کد خبر: 8747
1401/03/02 - 11:21


صدای زنجان از تقاضای مردم برای بهبود وضعیت جاده قیدار به ابهر گزارش می‌دهد؛

این جاده بوی رسیدن نمی‌دهد

جانشین رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان: تصادف اخیر صورت گرفته در این محور ناشی از نقص خودرو بوده است اما در این محور میزان تصادفات بالاست/ رئیس شورای شهرستان قیدار: سالانه حدود 30 کشته در این محور از تصادفات جاده‌ای بر جای می‌ماند/ معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان: زمان اتمام پروژه تعریض جاده بستگی به اعتبار اختصاص‌یافته برای این پروژه است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در میان اخبار گوناگونی که از تصادفات رانندگی در محورهای استان زنجان منتشر می‌شود و شنیدن آن‌ها برای مردم تبدیل به عادت شده است، انتشار یک خبر تکان‌دهنده در چند روز گذشته واکنش‌های بسیاری را به‌خصوص در فضای مجازی در پی داشت.

در تصادفی ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه روز ۲۹ اردیبهشتماه گذشته رخ داد، به دلیل شاخ‌به‌شاخ شدن یک دستگاه خودروی پراید با یک دستگاه کامیون در محور قیدار به ابهر، هر چهار سرنشین خودروی پراید که همگی از یک خانواده و از اهالی شهر نوربهار شهرستان خدابنده بودند، در دم جان باختند. بنا بر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی استان دلیل عمده این تصادف در این تصادف ترکیدگی لاستیک خودروی پراید و انحراف به چپ آن بود.

گرچه علت اصلی این حادثه ترکیدگی لاستیک خودروی پراید و تا حدودی کم‌عرض بودن محور قیدار به ابهر عنوان‌شده است اما به اذعان مسئولان تعدد حوادث این‌چنینی در این محور بیشتر به خاطر شرایط جاده و کم‌عرض بودن آن است.

حتی سرهنگ محمدعلی عظیمی، رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در تاریخ ششم آبان 1399 به آن اشاره دارد و در مورد این جاده به رسانه‌ها می‌گوید: بیشترین تصادفات رانندگی منجر به فوت در سطح مسیرهای ارتباطی این استان در جاده ابهر - خدابنده، رخ می‌دهد. عمده‌ترین علت تصادفات در این جاده نیز تخطی از سرعت مجاز و 27 درصد علت تصادفات در این مسیر به علت خستگی و خواب‌آلودگی است.

این جاده به‌عنوان یک مسیر فرعی درجه‌یک، در اواسط دهه 70 به بهره‌برداری رسیده است اما چند سالی هست که به علت افزایش ترافیک و بالا رفتن حجم تردد، دیگر جوابگوی ترافیک تحمیل‌شده به آن نیست و حتی گفته می‌شود اداره کل راه و شهرسازی استان نیز تقاضای تأمین اعتبار برای تعریض آن را داده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در همین تاریخ اظهار کرده بود که بعد از طرح این درخواست در وزارت راه و شهرسازی، برای اضافه شدن به لایحه بودجه سال آینده (سال 1400) آن‌هم در ردیف طرح‌های ملی، در حال بررسی موضوع در کمیسیون تخصصی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. برای سرعت بخشیدن در عملیاتی شدن این پروژه و جاده قیدار به بیجار مطالعات فاز دوم و سوم امسال آغازشده است. به خاطر محدودیت در بودجه تخصیصی، پیش‌بینی می‌شود این طرح حدود پنج‌ تا 6 سال زمان ببرد. عرض جاده خدابنده - ابهر هم‌اکنون حدود 6 و نیم متر است و قرار است بعد از تعریض جاده، حدود 11 متر گشته و تبدیل به راه درجه‌یک اصلی شود.

در 28 دی 1400 اصغر اسماعیلی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز از فاز‌بندی این طرح خبر داد و اظهار کرد: در فاز نخست اجرای این پروژه ۲۴ کیلومتر از این مسیر در قالب قطعه یک به پیمانکار برون‌سپاری شده که هم‌اکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اسماعیلی ادامه داد: اجرای پروژه ارتقای محور ابهر به قیدار از ابتدای سال جاری در آغازشده و اجرای این پروژه روند مطلوبی را طی می‌کند. جاده قیدار به ابهر یکی از مسیرهای پرترافیک محلی و استانی به شمار می‌رود که ارتقای این پروژه کمک بزرگی به شبکه راه‌های استان می‌کند.

