کد خبر: 8539
1400/12/19 - 12:52


معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

نمی‌توانیم درباره ساخت‌وسازهای «پائین‌کوه» چانه‌بزنیم!

پیمان فقیه: ما حسب درخواست، عرصه را به بنیاد مسکن واگذار کردیم و طبق ماده 4 قانون ساماندهی و دستورالعمل‌های مربوطه، نمی‌توانیم واگذار نکنیم و به‌اصطلاح امکان چک‌وچانه نداریم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در رابطه با کوه خواری‌ صورت گرفته در روستای «پائین‌کوه» باهدف ساخت‌وساز می‌گوید: اداره کل منابع طبیعی برای ساخت مجوزی نمی‌دهد، بنیاد مسکن نقشه‌ای به منابع طبیعی ارسال می‌کند و پروژه خود را در چارچوب طرح هادی تشریح و درخواست خود را عنوان می‌کند. این درخواست از سوی بنیاد مسکن صورت گرفته است. صلاحیت اینکه آیا می‌شود در منطقه مدنظر ساخت‌وساز کرد بر عهده بنیاد مسکن است نه منابع طبیعی و ما نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم!

پیمان فقیه، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان چهارشنبه (18 اسفندماه) در نشست با اصحاب رسانه استان زنجان در رابطه با احتمال تصرف اراضی ملی و دولتی در روستای «پائین‌کوه» زنجان توسط یکی از ارگان‌های اجرایی که البته اخیراً نیز فیلمی با همین موضوع در فضای مجازی نیز منتشرشده است، اظهار کرد: هرگونه واگذاری اراضی در روستاها در چارچوب طرح هادی توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود. منابع طبیعی در واگذاری‌های مربوطه ازجمله هرگونه خانه‌سازی، ایجاد جایگاه دام، احداث ساختمان‌های نظیر دهیاری و سایر اماکن اعم از مدارس و ورزشگاه در روستاها به‌صورت مستقیم (نحوه واگذاری) ورود نمی‌کند و عرصه‌ها حسب درخواست بنیاد مسکن به این ارگان تخصیص می‌دهد تا توسط این ارگان واگذار شود.

فقیه در پاسخ به این سؤال که با توجه به کوه خواری‌ صورت گرفته در این روستا باهدف ساخت‌وساز آیا اداره کل منابع طبیعی استان زنجان قصد ندارد به موضوع ورود کند، تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی برای ساخت مجوزی نمی‌دهد، بنیاد مسکن نقشه‌ای به منابع طبیعی ارسال می‌کند و پروژه خود را در چارچوب طرح هادی تشریح و درخواست خود را عنوان می‌کند. این درخواست از سوی بنیاد مسکن صورت گرفته است. صلاحیت اینکه آیا می‌شود در منطقه مدنظر ساخت‌وساز کرد بر عهده بنیاد مسکن است نه منابع طبیعی و ما نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم! تأکید می‌کنم، ما حسب درخواست، عرصه را به بنیاد مسکن واگذار کردیم و طبق ماده 4 قانون ساماندهی و دستورالعمل‌های مربوطه، نمی‌توانیم واگذار نکنیم و به‌اصطلاح امکان چک‌وچانه نداریم!

به گفته این مسئول، «در این راستا بنیاد مسکن شیوه‌نامه مخصوص خود را دارد که اداره منابع طبیعی را موظف کرده است تا عرصه‌های مورد درخواست بنیاد مسکن را درصورتی‌که ممنوعیت مطلق نظیر جنگل‌کاری‌های طبیعی و دست‌کشت و نهالستان‌ها و غیره را تخصیص دهد.»

ثبت 19 ذخیره‌گاه جنگلی در استان زنجان

وی همچنین از ثبت 19 ذخیره‌گاه جنگلی در استان زنجان خبر داد و گفت:  امسال نیز ذخیره‌گاه جنگلی به مساحت 916 هکتار آگهی شده که این ذخیره‌گاه‌ها تحت حمایت مستقیم منابع طبیعی قرار می‌گیرد.

به گفته فقیه، زمانی که منطقه‌ای ذخیره‌گاه اعلام می‌شود، هرگونه بهره‌برداری و واگذاری برای مرتع و فعالیت‌های دیگر از آن ممنوع است.

گفتنی است، ذخیره‌گاه جنگلی، به قسمتی از جنگل اطلاق می‌شود که به دلایل بوم‌شناختی و یا دخالت‌های انسانی دچار آسیب شده و به جهت داشتن گونه‌های گیاهی نادر یا درخطر انقراض یا داشتن رویشگاه خاصی، با سیم‌خاردار یا فنس یا نظایر آن محصور و محافظت‌شده باشد.

اجرای پروژه‌های بیولوژیک در سطح بیش از 1000 هکتار

وی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تبریک روز درخت‌کاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، اظهار کرد: مالک اصلی منابع طبیعی مردم هستند و اگر محیط‌زیست و منابع طبیعی از بین برود، زندگی سختی پیش‌ رو داریم.

