کد خبر: 8915
1401/03/30 - 15:22


سلامت دهان و دندان مردم با افزایش پوشش بیمه‌ای ارتقا می‌یابد نه بالا بردن ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان‌پزشکی!

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، با اشاره به تبعات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان‌پزشکی، گفت: راه ارتقای سلامت دهان و دندان افزایش پوشش بیمه و کاهش پرداختی از جیب مردم و توجه به بهداشت و پیشگیری است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، با اشاره به تبعات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان‌پزشکی، گفت: راه ارتقای سلامت دهان و دندان افزایش پوشش بیمه و کاهش پرداختی از جیب مردم و توجه به بهداشت و پیشگیری است.

«مهدی کدخدازاده» دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان‌پزشکی اظهار کرد: بر اساس آمارهای سازمان نظام پزشکی، ۴۲ هزار و ۶۰۰ نفر دندان‌پزشک در کشور ثبت شده و شماره نظام‌پزشکی دارند که به تبع برخی از این افراد فوت شده و باید از این آمار کم شوند.

سرانه دندانپزشک در ایران

وی افزود: تقریبا نزدیک ۴۰ هزار نفر دنداپزشک فعال در کشور داریم که سرانه آن نسبت به جمعیت کشور ۵ دندانپزشک به ۱۰ هزار نفر جمعیت می‌شود در ایالات متحده حدود ۱۰ سال است که این رقم ۶.۱ است. با این میزان دانشجوی دندانپزشکی که الان در حال تحصیل هستند و دندان‌پزشکانی که از خارج کشور به نظام سلامت ملحق می‌شوند انتظار داریم که تا سال ۱۴۰۸ ما هم به این نسبت برسیم و حتی آن را رد کنیم.

کدخدازاده گفت: در حال حاضر مشکل اصلی ما نحوه توزیع این نیروها هستند، چرا که میزان آن در کشور متناسب نیست. در شهری مانند تهران ما با تورم دندان‌پزشک مواجه هستیم در شهرهایی نیز به نسبت سرانه، میزان دندان‌پزشکان پایین است.

چگونگی توزیع مناسب دندان‌پزشک

وی ادامه داد: مشکل توزیع نیروی دندان‌پزشک را می‌توان بر اساس قانون عدالت آموزشی مصوبه سال ۱۳۹۲ که بر اساس آن هزار و ۸۶۶ دانشجو پذیرش کردیم و ۲ دوره فارغ التحصیل داشتیم بهبود بخشید. این دانشجوها موظف هستند به مناطق محروم بروند و در آنجا خدمت کنند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: پیشنهاد دوم نیز این است که بر اساس همین ظرفیت موجود پذیرش دانشجو، اقدام به بومی‌گزینی کنیم تا افرادی که در آزمون دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند، در آن منطقه پذیرش و تربیت شوند و در همان منطقه نیز بمانند و خدمت کنند. این موضوع می‌تواند مشکل دندان‌پزشک در مناطق محروم را حل کند.

افزایش غیراصولی دانشکده‌های دندانپزشکی به سلامت دهان و دندان مردم آسیب می‌زند

وی افزود: در دو دهه گذشته بدون در نظر گرفتن ظرفیت دانشگاه‌ها و امکانات آموزشی و اعضای هیئت علمی و بدون انجام یک کار علمی تعداد ۱۸ دانشکده دندان‌پزشکی را افزایش داده‌ایم و تعداد دانشکده‌ها بیش از دو برابر شده است. همین موضوع موجب شد تا با دانشکده‌هایی مواجه شویم که نه زیر ساخت مناسب و نه هیئت علمی متناسب با دانشجو داشته باشند.

کدخدازاده اظهار کرد: وقتی تعداد دانشجویان بدون توجه به زیرساخت و هیئت علمی مناسب افزایش پیدا می‌کند، کیفیت آموزش کاهش پیدا کرده و کیفیت خدمات دهان و دندان در جامعه ضعیف می‌شود.

این مقام آموزش وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش غیراصولی و غیرعلمی دانشکده‌های دندانپزشکی به سلامت دهان و دندان مردم آسیب می‌زند، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که وقتی میزان دانشجو بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها افزایش پیدا می‌کند دستاوردی جز افزایش درمان‌های القایی که یک خطر برای سلامت جامعه است، ندارد.

وی تأکید کرد: اگر هدف ما افزایش سلامت دهان و دندان جامعه است مسیر آن مشخص بوده و کشورهای موفق در جهان آن را طی کرده‌اند و آنهم چیزی جز پیشگیری و توسعه اقدامات پیشگیرانه نیست. اگر هم هدف درمان است که باید توزیع نیرو را متناسب کنیم که این کار و نیز کاهش هزینه کرد از جیب مردم را آغاز کرده‌ایم.