وی یادآوری کرد: توسعه محور ارتباطی قیدار به ابهر مخاطرات ترافیک بین این ۲ شهرستان به‌صورت محسوسی کاهش‌یافته و راه ارتباطی این شهرها را تسهیل می‌کند.اعتبار امسال منهای ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ است. یک هزار میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ملی برای پروژه‌های حوزه راه‌سازی استان ابلاغ‌شده که ۲۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص‌یافته است.

تصادف اخیر ناشی از نقص خودرو بوده است اما در این محور میزان تصادفات بالاست

اگرچه سرهنگ مهدی میناخانی، جانشین رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان در خصوص حادثه اخیر که منجر به کشته شدن 4 تن از سرنشینان یک خودروی سواری شده است، وضعیت نامناسب این جاده را عامل اصلی این تصادف نمی‌داند و در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: در این تصادف بحث نامناسب بودن جاده دخیل نبود و متأسفانه سواری پراید در سمت چپ لاستیک عقب دچار نقص بوده است و چرخ این ماشین دچار مشکلاتی بوده است، اما بااین‌وجود این جاده سالیان سال است که قربانی می‌گیرد و اصلاح هرچه سریع‌تر آن باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

جانشین رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان زنجان افزود: ترکیدگی لاستیک خودرو موجب تجاوز به چپ خودروی سواری و این امر نیز منجر به برخورد رخ‌به‌رخ خودروی سواری با یک دستگاه کامیون شد. براثر این حادثه که در کیلومتر هفت محور ابهر - قیدار رخ داد، راننده و سه نفر سرنشین خودروی پراید در دم جان باختند.

سرهنگ میناخانی ادامه داد: چرخ خودرو در این تصادف پیش از اینکه با کامیون برخورد داشته باشد ترکیده بود، مشکلات جاده‌ای در این تصادف نقشی نداشتند منتهی در کل تصادفات جاده‌ای در این محور بالا است که در جلسات متعدد پیگیری شده و برای اینکه این جاده اصلاح شود نیازمند بودجه کلاتی است که ما هم پیگیر هستیم که مشکلات این جاده در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه طی سال‌های آینده مشکلات برطرف شود.

سالانه حدود 30 کشته در این محور از تصادفات جاده‌ای بر جای می‌ماند

در این زمینه اما مصطفی توحیدلو، رئیس شورای شهرستان قیدار با اشاره به اینکه این محور 55 کیلومتر دارد و مدت مدیدی است که مسئولین به این موضوع ورود کرده‌اند ولی چون ورود آن‌ها تخصصی نبوده است، ساخت این محور به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر نماینده فعلی خدابنده با نماینده ابهر هماهنگ شده است و هر دو از هر دو مسیر تصمیم دارند که حرکت کنند و بر پهنای جاده بیفزایند. منتهی تاکنون این موضوع اتفاق نیفتاده است و علت آن‌هم قیمت بسیار بالا مصالح و عدم مطالعه بر روی این محور بوده است و این امر باعث شده است سالانه 30 نفر قربانی نامناسب بودن این مسیر شوند.

وی بابیان اینکه نماینده فعلی این شهرستان با توجه به اینکه در این حوزه تخصص دارد، به‌صورت تخصصی به این امر ورود پیداکرده‌اند و کل همتشان را بر روی این موضوع  است که بازسازی این محور را به سرانجام برسانند، ادامه داد: اکنون مخلوط ریزی  این پروژه شروع‌شده است، البته این موضوع به معنای این نیست که ما عنوان کنیم در این زمینه کار تمام‌شده است چراکه کاری که تاکنون صورت گرفته است در حدود 10 تا 12 کیلومتر است و من عنوان یک شهروند مسئول معتقدم که باید این 55 کیلومتر هم از مسیر ابهر به قیدار و برعکس صورت بگیرد تا بتوان عنوان کرد که کارها به انجام برسد.

این مسئول بابیان اینکه تاکنون عنوان می‌شد که در این زمینه اعتبارات کافی در دسترس نیست ولی الحمدالله با تزریق اعتبارات، که حدود 250 میلیارد تومان از محل کمیسیون عمرانی توسط نماینده مجلس خدابنده گرفته‌شده است، مشکلات تا میزانی برطرف شده است، گفت: این رقم در حوزه استحفاظی ما کافی است اما انتظاری که از مسئولین امر داریم این است که این موضوع را پیگیری کنند و در این امر جدیت کامل داشته باشند تا این پروژه عملی شود چراکه چنین محوری شایسته مردم این منطقه نیست. به‌طوری‌که اگر یک خودروی سنگین در جاده تردد داشته باشد، راه را مسدود می‌کند و اجازه عبور و سبقت گرفتن سایر خودروها در این مسیر را نمی‌دهد.

