کد خبر: 9040
1401/04/22 - 15:45


معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اعلام کرد؛

شاید موج هفتم کرونا در راه است

تقی لو: خبری از وبا در استان نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار کرد: از اواسط تیرماه جاری روند ابتلا و موارد مشکوک به کرونا در سطح استان افزایش‌یافته است و  پیش‌بینی می‌شود که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تا دو سه ماه دیگر با پیک هفتم کرونا مواجهه شویم.

مشهود تقی لو در نشست خبری صبح امروز (22 تیرماه 1401) خود بابیان اینکه موج ششم کرونا امیکرون با سویه 1BA و 2BA گسترش داشت که این دوسویه ریه را درگیر نمی‌کرد و بیشتر به‌صورت خانوادگی رواج داشت، ادامه داد: با توجه به حساسیت‌هایی که رسانه‌ها در این دوره ایجاد کرده بودند شاهد بودیم که بیش از ۵۲.۵ درصد مردم دز سوم واکسن را دریافت کردند. همچنین ۹۴.۵ درصد دز اول و ۸۴.۵ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

تقی لو با اشاره به اینکه ویروس جدید کرونا که اکنون با آن درگیر هستیم از سویه BA4 و BA5 است که قسمت تحتانی دستگاه تنفس و درواقع ریه را درگیر می‌کند و ازاین‌جهت قدرت سرایت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های علمی به جهت بالا بودن قدرت سرایت سویه جدید امیکرون، اگر اصول بهداشتی و استفاده از ماسک رعایت نشود مرگ‌ومیر زیادی را به همراه خواهد داشت.

گردش ویروس کرونا در سطح استان افزایش‌یافته است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با ارائه بخشی از اطلاعات و آمار مربوط به بستری‌های کرونایی خاطرنشان کرد: زنجان طی ۲۴ ساعت گذشته تاکنون؛ ۱۲ نفر بستری جدید و تعداد موارد مثبت سرپایی به ۳۶ نفر رسیده است. همچنین آمار بستری هفتگی از 6 نفر به 13 نفر رسیده است. ضمن اینکه میزان گردش ویروس در استان که با توجه به میزان درصد موارد PCR به دست می‌آید نیز در این سه هفته اخیر افزایش‌یافته است.

این مسئول در رابطه با رعایت نکردن دستورالعمل بهداشتی و استفاده از ماسک توسط مسئولان و شهروندان، افزود: متأسفانه پس از موج ششم مسئولان نیز در جلسات رسمی خود استفاده از ماسک را فراموش کردند و درواقع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت کاهش یافت و از همین رو انتظار می‌رود که با افزایش میزان موارد سرپایی بیماران مبتلاب ه کرونا مردم نهایت تلاش خود را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام بدهند.

طارم و خرمدره زرد؛ سایر شهرستان‌ها آبی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه به‌جز شهرستان‌های طارم و خرمدره که در رنگ‌بندی زرد قرار دارند، مابقی شهرهای زنجان آبی هستند، افزود: زمان تزریق نوبت چهارم واکسن پس از گذشت 6 ماه از تزریق نوبت سوم آن است. ضمن اینکه باید توجه داشت که از بین ۲۰۰هزار و ۸۹۴ نفر که امکان دریافت دز سوم واکسن را داشتند، تنها ۴ هزار و ۱۹۸ نفر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و این دز را دریافت کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان بابیان اینکه در حال حاضر علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت دز چهارم واکسن به پایگاه‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند، اظهار کرد: واکسن‌های مختلفی اعم از سینوفارم، برکت، اسپایکوژن، فخرا، نورا و آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون استان زنجان وجود دارد که افراد می‌توانند بر اساس انتخاب خود نسبت به دریافت دز چهارم واکسن اقدام کنند.

تاکنون عارضه خاصی برای واکسن کرونا مشخص نشده است

وی بابیان اینکه تأثیر واکسن بر کاهش شدت بیماری و مرگ‌ومیر و بیمارانی که در آی.‌سی.‌یو بستری می‌شوند، ثابت‌شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به آمار و اطلاعات، خوشبختانه در خصوص عوارض واکسن کرونا، باید اذعان کرد که تاکنون عارضه خاصی برای این واکسن مشخص نشده است. همچنین در خصوص عوارض احتمالی واکسن کرونا بر میزان افزایش سکته‌های قلبی و یا مغزی به‌محض اینکه مقالاتی در این خصوص منتشر شود، این نتایج در اختیار مردم قرار خواهد گرفت هرچند که بیماری‌های قلبی و مغزی ازجمله بیماری‌های غیر واگیردار شایع در کشور است که خود این شیوع ممکن است در بین افرادی که واکسن زده‌اند نیز اتفاق بیفتد.

