کد خبر: 4683
1399/08/05 - 16:44


صدای زنجان از عزل «دوباره» شهردار سلطانیه که قبلاً رکوردار استیضاح در شهر بیجار بود، گزارش می‌دهد؛

صندلی چسب‌ناک شهرداری سلطانیه

کسی که قبلا 8 بار در سمت شهرداری بیجار استیضاح شده بود و شهردار سلطانیه شد از تحویل پست شهرداری سلطانیه پس از برکناری‌اش تمکین نمی‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خبر عزل «دوباره» شهردار سلطانیه و عدم تمکین وی از تحویل پست شهرداری هر چند موضوع مهمی به ویژه برای ساکنان سلطانیه باشد ولی بحث قابل تأمل، پشت پرده انتخاب و عزل شهردار 62 ساله‌ای است که پیش از این با ثبت 8 طرح استیضاح در مدت 9 ماه فعالیت خود در سمت شهرداری بیجار، در این بخش رکوردار است.

هر چند رئیس شورای شهر سلطانیه از عزل شهردار این شهر خبر داده ولی محمودی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استان می‌گوید شهردار سلطانیه عزل نشده بلکه برکنار شده و این دو مقوله متمایز از یکدیگر است و علت برکناری نیز از دست دادن شرایط مندرج در آئین‌نامه احراز سمت شهردار است که شورا سرپرست را معرفی کرده است. هرگاه شورای شهر متوجه شود که شهردار یکی از شرایط مندرج در آئین نامه مذکور را از دست داده است، می‌تواند به برکناری شهردار رأی دهد.

طبق توضیحات ارائه شده از سوی این مسئول آئین‌نامه احراز سمت شهردار مصوبه هیئت وزیران از ابتدا بوده ولی اواخر سال 97 اصلاحاتی در آن انجام و مجدداً به شورای شهر، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ کردیم، سکونت شهردار یکی از الزامات مندرج در آئین نامه مذکور است که طبق آن شهردار حتماً باید در محدوده قانونی شهر از زمان صدور حکم در آنجا ساکن شود که شرایط و نحوه سکونت نیز قید شده است به طوری که باید خانواده‌ شهردار نیز در شهر محل خدمت وی سکونت داشته باشند.

نبود مدرسه تیزهوشان در سلطانیه دلیل سکونت نداشتن شهردار

مجتهدی، رئیس وقت شورای شهر سلطانیه تیرماه امسال در مصاحبه‌ای علت عدم حضور شهردار را نبود امکانات آموزشی دانسته و گفته چون فرزند پسر شهردار در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواند و سلطانیه مدرسه تیزهوشان ندارد، به همین خاطر شهردار ساکن نیست!

عزیزاله افشار 17 مهرماه سال 96 حکم شهرداری سلطانیه را گرفت ولی طبق گفته ملایی، از اعضای مستعفی شورای شهر سلطانیه در مصاحبه‌ای که تیرماه امسال با رسانه‌ها داشته از آنجایی که شهردار سلطانیه توانایی لازم برای اداره امور شهر را نداشته نخستین تذکر کتبی را در بهمن ماه یعنی بعد از 4 ماه فعالیت، از شورا دریافت کرده است.

از قرار معلوم و طبق اظهارات منبع آگاه که نخواست نامی از وی برده شود، در خرداد ماه امسال (مصادف با ماجرای دستگیری شهردار زنجان و برخی از معاونان و اعضای شورای شهر زنجان) اکثریت اعضای شورای شهر سلطانیه به عزل شهردار رأی موافق دادند و هیئت تطبیق نیز به رئیس شورای شهر سلطانیه اعلام کرده طبق قانون 10 روز مهلت برای اعتراض به رأی صادره دارید که در صورت عدم اعتراض، رأی قطعی و لازم‌الاجراست و باید سرپرست از سوی رئیس شورا معرفی شود.

