کد خبر: 8687
1401/02/21 - 9:31


صدای زنجان از وضعیت بوکس و حواشی آن گزارش می‌دهد

شمارش معکوس برای بوکس

قهرمانان، ورزشکاران، مربیان و داوران بوکس: هیئت به تعهداتش در قبال بوکس عمل نکرد! بوکس به سمت نابودی می‌رود، مجمع فوق‌العاده باید برگزار شود!/ دبیر هیئت بوکس استان: منتقدان هیئت به دنبال جایگاه هستند!/ معاون ورزشی اداره کل ورزش استان: موارد را بررسی می‌کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ناک دان قانون بوکس است! داور 10 ثانیه شمارش را شروع می‌کند و در این مدت ورزشکار باید مبارزه را ادامه دهد وگرنه مسابقه پایان می‌یابد! گویا این بار نه ورزشکاران بلکه ورزش بوکس به شمارش ناک دان رسیده، تعادلش را ازدست‌داده و در مرحله حذف شدن و افول قرارگرفته است.

بوکس رشته المپیکی است و باوجود مشت‌زن‌های مستعد در زنجان که برخی از آن‌ها در جایگاه‌های رفیع نظیر سازمان بوکس جهانی و تیم ملی ایران و سایر کشورها فعالیت داشته‌ و دارند، جایگاه ملی آن با توجه به استعدادهای نهفته، چندان تعریفی ندارد!

دوستداران بوکس می‌گویند: کمتر کسی در جایگاه مسئولیت در هیئت قرارگرفته که دلش برای این رشته بسوزد! همین بی‌مسئولیتی‌ها سبب شده که وضعیت بوکس زنجان چندان تعریفی نداشته باشد، البته یکی از دلایل آن می‌تواند نظارت کمرنگ یا حتی نبود آن از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان به‌عنوان متولی باشد!

بوکسِ یتیم

یکی از قهرمانان در گفت‌وگو با صدای زنجان که ظاهراً امیدی به سرپا شدن بوکس زنجان ندارد، می‌گوید: بوکس خیلی وقت است که نابودشده! وضعیت آن‌قدر خراب است که هرکسی رأس هیئت قرار گیرد هم نمی‌تواند، حال بوکس را بهتر کند!

وی با اشاره به غیبت تیم زنجان در لیگ برتر عنوان می‌کند: وقتی به نداشتن تیم در لیگ برتر معترض می‌شویم می‌گویند بودجه بوکس کم است و مبلغ محدودی هم که اختصاص می‌یابد اصلاً کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد! کسی منکر عملکرد ضعیف ریاست هیئت فعلی نیست و ایشان هر چه زودتر کنار بروند بهتر است! به نظر من وظیفه اصلی و مهم ریاست هیئت حمایت مالی است وقتی ایشان منابعی ندارد کنار برود که خوب است!

این قهرمان که وضعیت نامطلوب بوکس زنجان را ناشی از نظارت کمرنگ و یا حتی نبود نظارت اداره کل ورزش و جوانان استان می‌داند، یادآور می‌شود: مشکل ما این است که عملکرد هیئت‌های قبل نیز آن‌طور که موردقبول جامعه بوکس باشد، نبوده است! من نمی‌دانم اداره کل ورزش و جوانان دقیقاً چه‌کار می‌کند؟ ورزشکاران، اعضای و امیدهای تیم ملی مجبورند در این شرایط تمرین کنند و با بد و خوب بوکس زنجان بسازند.

این بازیکن که منتقد عملکرد هیئت فعلی است نیز انتقادی هم به ناراضیان از ریاست هیئت کرده و می‌گوید: آن‌هایی که دوست دارند ریاست هیئت و دبیرش تغییر کند نیز نمی‌توانند وضعیت بوکس را سامان بخشیده و شخص کار بلد را سرکار بیاورند! بوکس زنجان خیلی وقت است که یتیم شده! متأسفانه حاشیه‌ها پررنگ‌تر از متن است و این وضعیت برای بوکس نگران‌کننده است!

وی که معتقد است منتقدان هیئت بوکس دغدغه‌شان پیشرفت بوکس نیست و بیشتر مسئله شخصی است، تصریح می‌کند: دعوا در بوکس زنجان بیشتر دعوای زرگری است!

