کد خبر: 9113
1401/05/16 - 16:36


رئیس سابق شورای شهر زنجان:

قراری برای ریاست شورا نداشتیم

منصور مراد لو: بعضی از دوستان صحبت‌هایی داشتند که گفته بودند ما جلسه را ترک نمی‌کنیم ولی شاهد بودیم که این اتفاقات به هر دلیلی ازجمله تحت‌فشار بودن توسط سایر اعضا اتفاق افتاد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس سابق شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه اختلافات پیش‌آمده در شورا طبیعی است، اظهار کرد: هر زمان که جمعی برای انجام کاری دورهم جمع می‌شوند، طبیعی است که اختلاف‌نظر هم داشته باشند.

پس از حواشی پیش‌آمده در جلسه علنی ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ که به انتخاب هیئت‌رئیسه سال دوم شورای ششم اختصاص داشت و در آن ۴ نفر از اعضای شورا با ترک جلسه موجبات از رسمیت افتادن جلسه را فراهم کردند، انسیه ابو بصیر از اعضای شور در نخستین اظهارنظر اعضای شورا درباره اتفاقات اخیر اظهار کرد که «شهروندان زنجانی انتخابات خردادماه سال گذشته را هنوز فراموش نکرده‌اند و آن آقای نماینده مجلس که خود را قانون‌گذار معرفی می‌کند، نقض قانون و دموکراسی کرده و با ارائه مستقیم لیست که خدا می‌داند با چه هدف و برنامه‌ای بود، انتخابات شورای شهر را زیر سؤال برده است.»

ابو بصیر که اختلافات موجود در شورا را که گاه و بیگاه خود را نشان می‌دهد، حاصل رویکرد برخی نمایندگان شهرستان‌های زنجان و طارم در مجلس نسبت به انتخابات شورای شهر زنجان می‌داند، بازهم تأکید کرد که بارها به مسئولین ذی‌ربط درباره پیامد این رویکردها هشدار داده بوده اما گوش شنوایی نبوده تا این موارد را بررسی کند.

ابو بصیر با اشاره به دلایل ترک جلسه اخیر شورا اظهار کرده که اگر رویکرد خاص نمایندگان نبود از تنها ابزار آبستراکسیون و از رسمیت انداختن جلسه استفاده نمی‌کردیم. پس با امانتی که مردم شریف زنجان به‌عنوان نماینده آنان در تصمیمات پارلمان شهری محول شده از کوچک‌ترین تعهداتمان نسبت به آنان عقب نخواهیم نشست ولو در شیطنت‌های رسانه متهم به نقض دموکراسی و غیره معرفی شویم.

از 15 روز قبل زمان جلسه انتخابات هیئت‌رئیسه اعلام‌شده بود

منصور مراد لو، رئیس سابق شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص حواشی اخیر شورا با اشاره به اینکه از 15 روز قبل از انتخابات هیئت‌رئیسه شورا ما از طرق مختلف اعلام کرده بودیم که هر فردی مایل است که رئیس شورا شود، اعلام کند و سه بار رسماً در جمع این موضوع اعلام‌شده بود؛ اظهار کرد: اگر موضوعی است و نیاز به بحث و نشست دارد باید در طی این مدت به بحث گذاشته می‌شد تا اعضا به یک تفاهم و توافقی از قبل برسند.

روز قبل از جلسه تنها دو نفر از لیست آبادگران تقاضای نشست با اعضای شورا را داشتند

وی بابیان نبود اختلاف در این دوره اذعان کرد: هر زمان این موضوع مطرح شد هیچ ابراز نظری در مورد این موضوع نشد و تنها روز قبل از انتخابات اعضای آبادگران تقاضای یک نشست کردند و خواستند که صحبتی در مورد این موضوع شود. ضمن اینکه همه اعضا در این نشست حاضر نبودند و خانم ابو بصیر اصلاً در زنجان نبود و مسافرت داشتند و یک نفر از آقایان در محل کار خود بودند.

از ابتدای شورا قول و قراری بین اعضای شورا درباره هیئت‌رئیسه نبوده است

مراد لو در مورد ماهیت و صحبت‌هایی که در این جلسه صورت گرفت، افزود: در این نشست صحبت‌هایی مطرح شد و با توجه به ماهیت شورا که مشورت و بحث است، نظراتی و دیدگاه‌هایی ارائه کردند. منتهی موضوعات در حد حرف ماندند و در عمل آنچه بنا باشد اتفاق بیفتد؛ اتفاق نیفتاد. مثلاً قولی داده شود و یا قراری گذاشته شود، این‌طور نبود. ضمن اینکه از اول شورا هم قول و قراری بین اعضای شورا نبوده است.

این مسئول اظهار کرد: پارسال که انتخابات برگزار شد آنجا هم رسماً اعلام‌شده بود که افرادی که مایل به ریاست شورا هستند، رسماً اعلام کنند. در ادامه انتخابات صورت گرفت و فعالیت شورا آ غاز شد و پس‌ازآن نیز شورا روال کاری خود را پیدا کرد و برخی از اعضا؛ کمیسیون‌های خود را داشتند و برخی از اعضا کمیسیونی نداشتند.

