کد خبر: 8866
1401/03/22 - 10:12


صدای زنجان وعده‌ای که به اهالی روستای گاوازنگ در سفر رئیس‌جمهوری به استان داده شد را بررسی می‌کند؛

آب پاکی روی دست‌های خالی

ساکنان «گاوازنگ»: قرار نیست مشکل روستائیان گاوازنگ را به حواشی منطقه گردشگری گاوازنگ ربط دهید!/ نماینده اهالی «گاوازنگ»: بعد از سفر ریاست جمهوری مشکل حل‌نشده، مسئولان فقط وعده داده‌اند! نماینده زنجان در مجلس هم گفت بیایید آب پاکی را دستتان بریزم مشکلتان به این زودی‌ها حل‌ نمی‌شود! معاون امور عمرانی استاندار زنجان سکوت کرد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اهالی روستای گاوازنگ زنجان می‌گویند پس از گذشت 6 ماه از سفر ریاست جمهوری و قول‌های مساعد برای پیگیری، مشکلات دسترسی به گاز و آب آن‌ها حل‌نشده است.

دستگاه‌های خدمات رسان صراحتاً می‌گویند استانداری اجازه اجرای پروژه را به آن‌ها نمی‌دهد، استاندار زنجان هم وقتی برای ملاقات با آن‌ها را ندارد.

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس هم فقط وعده پیگیری مشکلات می‌دهد و شیخ مهدی باقری دیگر نماینده زنجانی‌ها در مجلس هم که معتقد است مشکلات گاوازنگی‌ها پس از حواشی ایجادشده بابت پروژه گردشگری گاوازنگ به این آسانی‌ها حل نمی‌شود در دیدار حضوری از اهالی خواسته تا دستشان را به سمتش دراز کنند تا آب پاکی را دستشان بریزد!

روستای «گاوازنگ» با جمعیت بالای 450 نفر و بیش از 150 خانوار سالیان سال است باوجود وعده‌های استانداران و فرمانداران مشکلاتش رفع نشده است! جمعی از ساکنان روستای «گاوازنگ» 27 آبان ماه سال 1400 هم‌زمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به استان زنجان، با دست‌نوشته‌هایی مقابل استانداری زنجان حضور یافته و خواستار رسیدگی به وضعیت زندگی دشوارشان شدند!

ساکنان که از پاسخ تعدادی از مسئولان ارشد استانی و برخی از نماینده‌های مجلس ناراضی بودند به صدای زنجان گفتند: وقتی برای مشکل آب، گاز، وضعیت بهداشتی و محیطی منطقه به استانداری مراجعه می‌کنیم مسئولان می‌گویند «چند سال صبر کردید، این چند مدت را هم صبر کنید، دعا کنید انشاءلله که درست می‌شود!» با نماینده مردم زنجان در مجلس مشکل را مطرح می‌کنیم، ایشان هم می‌گویند «چشم، دعا کنید!»، آخر مشکل گاوازنگ تنها با دعا که حل نمی‌شود باید مسئولان پیگیری کنند و بودجه بدهند!

پس از گذشت 6 ماه، پاسخ پیگیری مشکلات اهالی گاوازنگ چه شد؟

محمدی، نماینده اهالی روستای «گاوازنگ» با اشاره به پیگیری‌های متعدد اهالی برای برخورداری از آب شرب و بهداشتی، گاز و سایر خدمات عمومی طی 30 الی 40 سال اخیر یادآور می‌شود: فقط سال قبل چندین بار به‌عناوین‌مختلف نارضایتی خود را بابت عدم پیگیری مطالبات مردم اعلام کردیم و فقط وعده‌ووعید شنیدیم. سال قبل مقابل استانداری تجمع کردیم برخی مسئولان وعده واردکردن گاوازنگ در داخل حریم را داده و گفتند نقشه‌برداری‌های لازم نیز صورت گرفته است! با آمدن استاندار جدید (محسن افشارچی) در پیگیری‌های ما گفته شد که فرصت بدهید تا استانداری موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

او در گفت‌وگو با صدای زنجان تأکید می‌کند: «اهالی گاوازنگ تصمیم گرفتند در مقابل این وعده‌ها کوتاه نیایند و هر هفته و یا هر دو هفته یک‌بار موضوع را از استانداری و ارگان‌های ذی‌ربط پیگیری کنند. بالاخره این مطالبه ما با سفر آقای رئیسی، رئیس‌جمهور به استان زنجان هم‌زمان شد و ما تصمیم گرفتیم تقاضای به‌حق خود را با تجمع مقابل استانداری اعلام و از شخص رئیس‌جمهور بخواهیم تا مشکل 40 ساله گاوازنگ را حل‌وفصل کند.»