پدیده شاگرد دزدی

دیگر بازیکن نیز که هیئت فعلی را مسبب خط خوردن برخی از بوکسورهای عضو تیم ملی از لیست نمی‌داند، عنوان می‌کند: این ادعا زیاد درست نیست و خط خوردن برخی از اسامی بنا به دلایل شخصی خود اعضا بوده است.

وی که انتقادها نسبت به عملکرد ضعیف هیئت را قبول دارد، می‌گوید: من چندین بار برای بیان مشکلات حول محور ورزش و فعالیتم با آقای سائلی ریاست هیئت تماس گرفتم اما ایشان وقتی برای پاسخ نداشتند، من واقع چشمم از آقای سائلی آب نمی‌خورد که بتواند برای بوکس زنجان و ارتقای جایگاهش کاری کند!

این قهرمان که معتقد است همه‌چیز را نباید گردن ریاست هیئت انداخت بلکه مسبب این وضعیت برخی از مربیان هم هستند که سر شاگرد با یکدیگر مجادله می‌کنند، اضافه می‌کند: مربیان سر اینکه فلان مربی شاگرد من را دزدیده با یکدیگر درگیر هستند! بوکس زنجان با این حاشیه‌هایی که دارد اگر بتواند پیشرفت کند به جایگاه موردقبول اصلاً نمی‌رسد!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز که پدیده شاگرد دزدی را غیرمنطقی می‌داند در پاسخ به این دست از مربیان می‌گوید: شاگرد و یا ورزشکار در انتخاب مربی مختار است و هیچ مربی حق ندارد در رابطه بااینکه شاگردش پس از او با کدام مربی تمرین کند یا نکند، ورود کند.

افت تدریجی رتبه بوکس زنجان از 5 به 7؟

در شرایطی که عمده ورزشکاران و مربیان از عملکرد ضعیف هیئت بوکس ناراضی هستند، ابراهیم عباسی، دبیر هیئت بوکس به صدای زنجان می‌گوید: در زمان فعالیت هیئت‌های بوکس قبلی هیچ ملی‌پوشی نداشتیم اما در هیئت فعلی حداقل 3 نفر از اعضای تیم ملی، بچه‌های زنجان هستند!

عباسی که تلاش می‌کند منتقدان هیئت را افرادی که دنبال جایگاه هستند معرفی کند، ادعا می‌کند: برخی از همین افراد، کلاس‌های خود را به افراد غیرورزشی تحویل داده و خودشان به دنبال کارهای شخصی‌شان می‌روند!

عباسی در پاسخ به این سؤال که نظارت و گزارش هرگونه تخلف ورزشی یکی از وظایف اصلی و مهم هیئت بوکس است آیا در این زمینه اقدامی داشته‌اید تا ادعایتان را اثبات کند به صدای زنجان می‌گوید: مگر از جانم سیرشده‌ام! بهتر است دراین‌باره از معاون ورزشی اداره کل بپرسید! احتمال دارد استعفا بدهم و برای همیشه کناره‌گیری کنم! فقط چون مسابقات کشوری پیش روست برای اردوی مسابقات آسیایی نمی‌خواهم سنگر را خالی کنم تا پشیمان شوم! وگرنه 3 ماه بعد می‌روم!

دبیر هیئت بوکس استان در پاسخ به قهرمانان و مربیان منتقد به عدم‌حمایت مالی از ورزشکاران و رشته بوکس تصریح می‌کند: هیئت بوکس پولی ندارد و فقط کارهای اجرایی بر عهده من است! البته تا جایی که امکان داشته ریاست فعلی از جیب خودش هم هزینه کرده است که فاکتورهای آن موجود است!

عباسی با دفاع از عملکرد نزدیک به 4 سال هیئت بوکس تأکید می‌کند: وقتی‌که در حدود سال 96 هیئت بوکس را تحویل گرفتیم زنجان در رتبه بیست و پنجم قرار داشت اما ما آن را به رتبه پنجم الی ششم رساندیم، حال برخی‌ها می‌گویند هفتم! بااین‌وجود رساندن رتبه از جایگاه بیشت و پنجم به جایگاه فعلی، حاصل تلاش متصدیان هیئت و فعالان ورزشی است!