آیا فعالیت عزیزاله افشار به مدت 5 ماه پس از عزل در سمت شهردار سلطانیه و امضای اسناد مالی و غیره قانونی بوده یا خیر؟

با توجه به مطالب مذکور و نیز مطالب عنوان شده در خبرگزاری فارس مبنی بر این‌که «در پی عدم تحویل پست شهرداری سلطانیه دو عضو شورای شهر استعفا داده و اعضای علی‌البدل جایگزین شدند اما شورای تازه نفس نیز با شورای قبلی هم‌فکر بوده و خواستار عزل شهردار شدند و هفته گذشته رای به تغییر شهردار دادند اما همچنان شهردار به ماندن در کرسی شهرداری در این شهر اصرار دارد.» می‌توان دریافت شهردار سلطانیه در خرداد ماه قانوناً عزل شده است حال سوال اینجاست آیا فعالیت عزیزاله افشار به مدت حدود 5 ماه پس از عزل در سمت شهردار سلطانیه و امضای اسناد مالی و غیره قانونی بوده یا خیر؟

موضوع قابل تأمل دیگر این‌که به استناد اظهارات این منبع آگاه «پس از گذشت مهلت 10 روزه‌ای که برای اعتراض به رأی عزل شهردار از سوی هیئت تطبیق داده شده بود اعتراضی داده نشد و قانوناً رئیس شورای شهر سلطانیه باید در 7 تیرماه طبق ابلاغیه فرمانداری باید سرپرست شهرداری را معرفی می‌کرد ولی از این اقدام سرباز زد و سرپرست تعیین نکرد که این اقدام منجر به استعفای دو عضو شورای این شهر شد.»

حال سوال اینجاست آیا این اقدام رئیس شورای شهر سلطانیه به عدم تمکین به قانون و خودداری از معرفی سرپرست برای شهرداری و اجازه دادن به ادامه فعالیت شهرداری که قانوناً عزل شده است، تخلف محسوب نمی‌شود؟

حمید مجتهدی رئیس وقت شورای شهر سلطانیه که از معرفی سرپرست برای شهرداری این شهر به جای افشار شهردار عزل شده امتناء می‌کرد در نهایت با روی کار آمدن دو عضو علی‌البدل به جای دو عضو مستعفی و فشارهای آنان بر عزل شهردار، از ریاست شورا کناره‌گیری کرد و احد داداشی یکی از همین اعضا علی‌البدل رئیس شورای سلطانیه شد و پرونده عزل شهردار را که حدود 5 ماه مسکوت مانده بود را به جریان انداخت و طبق اخبار منتشر شده به دنبال معرفی سرپرست برای شهرداری بودند.

طبق گفته این منبع آگاه «عزیزاله افشار شهردار سلطانیه از نزدیکان فکری رئیس شورای سلطانیه بودند به همین دلیل نسبت به معرفی سرپرست به جای افشار ممانعت کرده و در نهایت از ریاست شورا کناره‌گیری کرده تا معرفی سرپرست توسط رئیس جدید شورای سلطانیه عملی شود. از طرفی علی‌رغم این‌که مجتهدی در خرداد ماه رأی به سکونت شهردار در سلطانیه داده بود و در 21 مهر ماه نیز در برنامه زنده تلویزیونی مجدداٌ سکونت شهردار در سلطانیه را تأیید کرده بود ولی پس از برکناری از ریاست شورا و فشارهای مردم در حال حاضر رأی به عدم سکونت افشار در شهر سلطانیه داده است.»

با توضیحات ارائه شده از سوی این منبع مطلع «عزیز‌اله افشار در دوره چهارم شورای شهر بیجار نیز سمت شهرداری را بر عهده داشته و چندین بار برکنار شده ولی پست خود را تحویل نداده است تا این‌که نهادهای نظارتی به موضوع ورود پیدا کردند.»

