در آمارگیری ۱۴۰۰ هم مشخص که ۱۹.۰۲ درصد از مدارس فرسوده هستند از این میزان هم قسمت عمدهای از مدارس نیازمند مقاومسازی هستند و حدود ۶.۵درصد نیاز به تخریب دارند
پایگاه
خبری صدای زنجان- حاجیپور گفت: در آمارگیری ۱۴۰۰ هم مشخص که
۱۹.۰۲ درصد از مدارس فرسوده هستند از این میزان هم قسمت عمدهای از مدارس نیازمند مقاومسازی
هستند و حدود ۶.۵درصد نیاز به تخریب دارند.
میثم حاجیپور مدیرکل حوزه ریاست
و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این سوال که برای
جبران کمبود فضای آموزشی در کشور به چه میزان اعتبار نیاز است، گفت: کار ساختوساز
و فعالیت عمرانی با پول ارتباط مستقیم دارد، ما در حوزهای کار میکنیم که تا وقتی
اعتبار کافی نداشته باشیم، نمیتوانیم فعالیت کنیم. اعتباری که سال ۹۶ برای نوسازی
مدارس درنظر گرفته شده بود حتی به هزار میلیارد هم نمیرسید و دی ماه همان سال هم تخصیص
این اعتبارات صفر بود؛ یعنی حتی یک ریال هم در اختیار نوسازی مدارس قرار نگرفت.
او ادامه داد: سال ۹۷ رایزنیهای
بسیار زیادی انجام شد تا اینکه شیب منحنی اعتبارات نوسازی مدارس صعودی شد. در سال
۱۴۰۱ حدود شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی اعتباری شده است. بخش دیگری از اعتبار
هم از سوی ردیفهای متفرقه و خیرین مدرسهساز تامین میشود. پیش بینی ما حدود ۱۳ هزار
میلیارد تومان است.
حاجیپور عنوان کرد: قسمت عمده
بودجه دریافتی ما دولتی (ردیفهای اختصاصی و فرعی) است و بخشی هم از سوی خیرین مدرسهساز
تامین میشود که در سال ۱۴۰۰ خیرین حدود سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به این حوزه کمک
کردند. طرح دیگری هم تحت عنوان آجر به آجر وجود دارد که از خرده کمکهای مردمی در این
طرح استفاده میشود. بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم در این طرح مشارکت کردند و
با همین کمکهای خرد هشت و نیم میلیارد تومان جمع شد.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی
سازمان نوسازی با اشاره به هزینه ساخت یک کلاس درس در کشور، بیان کرد: با وجود شرایط
امروز جامعه و افزایش قیمتها ساخت یک کلاس درس در کشور برای ما یک میلیارد تومان هزینه
دارد. استانداردهای ساخت مدرسه با منزل مسکونی متفاوت است و مدرسه باید مکان فوق العاده
امنی برای دانشآموزان و معلمان باشد. در زلزلهها و سیلهای اتفاق افتاده در کشور
هم مشاهده کردیم که مدارس یا پایگاه امداد و نجات شدند یا مردم به آنجا پناه آوردند.
مدارسی که در سالهای اخیر ساخته شدهاند در برابر زلزلههایی با ریشترهای بالا مقاوم
بودند. در زلزله اهر و هریس بسیاری از مدارس سالم ماندند. امروز برای یک مدرسه ۱۲ کلاسه
باید حداقل ۱۲ میلیارد تومان هزینه کنیم.
او در پاسخ به این سوال که چه میزان
مدارس فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار کلاس درس ساخته شد
اما تا اواسط دهه ۸۰ آماری از وضعیت مدارس گرفته شد و مشخص شد که ۷۰ درصد مدارس ایران
فرسوده هستند و در همان سال مجلس اعتباری نزدیک به چهار میلیارد دلار مصوب کرد و در
مدت ده سال این پول برای نوسازی مداری اختصاص پیدا کرد و در سال ۹۵ مجدد آمارگیری انجام
شد و در این آمار میزان مدارس فرسوده به ۳۰ درصد رسید.
کمبود اعتبار سد راه نوسازی مدارس
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی
سازمان نوسازی افزود: در آمارگیری ۱۴۰۰ هم مشخص که ۱۹.۰۲ درصد از مدارس فرسوده هستند
از این میزان هم قسمت عمدهای از مدارس نیازمند مقاومسازی هستند و حدود ۶.۵درصد نیاز
به تخریب دارند. برای حل مشکل مدارس فرسوده به ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز
داریم. از طرفی باید براساس افزایش جمعیت دانشآموزی هم مدارس جدید بسازیم که این میزان
اعتبار پاسخگو نیست. از جهتی مدارسی که از سالها قبل ساخته شدهاند بعد از گذشت زمان
مدارس فرسوده محسوب شده و نیاز به بازسازی خواهند داشت.
