کد خبر: 8996
1401/04/14 - 11:9


صدای زنجان ادعای اهالی روستای همایون مبنی بر خریدوفروش مشکوک زمین‌های این روستا را بررسی می‌کند:

باغ‌های همایونی در روستای همایون

اهالی روستا: روستای همایون تبدیل به تفرجگاه عده‌ای خاص شده است/ دهیار روستای همایون: خریدوفروش‌ها در روستای همایون به‌صورت عادی اتفاق می‌افتد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند تن از اهالی روستای همایون (از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان) طی تماس با صدای زنجان از خریدوفروش و ساخت‌وسازهای مشکوک در این روستا خبر دادند و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود در این روستا شدند.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: روستای همایون مشابه همه روستاهایی که در اطراف شهر زنجان قرار دارند. از قالب روستا بودن خود خارج‌شده است و دیگر ساختار روستایی خود را ندارد چراکه زمین‌های محدوده روستا قطعه‌بندی و به مردم فروخته‌شده و در این مناطق ویلا باغ درست کرده‌اند.

وی ادامه داد: این زمین‌ها در اطراف قبرستان روستای همایون قرار دارد و با توجه به اینکه ما پیش‌ازاین اصلاً در این روستا آب روستایی نداشتیم با کمک یکی از اعضای شورا سابق آب آشامیدنی برای این روستا تأمین شد تا اهالی روستا از این آب آشامیدنی بهره ببرند. اما در حال حاضر با قطعه‌بندی و فروش این زمین‌ها، این زمین‌ها به ویلا باغ تبدیل شدند و ویلا و استخر و باغ آن‌چنانی در آن درست کرده و باعث مشکلاتی برای اهالی روستا شده است.

این شهروند افزود: مشکل اصلی ما این است که با ساخت این ویلا باغ‌ها آب آشامیدنی ما در استخرها و باغ‌های آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. ما می‌گوییم که این آب مگر آب آشامیدنی نیست، پس چرا آب آشامیدنی پای درخت و استخرها ریخته می‌شود؟

وی افزود: ما درخواستمان از مسئولین این است که جلوی استفاده از زمین‌های محدوده روستا را که برای استفاده ویلا باغ است را بگیرند چراکه وضعیت به نقطه‌ای رسیده است که باغ انگورهای ما به سمت محدوده روستا شدن، حرکت می‌کند.

او اظهار کرد: ببینید کدام‌یک از اهالی روستا در این ویلاهای هزار متری زندگی می‌کنند؟ اکنون زمین متری 2 تا 3 میلیون، خریدوفروش می‌شود به خاطر اینکه آب مصرفی این مناطق همان آب آشامیدنی است و حتی از افرادی که در حال خریدوفروش زمین‌ها هستند، حمایت هم می‌شود!

وی اظهار کرد: نقشه هوایی سمت قبرستان این روستا، به‌خوبی بیانگر این است که باغ ویلاها در این منطقه رو به گسترش است. درحالی‌که اهالی روستا در مضیقه مالی و امکاناتی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: درگذشته در بالای روستا زمین‌های مشاعی بود که اهالی روستا وقتی فرزندشان ازدواج می‌کرد اجازه می‌دادند که در قطعه‌ای از این زمین‌ها خانه‌ای بنا کند و زندگی خود را شروع کند ولی اکنون این زمین‌ها خریدوفروش می‌شود. کدام‌یک از اهالی حالا می‌تواند با نرخ متری 3 میلیون تومان برود در این منطقه زمین بخرد و در آن زندگی کند؟