چرا رکوددار استیضاح در شهر بیجار شهردار سلطانیه شد؟

سوالی که از سوی افکار عمومی و شهروندان سلطانیه‌ای مطرح است این‌که چرا اعضای شورای شهر سلطانیه با وجود علم به این موضوع که عزیزاله افشار به عنوان شهردار، رکورددار استیضاح در شهر بیجار بوده چرا به عنوان شهردار سلطانیه  انتخاب شده است؟ آیا گزینه دیگری برای تصدی این سمت نبوده است؟

مجتهدی تضمین‌کننده عملکرد شهردار بود

به گفته این منبع آگاه «از آنجایی که مجتهدی، رئیس وقت شورای شهر سلطانیه فرد به نام و مورد اعتمادی در شهر سلطانیه محسوب می‌شوند ایشان تضمین‌کننده عملکرد آقای افشار که به نوعی دوست و همکار ایشان هستند، شدند.»

از آنجایی که جریانات پیش آمده در شهرداری و شورای شهر سلطانیه هم زمان با موضوع دستگیری برخی از اعضای شورای شهر زنجان و شهردار و عده‌ای از معاونان وی رخ داد برخی بر این باورند که بی‌توجهی به تخلفات در شهرداری و شورای شهر سلطانیه در سایه تخلفات و حاشیه‌های بزرگ شورا و شهرداری زنجان مغفول ماند و نهادهای ناظر برای بررسی و احراز تخلفات رخ داده در شورا و شهرداری سلطانیه ورود نکردند در صورت ورود نیز فعلاً هیچ موضوعی مطرح نشده است.

برخی مدعی‌اند فلسفه ورود اعضا علی‌البدل به شورای شهر سلطانیه ماله کشیدن بر اشتباهات رخ داده در شورای دور چهارم بوده است چرا که شورا با ترکیب فعلی با توجه به این‌که فصل کاری تمام شده و برنامه کاری نیز ندارند به دنبال جبران مافات بوده و در تلاشند حتی در روزهای آخر شورا نیز اشتباهات گذشته را جبران کنند.

دلایل مخالفت شورای سلطانیه با فعالیت شهردار

گفتنی است پیش از این ملایی، عضو مستعفی شورای شهر سلطانیه در مصاحبه‌ای دلیل مخالف شورا بر فعالیت شهردار را علاوه بر عدم سکونتش در شهر محل خدمت مباحث دیگری عنوان کرده بود.

به گفته ملایی شهرستان سلطانیه برخلاف جمعیت کم دارای ظرفیت بالایی است از همین رو پس از گذشت مدتی متوجه شدیم که شهردار منتخب توانایی لازم برای اداره شهرداری را ندارد و همچنین یک سری اتفاقاتی رخ داد که در جلوی دفتر شهرداری کامیون آتش گرفت و از طرفی راهکاری برای توسعه گردشگری نداشت.

این عضو مستعفی شورای شهر سلطانیه به بودجه کم شهرداری سلطانیه اشاره داشته و گفته بود آنطور که اطلاع داریم از بودجه 5.5 میلیارد تومانی 4 میلیارد را دولت کمک کرده و 700 میلیون تومان نیز فروش املاک بوده است و بیش از 20 قطعه زمین به فروش رفته و یک قطعه زمین هم به شهرداری اضافه نشده است.

وی در ادامه به احکام و محکومیت‌های قضایی صادر شده علیه شهردار سلطانیه اشاره کرده و یادآور شده بود که یکی دیگر از دلایل مخالفت شورا بر فعالیت شهردار، پرونده‌های قضایی بود که شهرداری سلطانیه با آن درگیر است، یعنی در مراجع قضایی علیه شخص شهردار شکایت شده ولی خسارت آن از طریق شهرداری سلطانیه پرداخت شده است در حالی که قانوناً باید توسط شخص شهردار پرداخت می‌شد.

مشکل دیگر شهرداری سلطانیه محکومیت در پرونده‌هایی بوده است که بدون رأی کمیسیون ماده 100 تخریب شده و مالک نیز علیه شهرداری شکایت کرده است. این اتفاقات در حالی رخ داده است که طبق ماده 11 قانون مسئولیت مدنی که صریحا اعلام کرده که اگر مسئولی در شهرداری کاری انجام دهد که قانون در آن رعایت نشده باشد، باید شخصاً جریمه را پرداخت کند و ربطی به شهرداری ندارد.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعزل شهردار سلطانیهشورای شهر سلطانیهمجتهدی
sedayezanjannews.ir/nx4683


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»