چرا مشکلات سلامت دهان و دندان مردم پابرجاست؟

کدخدازاده با بیان اینکه علی‌رغم افزایش تعداد دنداپزشک در کشور مشکلات دهان و دندان جامعه حل نشده است، گفت: دلیلش این است که پوشش بیمه‌ای خدمات دندان‌پزشکی را حل نکرده‌ایم و پرداخت از جیب مردم را کاهش نداده‌ایم. یا نحوه توزیع مواد و وسایل داندانپزشکی توسط شرکت واردکننده را بررسی نکرده‌ایم.

او ادامه داد: کاهش هزینه درمان یک مسأله تک فاکتوری نیست تا بیاییم با افزایش ظرفیت دانشجوی دندان‌پزشکی آن را حل کنیم. این بسیار ساده‌انگارانه است.

وی با بیان اینکه در مورد پوشش بیمه‌ای و کاهش پرداختی از جیب مردم یک کار تخصصی لازم است، گفت: می‌توان کارگروه‌های دندان‌پزشکی اجتماعی که متخصصان اقتصاد سلامت نیز در آن حضور دارند به این موضوع رسیدگی و راه‌حل‌ها را برای آن ارائه کنند.

این مقام وزارت بهداشت ادامه داد: من در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این موضوع تأکید کردم که گروه‌های تخصصی دندان‌پزشکی و سلامت دهان و دندان باید راهکار ارائه دهند همه این کارشناسان و همچنین مطالعات بین‌المللی این را نشان می‌دهد که وقتی تعداد دندان‌پزشکان بالا می‌رود نه تنها شاخص تجربه پوسیدگی دندان، که شامل دندان‌های پوسیده شده، پر شده و کشیده شده هست کاهش پیدا نمی‌کند بلکه افزایش هم می‌یابد.

وی تأکید کرد: وقتی می‌خواهیم سلامت دهان و دندان را افزایش دهیم باید به سوی دهان‌های عاری از پوسیدگی برویم این موضوع نیز با تمرکز بر بهداشت و پیشگیری حاصل می‌شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت یادآور شد: من مکررا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردم که برای همین تعداد دانشجویی که اکنون داریم زیرساخت مناسب و هیئت علمی متناسب وجود ندارد. به طور مثال  الان دانشکده دندان‌پزشکی کاشان ۲۰ نفر هیئت علمی دارد که عمده آن‌ها افراد ضریب k و متعهد به خدمت هستند.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در موضوع افزایش ظرفیت دندان‌پزشکی، به پیوست فرهنگی این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد، متأسفانه در دو برابر شدن دانشکده‌ها به این پیوست توجهی نشان داده نشده است. وقتی می‌خواهیم تعداد دانشجو را افزایش دهیم باید هم به فضاهای آموزشی، هم به فضاهای رفاهی، ورزشی و فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای نشان دهیم.

کدخدازاده افزود: باید به امور هیئت علمی که نقش معلمی را برای دانشجو دارد نیز توجه کنیم. وقتی با قوانین سخت‌گیرانه فضایی را ایجاد می‌کنیم که هیچ استادی علاقه‌ای به حضور در دانشگاه ندارد این فضا برای تربیت یک نیروی انسانی توانمند، اخلاق مدار و آشنا به درد مردم مناسب نیست. امام خمینی (ره) فرمودند که دانشگاه باید کارخانه انسان‌سازی باشد، لذا به استاد و دانشجو نباید به شکل یک عدد ریاضی نگاه کنیم. این فرد نیازهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... دارد و باید به نیازهای او پاسخ دهیم. آیا افزایش تعداد ردیف اساتید و جذب آن‌ها و نیروهای ماندگار در دانشگاه متناسب با این رشد تعداد دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر بوده، که پاسخ آن به طور حتم خیر است.

وی افزود: شرایط نامناسب دانشکده‌های دندان‌پزشکی تنها شامل حال دانشکده‌های نوپا نیست. بلکه دانشگاه‌های مادر نیز دچار مشکل است و با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند و این سختی موجب شده تا کیفیت آموزش به خطر افتد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت تأکید کرد: تجربه نشان داده که وقتی تصمیم‌های غیرعلمی گرفته می‌شود نتیجه آن منفی بوده و متأسفانه در حوزه بهداشت و درمان تبعات منفی این تصمیمات اشتباه، متوجه مردم است و سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد علاوه بر این هم بیت المال تضییع شده است.

 

انتهای پیام

 

منبع:ایلنا


صدای زنجاندندان پزشکی
sedayezanjannews.ir/nx8915


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»