به گفته این مسئول، مردم اذعان می‌کنند که تا چه زمانی ما باید این مسیر را تحمل‌کنیم؟ باید برای این پروژه بازه زمانی تعریف شود و در اولویت مسئولان امر قرار گیرد.

شرکت جهاد نصر اجرای این پروژه را به عهده دارد

اصغر اسماعیلی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان نیز در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه محور قیدار به ابهر یک‌راه فرعی و نیمه‌شهری است که حدفاصل بین شهر قیدار به ابهر است، گفت: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که درزمینهٔ ترافیک این محور وجود دارد و مشکلاتی که به جهت عرض کم آن و میزان ترافیک محلی این منطقه (روستاهایی که در حدفاصل این دو شهر قرارگرفته‌اند زیاد است و قاعدتاً ترافیک را بیشتر می‌کند) پیگیر اصلاح این محور بودیم که سال گذشته پس از پیگیری‌هایی که نماینده شهرستان خدابنده داشتند؛ توانستیم از طریق کمیسیون ماده 23 برای این محور اعتباری اخذ کنیم تا این محور ارتقا پیدا کند و وضعیتش را بهبود ببخشد و این پروژه را سال گذشته به پیمانکار سپردیم

وی بابیان اینکه پیمانکار اکنون در حال انجام پروژه است، افزود: قطعه‌ای به طول 24 کیلومتر به پیمان گذاشته شد که شرکت جهاد نصر برنده این پیمان شد و از اواسط سال گذشته این پیمانکار شروع به کارکرد و اکنون نیز حدود 10 کیلومتری را عملیات خاکی آن را انجام داده است و حدود 4 کیلومتر نیز از محور ابنیه‌اش در حال اتمام است که به‌موازات همین ساخت ابنیه، ادامه خاک‌برداری و خاک‌ریزی‌ها در حال انجام است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تا به امروز بودجه‌ای از محل این پروژه دریافت نشده است، اظهار کرد: ماده 23 یعنی که ردیف اعتباری برای پروژه قائل شدهاند و تا این امر نباشد اعتباری برای این پروژه اختصاص نمی‌یابد که با توجه به اینکه این اتفاق اواخر سال گذشته اتفاق افتاده است فعلاً اعتباری برای ما از این محل تخصیص پیدا نکرده است البته پیمانکار ما در حال حاضر شاغل است و کار می‌کند منتهی تا پایان سال مالی 1400( تیرماه) و یا امسال 1401 بایستی منتظر بود تا اعتباری به این پروژه اختصاص یابد که به‌محض ابلاغ ما مطالبات ایجادشده توسط پیمانکار را ابلاغ خواهیم کرد.

زمان اتمام پروژه بستگی به اعتبار اختصاص‌یافته برای این پروژه است

وی بابیان اینکه این زمان اتمام پروژه بستگی به اعتبار اختصاص‌یافته برای این پروژه است چراکه هر چه اعتبار بیشتری به این پروژه اختصاص یابد کارها بدون معطلی صورت خواهد گرفت و در زمان کمتری این پروژه به پایان می‌رسد، گفت: هر کیلومتر جاده‌ای که ساخته می‌شود حدود 8 تا 10 میلیارد هزینه دارد بنابراین زمان اتمام این پروژه بستگی به اعتبار سالانه‌ای که برای این پروژه اختصاص‌یافته است دارد و بدیهی است که ما هرچه قدر اعتبار مکفی داشته باشیم سرعت کارمان هم بیشتر خواهد بود ولی ما برحسب توانی که پیمانکار دارد، در این زمینه ورود پیداکرده‌ایم و باوجوداینکه اعتباری هنوز دریافت نکردیم اما پیمانکار حدود 5 میلیارد کار انجام داده است و تا جایی که توان پیمانکار اجازه دهد ما کار را جلو خواهیم برد تا به نسبت اعتباری که تخصیص داده می‌شود پروژه را پیش ببریم.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر یک باند مجزای دیگر در کنار محور موجود ایجاد می‌شود و مسلماً وقتی یک باند جداگانه برای ترافیک در نظر گرفته شود قطعاً ایمنی ترافیک بالا خواهد رفت و قطعاً تعداد تصادفات در این محور کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتصادفجاده قیدار به ابهر
sedayezanjannews.ir/nx8747


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»