اما یکی از مربیان در واکنش به این اظهارات با رد ادعاهای دبیر هیئت بوکس در خصوص ارتقای جایگاه از 25 به رتبه تک‌رقمی می‌گوید: هیئت قبلی بود که با جان‌ودل جایگاه زنجان را از 25 به 5 رساند. بعد از به روی کار آمدن هیئت، این جایگاه به 7 تنزل پیدا کرد که همچنان روند نزولی آن ادامه دارد!

اظهارات غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز اظهارات این مربی که ادعای دبیر هیئت را رد می‌کند، تا حدودی مورد تائید است.

امانی تأکید می‌کند: بوکس استان در سال‌های گذشته بالای 27 الی 28 بود اما در دوره ریاست آقای حسینی (هیئت قبلی) در سال اول به 13 و در سال دوم (سال آخر ریاست آقای حسینی) به 5 رسید.

درحالی‌که برخی از مربیان مدعی رتبه 7 بوکس زنجان هستند، امانی او در پاسخ به این سؤال که رتبه فعلی بوکس استان چقدر است اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: فدراسیون فعلاً رتبه زنجان را اعلام نکرده است!

در سالن مادران و کودکان زنجان چه خبر است؟

یکی از مربیان نیز در واکنش به این اظهارات از مسئولان اداره کل می‌خواهد تا به‌جای حمایت بی‌چون‌وچرا از هیئت، انتقادات وارده به هیئت را موشکافانه بررسی کنند!

او بابیان اینکه ما هیئتی را می‌خواهیم که از ورزشکاران و تیم‌ها حمایت مالی کند نه اینکه به نفع برخی‌ از افراد مسئول در هیئت فعالیت اقتصادی راه بی اندازد، ادعا می‌کند: سالن مادران و کودکان را اداره کل به هیئت در ازای مبلغ ناچیز اجاره داده است تا فرزندان این شهر در آنجا تمرین کنند نه اینکه هیئت آن را به یکی از آقایان مسئول در هیئت اجاره بدهد و ایشان نیز در آنجا کلاس خصوصی و نیمه‌خصوصی با شهریه‌های آن‌چنانی راه بی اندازد!

این مربی در ادامه ادعاهایش می‌گوید: هیئت فقط به افراد دارای رأی، کلاس‌ می‌دهد! برای این‌که دور بعد نیز روی کار باشد! پیگیری این موضوع از سوی مسئولان امر کار سختی نیست!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در پاسخ می‌گوید: هنوز 3 ماه نشده که اداره کل سالن را به هیئت اجاره داده است! در خصوص اجاره دادن سالن از هیئت به افراد خاص گزارشی ارسال نشده است! درزمینهٔ برگزاری کلاس خصوصی و نیمه‌خصوصی هیئت نیز باید بگویم هیئت به‌هیچ‌عنوان حق ندارد این کار را بکند، باید به نرخ قانونی اعلام‌شده، شهریه را از ورزشکاران اخذ کند. البته مربیان می‌توانند کلاس خصوصی و نیمه‌خصوصی با دریافت شهریه توافقی دو طرف اخذ کنند اما همان‌طور که عرش شد هیئت حق ندارد! به‌هرحال دو موضوع یادشده از سوی منتقدان در اسرع وقت بررسی و پیگیری می‌شود.

یکی از بازیکنان نیز در واکنش به وعده پیگیری ادعاهای بوکسورهای زنجانی در خصوص برخی مسائل در خصوص اجاره سالن مادران و کودکان به هیئت و غیره به معاون ورزشی اداره کل استان پیشنهاد می‌کند تا زمان‌بندی برگزاری مسابقات انتخابی طی چند سال اخیر را پرس‌وجو کند، تصور کنید وسط تمرینات ورزشکار، ناگهانی اعلام می‌شود که مسابقات انتخابی داریم! به نظرم بیشتر این اطلاعیه‌ها نمایشی است، شاگردان برخی مسئولان هیئت با آگاهی تمرین می‌کنند و شاگردان بقیه مربیان نه! بقیه استان‌ها یک ماه قبل همه ورزشکاران می‌دانند مسابقه انتخابی است اما ظاهراً این قاعده و قانون در زنجان وجود ندارد و قانون را دبیر هیئت وضع می‌کند!

