کد خبر: 9191
1401/06/20 - 10:18


صدای زنجان موضوع وجود روابط ناسالم احتمالی بین پزشکان و مراکز تشخیصی و داروخانه‌ها را بررسی می‌کند؛

معادله پول و جان

شهروندان: برخی از پزشکان برای جیب بیمار کیسه دوخته‌اند و در قالب نوشتن آزمایش‌های اضافی بیمار و ارجاع او به آزمایشگاه به خصوصی او را سرکیسه می‌کنند/ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: وجود چنین موضوعاتی را منکر نیستیم ولی متخلفین تعداد کمی هستند!/ رئیس انجمن داروسازان استان زنجان: طمع و شرایط نامناسب داروخانه‌ها در این سال‌ها باعث بروز روابط ناسالم ناچیز بین پزشکان و داروخانه‌ها شده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در شرایطی که بسیاری از بیماران با توجه به وضعیت سخت اقتصادی و تورم کمرشکن در حوزه‌های مختلف تحمل افزایش لجام‌گسیخته قیمت حوزه دارو و درمان را ندارند، ارتباط خاص تعدادی از پزشکان با برخی داروخانه‌ها، فیزیوتراپی‌ها، آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها، سونوگرافی‌ها و غیره داستان دردآوری را رقم‌زده است که هنوز هیچ ارگانی پاسخگوی این رابطه ناسالم نیست.

در بررسی شرایط حاکم بر نظام سلامت زنجان به‌خوبی می‌توان این رابطه ناسالم و رانت غیرقابل‌قبول را مشاهده کرد که جز بازی با جان بیماران هیچ عنوان دیگری را نمی‌توان برای آن در قاموس رفتارهای سالم بشری متصور بود.

به نظر می‌رسد که استان زنجان با پدیده‌‌ای تحت عنوان زوج‌های پزشک هم روبه‌رو باشد. موضوعی که اگرچه چندان فراگیر نیست؛ اما کسی هم نمی‌تواند وجود آن را انکار کند. این‌که یک زوج هم‌زمان در حرفه پزشکی مشغول کار باشند اصلاً چیز عجیبی نیست و این‌که هر پزشکی برای تشخیص علت دقیق مشکل بیمار، او را به آزمایشگاه یا سایر مراکز تشخیص هدایت کند هم چیز عجیبی نیست اما این دو مورد وقتی جالب می‌شوند که خانم یا آقای پزشک برای اکثر بیماران خود آزمایش یا سونوگرافی تجویز کند و اکثر آن‌ها را هم به آزمایشگاه یا مراکز خاص دیگری نظیر داروخانه که ازقضا متعلق به همسر وی بوده یا سهمی در آن داشته، هدایت کند. این مسئله در کنار تبانی و رابطه ناسالمی که گاه پزشک با یک آزمایشگاه و یا داروخانه دارد، موضوعی است که می‌تواند اعتماد بیماران را به پزشکان کاهش دهد.

برخی پزشکان از جیب مردم برای خود کیسه دوخته‌اند

در این مورد «محمدی» که به یک متخصص زنان مراجعه کرده است، اذعان می‌کند که برای بار اول به این متخصص زنان مراجعه کردم و طبق آنچه گفته بود به یکی از آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایش‌هایم هدایت شدم. دکتر موقع نوشتن این آزمایش‌های برای من تأکید کرد که به فلان آزمایشگاه می‌روی و نتایج آزمایش را برای من می‌آوری. بار اول بدون هیچ مشکلی من به همان آزمایشگاه رفتم و جواب آزمایش‌های را به دکتر تحویل دادم و مشکلی نبود.

وی ادامه داد: برای بار دوم اما این متخصص زنان برای من یک آزمایش کلی و یک آزمایش جزئی‌تر نوشت. وقتی با آزمایشگاه مربوطه تماس گرفتم و زمانی را برای خود رزرو کردم و نوع دو آزمایش مربوطه را عنوان کردم، کارشناس آزمایشگاه به من گفت که آزمایش دوم را چرا باید انجام بدهی؟ این آزمایش در آزمایش اول که کلی‌تر است وجود دارد. از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردم و گفتم که پزشک مربوطه این‌طور خواسته است و کارشناس به‌طعنه به من گفت که خانم دکتر برای شوهرش لقمه گرفته است!

این شهروند بابیان اینکه اگر هر پزشک روزانه 10 آزمایش اضافه بنویسد مسلماً صاحب آزمایشگاه می‌تواند پولی به جیب بزند که حقش نیست، اظهار می‌کند: با این وضعیت اقتصادی موجود و مشکلاتی که مردم از بابت تأمین معیشت دارند، خدا را خوش نمی‌آید که پزشکان بخواهند از جیب مردم برای خود کیسه بدوزند. ضمن اینکه به این طریق اخلاق حرفه‌ای که باید در پزشکی مدنظر باشد مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.