اهالی می‌گویند برای رفع مشکل چندساله‌مان به حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در زنجان دلگرم بودیم، حتی قرار شد پیگیری مشکلمان در اسرع وقت و ظرف چند ماه در دستور کار استانداری زنجان هم قرار گیرد اما تا به الآن به‌جز شنیدن وعده‌ووعید چیزی عایدشان نشده است، استاندار زنجان هم که فعلاً وقتی برای ملاقات حضوری با ما که جزئی از شهروندان زنجانی محسوب می‌شویم را ندارد!

بیش از 6 ماه از حضور رئیسی در زنجان سپری می‌شود اما نماینده اهالی گاوازنگ می‌گوید: در پیگیری از طریق مدیر رسیدگی به شکایات نهاد ریاست جمهوری، مسئولان وقت و فعلی فرمانداری زنجان و شهرداری وعده حل مشکلات آب و گاز منطقه در عرض 2 ماه داده شد اما پس از عملی نشدن معاون عمرانی فرماندار زنجان صراحتاً اعلام کرد که ما مشکلی بابت لوله‌کشی آب و گاز به گاوازنگ را نداریم، گره کار در استانداری است!

ادعای گزارش غیرواقعی استانداری زنجان به نهاد ریاست جمهوری!

نماینده گاوازنگی‌ها ادامه می‌دهد: «ما بازهم ساکت ننشستیم و با پیگیری‌هایی که از طریق بازرسی نهاد ریاست جمهوری کردیم، اولین بار به ما گفته شد که استانداری زنجان به آن‌ها گفته‌اند، مشکل گاوازنگ حل‌وفصل شده است! به نظرم گزارش اشتباهی داده بودند، آن‌ها به دفتر ریاست جمهوری اطلاع داده بودند که زمین روبروی روستا را برای جابجایی در نظر گرفته‌اند و مشکلات حل می‌شود درحالی‌که، این طرح شکست‌خورده 20 سال پیش بود. از سوی دیگر زمین‌های موردادعا متعلق به کسانی است که از داخل شهر به گاوازنگ آمده و اراضی را خریداری کرده‌اند! وقتی نهاد ریاست جمهوری متوجه شد موضوع گزارش غلط را به مسئولان استانی متذکر شده و به اهالی گفته شد برای پیگیری نیازی به حضور فیزیکی در تهران نیست و آن‌ها مراتب را پیگیری می‌کنند، حتی مسئولان استان در دی‌ماه 1400 وعده دادند که طی 2 هفته موضوع را تعیین تکلیف می‌کنند!»

«اهالی تا عید 1401 موضوع را پیگیری کردند هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار کارمان شده بود به استانداری برویم. در مراجعه به دستگاه‌های خدمات رسان گاز و آب مسئولان صراحتاً گفتند که آماده خدمت‌رسانی به‌محض صدور مجوز استانداری بوده و مشکلی در این خصوص ندارند.»

تائید دستور مقامات استانی به دستگاه‌های خدمات رسان مبنی بر عدم اجرای پروژه در گاوازنگ!

در نامه ارسالی علیرضا جزء قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به شماره 1400/01/17170 به تاریخ 11 بهمن‌ماه سال 1400 خطاب به شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با موضوع «روستای گاوازنگ» اظهارات اهالی گاوازنگ در خصوص دلایل عدم خدمات‌رسانی عمومی صراحتاً تائید می‌شود!

