کد خبر: 8832
1401/03/16 - 9:20


صدای زنجان وعده تخصیص اعتبار دو و نیم میلیارد تومانی برای ساماندهی و زیباسازی ورودی شهر سلطانیه را بررسی می‌کند؛

وعده پولی که نیامده

شهردار سلطانیه: پیگیر اعتبار هستیم، هنوز پولی در کار نیست/ رئیس شورای شهر سلطانیه: این اعتبار کفاف اجرایی کردن همه بخش‌های این پروژه را نمی‌دهد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سال‌های دورودرازی است که صحبت از زیباسازی دروازه و ورودی شهر سلطانیه است. به‌طوری‌که بهمن‌ماه سال 93، محمود كلانتري، شهردار وقت این شهر در گفت‌وگو با رسانه‌ها به طراحي دروازه‌هاي ورودي براي شهر سلطانيه اشاره‌کرده و خبر از احداث دروازه‌هاي ورودي براي اين شهر داده و گفته بود احداث اين دروازه‌‌ها سال آينده يعني سال 94 در صورت تأمين اعتبار عملياتي مي‌شود.

وي عنوان كرده بود كه معماري اين دروازه الهام گرفته از معماري گنبدي بوده و در طراحي آن نيز مؤلفه تاريخي و استفاده از سبك معماري قرن 7 و 8 لحاظ مي‌شود. همچنین لحاظ كردن فرهنگ اجتماعي استان در طراحي دروازه سلطانيه از ديگر شاخص‌هاي مطرح از سوي اين مسئول بود تا جايي كه از اين دروازه به‌عنوان شناسنامه‌اي براي معرفي شهر سلطانيه نام‌برده بود.

كلانتري منحصر بودن اين دروازه را از ويژگي‌هاي آن عنوان كرده و گفته بود اين دروازه در عين شباهت داشتن با ديگر دروازه‌هاي كشور، منحصربه‌فرد است.

کلانتری بابیان اين مطلب كه دروازه ورودي مي‌تواند به‌عنوان دروازه جنوب غربي كشور مورداستفاده قرار گيرد، بيان كرد: اين دروازه در نقطه ورودي شهر و محل اتمام چمن سلطانيه قرار مي‌گيرد.

 6 مرداد 98، نیز عزیز الله افشار، شهردار دیگر سلطانیه در این برهه نیز به رسانه‌ها گفته بود که شهرداری در پی طراحی مناسب برای تغییر چهره سه‌راه سلطانیه است که درخور شأن این شهر تاریخی و جهانی باشد و در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

وی اظهار کرده بود طراحی پروژه ورودی شهر سلطانیه امری مهم است، زیرا تصویر ورودی شهر در ذهن مهمانان می‌ماند. با توجه به جهانی و تاریخی بودن شهر سلطانیه، موقعیت کنونی سه‌راه سلطانیه و ورودی شهر مناسب نیست و باید تغییر کند. بر این مبنا از سه‌راهی سلطانیه تا داخل شهر درختکاری می‌شود و المان زیبایی در ورودی شهر نصب خواهد شد

تأمین ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار برای زیباسازی شهر سلطانیه

 باوجود وعده‌های داده‌شده در سال‌های گذشته هنوز اتفاقی برای ورودی و سه‌راهی سلطانیه نیفتاده است تا اینکه این بار حسن شجاعی، نماینده مردم ابهر و خرمدره و سلطانیه 31 اردیبهشت‌ماه سال جاری در گفتگو با رسانه‌ها با اشاره به تأمین شدن 2 و نیم میلیارد تومان اعتبار برای زیباسازی سه‌راه سلطانیه تا شهر سلطانیه گفت: سلطانیه یک ظرفیت استانی، ملی و حتی بین‌المللی است، که با توجه به اینکه این گنبد عظیم محل بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است نیاز به زیرساخت‌های فراوانی دارد تا گردشگری در این شهرستان بیش‌ازپیش رونق داشته و به تولید ثروت منجر شود.

وی بابیان اینکه یکی از موضوعاتی که در شهر سلطانیه باید دنبال می‌شد ورودی این شهر بود، عنوان کرد که با پیگیری‌های انجام‌شده در این حوزه برای ورودی شهر بنا است، طراحی انجام شود و همین‌طور مسیر سه‌راه سلطانیه تا شهر سلطانیه نیز قرار است، درخت‌کاری صورت گیرد که حدود ۲.۵ میلیارد تومان بودجه برای اجرای این طرح موردنیاز بود که کاملاً تأمین‌شده و اقدامی که باید صورت پذیرد این است که مسئولان استانی و شهرستانی بلافاصله مطالعه طراحی و اجرای این طرح را شروع کنند.

طرح‌های پیشنهادی برای این پروژه داده‌شده است

در این خصوص مصطفی کلانتری، شهردار سلطانیه در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار 2ونیم میلیارد تومانی به زیباسازی و ساماندهی سه‌راهی سلطانیه تا سلطانیه پس از مطرح‌شدن، در فرمانداری و شهرداری و شورا و اداره راه و شهرسازی مطرح شد و طرح‌های پیشنهادی در این خصوص داده شد، گفت: مضاف بر امر نیز همه موضوعات و وظایف احصا شده است و در حال پیگیری این موضوع به بهترین نحو ممکن هستیم.

وی بابیان اینکه دفتر فنی استانداری پیگیر جذب این اعتبار است، اظهار کرد: طراحانی برای این موضوع در نظر گرفته‌شده است و ما با دو مشاور در خصوص طراحی این پروژه رایزنی‌هایی انجام دادیم تا طرح‌های اولیه زیباسازی این محوطه داده شود و برای فضای سبز و نوع گیاهانی که می‌توانیم در این نقطه به کار بگیریم، با توجه به اینکه این منطقه سردسیر است هر نوع پوشش گیاهی را نمی‌توان در اینجا به کار گرفت، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا این پروژه باکیفیت هرچه‌تمام‌تر به مرحله اجرا برسد.