او با یادآوری شرکت یکی از بازیکنان در مسابقات انتخابی که قرار بود در اهواز برگزار شود، می‌گوید: باوجوداینکه این ورزشکار حریف خود را شکست داده و انتخاب‌شده بود، باوجود مصدومیت برای دومین بار در مسابقات انتخابی شرکت کرد!

غفار امانی، معاون ورزش و جوانان استان زنجان در پاسخ به این شائبه عنوان می‌کند: قرار نیست فرد منتخب به مسابقه برود، شاید کمیته فنی این‌گونه صلاح دانسته که مسابقه را مجدداً برگزار کند! این مهم در سطح تیم ملی در اکثر رشته‌های ورزشی برگزار شود! به‌هرحال موضوع را بررسی می‌کنیم!

«مشکلات مالی» و «سوء مدیریت»؛ از ایرادات هیئت بوکس

دیگر مربی نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: آقای امانی، معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان که سعی در حمایت از هیئت بوکس که منتقدان خاص خود را دارد، دارید، از کدام هیئت حرف می‌زنید؟ هیئتی که دبیرش همه‌کاره است و رئیسش پاسخگوی ورزشکاران نیست؟

او که معتقد است «مشکل مالی» و «سوء مدیریت» از ایرادات هیئت فعلی است نسبت به واگذاری برخی امور هیئت از ریاست به دبیر هیئت انتقاد کرده و عنوان می‌کند: من نمی‌دانم چرا باید دبیر هیئت اختیار تام داشته باشد؟ پس رئیس هیئت چه‌کاره است که هر ورزشکاری را دوست دارد به مسابقه می‌برد؟ ورزشکاران با وعده حضور در مسابقات قهرمانی کشوری به حضور در کلاس ایشان تمایل دارند! به‌عنوان مربی عرض می‌کنم خودم شاهد بوده‌ام نفراتی که ایشان به مسابقه کشوری برده در حد استانی هم نبوده‌اند!

او با اشاره به روی کار آمدن هیئت در حدود سال 97 می‌گوید: متأسفیم که جلسات که باید طبق قانون در هیئت برگزار شود، موردتوجه قرار نمی‌‌گیرد!

این مربی که از موافقان برگزاری مجمع فوق‌العاده برای کنار گذاشتن هیئت فعلی است در پاسخ به برخی از ورزشکاران که نسبت به آینده بوکس زنجان امیدی ندارند و از قحط‌‌الرجالی برای نشستن بر روی ریاست هیئت می‌گویند، عنوان می‌کند: اتفاقاً نفر برای ریاست هیئت بوکس استان وجود دارد! ببینید همین‌الان کسی که به‌عنوان پشتیبان از ورزش بوکس حمایت می‌کند، کیست؟ به نظرم این فرد و اشخاصی از این جنس گزینه خوبی برای ریاست هیئت هستند!

سالن متروکه بوکس؟

بااین‌وجود غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان می‌گوید: من منکر وضعیت ایده آل نبودن بوکس زنجان نیستم اما هیئت استان درگذشته به‌گونه‌ای رفتار کرده که برخی از قهرمانان انتظار دارند، تمامی هزینه‌های آن‌ها را هیئت باید پرداخت کند درحالی‌که این حمایت در 5 الی 6 سال گذشته اصلاً نبوده است!

یکی از داوران و بازیکنان نیز که معتقد است معاون ورزشی اداره کل نباید صرف اینکه به لحاظ ارتباط در خصوص ورزش بوکس و برخی مباحث اداری از هیئت حمایت کند، اظهارات امانی را رده کرده و عنوان می‌کند: آقای امانی در حدود 2 سال قبل دریکی از بازی‌های دوستانه که به میزبانی زنجان برگزار می‌شد، هیئت پول یک قوطی شیرینی را هم نداشت تا در پایان بازی بین ورزشکاران پخش کند! باورتان می‌شود تیم اردبیل شیرینی خرید و پخش کرد؟ شما از کدام حمایت مالی این هیئت صحبت می‌کنید؟ بودجه هیئت چقدر محدود است که حتی نمی‌تواند یک جعبه شیرینی بخرد؟!

