کد خبر: 8858
1401/03/21 - 12:10


صدای زنجان مشکل اهالی روستای دوزکند ماهنشان درزمینهٔ نبود پزشک را بررسی می‌کند؛

خدمات اداری برای بیماران غیر اداری

تعدادی از اهالی روستای دوزکندی در ماهنشان با ارسال تصویر اطلاعیه‌ای که از تعطیلی مرکز درمانی این روستا در روزهای تعطیل و جمعه و بعد از ساعات اداری حکایت دارد، اظهار کردند که این برنامه سه ماهی است که در مرکز درمانی این روستا رخ می‌دهد و دلیلی نیز برای آن ذکر نشده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خیری صدای زنجان- تعدادی از اهالی روستای دوزکندی در ماهنشان با ارسال تصویر اطلاعیه‌ای که از تعطیلی مرکز درمانی این روستا در روزهای تعطیل و جمعه و بعد از ساعات اداری حکایت دارد، اظهار کردند که این برنامه سه ماهی است که در مرکز درمانی این روستا رخ می‌دهد و دلیلی نیز برای آن ذکر نشده است!

آن‌ها در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در اطلاعیه نصب‌شده در مرکز از مردم روستا خواسته‌شده برای درمان در زمان‌های اعلام‌شده به بیمارستان دندی مراجعه کنند، گفتند که برای هر بار مراجعه به دندی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنند.

آن‌ها خاطرنشان کردند: حضور پزشک در درمانگاه این روستا هم مرتب نبوده و در یک ماه گذشته، ۲۰ روز پزشک مرخصی بوده است.

آن‌ها با گلایه از نابسامانی وضعیت درمان در مرکز بهداشت این روستا افزودند: در روستای دوزکند یک دکتر وجود دارد که از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر (ساعت اداری) بیماران را ویزیت می‌کند و بعد از ساعت اداری هر بیماری که مراجعه کند، دیگر پزشکی حضور ندارد که بیماران را ویزیت کند.

آن‌ها دلیل اصلی نبود پزشک در ساعات غیر اداری را عدم حضور نیروی اضافه می‌دانند و اذعان دارند که چون نیروی پرستار وجود ندارد کسی نیست که دارو را تحویل داده و تزریقات را انجام بدهد.

یکی از اهالی روستا در این زمینه می‌گوید: در این مکان کمبود نیرو وجود دارد و به این مرکز یک ماما داده‌اند که ساکن ماهنشان است و به دلیل عدم بیتوته ایشان در این مکان، این مشکل وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: پزشک، بومی این منطقه نیست؛ هرچند ما پزشک بومی در منطقه ماهنشان و انگوران نداریم. پزشک مربوطه نیز که خانم بسیار خوب و مسئولیت‌پذیری است به ما می‌گوید که من ساعت نوبتم نیست و باید نیرویی به این مرکز داده شود تا در نوبت بعدازظهر و ساعات غیر اداری خدمات این مرکز را پوشش دهد.

وی بابیان اینکه کمبود نیرو برای اهالی دوزکند بسیار سخت است، می‌گوید: نامه‌نگاری‌هایی در این خصوص صورت گرفته است که نتیجه‌بخش نبوده است. ما حتی در نوبت صبح نیز پرستاری نداریم که مسئولیت تزریق و دادن قرص و سایر خدمات را به عهده بگیرد.

وی بابیان اینکه رئیس شبکه بهداشت نیز باوجوداینکه قول دادند که مشکل روستا را حل کنند اما متأسفانه علیرغم تلاش ایشان بازهم مشکل روستا حل نشد، گفت:  مامای روستای دوزکند فقط ساعت اداری می‌آید و اصلاً بیتوته ندارد و بعد از ساعت اداری از این روستا می‌روند، درحالی‌که قبلاً یک ماما در اینجا اقامت داشت که اینجا بیتوته می‌کردند و کارها را سروسامان می‌دادند اما از وقتی ماما جدید آمدند این مشکل به وجود آمده است.

در ساعات غیر اداری کسی برای ارائه خدمات نیست

حسن محمدی، دهیار روستای دوز‌کند نیز در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اهالی روستای دوز‌کند از مرکز خدمات بهداشت این روستا رضایت ندارند، گفت: نفرات در این مرکز بهداشت کم است و کارکنان غیر ساعت اداری در اینجا نیستند. تنها صبح‌ها و در ساعات اداری یک خانم دکتر بیماران را ویزیت می‌کنند و بعدازظهرها و در ساعات غیر اداری کسی برای ارائه خدمات نیست.

وی افزود: به‌عنوان دهیار پیگیر این موضوع شدم، پزشک اظهار کرده که من ویزیتم را می‌کنم، منتهی باید نیرویی باشد که تزریقات و پانسمان را انجام بدهد. این خدمات را پیش‌ازاین یک نفر به‌صورت جداگانه انجام می‌داد. ماما نمی‌ماند و این کارها صورت نمی‌گیرد‌.

محمدی بابیان اینکه این مشکل اخیراً به وجود آمده است، اظهار کرد: پیش‌ازاین، این مشکل وجود نداشت و با آمدن نیروی جدید که بیتوته نمی‌کند و اینجا نمی‌ماند این مشکل به وجود آمده است.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد جزو شرح وظایف ماما است که پانسمان و تزریق و غیره را انجام دهد، گفت: از خانه بهداشت و فرماندار پیگیر این موضوع بودیم که متأسفانه جوابی نگرفتیم. اکنون یک نیروی پزشک و ماما و یک کارشناس بهداشت محیط در این مرکز ارائه خدمات می‌دهند که همه تنها در ساعات اداری در این مرکز هستند و پس از ساعات اداری دیگرکسی به بیماران این روستا خدمات نمی‌دهد که همین امر موجب رجوع بیماران به مرکز بهداشت دندی می‌شود که هزینه مازاد رفت‌وآمد را به بیماران این روستا در ساعات غیر اداری تحمیل می‌کند.