در این نامه مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان اعلام کرده که؛ «روستای موصوف به گاوازنگ از سالیان گذشته به‌عنوان یک سکونتگاه غیررسمی در مجاورت محدوده شمالی شهر زنجان با جمعیت بالغ به 180 خانوار به دلیل نداشتن کد آبادی و طرح هادی و همچنین تصمیم به جابجایی روستا و تأکید دستگاه‌های نظارتی و استانداری مبنی بر عدم ارائه خدمات از داشتن تأسیسات آب‌رسانی محروم هستند از طرفی در مراجعات مکرر اهالی روستای مذکور و خصوصاً در مطالبات مردم در سفر ریاست محترم جمهوری استان موصوف ایجاد تأسیسات تأمین ذخیره و توزیع آب شرب و بهداشتی و ارائه خدمات مطرح و مورد درخواست است.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید با عنایت به موارد فوق‌الذکر در خصوص داخل محدوده شهری بودن و مجاز ارائه خدمات اظهارنظر فرمایند و در صورت تائید نسبت به تأمین و تخصیص اعتباری بالغ‌بر یک‌صد میلیارد ریال برای ایجاد تأسیسات آب‌رسانی دستور مساعد مبذول فرمایید.»

اگر گاوازنگ جزو محدوده شهری نیست، اجرائیات شهرداری در آن منطقه چه می‌کند؟

نماینده اهالی گاوازنگ می‌گوید: ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری در تماسی که با مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات نهاد ریاست جمهوری داشتیم از این‌که پس از گذشت ماه‌ها از سفر رئیس‌جمهور به زنجان هنوز به علت مانع‌تراشی‌ها شهرداری اجازه نداده آجر روی آجر گذاشته شود. در حال حاضر مشخص نیست گاوازنگ جزو محدوده شهری است یا روستا؟ جالب است شهرداری زنجان، گاوازنگ را جزو شهر حساب نمی‌کند اما اجرائیات شهرداری منطقه یک در گاوازنگ مستقر است و اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهد! خب اگر گاوازنگ زیرمجموعه شهرداری است چرا این ارگان اقدامی برای جمع‌آوری زباله، جدول‌کشی و غیره نمی‌کند؟ وقتی این موضوع را از طریق شهرداری منطقه یک پیگیری می‌کنیم در پاسخ به ما می‌گویند که تفاهم‌نامه داخلی بسته‌شده و به همین دلیل است در منطقه حاضرند! البته برخی نیز می‌گویند موظف به دستورات مسئولان استانداری هستند و آن‌ها تأکیددارند که شهرداری اقدامی برای ارائه خدمات به مردم نکند!

چرا اجازه بهره‌مندی از خدمات عمومی به گاوازنگی‌ها را نمی‌دهید؟

حالا چرا دستگاه‌های قضایی و نظارتی بر روی منطقه گاوازنگ حساسیت دارند؟ تقریباً از سال 77 مدیریت پروژه 150 هکتاری به سازمان همیاری شهرداری‌های استان واگذار شد اما بعدها به دنبال پیگیری برخی از افراد مبنی بر مالکیت آن‌ها در محدوده نامبرده از طریق دستگاه قضایی و صدور احکام مربوطه که نشان می‌داد بخشی از اراضی متعلق به مردم بوده و شامل اراضی ملی نمی‌شود! البته برخی دلایل محیطی و فنی دیگر نیز سبب شد که مساحت 150 هکتاری پروژه به 100 و نهایتاً 75 هکتار کاهش یابد.

نهایتاً پروژه گردشگری گاوازنگ در سال 93 در کارگروه زیربنایی در قالب 14 لکه جداگانه درمجموع به مساحت 75 هکتار تعریف شد و به‌عبارت‌دیگر دارای طرح روشن و مشخصی شد. این طرح مشابه طرح تفصیلی در شهر بوده و در 14 لکه متفاوت کاربری‌ها اعم از مسکونی، تجاری، اداری،گردشگری، آموزشی مذهبی، بهداشتی و انواع مراکز خدماتی مانند کافی‌شاپ‌ها، فودکورت‌ها، هتل و نظایر آن مشخص‌تر شد اما بنا به اظهارات «سعید امیدی»، مدیرعامل وقت سازمان همیاری شهرداری‌های استان به علت واگذاری‌های غیراصولی انجام‌شده و انجام اقدامات خارج از چارچوب قرارداد در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، با ورود برخی دستگاه‌های نظارتی، عملاً طرح سرعت حداقلی را داشته است. همچنین به‌تدریج برخی پرونده‌های مربوطه در نهادهای ذی‌ربط تشکیل‌شده و موضوع در حال رسیدگی است.

