کد خبر: 8852
1401/03/19 - 16:33


چه کسانی بیشتر در معرض آبله میمونی هستند؟

متخصص اپیدمیولوژی گفت: فرادی که واکسن آبله زده اند تا 85 درصد در برابر بیماری آبله میمونی خواهند داشت اما چون آخرین واکسن آبله که در کشورمان زده ایم در سال 1360 بوده است، بنابراین متولدین قبل از 60 که واکسن آبله زده اند تا حد زیادی مصونیت دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- متخصص اپیدمیولوژی گفت: فرادی که واکسن آبله زده اند تا 85 درصد در برابر بیماری آبله میمونی خواهند داشت اما چون آخرین واکسن آبله که در کشورمان زده ایم در سال 1360 بوده است، بنابراین متولدین قبل از 60 که واکسن آبله زده اند تا حد زیادی مصونیت دارند.

 حمید سوری متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: احتمال رخداد بیماری های عفونی در هر جامعه ای وجود دارد اما اینکه مقدار و سهم آن چقدر باشد بستگی به مدیریت و چگونگی محافظت از جامعه دارد. بنابراین گزارش بیماری آبله میمون در کشورهای همسایه چون امارات و افغانستان لزوما به معنی در معرض خطر بودن ما نیست اما احتمالش هم صفر نخواهد بود.

**این افراد در برابر آبله میمونی مصون تر هستند

وی افزود: به نظر نمی رسد آبله میمونی ویژگی های تبدیل شدن به یک پاندمی مانند کرونا را داشته باشد مگر اینکه تغییرات اساسی در ژنوم ویروس رخ دهد و قابلیت انتقال آن بیشتر شود.

این اپیدمیولوژیست تصریح کرد: افرادی که واکسن آبله زده اند تا 85 درصد در برابر بیماری آبله میمونی خواهند داشت اما چون آخرین واکسن آبله که در کشورمان زده ایم در سال 1360 بوده است، بنابراین متولدین قبل از 60 که واکسن آبله زده اند تا حد زیادی مصونیت دارند اما متولدین بعد از 60 که علیه آبله واکسینه نشده اند احتمال ابتلای بیشتری دارند.

سوری در خصوص اینکه واکسن آبله مرغان می تواند در برابر بیماری آبله میمونی محافظت ایجاد کند، اظهار کرد: هنوز این مسأله تایید نشده است چون این دو بیماری با هم متفاوتند و آبله مرغان از خانواده ویروس های آبله نیست.

**شیوه های انتقال بیماری آبله میمونی چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پیشگیری از بیماری آبله میمونی کمی متنوع تر از بیماری ویروسی تنفسی چون کروناست، چون الزاما یک بیماری تنفسی نیست و یکی از راه های انتقالش از راه ذرات ریز تنفسی است.

وی اضافه کرد: این بیماری از طریق تماس با تاول های فرد آلوده، تماس با بیمار آلوده و مصرف گوشت خام و نیم پخته حیوانات آلوده چون جوندگان انتقال پیدا می کند.

**مزیت آبله میمونی نسبت به کرونا!

سوری خاطرنشان کرد: خوشبختانه مزیتی که آبله میمونی دارد این است که برخلاف کووید 19 در دوره ی پنهان بیماری، قابل انتقال به افراد حساس نیست، بنابراین تا زمانی که فرد علائم و نشانه هایی از بیماری ندارد، خطری برای اطرافیان ندارد. اما به محض اینکه علائمی چون تب، سردرد، بدن درد و راش های پوستی در فرد بروز کرد باید آن را جدی بگیرد.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه خوشبختانه هنوز مواردی از مرگ گزارش نشده است، در خصوص افراد در معرض خطر بیماری آبله میمونی گفت: کادر بهداشت و درمان، دامپزشکانی که با جوندگان در ارتباطند، افرادی که به مناطق بومی سفر کرده و برگشته اند و افرادی که با بیمار آلوده در تماس بوده اند بیشتر در معرض بیماری هستند.

**بیماری آبله میمونی مختص هم جنس بازان است؟

وی ادامه داد: بیماری آبله میمونی مختص هم جنس بازان نیست اما طبق گزارشاتی که ارائه شده این بیماری در افراد هم جنس باز و افرادی که تعدد جنسی دارند نیز به دلیل تماس پوستی زیاد بیشتر دیده می شود. 

سوری بیان کرد: به طور کلی آبله ی میمونی در مردان بیشتر از زنان گزارش شده و علت آن صرف جنسیت نیست و علتش این است که مردها شانس مواجه شان با ویروسشان بیشتر از زنان است.

**میانگین سنی ابتلا به آبله میمونی 20 تا 30 سال است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در خصوص میانگین سنی مبتلایان به آبله میمونی نیز چون گروه های سنی بالاتر علیه آبله واکسینه شده اند و واکسن آبله تا حدی از آبله میمونی پیشگیری میکند، میانگین ابتلا بین 20 تا 30 سال است و بچه های زیر ده سال در صورت ابتلای شدید آسیب پذیر هستند.