پرستاران قراردادی دوباره جذب شدند

این مسئول از تمدید قرارداد نیروهایی که قرارداد ۸۹ روزه در دوران کرونا داشتند، خبر داد و تصریح کرد: این نیروهای 89 روزه اخراج نشدند و درواقع قرارداد این دست از نیروها به پایان رسیده بود و قاعدتاً باید بر اساس قرارداد، عمل می‌شد و با توجه به اینکه کرونا به پایان رسیده بود نظر بر این بود که قرارداد جدیدی با آن‌ها بسته نشود، منتهی مراتب ما برای این پرستاران حقوقی را نیز قائل بودیم چراکه درزمانی که کسی حاضر نبود، حتی از کنار بیمارستان عبور کند این افراد جان خود را در کف دست گرفتند و در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های ما شروع به کار کردند. بااین‌وجود این افراد مشکلات خود را مطرح کردند و استان زنجان جزو معدود استان‌هایی بود که با صحبت‌هایی که با ریاست دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت این دسته از پرستاران بدون هیچ آزمون و ماجرایی و قبل از اینکه اصلاً صحبتی از موج هفتم کرونا باشد، قراردادشان تمدیدشده است و در داخل نظام سلامت به کار گرفته شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با مراکز واکسیناسیون استان زنجان، گفت: با توجه به اینکه مراکز تجمیعی واکسیناسیون بعد از عبور از موج ششم کمتر مورد استقبال قرار گرفتند، ازاین‌جهت و در جهت صرفه‌جویی هزینه این مراکز جمع شد و فعالیت این مراکز به ۸۲ مرکز جامع خدمات شهری و ۴۵۳ خانه بهداشتی منتقل شد و این مراکز اکنون آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. ضمن اینکه در صورت زیاد بودن مراجعه‌کنندگان، سه مرکز تجمیعی واکسیناسیون نیز در سطح استان فعال خواهد شد.

تقی لو بابیان اینکه سینوفارم، پاستوکوک و برکت بیشتر مورد استقبال زنجانی‌ها قرارگرفته است، اظهار کرد: ۹۴.۴ درصد نوبت اول، ۸۷.۵ درصد نوبت دوم، ۵۲.۸۲ درصد بالای ۱۸ سال و ۲۵ درصد ۵ تا ۹ سال واکسن کرونا را در استان زنجان تزریق کرده‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه هلال‌احمر تنها ارگان مجاز به انتقال دارو به عراق برای اربعین است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در این زمینه یک ناهماهنگی‌هایی در این زمینه داشتیم  که خوشبختانه  مشکلات به وجود آمده درزمینهٔ این ناهماهنگی‌ها به‌نوعی مدیریت شد. اما امسال همه موارد هماهنگ شده است و مسئولیت هر دو طرف (تأمین دارو زائرین در عراق و ایران) به عهده خود ما است و امسال برای اولین بار در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم و یک موکب قدرتمند در مرز مهران برای خدمات ویژه برای زائرین و 8 موکب نیز در داخل استان زنجان و در مسیر خواهیم داشتیم که دو مورد آن در ایجرود و دو مورد هم در خدابنده و سلطانیه و درمجموع ما مسئولیت 17 موکب را در ایام محرم به عهده خواهیم داشت.

خبری از وبا در استان زنجان نیست

تقی لو در مورد احتمال افزایش وبا در استان نیز خاطرنشان کرد: وبا در سطح جهان شیوع داشته است و در کشورهای همسایه نیز وجود داشته است و در کردستان نیز مشاهده‌شده است اما در استان زنجان خوشبختانه هیچ موردی از وبا مشاهده نشده است و همه نظارت‌های بهداشتی در این زمینه انجام می‌شود. موضوع مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که پیشگیری با توجه به اینکه هزینه پایین‌تری دارد بنابراین پیشگیری در اولویت است.

به گفته این مسئول، سامانه تلفنی ۳۳۰۱۹۰ به‌صورت برخط پاسخگوی سؤالات مردم در خصوص مراکز واکسیناسیون و واکسن کرونا و عوارض و نشانه‌ها و غیره است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار : زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمشهود تقی لوعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9040


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»