اما زینب یکی از اهالی گاوازنگ معتقد است که مشکل روستای گاوازنگ با حواشی ایجادشده ارتباطی ندارد چراکه آغاز این حاشیه مربوط به دهه 70 است درحالی‌که ساکنان روستا حدود 40 سالی است وضعیتشان خوب نیست و هر بار بابت حقوق اولیه خود یعنی دسترسی به گاز و آب باید دست به دامن مسئولانی شوند که هیچ کدام‌شان کاری برای مردم منطقه نکرده‌اند! اما قبول می‌کنیم که حاشیه ایجادشده بابت ساخت‌وسازهای منطقه گردشگری گاوازنگ وضعیت بد روستائیان را تشدید کرده است!

او می‌گوید: روستای گاوازنگ ظاهراً ناخواسته درگیر کوتاهی‌های صورت گرفته بیش از 20 سال پیش مسئولانی شده‌اند که به‌جای اجرای قانون سعی در بی‌قانونی داشته‌اند، هرچند با ورود دستگاه قضایی از تخلفات گسترده ممانعت شد اما بنا به گفته بومیان، وضعیت زندگی آن‌ها روزبه‌روز سخت‌تر شده و کسی هم پاسخگو نیست!

پاسخ 2 نماینده مردم زنجان در مجلس به اهالی گاوازنگ!

طبق اظهارات نماینده اهالی گاوازنگ هیچ‌یک از دو نماینده شهروندان زنجان در مجلس (مصطفی طاهری و شیخ مهدی باقری) تاکنون اقدامی که به درد مردم بخورد نکرده‌اند!

محمدی، نماینده مردم گاوازنگ می‌گوید: با تعدادی از اهالی به حضور آقای مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس رفتیم، ایشان آن‌قدر داستان‌سرایی کردند تا از رفتنمان پشیمان شدیم! او گفت که منطقه گاوازنگ مشکلات فراوانی دارد و دستگاه‌هایی نظیر منابع طبیعی، شهرداری و غیره درگیرند! هرکسی هم که گفته مشکلات منطقه 2 ماهه حل می‌شود اشتباه کرده است و پس‌ازآن آب روی میز را برداشت و خطاب به همه ما گفت دستتان را بیاورید تا آب پاکی را دستتان بریزم!

او بابیان اینکه اهالی 2 بار نیز مطالبه خود را از طریق آقای مصطفی طاهری، دیگر نماینده زنجان در مجلس پیگیری کردند، ایشان هم وعده پیگیری دادند و گفتند در سفر ریاست جمهوری (27 آبان ماه سال 1400) در محضر آقای رئیسی مشکلات اهالی را بیان می‌کنند، او در شورای اداری صحبت کرد اما حتی 2 دقیقه هم در رابطه با مسائل و موانع اهالی روستای گاوازنگ حرفی نزد!

«به آقای طاهری گفتیم شما که رابطه‌تان با استاندار زنجان خوب است! در مورد ملاقات حضوری اهالی گاوازنگ را با ایشان هماهنگ کنید، گفتند سفارش می‌کنم با مسئول دفتر استاندار هماهنگ کرده‌ام! اما تاکنون حتی یک‌بار استاندار زنجان وقتی برای ملاقات با اهالی گاوازنگ نداشته‌اند! دلمان خوش بود استاندار زنجان بومی است و از کودکی با منطقه گاوازنگ آشناست و به علت خاطرات دوران کودکی خود و تمامی زنجانی‌ها دغدغه آباد شدنش را دارد!»

برخلاف گفته‌ برخی از مسئولان به نهاد ریاست جمهوری، سند روستائیان گاوازنگ مشکلی ندارد!

محمدی در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه «بخش قابل‌توجهی از اهالی گاوازنگ که بر تعیین تکلیف وضعیت منطقه و بهره‌مندی از خدمات گاز، آب و سایر خدمات عمومی تأکیددارند، مهاجران فرصت‌طلبی هستند که صرفاً برای باج‌خواهی و اخذ مبالغ هنگفت در ازای فروش اراضی به دولت، هر از چند گاهی مقابل استانداری تجمع کرده و مسائل موردادعایشان را رسانه‌ای می‌کنند» تصریح می‌کند: چنین اظهاراتی اصلاً درست نیست! نه مهاجریم و نه فرصت‌طلب! ما از شهر نیامده و در گاوازنگ ساخت‌وساز نکرده‌ایم تا الآن مدعی باشیم! بیش از 30 سال است کسی صدای ما را نشنیده است! گاوازنگ حداقل 150 تا 180 خانوار دارد! در مراجعه به دفتر مهدی باقری، نماینده مردم زنجان در مجلس، ایشان نیز در کمال تعجب گفتند که قبلاً گاوازنگ 50 تا 60 خانوار داشت! به ایشان گفتیم روستایی‌ها نیز مثل شهری‌ها ازدواج می‌کنند و دارای فرزند می‌شوند! خب فرزندان 50 الی 60 خانوار نیز ازدواج‌کرده و منزلشان را در کنار منزل اقوام خویش بناکرده‌اند، آقای باقری نیز پس از شنیدن اظهاراتمان پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشت!