وی بابیان اینکه از زمین‌های روستایی ما در این منطقه سوءاستفاده می‌شود، اظهار کرد: زمینه‌ای ما را خریداری می‌کنند و به فروش می‌رسانند و زمینه‌ای ما اکنون تبدیل به باغ شهر می‌شوند. من از مسئولین خواهشمندم که جلوی ساخت ویلا باغ را در روستاها بگیرند. اینجا این افراد هر کاری دوست دارند انجام می‌دهند و درنهایت اعلام می‌کنند که ایشان مالک است و کسی نیست که بر این ویلا باغ‌ها نظارت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: زندگی در روستا امروز از بین رفته است و حریم روستا اکنون دیگر معنایی ندارد و روستا اکنون به تفرجگاه عده‌ای خاص تبدیل‌شده است. کشاورزی و دامداری در حال از بین رفتن است. 50 درصد روستاییان ما از طریق دامداری ارتزاق می‌کنند که با توجه به وضعیت پیش‌آمده حتی یک قطره آب برای اینکه به این دام‌ها داده شوند، وجود ندارد. کنار تمام قنات‌هایی که در روستا وجود داشته است یک چاه بدون مجوز زده‌اند و همین امر باعث شده است که دام ما دیگر آب برای نوشیدن نداشته باشد و دامدار ما دام خود را می‌فروشد.

خریدوفروش‌ها در روستای همایون به‌صورت عادی اتفاق می‌افتد

در این زمینه اما مسعود ندرلو، دهیار روستای همایون با اشاره به اینکه این خریدوفروش‌ها در اغلب روستاها وجود دارد، اظهار کرد: به عقیده بنده این موضوع به آن شدت که گفته می‌شود نیست و من تصورم بر این نیست که زمین این منطقه چندان گران شده باشد که اهالی روستا توان خرید آن را نداشته باشند!

وی بابیان اینکه به‌هرحال یکی زمین خود را می‌فروشد و دیگری نیز می‌خرد و این موضوع از قدیم بوده است و اکنون نیز هست، اذعان می‌کند: تصور من این نیست که این خریدوفروش‌ها در این منطقه مشکوک باشد.

ندرلو بابیان اینکه یکی از موارد مشکوک را اهالی به ما اعلام کنند و ما خود به‌شخصه پیگیر ماجرا باشیم، افزود: من منکر خریدوفروش‌ها در این منطقه نیستم ولی خریدوفروش‌ها در داخل محدوده و در حدود 200 تا 300 متر هستند. همچنین این خریدوفروش‌ها در خارج از حریم نیز هست ولی این موضوع در حیطه اختیارات من نیست که بخواهم در این زمینه نظر بدهم و این موضوع در حیطه زمین‌های کشاورزی است که خود شورای روستا در جریان این مسئله است.

این مسئول با اشاره به اینکه این خریدوفروش‌ها به‌صورت عادی اتفاق می‌افتند، افزود: جایی که به‌هرحال انسان سکنی می‌گزیند و در حال زندگی است خریدوفروش زمین وجود دارد و این موضوع روند طبیعی خود را دارد و فکر نمی‌کنم که این مسئله روند غیرطبیعی داشته باشد.

ندرلو افزود: خریداران این زمین‌ها از اهالی روستا و شهر هستند و این‌طور نیست که تنها اهالی شهر برای تفریح این زمین‌ها را خریداری کنند. به نظر من این خریدوفروش‌ها کاملاً عادی هستند و به‌شخصه در جریان پشت پرده این خریدوفروش‌ها نیستم.

وی در خصوص آب مصرفی این ویلا باغ‌ها اذعان کرد: اگر این ویلا باغ‌ها در داخل محدوده باشد از آب شرب روستا استفاده می‌کنند. ضمن اینکه آب در روستای همایون تصفیه‌شده است و طبیعی است که انشعابات نسبت به شبکه داده می‌شود.

ندرلو بابیان اینکه گاهی مردم در مسیر لوله اصلی منبع‌هایی را جهت ذخیره آب تعبیه می‌کنند که گاها این موضوع موجب مشکلاتی می‌شود وگرنه انشعابات مشخص است، افزود: انشعابات فقط برای نقشه پروانه تعلق می‌گیرد و خارج از محدوده به‌هیچ‌عنوان انشعابات آب و حتی برق به کسی تعلق نمی‌گیرد، بنابراین نمی‌توان اذعان کرد که وجود این ویلا باغ‌ها باعث وجود مشکلاتی درزمینهٔ تأمین آب شرب در این منطقه شده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای همایون زنجانباغ شهرزمین خواری
sedayezanjannews.ir/nx8996


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»