کد خبر: 9014
1401/04/18 - 9:44


صدای زنجان موضوع تعدیل پرستاران شرکتی در استان را پیگیری می‌کند؛

150 پرستار زیر سایه تعدیل!

پرستاران زنجانی: ما کارگر فصلی نیستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدافعان سلامت سه سال طاقت‌فرسا را در دوران کرونا گذراندند، روزهایی که با شیوع ویروسی ناشناخته و انباشته شدن بیمارستان‌ها از بیمارانی با علائم شدید تنفسی، پوشیدن لباس‌های ویژه ضدویروس و تجربه صحنه‌های دل‌خراش مرگ بیماران آغاز شد و تا سه سال و با پشت سر گذاشتن شش موج همه‌گیری و روزهای زرد، قرمز و سیاه کرونایی ادامه یافت.

اما با گذشتن پیک ششم که همراه با پوشش قابل‌توجه واکسیناسیون بود، تب کووید نیز روبه کاهش گذاشت و درست زمانی که پرستاران خود را آماده می‌کردند که به شرایط عادی بازگردند، تصمیماتی مانند لغو طرح‌های تعهد خدمت اجباری بدون معرفی شغل به پرستاران کارآزموده کرونا و تعدیل نیروهای قرارداد ۸۹ روزه، کام سفیدپوشان عرصه سلامت را تلخ کرده است.

در روزهای اخیر گروهی از پرستاران طرحی زنجان در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت و ناامنی شغلی خود مقابل استانداری و دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند. معترضان که پرستاران طرحی و پایان طرحی بدون سهمیه ایام کرونا بودند، به تبعیض در تبدیل وضعیت خود اعتراض داشتند.

آن‌ها می‌گفتند وزارت بهداشت زیر عنوان سهمیه ایثارگران شماری از افراد وابسته به برخی نهادها را تبدیل وضعیت کرده است ولی به پرستارانی که در دوران کرونا بیشترین خدمات را ارائه داده‌اند، اعلام کرده که تبدیل وضعیت شامل حال آن‌ها نمی‌شود. درصورتی‌که اگر پرستاران طرحی تبدیل وضعیت نشوند، هرلحظه در معرض اخراج قرار دارند.

پرستاران طرحی به دلیل قرارداد موقت درصورتی‌که تبدیل وضعیت نشوند، هرلحظه در معرض اخراج قرار دارند. درحالی‌که خط فقر به بالای ۱۲ میلیون تومان رسیده است، پرستاران اگر اخراج هم نشوند، همچون سایر اقشار فرودست جامعه با حقوق‌ یک‌چهارم زیر خطر فقر به‌سختی توان تأمین زندگی خود را دارند.

محمد میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور روز ۱۳ خردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که حدود ۵ هزار نیروی پرستار از کار اخراج شده‌اند. میرزا بیگی در این زمینه توضیح داد که در زمان کرونا پرستاران را به‌صورت قرارداد موقت بکار گرفتند. اما با فروکش کردن کرونا، بنام تعدیل نیرو از کارشان اخراج شده‌اند.

بیکاری پرستاران در شرایطی اتفاق می‌افتد که کمبود نیروی پرستار هرروز جدی‌تر می‌شود چراکه به‌موازات افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، پرستار به کادر بیمارستان‌ها اضافه نشده و پرستاران ناچار به اضافه‌کاری اجباری هستند. قرار بر این بود تا ۱۹ هزار نفر پرستار در سال ۹۸ و ۹۹ در بخش دولتی استخدام شوند اما منابع مالی برای تأمین اعتبار این میزان استخدام هنوز به‌طور شفاف مشخص نشده است. این‌همه در حالی است که فعالان صنفی پرستاری از نیاز و ضرورت جذب حدود ۳۰ هزار نیروی پرستار بیکار سخن می‌گویند.

در کل کشور با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار روبه‌رو هستیم. پرستارانی که در ایام کرونا جذب شدند، قرار بود در اولویت استخدام در بخش‌های کرونایی قرار بگیرند اما درمجموع پنج هزار پرستار مانند طرحی، شرکتی و غیره تعدیل شدند و بر اساس گواهی‌های صادرشده اخیر، ماهانه حدود ۱٠٠ تا ۱۵٠ پرستار مهاجرت می‌کنند؛ آن‌هم در شرایطی که به‌شدت نیازمند پرستار هستیم و به‌طورقطع مردم آسیب زیادی از این کمبود نیرو می‌بینند.

امنیت شغلی نداریم

در این زمینه یک پرستار شرکتی به صدای زنجان گفت: امنیت شغلی یکی از مواردی است که افراد برای کار کردن به آن نیاز دارند که این دسته از پرستاران فاقد این امنیت شغلی هستند، در دوران کرونا که سیستم درمان به آن‌ها نیاز داشت جذب شدند و در آن بحران حتی با جان خود بازی کردند تا حالا پس از اتمام بحران‌ها کنار گذاشته شوند

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در این زمان وارد سیستم شده‌اند، صرفاً به جهت علاقه خود وارد این سیستم شده‌اند چراکه در این دوران حقوق و دریافتی‌ها گاها با تأخیر چندماهه واریز می‌شد. ضمن اینکه مسئولان بر کمبود نیروی پرستاری در بخش‌ها اذعان دارند و این شرط انصاف نیست که نیرویی که در این سال‌ها تجربه کسب کرده است به‌راحتی کنار گذاشته شود.

