کد خبر: 8955
1401/04/06 - 12:23


صدای زنجان دلایل اجرا نشدن «سند تحول دولت مردمی» در اداره کل ورزش و جوانان استان را بررسی می‌کند؛

بی‌محلی دولت به سند دولت

مدیرکل ورزش و جوانان استان: ازنظر مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان، اصلح‌ترین کسی که می‌تواند فضاهای ورزشی را مدیریت کنند، کارکنان وزارتخانه متبوع هستند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «سند تحول دولت مردمی» که بر اساس آن عضویت کارکنان وزارت ورزش و جوانان در اداره امور هیئت‌ها، فدراسیون‌ها، کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک و صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی ممنوع است پس از گذشت حدود 4 ماه از ابلاغ آن در استان زنجان اجرانشده و مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان که امیدوار به اصلاح یا بازنگری این سند است، می‌گوید که مسئولان ارشد وزارتخانه موضوع را پیگیر هستند و احتمال اینکه دولت در تصمیمش بازنگری کند بالاست!

«سند تحول دولت مردمی» طی نامه شماره 158483 از سوی رئیس‌جمهوری در 8 اسفندماه سال گذشته به اعضای هیئت دولت ابلاغ شد.

بر اساس این سند، عضویت کارکنان وزارت ورزش و جوانان در اداره امور هیئت‌ها، فدراسیون‌ها، کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک و صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی ممنوع است اما بر اساس گزارش‌های رسیده به صدای زنجان همچنان ورزش استان شاهد حضور کارکنان اداره کل ورزش و جوانان در هیئت‌های ورزش است.

امیدواری آقای مدیرکل!

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در این رابطه در گفتگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: این سند به‌تازگی ابلاغ‌شده است درحالی‌که نیروهای مشمول این سند درگذشته در مجموعه به‌کارگیری شده‌اند و یک‌شبه نمی‌توان آن‌ها را با نفرات جدید جایگزین کرد و قطعا در صورت اجرای سند، زمان نیاز است!

البته بازرگان نسبت به اصلاح یا بازنگری این سند امیدوار است! او به صدای زنجان می‌گوید: در همایش مدیران کل که در وزارتخانه ورزش و جوانان برگزار شد، معاون حقوقی و مجلس و استان‌های وزارتخانه نیز حضور داشتند. طبق صحبتی که کردند ظاهراً برای بازنگری، با دبیرخانه سند تحول مکاتباتی و مذاکراتی هم شده است! ضمن اینکه تصمیم گیران سند نگاهشان این نیست که کارکنان وزارت ورزش در هیئت‌های ورزشی حضور نداشته باشند بلکه نظرشان این است که فردی که در وزارتخانه ورزش و فدراسیون حضور دارد نمی‌تواند امورات را پیش ببرد ازاین‌رو اقدام به تدوین «سند تحول دولت مردمی» کرده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با تاکید بر اینکه ماهیت هیئت ورزشی «هیئتی» است و شغل دولتی محسوب نمی‌شود، اضافه می‌کند: ازنظر مسئولان و مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان، اصلح‌ترین کسی که می‌تواند فضاهای ورزشی را مدیریت کنند، کارکنان وزارتخانه متبوع هستند و این اظهارات موردقبول تصمیم گیران نیز قرارگرفته است. مدیران وزارتخانه می‌گویند چطور می‌شود که کارکنان سایر وزارتخانه‌ها اجازه حضور در هیئت ورزشی و درون مجموعه وزارتخانه ورزش را دارند اما کارکنان وزارتخانه ورزش اجازه حضور در مجموعه وزارتخانه‌های دیگر تحت هر عنوانی را ندارند؟ اگر به تخصص است کارکنان ورزش که تخصص حضور در فضاهای ورزشی را دارند.

حاشیه‌

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در حالی از این دیدگاه مدیران وزارتخانه متبوع حمایت می‌کند که گزارش‌ها حاکی از آن است، در برخی هیئت‌های ورزشی که برخی از کارکنان و کارمندان در ترکیب هیئت‌رئیسه هیئت حضور دارند از جایگاه خود به نفع باشگاه خود تصمیماتی می‌گیرند.

شاید نمونه کوچک آن کمبود سالن فوتبال باشد. اجرای ماده 88 قانون تنظيم بخشی از مقررات مالی دولت، مصوب سال 1381 كه در راستای آن بايد اماكن ورزشی دولتی از طريق مزايده اجاره داده شود، موجب نارضایتی فوتبالی‌های زنجان شده است!

برخی از مربیان و ورزشی‌ها می‌گویند برخی از کارکنان ورزش باشگاه‌داران فوتبال را کنار گذاشته و سایر ادارات غیرورزشی را جریان مزایده می‌گذارند، این روابط اجازه نمی‌دهد تا شاگردان ما که فرزندان همین مردم‌اند از فضاهای ورزشی نهایت بهره را ببرند. حالا بماند که این تصمیم‌گیری‌ها سبب شده تا به علت کمبود سالن برخی‌ها اقدام به افزایش نرخ کنند!