حاجیپور توضیح داد: سرانه استاندارد
آموزشی باید ۸.۴ متر مربع به ازای هر دانشآموز باشد. میانگین سرانهای که امروز وجود
دارد ۵.۲ متر مربع است. هشت استان هم زیر خط میانگین هستند که به ترتیب شامل استانهای
البرز، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، قم، خراسان رضوی، گلستان و خوزستان
میشوند. این استانها به لحاظ کمبود فضای آموزشی و مدارس فرسوده نیاز به توجه بیشتر
دارند. البته براساس برنامهریزیهای انجام شده در سال جاری وضعیت برخی از این استانها
بهبود پیدا میکند.
او درخصوص استفاده از بخاری نفتی
در برخی مدارس توضیح داد: ما تمام بخاریهای نفتی را از مدارس جمعآوری کردهایم اما
این کار در مناطقی انجام شده که لولهکشی گاز داشتند درحالی که برخی از مناطق روستایی
هنوز با مشکل گازرسانی مواجه هستند و شرکت گاز باید در این حوزه همکاری کند. در واقع
فقط مدارسی بخاری نفتی دارند که یا در مناطق صعب العبور هستند و یا گازرسانی در آن
روستا انجام نشده است.
حاجیپور با اشاره به وضعیت مدارس
کپری عنوان کرد: مدارس کپری موضوعی است که سالها مورد بحث بوده است اما این مدارس
در اقلیم و جغرافیای خاصی وجود دارندو غالبا در جنوب هرمزگان و سیستان و بلوچستان دیده
میشوند. نکتهای که در مورد کپر وجود دارد این است که مردم این مناطق به واسطه شرایط
آب و هوایی کپر را ترجیح میدهند. ما در این چند ساله مدارس متعددی ساختیم اما مردم
کپر را ترجیح میدهند و ما سراغ تمام مناطقی که مدارس کپری داشت رفتیم و مشکلی برای
جایگزینی نداریم.
استفاده از کانکس در مناطق صعب العبور
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی
سازمان نوسازی درباره وضعیت استفاده از کانکس به جای مدرسه در برخی مناطق عنوان کرد:
برخی مناطق به حدی صعب العبور هستند که حتی امکان تردد با ماشین هم وجود ندارد و هنوز
در مناطقی از خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و ایلام بخشهای صعبالعبوری
وجود دارد که سعی کردیم با همکاری سپاه با بالگرد کانکس برای این مناطق بردیم تا بچهها
از تحصیل محروم نشوند.
او ادامه داد: منطقه اندیکای خوزستان
هم که زلزله آمد کاملا کوهستانی است و بخشی از کانکسها به آن منطقه اعزام شدند. ضمن
اینکه کانکس در این منطقه محل موقت خوبی است و برنامهریزی کردیم که در مناطقی که راه
ارتباطی بهتر شده است، کانکسها را جمعآوری کرده و مدرسه بسازیم.
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی
سازمان نوسازی بیان کرد: توان فنی در نوسازی مدارس وجود دارد. همین امروز ۴۳ مجتمع
آموزشی بزرگ مقیاس ساختهایم که همه امکانات از جمله آزمایشگاه و سالن ورزش دارد اما
کمبود اعتبار اجازه ساخت مدارس این چنینی را به ما نمیدهد. ساخت مدارس بزرگ در سند
تحول هم عنوان شده است اما اعتبار کافی وجود ندارد. اگر امروز اعتبار کافی داشته باشیم
با این توان فنی پنج سال طول میکشد تا به حد مطلوب در نوسازی مدارس برسیم.
او اضافه کرد: در روستاها اگر خیری
۳۰ درصد هزینه ساخت مدرسه را تقبل کند ۷۰ درصد مابقی را دولت میدهد و حق نام هم به
خیر داده میشود و در شهر این عدد ۵۰ درصد است. خیرین مشارکت خوبی دارند اما نیاز ما
بیشتر است.
حاجیپور در پاسخ به این سوال که چرا شاهد وجود برخی مدارس
غیرانتفاعی نا ایمن در کشور هستیم، بیان کرد: تائیدیه استحکام بنای یک مدرسه غیرانتفاعی
توسط نظام مهندسی داده میشود و اگر این تائیدیه وجود داشته باشد ما براساس متراژ برای
مدرسه ظرفیت تعیین میکنیم. بهرهبردار تمام مدارس دایر در سطح کشور آموزش و پرورش
است و مسئولیت نظارت هم برعهده این سازمان است. تعمیرات هم اگر جزئی باشد برعهده آموزش
و پرورش است اما اگر مدرسه به تعمیرات اساسی نیاز داشته باشد ما وارد عمل میشویم.
انتهای پیام
منبع:ایسکانیوز