وی توصیه ای به خانواده ها داشت: خانواده ها اگر در کودک خود علائمی چون راش و تاول پوستی دیدند، به دلیل شرایط مشکوک بودن به بیماری آبله میمونی، بهتر است فرض را بر بیماری آبله میمونی بگذارند و سریعا برای پیگیری بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

این اپیدمیولوژیست تأکید کرد: همین ماسک زدن و شستن دست که برای پیشگیری از کووید استفاده می کنیم تا حد زیادی می تواند از آبله میمونی هم جلوگیری کند. البته اقدامات پیشگیرانه و کنترل کننده مدیریتی هم بسیار اهمیت دارد مانند کنترل مرزها می تواند مهم و موثر باشد.

**علامت اصلی ابتلا به آبله میمونی چیست؟

سوری گفت: خوشبختانه ما با آفریقا خیلی در تماس گردشگر و مسافر نیستیم اما افرادی که از این مناطق به کشور ما می آیند حتما باید در قرنطینه باشند و کنترل شوند. اطلاع رسانی، بیماری یابی و شناسایی و رصد موارد احتمالی ، مشکوک و مبتلا ازجمله اقداماتی است که سریعا باید صورت گیرد.

وی با تأکید براینکه وجود راش های پوستی در تمام موارد ابتلا به آبله میمونی دیده شده است، عنوان کرد: باید به مردم اطلاع رسانی شود که در صورت اینکه با فردی مواجه شدند که راش پوستی دارد از تماس با او فاصله بگیرند و خود را محافظت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشیکی شهید بهشتی گفت: راش پوستی نشانه مشکوک به ابتلا به آبله میمونی هست اما تا زمانی که تست پی سی ار و تست های تشخیصی خاص برای افراد مشکوک توسط آزمایشگاه مرجع انجام نشود، نمی توانیم او را یک مورد تاییدی بدانیم و اعلام فردی این موارد مشکوک توسط پزشکان  در رسانه ها صحیح نیست.

**احتمال پاندمی شدن آبله میمونی ضعیف است

یونسیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه طبق گزارشات جهانی و داخلی آبله میمونی برخلاف کرونا شدت سرایت بسیار پایین تری دارد گفت:  علی رغم اینکه چندین هفته از شیوع بیماری می گذرد، هنوز تعداد موارد ابتلا 4 رقمی نشده و زیر 1000 تاست. همین مساله احتمال پاندمی شدن را ضعیف می کند.

وی اظهار کرد: احتمال پیدا شدن موارد آبله میمون امکان انتقال بیماری در ایران هم وجود دارد اما سرعت انتقال بیماری نسبت به کرونا کمتر است و انتقال فرد به فرد آن ناشی از تماس طولانی مدت و از طریق ریز قطرات تنفسی و تماس پوستی است.

جوانان و کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آبله میمونی هستند

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: نوع ویروس عامل مولد آبله میمونی از نوعی است که برخلاف آنفلوانزا و کرونا که به سرعت جهش پیدا می کنند، احتمال جهش در آن کم است و احتمال اینکه در آینده تغییر کند نیز زیاد نیست.

یونسیان یادآور شد: افرادی که در زمان کودکی خود واکسن آبله را دریافت کرده اند تا حد قابل ملاحظه ای در برابر آبله میمونی مصونیت دارند و اگر مبتلا شوند انتظار داریم بیماری خفیف تری را تجربه کنند.

وی گفت: برخلاف کرونا که جمعیت سالمند ما به شدت در معرض خطر بودند، در آبله میمونی چون تعداد قابل ملاحظه ای از جمعیت سالمند ما واکسن آبله را دریافت کرده اند، در معرض خطر کمتری نسبت به جوانان و کودکان که واکسینه نشده اند هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با احتمال مرگ و میر بر اثر بیماری آبله میمونی بیان کرد: هنوز اطلاعات کافی نیست اما دو تصویر بالینی غالب از بیماری آبله میمونی در دنیا وجود دارد و در یک تصویر حدود ده درصد مرگ را پیش بینی  و در تصویر دیگر درصد بسیار کمتری را ذکر کرده اند که الان به طور دقیق نمی توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

یونسیان در رابطه با شباهت و تفاوت آبله میمونی و آبله مرغان گفت: بین آبله مرغان و آبله میمونی امکان دارد هم پوشانی زیادی وجود داشته باشد و مردم از روی علائم نمی توانند تشخیص دهند که فرد به کدام بیماری مبتلا شده. بنابراین هر کس که بثورات جلدی به شکل تاول دارد، تب و بدن درد و سردرد دارد باید نزد پزشک برود تا پزشک براساس معاینات بالینی و آزمایشات قضاوت کند.

وی ادامه داد: البته می گویند در آبله میمونی خارش کمتر است و در آبله مرغان خارش شدید است و محل بثورات و راش ها در هر کدام متفاوت است ولی در کل پزشکان می توانند شباهت و تفاوت های این دو بیماری را تشخیص و مورد بررسی قرار دهند.

این متخصص ایپدمیولوژی در خصوص شرایط محافظت از بیماری آبله میمونی گفت: آبله میمونی از طریق تنفس  هم منتقل می شود بنابراین زدن ماسک در شرایطی که احتمال انتقال بیماری وجود دارد بسیار موثر است، همچنین شستن دست ها در مورد بسیاری از بیماری های میکروبی و ویروسی می تواند اثرگذار باشد لذا عادت شستن دست را فراموش نکنید.

 

انتهای پیام

 

منبع:رویداد24


صدای زنجانابله میمون
sedayezanjannews.ir/nx8852


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»