مشکل عدم حضور بهیار - ماما بوده است که حل شد

علی‌اصغر اجلی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهنشان در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه به دنبال مشکل نبود نیروی بهیار - ماما در نوبت بیتوته مرکز دوزکند، در زمان بیتوته به دلیل نبود نیرو جهت ارائه خدمات پرستاری و نسخه‌پیچی، پزشک مرکز فوق در پذیرش بیماران که معمولاً بیماران اورژانسی بودند و نیاز به دستیار یا بهیار جهت ارائه خدمات کامل‌تر پزشکی هستند، دچار مشکل شده بود، اظهار کرد: عدم دریافت خدمات مدنظر بیمار، موجب درگیری بین بیمار با کارکنان، به‌ویژه پزشک مرکز شد، که پزشک به‌ناچار از پذیرش مراجعین در زمان بیتوته خودداری کرد (لازم به ذکر است دکتر دائمی جزو پزشکان کاری و متعهد شهرستان بوده و قبل از مشکل نبود نیرو در زمان بیتوته، تمام مراجعین را پذیرش می‌کردند).

وی ادامه داد: همچنین به دنبال مشکل کمبود پزشک در مرکز شبانه‌روزی دندی، از پزشک دوزکند و سایر پزشکان بیتوته در پوشش نوبت‌های خالی و به‌نوعی تعیین بیتوته برای پزشکان بیتوته در مرکز دندی صورت پذیرفت و مرخصی 20 روزه پزشک دوزکند صحت ندارد و به مدت سه روز در اردیبهشت‌ماه جهت شرکت در آزمون دستیاری پزشک حضور نداشته که هماهنگی با مراکز هم‌جوار و دندی جهت پذیرش بیماران انجام‌شده بود و درواقع آخرین مرخصی پزشک از 10 الی 13 خردادماه و در روزهای 11 و 12 خرداد توسط پزشکان مرکز میانج و قره ناس (پزشکان جانشین)، ارائه خدمت به مراجعین در مرکز دوزکند انجام شد.

وی بابیان اینکه این مشکل به جهت رویه اشتباه و انتظار ایجادشده در مردم در خصوص دریافت خدمات پزشکی در تمام ساعات شبانه‌روز بروز پیداکرده است، افزود: طبق دستورالعمل شرایط مراکز بیتوته کاملاً مشخص بوده و جمعیت مشخصی را شامل می‌شود نه تمام مراکز و با هر جمعیتی به‌طوری‌که در روزهای جمعه و تعطیل رسمی مرکز می‌تواند غیرفعال باشد.

اجلی ادامه داد: مرخصیهای پزشک هم همواره با جانشین و درنهایت ۲ روز یا ۳ روز و به‌طور میانگین ۲.۵ روز در ماه است که مستندات ثبت‌شده در سامانه نسخ الکترونیک و سامانه سیب که نشان می‌دهد با توجه به جی‌پی‌اس، خانم دکتر دائمی در تمام این روزها در دوزکند فعال بوده‌ا‌ند و این اطاعات نیز قابل بازیابی است.

وی بابیان اینکه ما مشکل نیرو داریم و پزشکان کمتر مایل هستند که به این مناطق بیایند، اظهار کرد: بااین‌وجود به‌مراتب اوضاع در ماهنشان بهتر است و مراکز ما که قراردادش با پزشکی که تمام‌شده است، متقاضی داشته‌ایم که آمدند و ارائه خدمات داده‌اند

وی افزود: در زمان مرخصی پزشکان ما از کمک پزشکان مناطق مجاور که حساسیت کمتری دارند، استفاده می‌کنیم و یکی را به‌عنوان جانشین انتخاب می‌کنیم. جانشین دکتران نیز در طول این دو روز در بعدازظهر نمی‌توانند در این مرکز بیتوته کنند و باید نیروی بهیار - ماما در این مرکز باشد تا بتوانند طول شب هم خدمات را پوشش بدهند، متأسفانه در مرکز دوزکند یک نیروی رسمی به‌عنوان ماما در این روستا ساکن شده است که حاضر به ارائه خدمات در نوبت بعدازظهر نیست.

اجلی ادامه داد: در خصوص به‌کارگیری این ماما به این مرکز ابلاغ زده شد و بنا شد این ماما در شبکه بهداشت ماهنشان به کار گرفته شود که چون ما در روستای دوزکند به ایشان نیاز داشتیم، ایشان را به دوزکند فرستادیم که ایشان عنوان کردند من به‌عنوان بیتوته در این مرکز نمی‌مانم و از همین رو درگیری پیدا کردیم و شکایت بازرسی نسبت به ایشان صورت گرفت و چون شکایتش محلی از اعراب نداشت جوابی نداد و این موضوع باعث عدم ارائه خدمات پرستاری در این مرکز شد و من تمام تلاشم را برای اینکه کسی را پیدا کنم که عصرها و شب‌ها را به این مرکز بیاید و خدمات ارائه کند را کردم که خوشبختانه مشکل حل‌شده است .

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخانه بهداشتدوزکندماهنشان
sedayezanjannews.ir/nx8858


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»