او با اشاره به وضعیت نامطلوب سرویس‌های بهداشتی، سکوی بازی و خوابگاه و رختکن سالن بوکس زنجان می‌گوید: برخی از مسئولان هیئت در همین سالن کلاس دارند! این موارد هرروز مقابل چشمشان است، خب اگر دبیر هیئت ادعا دارند که فقط مجری هستند آیا نباید در حوزه اجرایی و بهبود سیمای سالن بوکس کاری کنند یا حداقل پیشنهاد‌های خود را به ریاست هیئت بدهند؟ سالن بوکس، متروکه شده و مسئولان خم به ابرو نمی‌آورند!

پافشاری مشت‌زن‌ها برای برگزاری مجمع فوق‌العاده

جلیل عباسی، مربی پیشکسوت بوکس نیز در ادامه انتقادات نسبت به هیئت استان به صدای زنجان می‌گوید: عملکرد هیئت به‌شدت ضعیف است و روزبه‌روز تنزل می‌یابد. عدم‌حمایت مالی از قهرمانان و نبود تمرین کافی سبب شده که آن‌ها به‌تدریج از بوکس کناره‌گیری کنند!

عباسی در واکنش به اظهارات برخی از مسئولان ورزش بوکس در خصوص محدودیت منابع مالی تصریح می‌کند: چرا قبل از اینکه صندلی را تصاحب کنند وعده حمایت مالی می‌دهند اما پس‌ازاینکه اکثریت رأی را از آن خود کردند پول‌ندارند؟ اگر می‌دانستیم این‌گونه می‌شود اصلاً بودنشان در هیئت را نمی‌پذیرفتیم. در حال حاضر نیز امضا برای برگزاری مجمع فوق‌العاده را آغاز کرده‌ایم!

مربی پیشکسوت بوکس برگزاری جلسه از سوی هیئت را یکی از وظایف قانونی دانسته و می‌گوید: این هیئت از وقتی سر کار آمده حدود یک جلسه برگزار کرده است! تصور نمی‌کنم چنین هیئتی دغدغه بوکس داشته باشد!

اما غفار امانی، معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در پاسخ به این اظهارات می‌گوید: هر مطالبه‌ای سلسله‌مراتب دارد! منتقدان هیئت باید از طریق اداره کل ورزش و جوانان موضوع را پیگیری می‌کردند و اگر ترتیب اثر داده نمی‌شد بعد از طریق رسانه واردشده و یا درخواست مجمع فوق‌العاده را می‌دادند! به نظرم رسانه‌ای کردن موضوع از سوی این دوستان، غیر فنی است! برگزاری مجمع تابع شرایط لحاظ شده در آئین‌نامه است و باید امضاکنندگان به حدنصاب برسد، این امضاها باید به اداره کل برسد پس‌ازآن اداره کل مراتب را به فدراسیون ارجاع دهد و پس‌ازآن مجمع برگزارشده و حضور یا عدم حضور هیئت رأی‌گیری شود! من نمی‌دانم چرا اول می‌رویم سراغ آخرین راه‌حل! متولی ورزش اداره ورزش است! اگر کسی مشکلی دارد به‌صورت علنی یا خصوصی ما را در جریان بگذارد!

یکی از بازیکنان نیز در واکنش به این اظهارات خطاب به معاون ورزش و جوانان استان می‌گوید: آقای مسئول! به قول فرمایشتان اداره کل ورزش استان متولی ورزش است! این‌همه مربی و بازیکن از عملکرد هیئت شاکی‌اند! اگر واقعاً ناظر بر اعمال هیئت‌ها بودید و بی‌طرفانه اقدامات را رصد می‌کردید شما هم به حرف ما می‌رسیدید نه اینکه پیگیری ما از طریق رسانه به خاطر بوکس را غیر فنی دانسته و بخواهید صورت‌مسئله را پاک‌کنید! ما خواهان برگزاری مجمع فوق‌العاده هستیم و امیدواریم دارندگان رأی، منصفانه رأی دهند!

صدای زنجان برای پاسخگویی به ادعاهای مطروحه موضوع را از طریق نصرالله سائلی، رئیس هیئت بوکس استان پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با او میسر نشد!

اسامی مصاحبه‌شوندگان نزد صدای زنجان محفوظ است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبوکسورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8687


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»