کد خبر: 8776
1401/03/05 - 13:12


صدای زنجان ادعای معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان را بررسی می‌کند؛

ادعاهای نابارور

یک متخصص زنان و نازایی: نمایش مربوط به نازایی به چند نوع تقسیم می‌شوند که درمان‌های نازایی که دارویی و در ابتدایی‌ترین نوع خود باشد کمتر از یک‌میلیون هزینه می‌برند ولی به‌طورمعمول نمایش ما برای بیماران و زوجین نابارور معمولاً تکرارشونده و شاید این هزینه تنها هزینه یک دوره از درمان آن‌ها باشد چراکه معمولاً نازایی با یک دوره درمان برطرف نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دوم خردادماه جاری، مشهود تقی‌لو، معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفتگو با رسانه‌ها ادعا کرد که «هزینه درمان ناباروری به یک‌میلیون تومان کاهش‌یافته است درحالی‌که این هزینه درگذشته بالغ‌بر ۵ میلیون تومان بود!»

پس از انتشار این ادعا از سوی صدای زنجان، اغلب مخاطبان این اظهارنظر را غیرواقعی دانسته و درمان ناباروری در استان زنجان تنها با پرداخت یک‌میلیون تومان را نادرست دانستند.

یکی از مخاطبان در پیامی اظهار داشت که «از زمان آغاز درمانم برای ناباروری، حدود 30 میلیون تومان هزینه کرده‌ام و معلوم نیست این مسئول با چه حساب‌وکتابی این ادعا را کرده است». مخاطب دیگری هم تأکید کرد که «با این مبلغ با توجه به این‌که کلیه هزینه‌ها در کشور افزایش چشم‌گیری داشته چگونه می‌توان ناباروری را درمان کرد؟»

در همین زمینه فرناز محمدیان، مسئول مرکز ناباروری آی.وی.اف (IVF) مرکز آموزشی تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله موسوی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان، با اشاره به اینکه در خصوص درمان زوجین نابارور دولت اکنون بالغ‌بر 80 تا 90 درصد تخفیف می‌دهد، اظهار کرد: وقتی این زوجین در مرحله درمان قرار می‌گیرند و وقتی در این خصوص جراحی دارند مشخصات و نامشان در سیستم ثبت می‌شود. این سیستم سیستمی است که از طرف خود وزارتخانه معرفی‌شده است و افرادی که واجد این شرایط باشند (تقریباً تمامی بیماران واجد شرایط هستند) اسمشان وارد سیستم می‌شود و به‌طور خودکار تخفیف درمانی در این خصوص به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: این تخفیف تنها مربوط به هزینه‌های مختص جراحی است که 85 تا 90 درصد در این زمینه تخفیف داده می‌شود و هزینه‌های مربوط به دارو توسط خود بیمار باید پرداخت شود. اگر پیش‌ازاین بیمار در یک مرکز خصوصی بالغ‌بر 20 تا 35 میلیون تومان هزینه می‌کرد اکنون دولت با ارائه خدمات در این زمینه هزینه‌ها را به کمتر از یک‌میلیون تومان کاهش داده است  و شاید در برخی مواقع کمتر از چند صد هزار تومان باشد و قابل‌مقایسه با دوران گذشته نیست.

این متخصص بابیان اینکه روند درمان نازایی زوجین روند پیچیده‌ای است و بسیار هزینه‌بر است، اظهار کرد: هزینه این آزمایش‌ها به دلیل قیمت هنگفت دستگاه‌ها و موضوعات دیگر بسیار بالا است ولی دولت در این زمینه به زوجین تخفیف می‌دهد و درواقع بیمار تنها یک‌دهم هزینه‌ای را پرداخت می‌کند که بایستی پرداخت کند.

وی بابیان اینکه دولت همچنین هزینه بخشی از داروهای بیماران ای.وی.اف و سایر هزینه‌ها را تقبل می‌کند، گفت: پیش‌ازاین داروها تحت پوشش بیمه نبود ولی در حال حاضر این داروها  تحت پوشش بیمه هستند و بیماران با هزینه کمتری این داروها را تهیه کنند.

 محمدیان بابیان اینکه پروسه ای.وی.اف پروسه پیچیده ایست که نیازمند امکانات خاصی است و در مرکز ناباروری استان باید شرایط مناسب این اعمال جراحی فراهم شود تا بتوانیم کارمان را بدون هیچ وقفه‌ای انجام بدهیم، گفت:  به‌هرحال ما مرکز دولتی هستیم و مسائل خاص مربوط به خود را داریم. در سال گذشته که درگیر کرونا بودیم همه اعمال جراحی غیرضروری کنسل شده بود و این عمل‌ها هم متوقف‌شده بودند و درواقع ما در این زمینه عمل جراحی نداشتیم.

در ادامه یک متخصص زنان و نازایی که نخواست نامی از او در این گزارش باشد، اظهار کرد: نمایش مربوط به نازایی به چند نوع تقسیم می‌شوند که درمان‌های نازایی که دارویی و در ابتدایی‌ترین نوع خود باشد کمتر از یک‌میلیون هزینه می‌برند ولی به‌طورمعمول نمایش ما برای بیماران و زوجین نابارور معمولاً تکرارشونده و شاید این هزینه تنها هزینه یک دوره از درمان آن‌ها باشد چراکه معمولاً نازایی با یک دوره درمان برطرف نمی‌شود.

وی بابیان اینکه آزمایش‌های مربوط به درمان ناباروری زوجین شامل بیمه نیست، گفت: هزینه این  آزمایش‌های بسیار بالا است و این آزمایش‌ها خودشان هزینه بالایی دارند چه برسد به اینکه فرد وارد چرخه مصرف دارو شود و من معتقدم این هزینه شاید هزینه یک پیش‌پرداخت یک دوره روند درمان این زوجین باشد.

این متخصص زنان تصریح کرد که ظاهراً به‌تازگی عنوان‌شده است که نمایش نازایی جزو بیمه محسوب می‌شود ولی برای آی.وی.اف و آی.یو.آی هیچ پرداختی صورت نمی‌گیرد که هزینه درمان این زوجین چیزی حدود 20 تا 30 میلیون تومان است که شامل بیمه هم نیستند.

حالا سؤال اینجاست که منظور معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از درمان ناباروری در زنجان تنها با یک‌میلیون تومان چه بوده و کجا می‌توان این درمان را انجام داد؟

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمشهود تقی لوناباروریادعا
sedayezanjannews.ir/nx8776


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»