در یک سال گذشته اعضای شورا نسبت به عملکرد یکدیگر آگاهی پیداکرده‌اند

وی بابیان اینکه در این یک سال اعضای شورا نسبت به عملکرد یکدیگر آگاهی پیداکرده‌اند، اظهار کرد: گذشت یک سال زمینه را برای شناخت دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌ها و عملکرد اعضای شورا نسبت به یکدیگر فراهم آورده است و نسبت به رفتار یکدیگر آگاهی کاملی داریم. ضمن اینکه من در مورد توانمند‌ی‌ها صحبت نمی‌کنم. ولی بهتر بود فردی به نمایندگی، درخواست‌های آن 4 اعضا را در زمان درست مطرح می‌کرد تا در جلسه رأی‌گیری جای بحث نباشد.

نمی‌توان ماهیت رأی‌گیری هیئت‌رئیسه را برهم زد

مراد لو در خصوص درخواست لیست آبادگران درزمینهٔ رأی‌گیری نائب رئیس شورا و منشی اول پیش از رئیس و منشی دوم شورا به صدای زنجان گفت: هر انتخاباتی را مدنظر داشته باشیم در مرحله اول رئیس آن انتخاب می‌شود و این‌طور نیست که بتوان از سِمت پایین‌تر به سِمَت بالاتر حرکت کنیم. در کتاب قوانین شوراها نیز ذکرشده است که رئیس، نائب رئیس و منشی اول و دوم باید انتخاب شوند و من چیزی مبنی بر اینکه بتوان این ترکیب را برهم زد و به شکل دیگری بتوان رأی‌گیری کنیم؛ ندیدم.

وی ادامه داد: پیشنهاد اینکه این روند را نیز معکوس کنیم، پیشنهاد درستی نیست چراکه اگر توافقی باید صورت بگیرد باید روی‌هم‌رفته باشد و نمی‌شود گفت که در ابتدا در نائب رئیس به توافق برسیم و سپس برویم و بر روی سایر اعضا به توافق برسیم. در نظر بگیرید در منشی به توافق رسیدیم اما در سایر موضوعات به توافق نرسیم این چه معنا می‌تواند داشته باشد؟ آیا اینکه در انتخاب منشی به توافق برسیم ولی در سایر اعضا خیر، ممکن است؟ هیئت‌رئیسه را در یک روز انتخاب می‌کنند نه اینکه چون در نائب رئیس به توافق نرسیدیم آن را به جلسه دیگر موکول کنیم.

وی بابیان اینکه این اختلافات قابل‌حل است، خاطرنشان کرد: بعضی از دوستان صحبت‌هایی داشتند که گفته بودند ما جلسه را ترک نمی‌کنیم ولی شاهد بودیم که این اتفاقات به هر دلیلی ازجمله تحت‌فشار بودن توسط سایر اعضا اتفاق افتاد. به هر رویه این مسائل قابل‌حل است و در روزهای آینده این اختلافات حل خواهد شد.

ممکن است روز سه‌شنبه اعضای شورا به توافقاتی برسند

مراد لو بابیان اینکه این مسئله از طریق دو رویکرد قابل‌حل است، اظهار کرد: یکی از این رویکردها این است که همه اعضای شورا باهم به مذاکره و بحث بنشینند و این اختلافات را برطرف کنند. ضمن اینکه اعضا باهم نشستی داشتند و در این زمینه بحث‌هایی کردند و ممکن است روز سه‌شنبه به توافقاتی برسند و یک جلسه در این زمینه داشته باشند.

وقتی رئیس شورای شهر یا اعضا به توافق نمی‌رسند، موضوع به هیئت حل اختلاف کشیده می‌شود تا هیئت حل اختلاف در این زمینه و بر اساس ضوابط و قانون نسبت به مسئله اقدام شود.

رئیس سابق شورای شهر زنجان بابیان اینکه به هر طریق ما تابع قانون هستیم، اظهار کرد: در طی چندین ماه گذشته شاهد اتفاقات خوبی در سطح شهر بودیم و این موضوع به همت تمام اعضای شورا رقم خورده است. بازاری که سالیان دراز کف‌سازی‌اش دچار مشکل بود با اتفاقات خوبی که شورا و شهرداری با همکاری هم رقم زدند، مسیر خوبی را در پیش‌گرفته است و پروژه سبزه‌میدان در حال پیشرفت است و آسفالت‌ریزی نیز در سطح شهر اتفاق می‌افتد و مردم شاهد هستند که اراده قوی در شورا و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد، بااین‌وجود این اختلافات  وجود دارد و من آن را طبیعی می‌دانم. 

وجود این اختلافات طبیعی است

وی بابیان اینکه وجود این اختلافات طبیعی است، افزود: در سطح مجلس نیز شاهد هستیم که دو نفر از یک جبهه کاندید ریاست مجلس می‌شوند ولی مجلس رأی‌گیری می‌کند و به یکی از این کاندیدها رأی می‌آورد و این موضوع نمی‌تواند مسیر کار مجلس را منحرف کند.

مراد لو اظهار کرد: طبیعی است که وقتی جمعی به جهت موضوعی و برای انجام کاری گرد هم جمع می‌شوند اختلاف نظراتی داشته باشند. ضمن اینکه من حتی یک‌بار هم به سمتی حرکت نکردم که به تفرقه‌ها دامن بزنم و همواره اعضا را به وحدت و همدلی راهنمایی کرده‌ام. ولی این اختلافات طبیعی است و امید است که در روزهای آینده شاهد از بین رفتن اختلافات باشیم و دوباره به روند قبلی خود بازگردیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانمنصور مراد لورئیس شورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9113


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»