کد خبر: 9109
1401/05/13 - 18:28


انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر زنجان برای سال دوم حاشیه‌ساز شد؛

اختلاف در شورای شهر زنجان

اختلاف اعضای شورای شهر زنجان در غالب دو لیست «آبادگران» و «ما بر این باوریم» بر سر ترکیب هیئت رئیسه، جلسه علنی امروز شورای شهر که جهت انتخاب رئیس و هیئت رئیسه برای سال دوم شورای شهر ششم زنجان بود را به چالش کشید و این جلسه بدون نتیجه خاصی خاتمه یافت.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اختلاف اعضای شورای شهر زنجان در غالب دو لیست «آبادگران» و «ما بر این باوریم» بر سر ترکیب هیئت رئیسه، جلسه علنی امروز شورای شهر که جهت انتخاب رئیس و هیئت رئیسه برای سال دوم شورای شهر ششم زنجان بود را به چالش کشید و این جلسه بدون نتیجه خاصی خاتمه یافت.

پس از یک سال فعالیت شورای ششم شهر زنجان و اختلافات گاه و بی گاه اعضای شورای شهر بر سر برخی از مسائل که در انتخاب شهردار زنجان بیش از پیش خود را نشان داد، امروز نیز این اختلافات در انتخاب رئیس و هیئت رئیسه سال دوم شورا نمایان شد.

صبح امروز 13 مرداد 1401 جلسه شورای شهر زنجان که در سالن جلسات شورای شهر زنجان و به منظور انتخاب رییس این شورا برای سال دوم فعالیت، برگزار شد. 4 نفر از اعضای شورا (لیست آبادگران) شامل انسیه ابوبصیر، داود حسنی و حجت الاسلام کاظم مجتهدی و حجت الاسلام و اسحاق اسماعیلی بودند، در جلسه حضور نیافتند و همین موضوع باعث از رسمیت افتادن جلسه شورای شهر زنجان شد.

در این زمینه سعید خلجی، مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه دو سوم اعضای شورای باید در جلسه حضور داشته باشند تا این جلسه رسمیت داشته باشد، اظهار کرد: حداقل باید 6 نفر اعضای شورا در جلسه حضور داشته باشند که با توجه به اینکه تنها 5 نفر از اعضای شورای شهر در جلسه حضور دارند این جلسه وجاهت قانونی ندارد و بنابراین بایستی جلسه دیگری برگزار شود تا بتوان در این زمینه رای گیری قانونی داشت.

شایان ذکر است که طبق گفته منصور مرادلو، رییس سابق شورای شهر زنجان، این جلسه از مدتها قبل اطلاع رسانی شده بود و همه اعضای شورای شهر زنجان در جریان انتخابات این روز بودند. با این وجود و با توجه به تعطیلی‌های پیش روی هفته آتی بنا بر این شد که جلسه مجددا با یک ساعت تاخیر برگزار شود.

ترکیب هیئت رئیسه باید ترکیبی از دو لیست باشد

 در جلسه دوم که یک ساعت پس از جلسه اول برگزار شد، این بار همه اعضای شورای شهر اعم از لیست «آبادگران» و «ما بر این باوریم» حضور داشتند که در ابتدای این جلسه کاظم مجتهدی با اشاره به اینکه انتخاب هیئت رئیسه در حالی برگزار می‌شود که یک سال از انتخاب هیئت رئیسه سابق می‌گذرد، اظهار کرد: در طی این مدت شاهد موفقیت‌های شورای شهر زنجان در سایه همدلی و همراهی اعضای شورا بودیم.

وی ادامه داد: در هیئت رئیسه قبلی رییس، نائب رییس، سخنگو و منشی اول و دوم و حتی نماینده شورا در شورای شهرستان و استان از بین 5 نفر اعضای لیست «ما بر این باوریم» انتخاب شد و از لیست آبادگران هیچ کسی در هیئت رئیسه شورا حضور نداشت. این در حالی است که معنای تفاهم و تعامل زمانی تحقق می‌یابد که تقسیم کار بین اعضا و با ورود در منصب‌های درست صورت گیرد و در خواست ما این است که ترکیب هیئت رئیسه اصلاح شود تا از استعداد و کارآیی سایر اعضا نیز استفاده شود.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: به همین سبب اگر در این ترکیب تغییراتی صورت گیرد آماده اجرای انتخابات هستیم و پیشنهادمان هم این است که بین اعضا مسئولیت‌ها تقسیم شود تا تعادل و تعامل مصداق و معنا یابد.