وی افزود: ملاک شایستگی افراد عملکرد خود آن‌ها است نه پدرانشان. خود ما ایثارگریم نه پدرانمان! درواقع آزمون ما کرونا بود. ما کارگران فصلی نیستیم، که هر وقت خواستند ما را جذب کنند و هر وقت نخواستند بیرونمان کنند.

پرستاران شرکتی زنجان دچار مشکل هستند

 در استان زنجان نیز؛ باوجوداینکه بر اساس گفته فریدون اسکندری، رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان، از همان ابتدا تعداد کمی از پرستاران ۸۹ روزه به کار گرفته‌شده‌اند اما در دوران کرونا پرستاران شرکتی به کمک سیستم درمانی استان آمدند تا در دوران کرونا بخشی از کمبودها در حوزه نیروی درمانی را ساماندهی کنند.

وی در گفتگو با صدای زنجان در مورد وضعیت این دسته از پرستاران با اشاره به اینکه در زنجان به‌مراتب به‌کارگیری پرستاری قراردادی ساعتی ۸۹ روزه نسبت به کشور کمتر از استان‌های دیگر اتفاق افتاده است و ما به‌جای این گروه از پرستاران؛ پرستاران شرکتی را در دوران کرونا به کار گرفته‌ایم، اظهار کرد: قرارداد همین بخش از نیروی پرستاری به‌صورت ۶ ماه تمدید می‌شد و از همین رو تعداد پرستاران قراردادی - ساعتی ما بسیار کم است ولی اکنون بهیار، ماما و پرستار ساعتی داریم که تعدادشان هم بسیار کم است.

اسکندری با اشاره به اینکه تعدیل پرستاران در سطح کشور از خردادماه شروع‌شده است، اذعان کرد: زنجان نیز در این زمینه مستثنا نیست و  قرارداد این نیروها تمدید نخواهد شد. برخی از این پرستاران حدود 4 سال فعالیت داشتند و در دوران کرونا یار و مددکار بیماران و بدنه درمان بودند.

وی بابیان اینکه حدود 100 تا 150 پرستار در معرض تعدیل نیرو قرار دارند، اظهار کرد: حذف تعدادی از پرستاران که در دوران کرونا بیشترین زحمت را کشیدند و جان خود را در میدان مقابله با کرونا گذاشتند، ظلم بزرگی است، این افراد اگر در همان موقع دنبال کار دیگری رفته بودند شاید الآن توانسته بودند که کار خود را به ثمر بنشانند و کار و باری برای خود راه بیندازند اما در دوران کرونا به کمک بدنه سلامت کشور آمدند و درواقع تلاش کردند که وضعیت نابسامان دوران بیماری کرونا را سامان بدهند.

رئیس سازمان نظام پرستاری استان زنجان در خصوص اینکه آیا امکان جذب این نیروها توسط دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، اذعان کرد: این موضوع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست و دانشگاه نمی‌تواند در این زمینه چندان دخالتی داشته باشد، تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که تعدادی از نیروها را با توجه به اختیاراتی که دارد به‌صورت شرکتی جذب کند که آن‌هم تعداد بسیار کمی خواهد بود که مجوز این موضوع را نیز از سالیان دور دارد.

وی بابیان اینکه این مسئله یک مسئله کشوری است، افزود: نظام پرستاری در سطح کشور تمام تلاشش را می‌کند که  بتواند به این موضوع ورود داشته باشد و تا جایی که می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد. برای همین جلساتی را در محضر ریاست جمهوری تشکیل دادند. ضمن اینکه همه مسئولین نیز متفق‌القول عنوان می‌کنند که نباید این پرستاران را از نظام درمان بیرون کرد ولی عملاً  شاهد هستیم که اتفاقی درزمینهٔ جذب این پرستاران نمی‌افتد و شرایط مناسب نیست.

این مسئول بابیان اینکه این پرستاران شامل گروه‌های مختلف پرستاری اعم از پرستاران اتاق عمل و هوشبری و پرستاران فوریت‌های علوم پرستاری هستند، گفت: همین گروه‌ها نیز دچار مشکل تعدیل نیرو هستند و امیدوارم اتفاقی در این زمینه بیفتد تا بتوانیم همه نیروها را جذب و به بدنه درمان اضافه کنیم چراکه هم‌اکنون نیز کمبود کادر پرستار در بیمارستان‌ها وجود دارد و با تعدیل این نیروها ما با یک بحران مواجه هستیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعدیل پرستارانعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9014


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»