنجان بپردازد. در این زمینه به‌صورت موضعی و موقت برنامه‌هایی در سطح شهر زنجان صورت گرفته است که اصلاح برخی از این‌ طرح‌ها که نیازمند اصلاح است، زمان‌بر است. برای همین ما به دنبال این هستیم که یک کار جامعی در این زمینه انجام دهیم و طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر را که در حال انجام هست، را به‌عنوان یک مطالبه عمومی دنبال کنیم.

رویکرد کلی توزیع عادلانه خدمات شهری در کل شهر است

شهردار زنجان افزود: رویکرد کلی ما توزیع عادلانه خدمات شهری در کل شهر؛ به‌ویژه توجه بیشتر به نقاط محروم شهر است که امیدواریم که با تصویب بودجه تا قبل عید، سال آینده بتوانیم بدون هیچ وقفه‌ای وارد کارهای اجرایی شویم.

وی با اشاره به افزایش 56 برابری بودجه سال آینده شهرداری نسبت به امسال، افزود: اقتضای امروز این است که حتماً بایست بودجه یک افزایش فراوانی داشته باشد که این امر نیز در تاریخ بودجه شهر زنجان، مثال‌زدنی است. این مقدار از افزایش و رشد نسبت به سال قبل بی‌سابقه است. ضمن اینکه باید توجه داشت افزایش و رشد بودجه به معنای تحمیل هزینه و بار بر گرده مردم نیست چراکه ما سعی کرده‌ایم با درآمدهای کوششی، بودجه سال آینده را ببندیم. به‌طور مثال ما امسال افزایش عوارض را نداریم و برای سال آینده این عوارض حتی کاهشی خواهد بود.

کاهش هزینه‌های جاری یکی از اقدامات مؤثر در بودجه سال آینده است

 در ادامه منصور مرادلو، رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه جلسات متعددی درزمینهٔ این بودجه‌بندی برگزارشده است، اظهار کرد: بودجه سال گذشته در حدود هزار و 190 میلیارد تومان بوده است اما این بودجه برای سال آینده بالای هزار و 300میلیارد تومان است که قطعاً دلایلی برای این افزایش موجود است که به توضیح آن خواهیم پرداخت.

وی بابیان اینکه مردم نیز باید در جریان تصویب بودجه سال آینده قرار گیرند، افزود: مشکلاتی در جریان اجرایی کردن برخی از پروژه وجود دارد که باعث کندی این پروژه‌ها شده است، اما خوشبختانه در چند ماه آینده شاهد افزایش سرعت برخی از پروژه‌ها هستیم که ازجمله این پروژه‌ها پروژه یوترن است که تقریباً متوقف‌شده بود و با پیگیری اعضای شورا امید است اوایل سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم. پل دوربرگردان گلشهر نیز یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرا است و به امید خدا قبل از نوروز قسمت پایین این پل قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مرادلو بابیان اینکه از برنامه‌های شورای شهر ششم این است که همه پروژه‌های ناقص را به اتمام برساند و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را برطرف کند، افزود: به دنبال این هستیم که پروژه که مشکلاتی درزمینهٔ آب و برق و گاز در پروژه سبزه‌میدان وجود دارد را برطرف کنیم. پارکینگ طبقاتی سعدی را باید هر چه سریع‌تر به اتمام برسانیم تا مشکلات درزمینهٔ ترافیک شهری کاهش یابد.

وی بابیان اینکه بودجه‌بندی‌ها باید نظارت‌پذیر باشد و امکان این امر باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد، افزود: بودجه سال آینده کاملاً کارشناسی شده است و به‌هیچ‌وجه سلیقه شخصی افراد در آن ورود پیدا نکرده است. در سال‌های گذشته شاهد سفارش‌هایی در برخی از حوزه‌ها توسط برخی از مسئولان بودیم اما تلاش ما بر این بود که هیچ سلیقه شخصی در این زمینه ورود نداشته باشد و اولویت‌های شهری مدنظر قرار گیرد.

رئیس شورای شهر زنجان بابیان اینکه کاهش هزینه‌های جاری یکی از اقدامات مؤثر در بودجه سال آینده است، افزود: سهم بخش جاری از بودجه سال آینده نزدیک به 47درصد است و 53درصد نیز به بودجه بخش عمرانی اختصاص‌یافته است که تغییرات آن نسبت به بودجه 1400 کاملاً محسوس است.