او در ادامه می‌گوید: «ما این موضوع را به نهاد ریاست جمهوری منعکس کرده‌ایم، آن‌ها نیز گفتند که با آقای شعاعی، معاون عمرانی استاندار زنجان صحبت کرده و ایشان نیز با اذعان به وضعیت نامطلوب منطقه گاوازنگ و قول مساعد برای بهبود وضعیت گفته‌اند که علت بلاتکلیفی اهالی، اشکال در سند است! درحالی‌که این ادعایی بیش نیست و تمامی منازل ساکنان دارای سند است! بخشی سند نسق دار است و بیش از 30 مورد نیز در دارای سند اداره ثبت‌اسناد هستند. این استانداری است که زمین‌های فاقد سند از افراد غیربومی را در گاوازنگ خریداری کرده و با این اظهارات ظاهراً استانداری زنجان قصد دارد نبود سند مالکیت را به اهالی بومی گاوازنگ ارتباط دهد که درست نیست!»

نماینده اهالی گاوازنگ با اشاره به وعده‌های ادامه‌دار مسئولان تأکید می‌کند: مسئولان گفته بودند که ابتدای خردادماه مشکل اهالی را رفع می‌کنند اما فعلاً خبری نیست!

او در پاسخ به این سؤال که تعداد قطعات زمین‌های فاقد سند در گاوازنگ که متعلق به کیست ادعا می‌کند: حدود 80 قطعه با مساحت 50 تا 100 متری داخل روستا و اطراف آن وجود دارد، این زمین‌ها را غریبه‌ها سالیان دور از بومی‌ها خریداری و پس‌ازآن به سازمان همیاری شهرداری‌ها فروخته‌اند، پس‌ازآن نیز استانداری به موضوع ورود کرده است!

محمدی مدعی است: گفته می‌شود این زمین‌ها توسط استانداری زنجان به ازای دریافت وام در رهن بانک گذاشته‌شده اما به علت عدم توانایی در پرداخت اقساط، بانک آن‌ها را توقیف کرده است! همین زمین‌ها که سند آن‌ها با مشکل مواجه است را به‌پای اهالی می‌نویسند. آقای استاندار! گاوازنگ نیاز به تحقیق ندارد، خودتان بومی زنجان هستید و از کودکی این منطقه را می‌شناسید هر بار که درخواست بررسی موضوع را داده و از شما خواهش کرده‌ایم دیداری داشته باشیم ما را به معاونت عمرانی ارجاع داده‌اید، آیا به‌عنوان شهروند حق نداریم با استاندار دیدار چهره به چهره داشته باشیم؟ آقای استاندار! گفته می‌شود شهرک ایرانیان (واقع در گاوازنگ) با حدود 15 مغازه فاقد آب و گاز هستند و مغازه‌دارها به علت نبود امکانات پس از 2 الی 3 ماه اجاره، رغبتی برای ادامه کار ندارند و واحد را ترک می‌کنند. از طرفی استانداری به‌عنوان صاحب این شهرک در تلاش است که تعرفه گاز و آب را از تجاری یا آزاد بودن خارج کرده و طبق تعرفه خانگی یا روستایی تعریف کند! ازاین‌رو می‌خواهد همه‌چیز را به مردم روستا ارتباط دهد و این پروژه را به‌موازات پیگیری گاز و آب روستائیان به‌پیش ببرد! امکان دارد در این خصوص پاسخ دهید؟

صدای زنجان جهت انعکاس پاسخ سید محمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در قبال ادعاهای مطروحه موضوع را پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با این مسئول میسر نشد!

انتهای پیام/


خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای گاوازنگاستانداری زنجانفرمانداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8866


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»