مجتهدی اذعان کرد: پیشنهادم این است که نائب رییس و منشی اول از لیست آبادگران و رییس و منشی دوم از مجموعه ما بر این باوریم باشد و اگر بنا بر این است که این انتخابات شکل بگیرد باید ابتدا منشی اول و نائب رییس رای گیری شود و سپس رییس و منشی دوم رای گیری شود. که این موضوع با مخالفت رییس شورای شهر روبه‌رو شد و به همین دلیل اعضای لیست آبادگران جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.

به دنبال حل اختلافات هستیم

در این زمینه اما سعید خلجی، مدیر کل امور شهر و شورای استانداری زنجان در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه اختلافات باعث شده است که برای دو بار این جلسه از رسمیت بیفتد، نتیجه چه خواهد بود؟ اظهار کرد: تلاش بنده و فرماندار زنجان بر این بوده است که انتخاب رییس شورای اسلامی منتج به نتیجه شود و مشکلی در ادامه فعالیت شورای شهر زنجان پیش نیاید. اما به هر حال فضای همدلی بین دو گروه اعضای شهر علیرغم تلاش‌هایی که در این زمینه وجود داشته است به وجود نیامد و عملا با ترک جلسه توسط 4 نفر از اعضای شورای شهر جلسه از حد نصاب قانونی خود خارج شد.

وی ادامه داد: بالطبع توجه به این موضوع که انتخابات هیئت رئیسه یکی از مهم ترین گام‌های شورای اسلامی شهر است و قطعا اولین مرحله به رسمیت شناختن شورای شهر انتخاب هیئت رییسه برای ادامه فعالیت است، این موضوع با توجه به اینکه در قانون نیز پیش بینی شده توسط رییس شورای فعلی به خدمت فرماندار و استاندار گزارش خواهد شد و ان شا الله در روزهای آتی به دنبال تصمیم‌گیری در این زمینه خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه به دنبال ایجاد فضای تعامل و تفاهم در بین اعضای شورا هستیم، افزود: هر 9 نفر از اعضای شورا در طی سال گذشته در فضای تعاملی که ایجاد کرده بودند اقدامات ارزنده‌ای در سطح شهر ایجاد کرده بودند ولی اختلافی که به وجود آمد علیرغم تمام تلاش ما بی‌نتیجه ماند و منتج به نتیجه نشد.

تا انتخاب هیئت رییسه جدید امکان تشکیل جلسات شورا وجود ندارد

خلجی در پاسخ به اینکه با فرض اصرار این 4 نفر بر موضع خود چه خواهد شد، افزود: هیئت حل اختلاف با توجه به جایگاهی که دارد نقطه نظرات دوستان را خواهد شنید و مخالفان و موافقان نظارت خود را اعلام خواهند کرد و در ادامه با توجه به سیاستهای کلی که در بحث اجرای قوانین وجود دارد در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که در حداقل زمان ممکن این مشکلات حل شود، افزود: این موضوع تابع شرایط خاصی است و نمی‌توان برای حل آن بازه زمانی اعلام کرد.اما با توجه به تعطیلات هفته آینده امکان دارد این موضوع تا انتهای هفته آینده عملا اتفاق نیفتد. ما سعی  می‌کنیم خلایی در روند فعالیت شورا پیش نیاید و در این زمینه مشکل استمرار نداشته باشد.

این مسئول افزود: در مدت زمان این اختلاف و پیش از تعیین هیئت رییسه جدید شورا امکان تشکیل جلسات شورا وجود ندارد ولی کمیسیونها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. ضمن اینکه هیئت حل اختلاف در زمینه اینکه 4 عضو شورا علیرغم رسمیت داشتن جلسه، جلسه را ترک کردند رای خواهد داد و قطعا انتخابات هیئت رییسه با اعضای شورای اسلامی در هر حالت خواهد بود و کسی نمی‌تواند خارج از اعضای شورا در این زمینه تصمیم بگیرد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانمنصور مرادلواختلاف
sedayezanjannews.ir/nx9109


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»