مرادلو بابیان اینکه فرصت فعالیت‌های عمرانی در شهر زنجان محدود و بالغ‌بر 8 ماه است، افزود: دیوان‌سالاری اداری گاهی مانع از تسریع درروند کارهای عمرانی می‌شود که در این زمینه مشکلات باید حتماً برآورد و پیش از فصل عمرانی برطرف شود و تا زمان فعالیت‌های عمرانی به‌هیچ‌وجه ازدست‌داده نشود.

وی بابیان اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی در اولویت شورای شهر ششم قرار دارد، افزود: باید از فضای فرهنگی شهر زنجان بهترین استفاده برده شود و در جهت ارتقای فرهنگ شهروندی قدم برداریم.

 در ادامه، مجید ناصحی‌مقدم، رئیس کمیسیون بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه جلسات شورا به‌صورت مستمر با اختصاص قریب 100 ساعات به امر بودجه‌بندی برگزار شد، اظهار کرد: در بودجه سال 1401 افزایش 56 درصدی را شاهد هستیم که این بودجه قریب به 1316میلیارد تومان است که هزینه جاری آن 616میلیارد تومان (حدود 47 درصد بودجه) و بودجه بخش عمرانی حدود 700 میلیارد تومان (حدود 53 درصد بودجه) را تشکیل می‌دهد. همچنین هزینه‌های پرسنلی این بودجه بالغ‌بر 464 میلیارد تومان (معادل 75 درصد هزینه‌های جاری و 35 درصد بودجه کل) است.

وی بابیان اینکه بودجه عمرانی سال 1401 به موضوعات مختلفی اختصاص‌یافته است، اظهار کرد: بالغ‌بر 236 میلیارد تومان (حدود 33 درصد بودجه عمرانی) به موضوع حمل‌ونقل و ترافیک و توسعه زیرساخت‌های عمومی، 113 میلیارد تومان (حدود 16 درصد بودجه عمرانی) به بازآفرینی فضای شهری و ارتقای کیفیت آن، بالغ‌بر 155 میلیارد تومان (معادل 22 درصد بودجه عمرانی) به بحث محیط‌زیست و خدمات شهری و بالغ‌بر 160 میلیارد تومان (22 درصد بودجه عمرانی) به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و تفریحی و 36 میلیارد تومان (معادل 7 درصد بودجه عمرانی) برای موضوعات مختلف دیگری در نظر گرفته‌شده است.

ناصحی مقدم بابیان اینکه منابع درآمدی شهرداری برای سال 1401 نیز منابع متفاوتی هستند؛ افزود: پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که بالغ‌بر 498 میلیارد تومان (معادل 39 درصد بودجه) از عوارض درصد 4 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، 175 میلیارد تومان (حدود 14 درصد بودجه) از محل درآمدی پیش از توسعه شهر (پروانه ساخت)، 350 میلیارد تومان (معادل 27 درصد بودجه) از محل درآمد ناشی از واگذاری املاک و 153 میلیارد تومان (معادل 11 درصد بودجه) از محل درآمد ناشی از جرائم ماده 100 و 180 میلیارد تومان (معادل 10 درصد بودجه) از محل سایر درآمدها تأمین شود.

در ادامه حسین حمزه‌لوپاک، سخنگوی شورای شهر با اشاره به اینکه با آسیب‌شناسی که در خصوص بودجه انجام شد، اظهار کرد: درگذشته شاهد پراکندگی در ردیف بودجه بودیم، به این طریق که برای سازمانی مأموریتی در نظر گرفته می‌شد ولی ردیف بودجه در جای دیگری لحاظ می‌گشت (برای مثال در بودجه آسفالت؛ خرید قیر در بودجه مناطق لحاظ می‌شد و اجرایش بر عهده سازمان عمران بود) این پیشنهاد به سازمان شهرداری شد که این موارد در یک منطقه متمرکز شود و به این طریق دو بودجه سازمان شهرداری از قبیل سازمان عمرانی و سازمان سیما منظر در خود این دو سازمان متمرکز شد که این امر باعث کاهش ردیف بودجه‌ها گشت.

نائب رئیس کمیسیون بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر زنجان افزود: سال‌های گذشته بودجه بر اساس فهرست‌های فصل سوم بسته می‌شد و شاهد بودیم اعدادی که در بودجه می‌آمد واقعی نبود، مخصوصاً در پروژه‌هایی که در مناطق صورت می‌گرفت. اما امسال به گونه این بودجه بسته‌شده است که این مشکل برطرف شود و در اتمام پروژه این بودجه مورد نظارت قرار گیرد.