کلانتری بابیان اینکه این اعتبار هنوز واریز نشده است، اظهار کرد: به‌هرحال بایستی این اعتبار واریز شود تا بتوان کارها را پیش برد، اما از بابت کارهایی که ما پیگیر هستیم باید اذعان کرد که این پروژه در حال انجام و پیگیری هست و هر زمان اعتبار دریافت شد بلافاصله وارد کار خواهیم شد.

شهردار سلطانیه در خصوص میزان اعتبار لازم برای این پروژه اذعان کرد: این طرح، طرح ورودی شهر است و هر میزان که در این زمینه اختصاص یابد، هزینه خواهد شد. تصور بنده بر این است که با 2 و نیم میلیارد نتوان کار را به پایان رساند و از همین رو ما به فکر تأمین سایر اعتبارات از منابع دیگر خواهیم بود و تلاشمان این است که ورودی درخوری را برای شهر سلطانیه را ایجاد کنیم تا توریست و جهانگردی که می‌آید از این فضا رضایت داشته باشد .

نگهداری یک طرح از اجرای خود طرح مهم‌تر است

وی با اشاره به اینکه نگهداری یک طرح از اجرای خود طرح مهم‌تر است، ادامه داد: علاوه بر اعتبارات موردنیاز برای اجرای خود طرح، این طرح نیازمند هزینه نگهداری هم خواهد بود و این موضوعات بایستی در جلسات پیگیری شود و موردتوجه باشد که متولی نگهداری این فضا چه کسانی خواهند بود.

این مسئول، خاطرنشان کرد: اعتبار در نظر گرفته‌شده برای اجرای طرح هر چه قدر بیشتر باشد، بهتر خواهد بود چراکه از سه‌راهی سلطانیه تا خود سلطانیه 5 کیلومتر فاصله وجود دارد که با توجه به اینکه در سه ردیف درختکاری خواهیم داشت بالغ‌بر 15 کیلومتر نیاز به  فضای سبز خواهند داشت که نگهداری و اجرای همین فضا نیازمند اعتبار خواهد بود.

وی بابیان اینکه با فرمانداری و استانداری هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح صورت گرفته است، افزود: پیش‌ازاین موضوع شهرداری سلطانیه از منابع داخلی خود برنامه‌ای برای ورودی سلطانیه داشت که بنا بود المان و یا ورودی مشابه دروازه شیراز نیز در این زمینه تعبیه شود که جدای از این طرح بود.

شهر به یک کارگاه عمرانی تبدیل‌شده است

کلانتری با اشاره به اینکه کارهای عمرانی نیز در شهر سلطانیه در حال اجر ا است، افزود: اکنون شهر به یک کارگاه عمرانی تبدیل‌شده است و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم از سوی مردم داشتیم. نقاط ترافیکی در شهر سلطانیه وجود داشت که ازنظر هندسی مشکل داشتند که اکنون در حال اصلاح آن‌ها هستیم. همچنین خیابان‌ها و بلوارهای جدید در شهر شکل می‌گیرد.نهضت آسفالت‌ریزی نیز در این شهر برقرار است و تلاش خود را درزمینهٔ بهسازی پوشش گیاهی این شهرستان را انجام می‌دهیم.

شروع پروژه نیازمند واریز اعتبارت است

 در این زمینه اما جلال نوروزی، رئیس شورای شهر سلطانیه بابیان اینکه با اختصاص یافتن 2 میلیارد و نیم به این بخش بنا شد با همکاری شهرداری و شورای شهر کارهایی در این خصوص صورت بگیرد، گفت: طرح اولیه این پروژه توسط خود شهرداری سلطانیه با مجوز شورای شهر در دست اجرا است و درواقع ورودی و سایر موارد طراحی‌شده است منتهی اگر بخواهیم این کار به‌صورت قانونی شروع شود، ابتدا بایستی این بودجه واریز شود تا بتوانیم کار را آغاز نماییم که به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: طراحی انجام‌شده از سه‌راه سلطانیه تا ورودی شهر سلطانیه است که حدود 5 کیلومتر خواهد بود و در سه ردیف بایستی درختکاری صورت بگیرد. ضمن اینکه علاوه بر این طرح نیز طرحی در خود شهرداری در حال پیاده‌سازی است که به‌واسطه این طرح ورودی برای شهر سلطانیه طراحی‌شده است.

این اعتبار کفاف اجرایی کردن همه بخش‌های این پروژه را نخواهد داد

نوروزی در خصوص کافی بودن این اعتبار برای اجرای این پروژه افزود: این اعتبار کفاف اجرایی کردن همه بخش‌های این پروژه را نخواهد داد و پیش‌بینی ما این است که هزینه‌ها بیش از اعتباری است که به این امر اختصاص‌یافته است.

رئیس شورای شهر سلطانیه با اشاره به اینکه این طرح از سه راهه سلطانیه تا خود سلطانیه اجرایی خواهد شد، گفت: مسلماً هر مقدار از این پروژه را که بتوان با این حجم از اعتبار ساخت، اجرایی خواهیم کرد و در صورت ناکافی بودن این میزان اعتبار ناچار به تأمین بودجه از مکان دیگری هستیم تا طرح تکمیل شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهر سلطانیهحسن شجاعیشهرداری سلطانیه
sedayezanjannews.ir/nx8832


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»