کد خبر: 8845
1401/03/18 - 9:22


صدای زنجان از سرنوشت آهن‌آلات و ماشین‌آلات سازمان موتوری شهرداری پس از انحلال در سال 96 گزارش می‌دهد؛

ابهام ریالی

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان: ماشین‌آلات قابل‌استفاده بین سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تقسیم شد/ معاون حمل‌ونقل شهرداری زنجان: بخشی از ماشین‌آلات فرسوده به مزایده گذاشته شد برخی نیز بابت سنوات «نیروهای مشمول بازخرید» به آن‌ها تحویل شد!/ سرپرست معاونت مالی شهرداری زنجان: اسناد را رسانه‌ای می‌کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از رسانه‌ای شدن مطالبات شهروندان در خصوص لزوم توضیح شهرداری بابت ماشین‌آلات و تجهیزات سازمان موتوری که 6 سال پیش منحل شد، مسئولان در خصوص تقسیم آن دسته از تجهیزات و ماشین‌آلات قابل‌استفاده در سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری و فروش تجهیزات مستهلک‌شده در قالب مزایده و حتی تحویل برخی از آن‌ها در ازای سنوات به کارکنان که قرار بود بازخرید شوند توضیحاتی دادند اما پس از گذشت یک ماه هنوز ارزش ریالی این تجهیزات اعلام‌نشده است!

مرداد سال 95 بود که اداره كل بازرسی خبر از نبود مجوز قانونی برای وجود معاونت فرهنگی و معاونت حمل‌ونقل شهرداری خبر داد كه در همان زمان حبیب یگانه، شهردار وقت زنجان گفت: حداكثر تا 2 ماه آينده تكليف قانونی اين 2 معاونت مشخص می‌شود.

آذرماه همان سال بود که یگانه اعلام کرد با پيگيری‌های انجام‌شده، كليات چارت اداری شهرداری زنجان تصويب شد. بر این اساس وزارت كشور بر چارت پيشنهادی شهرداری زنجان كه در آن 6 معاونت و 9 سازمان پیش‌بینی‌شده بود، اصلاحاتی انجام داد که در چارت جديد معاونت‌های اين شهرداری به 4 بخش كاهش و سازمان‌ها به 11 حوزه افزایش‌یافته است.

به گفته او در صورت اجرایی شدن بخشنامه مربوط به چارت مذکور، باید 2 معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت حمل‌ونقل و ترافيک، در قالب سازمان زیرمجموعه شهرداری فعاليت می‌کردند.

همچنین طبق گفته شهردار وقت زنجان، در قالب اين چارت، سازمان‌های اتوبوس‌رانی، تاكسی‌رانی و پايانه‌ها ادغام و سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر تشکیل و اداره زيباسازی و سازمان فضای سبز با همديگر و كشتارگاه و ميادين ميوه و تره‌بار هم با يكديگر ادغام می‌شدند. با این حساب باید در قالب اين چارت سازمان خدمات موتوری و عمران هم با يكديگر ادغام می‌شدند.

ماشین‌آلات قابل‌استفاده بین سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری تقسیم شد

نزدیک به 6 سال از اجرایی شدن این دستورالعمل سپری می‌شود و در محلی که قبلاً به سازمان موتوری شهرداری زنجان اختصاص داشت و امکانات موتوری شهرداری زنجان قبل از انحلال این سازمان در آن مکان تعمیر و نگهداری می‌شد، در حال حاضر پروژه سرمایه‌گذاری بانام «افق» در حال اجراست.

در همین زمینه ابهامی وجود دارد که باید از سوی شهرداری زنجان یا سرمایه‌گذار پروژه روشن شود و آن سرنوشت آهن‌آلاتی بود که بعد از تخریب آن مجموعه و ساختمان‌های آن به‌دست‌آمده و اطلاعی در دست نیست.

گفته می‌شود، تعدادی از ماشین‌آلات فرسوده مجموعه نیز از طریق مزایده به فروش رسید اما معلوم نیست چه بر سر سایر آهن‌آلات حاصل از تخریب مجموعه (حداقل در رسانه‌ها) آمده است.

غلام حسن احمدی، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان بابیان اینکه طبق قانون وقتی سازمانی (زیرمجموعه شهرداری) منحل می‌شود، باید تمامی اموال به شهرداری (به‌عنوان متولی) تحویل شود، تأکید کرد که باید بین دو موضوع «پروژه سرمایه‌گذاری افق»» و «تحویل و فروش ماشین‌آلات سازمان موتوری» تفکیک قائل شد.

او که یکی از مسئولان باسابقه شهرداری زنجان است به‌عنوان مطلع در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: وقتی سازمان موتوری شهرداری زنجان ادغام شد، بخشی از ماشین‌آلات مربوط به سازمان عمران، بخشی نیز جهت استفاده به شهرداری‌های مناطق و بخشی نیز به سازمان پسماند تحویل شد که تمامی اسناد و مدارک به همراه صورت‌جلسه تحویل «امین اموال» حوزه اموال شد!