فقیه بابیان اینکه برنامه‌های انجام‌شده در هفته منابع طبیعی در امتداد برنامه‌هایی است که از ابتدای فصل زراعی 1400 با شعار «ایران قوی، ایران سرسبز» انجام‌شده، تصریح کرد: پویش‌های مردمی مانند هر ایرانی یک درخت، هر شهید دفاع مقدس هزار اصله نهال برگزارشده است و در همین راستا 350 هکتار عملیات جنگل‌کاری با بذر و نهال با توان خیرین مردم‌نهاد و نیروهای جهادی انجام خواهد شد.

این مسئول عنوان کرد: در همین حین، همکاران ما مشغول عملیات پروژه بیولوژیک 1300 هکتار هستند که حدود 400 هکتار آن در شهرستان طارم انجام شد و مابقی در هفته‌های پیش رو انجام می‌شود.

دامداران پروانه چرای خود را تعیین تکلیف کنند!

فقیه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهمیت حضور رسانه‌ها و مردم در کنار این اداره کل برای ترویج فرهنگ حفاظت از پوشش گیاهی و طبیعت عنوان کرد: برای پیشبرد اهداف سال 1400 سازمان متبوع در استان زنجان باید مردم در پروژه‌ها دخیل بوده و در این رابطه پویش‌های مردمی «هر ایرانی یک درخت» و «هر شهید دفاع مقدس، هزار اصله نهال» با همکاری استانداری راه‌اندازی و از ارگان‌های اجرایی برای همکاری دعوت شد.

فقیه در رابطه با تمدید پروانه‌های چرا و مرتع‌داری نیز عنوان کرد: کلیه صاحبان پروانه چرا در استان موظف‌اند تا پایان امسال به اداره مربوطه مراجعه و آن را تبدیل به طرح مرتع‌داری مورد تائید کارشناسان، کنند، در غیر این صورت پروانه‌های چرا ابطال می‌شود.

این مسئول همچنین از تعیین تکلیف پروانه چرا دامداران فوت‌شده خبر داد و گفت: وراث این اشخاص موظف‌اند ظرف ۲ سال نسبت به تعیین تکلیف پروانه چرا اقدام و یکی از وراث را به‌عنوان نماینده سایر وراث انتخاب و به ما معرفی کنند.  اطلاع‌رسانی رسانه‌ها می‌تواند از خسارت و ضرر و زیان به این افراد جلوگیری کند.

اعطای وام به متقاضیان زراعت چوب

فقیه در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح «زراعت چوب» پرداخت و افزود: منابع طبیعی استان زنجان، دارای نهالستانی است که جزو بزرگ‌ترین نهالستان شمالغرب کشور بوده و سالانه 250 هزار اصله نهال صنوبر در آن تولید و در هفته منابع طبیعی توزیع می‌شود.

به گفته این مسئول، نهال‌های توزیع‌شده «متقاضی محور» و «عموماً در حاشیه شهرها» مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی بابیان اینکه سازمان متبوع برای جلوگیری از فشار به جنگل‌های طبیعی، موضوع «زراعت چوب» را در دستور کار قرار داده است، عنوان کرد: آمادگی داریم از متقاضیان علاقه‌مند به زراعت چوب حمایت کرده و وام بانکی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

در حال حاضر هر کیلو چوب صنوبر، 4 هزار تومان ارزش دارد. وام بانکی به ازای هر هکتار 9 میلیون تومان است. 1300 اصله نهال رایگان به متقاضیان زراعت چوب تحویل می‌شود.

لزوم مدیریت مخازن سدهای خاکی

جعفر بیات، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز به اهمیت مدیریت مخازن سدهای خاکی پرداخت و گفت: با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره‌برداران آن‌ها و به‌ویژه دهیاران و اعضاء شوراهای اسلامی روستاهای بهره‌بردار این سدها مراقبت کنند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله‌های تخلیه آن‌ها هم باز و یک‌سوم حجم مخازن سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی خالی باشد.

بیات خاطرنشان کرد: در محل سدها و سیل بندهای مخزنی احداث‌شده تابلوهای اطلاع‌رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب‌شده است که متأسفانه بعضی توسط افراد ناآگاه مخدوش شده و یا از بین رفته است و مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، به عهده این افراد است، چراکه این هشدارها در جهت پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه‌ها نصب‌شده است.

به گزارش صدای زنجان، به مناسبت گرامیداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، معاونان اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با حضور پروفسور یوسف ثبوتی، فیزیک‌دان سرشناس و مؤسس مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در محوطه این دانشگاه اقدام به غرس چند اصله نهال کردند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمنابع طبیعیکوه خواریپایین کوه
sedayezanjannews.ir/nx8539


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»