این مسئول در مورد بحث زمان بودجه‌بندی نیز افزود: بودجه در سال‌های گذشته گاهی در اردیبهشت‌ماه بسته می‌شد؛ اما امسال تلاش شد که بودجه قبل از اتمام سال بسته شود تا مشکلی در این زمینه وجود دارد و کارهای عمرانی بلافاصله پس از شروع سال انجام گیرد.

وی بابیان اینکه بالغ‌بر 7 درصد بحث وابستگی درآمدی شهرداری را به کمیسیون ماده 100 کاهش دادیم، افزود: سیاست‌های شورا کاهش تخلفات شهری است و امید است با تصویب طرح تفصیلی که در حال مطالعه است؛ تخلفات ساختمانی کاهش یابد.

11 میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات آتش‌نشانی

حمزه‌لوپاک بابیان اینکه آتش‌نشانی یکی از دغدغه‌های شورای ششم است، افزود: نزدیک 11 میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات آتش‌نشانی در نظر گرفته‌شده است که این میزان علاوه بر ماشین و نردبانی است که موافقت آن از وزارت کشور گرفته‌شده است. همچنین برای بحث تهیه لباس و نوسازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی هم نزدیک به 3 میلیارد در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: برای بحث خرید ماشین‌آلات سبک و سنگین موردنیاز شهرداری نزدیک 30 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است. همچنین برای بحث آسفالت‌ریزی که بالغ‌بر 80 هزار تن برای امسال دوستان شهرداری هدف‌گذاری کرده‌اند (دو برابر آسفالتی که امسال ریخته شده است) 91 میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: در بودجه سال آینده برای پروژه سبزه‌میدان بالغ‌بر 82 میلیارد تومان، در بحث تملکات 30 میلیارد تومان، کف‌سازی بازار 5 میلیارد تومان، مبلمان شهری 12 میلیارد تومان، برای پارکینگ سعدی 16 میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است. همچنین 20 میلیارد تومان به موضوع فاوا و الکترونیک کردن خدمات شهری در نظر گرفته‌شده است که این میزان افزایش 300 درصدی داشته است.

13میلیارد تومان بودجه برای سرمایه‌گذاری شهرداری

حمزه‌لوپاک افزود: امسال به شهرداری نیز تکلیف شد که در طراحی فضای شهری 30 درصد به موضوع چمن اختصاص داده شود و از میوه‌های مثمر در طراحی فضای شهری نیز بهره گرفته شود. همچنین این اجازه به شهرداری داده شد که درزمینهٔ واگذاری بهره‌برداری از پارک‌ها به بخش سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

سخنگوی شورای شهر زنجان افزود: یک نکته دیگر خود سرمایه‌گذاری شهرداری است که حدود 13 میلیارد تومان بودجه برای بحث سرمایه‌گذاری شهرداری در نظر گرفته شد که این موضوع برای اولین بار در شهرداری اتفاق می‌افتد. شهرداری در این زمینه دستش باز خواهد بود و می‌تواند اقدام به خرید زمین و یا هر مورد دیگری جهت سرمایه‌گذاری کند.

تغییر در نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری

در ادامه محمدکاظم مجتهدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص بودجه فرهنگی سال 1401 افزود: این بودجه نسبت به سال قبل یک افزایش نسبی دارد اما درزمینهٔ نحوه هزینه‌کرد آن شاهد تغییراتی هستیم.

وی ادامه داد: درگذشته این‌گونه بود که برنامه‌هایی که در موسسه فرهنگی و اجتماعی و ارگان‌های مختلف سطح شهر انجام می‌شد و از شهرداری با مشارکت در این برنامه‌ها نقشی در این زمینه داشت اما در سال آتی خود سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری در این زمینه ورود پیدا خواهد کرد و تشکل‌ها و گروه‌ها و نهادهایی که آمادگی اجرا کردن این برنامه‌ها را داشته باشند با هدف‌گذاری شهرداری و شورای شهر نسبت به اقدام این موضوعات اقدام خواهند کرد.

وی ادامه داد: در مورد برنامه‌های ورزشی هم شهرداری تنها درزمینهٔ ورزش همگانی ورود خواهد داشت و هیچ‌گونه پشتیبانی و حمایت از تیم‌های ورزشی حرفه‌ای در سطح ملی و استانی را نخواهد داشت.

در پایان بودجه سال آتی بارأی 9 تن از اعضای شورای شهر زنجان به تصویب رسید.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبودجه شهرداریشورای شهر زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8526


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»