احمدی در تشریح این مطلب می‌گوید: سازمان موتوری با مجموعه تجهیزات در اختیار سازمان عمران قرار گرفت این اموال شامل سوله‌ها و ماشین‌آلات بود. ازآنجایی‌که در مدت‌زمان یادشده، سازمان عمران دارای ساختمان فیزیکی بود، بخش اداری یعنی ساختمان فیزیکی در اختیار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت، با این حساب بخش موتوری که تحویل سازمان عمران شد پس از فرآیند ادغام فقط تجهیزات را با خود برد و سوله خالی باقی ماند!

او یادآور می‌شود که پس از فراخوان مربوط به اجرای پروژه سرمایه‌گذاری، سازمان‌های مذکور از ساختمان مربوط به سازمان موتوری سابق خارج‌شده و هر یک اموال منقول (شامل تجهیزات) و نه غیرمنقول نظیر ساختمان را برد. وقتی شهرداری پروژه را تحویل می‌داد اعلام کرد که طی در قالب فراخوان عمومی، اقدام به جمع‌آوری سوله‌ها می‌کند. اتفاقاً خود سرمایه‌گذار تجهیزات را جمع‌آوری و تحویل شهرداری داد! اما سوله بزرگ مربوط به معاینه فنی بعلاوه مجموعه اداری که در اختیار سازمان پسماند بود و آن برهه با توجه به دلایلی که عرض کردم تخلیه‌شده بود در قالب اجاره در اختیار پروژه قرار گرفت!

البته 3 سوله مربوط به سازمان عمران و موتوری در قالب پرداخت مبلغ تحویل شهرداری شد اما بخش اداری و معاینه فنی در اختیار سرمایه‌گذار است.

احمدی در پاسخ به این سؤال که روند تحویل و اجاره ساختمان فیزیکی به سرمایه‌گذار «افق» چگونه بوده است به صدای زنجان می‌گوید: حضور ذهن ندارم و در این رابطه حوزه امور مالی بهتر می‌تواند اطلاعات مربوطه را در اختیارتان قرار دهد.

بخشی از ماشین‌آلات استهلاکی به مزایده گذاشته شد برخی نیز بابت «بازخرید نیروها» به آن‌ها تحویل شد!

نوری، معاون حمل‌ونقل شهرداری زنجان نیز در این زمینه بابیان اینکه اتفاق خاصی در جریان جابجایی ماشین‌آلات و تجهیزات سازمان موتوری سابق پس از انحلال صورت نگرفته است با تکرار اظهارات احمدی، معاون خدمات شهری شهرداری وقت و فعلی به صدای زنجان می‌گوید: پس از جریان انحلال سازمان موتوری در سال 96، ماشین‌آلات به فراخور نیاز بین سازمان‌های پسماند، سیما و منظر، عمران و بازآفرینی شهری تقسیم شد و تمامی اسناد آن نیز موجود است. به یاد ندارم چیزی از تجهیزات (مستهلک نشده) به فروش رفته باشد، بازهم در این خصوص دوستان امور مالی بهتر می‌توانند اظهارنظر کنند.

نوری در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه نحوه برگزاری مزایده بابت فروش ماشین‌آلات فرسوده مربوط به سازمان موتوری سابق و ارزش ریالی آن‌ها تأکید می‌کند: از ارزش ریالی تجهیزات منتقل‌شده و یا مستهلک‌شده که در جریان مزایده فروخته‌شده‌اند اطلاعی ندارم. در ابتدای دهه 80 (82 یا 83) بخشی از ماشین‌آلات مستهلک با مصوبه شورای شهر وقت در ازای سنوات کارکنانی که بازخرید می‌شدند، تحویل شدند که بیشتر از 4 الی 5 دستگاه نبود!

البته به گفته نوری، «به‌غیراز این تجهیزات، در سال 83 ماشین‌آلات استهلاکی (که برخی کارکرد 50 ساله داشتند) که جزو ماشین‌آلات سبک اعم از مزدا بوده‌اند نیز از طریق مزایده قانونی به فروش رسیده‌اند.»

ابوالقاسم احمدی، سرپرست معاونت مالی شهرداری زنجان نیز در خصوص ارزش ریالی تعدادی از ماشین‌آلات فرسوده مجموعه از طریق مزایده به فروش رسید یا در ازای پرداخت مزایا به تعدادی از کارکنان بابت بازخریدشان تحویل‌شده است به صدای زنجان می‌گوید: به تعامل با رسانه‌ها و شفافیت در عملکرد اعتقاددارم، موضوع را به‌دقت بررسی و اسناد را در اسرع وقت رسانه‌ای می‌کنم!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجانشفافیت
sedayezanjannews.ir/nx8845


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»