صیاد بهرامی، پیشکسوت فوتبال 14 فروردین‌ماه سال جاری در گفت‌وگو با صدای زنجان صراحتا اعلام کرد که، «بهداشت، ورزش و آموزش در قانون اساسی ما رایگان است. نمی‌گوییم اماکن ورزشی را رایگان به ما بدهید اما باید به قیمت کارشناسی شده در اختیار علاقه‌مندان به فوتبال گذاشته شود تا رقابت ناسالم در ورزش ایجاد نشود. چه لزومی دارد زمین ورزشی (سالن یا چمن) از طریق مزایده به‌واسطه‌ داده شود بعد همین واسطه آن را در اختیار باشگاه‌دار قرار دهد؟»

این مربی که با واگذاری (اجاره دادن) زمین ورزشی از طریق مزایده مخالف بود، عنوان کرد: معتقدم این مزایده باید بین باشگاه‌داران به‌عنوان فعالان اصلی فوتبال صورت گیرد نه ارگان و مجموعه‌ای خاص! باشگاه‌ها و مدارس فوتبال به قیمت مناسب آن را به علاقه‌مندان به فوتبال اختصاص می‌دهند درحالی‌که افراد غیرورزشی که از طریق مزایده اجاره زمین ورزشی را برعهده‌گرفته‌اند به قیمت بالا سالن یا چمن را اجاره می‌دهند.

حتی یک منبع آگاه ورزشی در تائید اظهارات بهرامی در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه اجاره زمین از طریق مزایده که در آن تمامی اشخاص بدون هیچ سختگیری خاصی (غیرورزشی‌ها) می‌توانند شرکت کنند خود، مسبب افزایش هزینه اجاره است از مسئولان ورزشی استان خواست تا زمین‌های فوتبال اعم از سالن یا چمن مصنوعی یا طبیعی را در اختیار مربیان، باشگاه‌داران و مدارس فوتبال قرار دهند تا با کمترین و منطقی‌ترین مبلغ زمینه برای فعالان ورزش فوتبال فراهم شود.

او در پاسخ به این سوال که مگر مدارس فوتبال در مزایده شرکت نمی‌کنند که غیرورزشی‌ها در مزایده شرکت کرده و زمین را در ازای توافق دو طرف قانونی در اختیار می‌گیرند به صدای زنجان ادعا کرد: متاسفانه ما زمانی متوجه می‌شویم که اداره کل تشریفات مربوط به مزایده را برگزار کرده است! زمین متعلق به اداره کل بوده و تصمیم هم با آن‌هاست اما حرف ما هم این است که زمین ورزشی را در اختیار باشگاه‌داران (افراد حقوقی و نه حقیقی) قرار دهد تا بتوانیم ورزشکاران مستعدی تربیت کنیم.

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان که این ادعا را قبول ندارد در پاسخ به حواشی ایجادشده به صدای زنجان می‌گوید: طبق ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اماکن ورزشی باید به بخش خصوصی واگذار شود! هدف این قانون نیز واگذاری فضا در شرایط تساوی بین بخشهای خصوصی است.

بازرگان اضافه می‌کند: هیئت‌رئیسه هیئت‌های ورزشی متشکل از 5 متخصص و خبره تشکیل‌شده که تمامی تصمیماتشان به نفع استان است در خصوص نرخ کرایه سالن نیز هیچ‌گونه اعمال‌نظری وجود ندارد و نرخ بر اساس تصمیم‌گیری کمیته نرخ‌گذاری اعلام و ابلاغ می‌شود، اگر موارد خلاف نرخ اعلامی مشاهده شود اداره کل در اسرع وقت ورود کرده و با مسببان برخورد می‌کند.

اذعان مدیرکل به اشکالات به‌کارگیری کارکنان ورزش در هیئت‌ها!

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان معتقد است؛ حضور کارکنان ورزش در ترکیب هیئت‌رئیسه هیئت‌های ورزشی شاید از یک منظر اشکالاتی داشته باشد اما در برخی موارد نیز نقش تسهیلگری را دارد!

بازرگان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه در صورت لازم‌الاجرا شدن «سند تحول دولت مردمی» چه تعداد کارمند باید جابجا شوند، می‌گوید: آمار دقیقی از کارکنان مشمول این سند نداریم!

مدیرکل ورزش و جوانان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «حتما از اجرا نشدن سند مذکور مطمئنید که آمار کارکنان مشمول را احصا نکرده‌اید!؟» عنوان می‌کند: بله! همان‌طور که عرض کردم وزارتخانه ورزش و جوانان حتی مثال زده و می‌گوید، چرا باید کارمند وزارت نفت در ترکیب هیئت ورزشی حضورداشته باشد اما کارمند ورزش که اهلیت و تخصصش را دارد از این حق محروم باشد؟ مگر کارمند ورزش به این راحتی می‌تواند در مجموعه وزارتخانه نفت مشغول شود؟ مدیران ارشد وزارتخانه ورزش به سمت حق موضوع رفته‌اند.

قانون هر چه بگوید به آن تمکین می‌کنیم!

بازرگان ادامه می‌دهد: البته سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از همکاران ورزشی در هیئت ورزشی کمتر استفاده کنیم اما گاها در هیئت ورزشی ناچار هستیم به علت کمبود کارشناس و فرد خبره از کارمندان استفاده کنیم!

این مسئول بابیان اینکه این سند یکی از بزرگ‌ترین دغدغه استان و وزارتخانه است، اضافه می‌کند: با این اوصاف خود را موظف به اجرای بخشنامه دولتی دانسته و باید در قبال قانون تمکین کنیم!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسند تحول دولت مردمیورزش و جوانان زنجانجواد بازرگان
sedayezanjannews.ir/nx8955


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»