در ادامه «سرداری»، یکی دیگر از بیمارانی که به یک پزشک مراجعه کرده است، از وجود رانت و رابطه ناسالم بین برخی پزشکان و مراکز تشخیصی و درمانی و حتی داروخانه‌ها گلایه می‌کند و اظهار می‌کند که آنچه برای من موضوع جالبی است این است که یکی از پزشکان به بیماران خود یک واحد سونوگرافی مشخص در شهر را پیشنهاد می‌داد که من متوجه شدم این پزشک به خاطر دریافت مبلغی از سونوگرافیست به‌عنوان پورسانت بیماران را به این سونوگرافی ارجاع می‌دهد درحالی‌که همان نسخه سونوگرافی باقیمت بسیار پایین‌تر در دیگر مراکز انجام می‌شود.

او می‌گوید: من منکر وجود پزشکان بااخلاق و متعهد نیستم اما امروزه با پزشکانی روبه‌رو هستیم که جان مردم اصلاً برایشان مهم نیست و تنها به بیمار به شکل کارت‌بانکی نظر دارند و سعی دارند از هر طریقی که می‌شود، از او پولی تیغ بزنند. این اواخر که کارم این شده بود که از این پزشک به آن پزشک بروم و ویزیت شوم. برایم جالب بود که برخی از پزشکان در نسخه‌های مشخص درمانی برایم ویتامین و چند داروی تقویتی دیگر می‌نوشتند که اغلب سؤالم از داروخانه‌ها این بود که این ویتامین در روند درمانی من چه نقشی دارد؟

این شهروند اذعان می‌کند: بعدها بر من محرز شد که نوشتن این ویتامین و داروهای تقویتی به سبب این است که همسر این پزشک در این داروخانه سهمی دارد و این داروخانه در قالب این مکمل‌های دارویی پولی به جیب می‌زند.

اغلب ارجاعات بر اساس تجارب پزشکان و استفاده از بهترین ظرفیت در مداوای بیماران است

در این زمینه وحید توپچی خسروشاهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز بابیان اینکه اساساً ارجاع تحمیلی بیماران به یک داروخانه و یا آزمایشگاه چندان درست نیست، اظهار کرد: اغلب ارجاعات در این زمینه بر اساس تجارب پزشکان و استفاده از بهترین ظرفیت در مداوای بیماران است چراکه گاهی پزشکان به جهت تجاربی که دارند از دقیق‌تر بودن نتیجه یک آزمایشگاهی اطلاع دارند و تنها به جهت اینکه نتیجه قابل‌قبول‌تری بگیرد، این پیشنهاد‌ها را می‌دهند و اصلاً تبانی خاصی وجود ندارد!

این مسئول خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود پزشکی با داروخانه و یا آزمایشگاه و سونوگرافی و رادیولوژی خاصی رابطه رانتی داشته و درصدی از این ارجاعات دریافت می‌کند، سخن درستی نیست ولی امکان تخلف چنددرصدی نیز وجود دارد که قطعاً شورای انتظامی نظام پزشکی و مجموعه‌های نظارتی ما در این زمینه با دقت مراقبت‌ها را انجام می‌دهند.

وی بابیان اینکه نظارت جزو ارکان اصلی واحد درمان علوم پزشکی است و تخلفات موجود در مطب و آزمایشگاه و سایر مراکز به ما ارجاع داده می‌شود، افزود: چنانچه موارد مشکوکی در این زمینه وجود داشته باشد همشهریان می‌توانند مورد را با دانشگاه علوم پزشکی در میان بگذارند تا به تخلفات احتمالی رسیدگی شود. اگر تخلف محرز شد بر اساس ضوابط و آیین‌نامه به افراد خاطی  تذکر داده می‌شود که غالباً این مسائل دیگر تکرار نمی‌شود. اما اگر این موضوع ادامه پیدا کرد فرد خاطی به نیروی انتظامی و دادسرا ارجاع داده می‌شود.

طمع و شرایط نامناسب داروخانه‌ها باعث بروز روابط ناسالم هرچند ناچیز بین پزشک و داروخانه می‌شود

 در ادامه مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان زنجان در خصوص وجود روابط ناسالم بین پزشکان و داروخانه‌ها به صدای زنجان می‌گوید: باید در این زمینه مدیران به‌گونه‌ای برخورد کنند که بحث مسائل مالی و اقتصادی پزشک و بیمار را تحت تأثیر قرار ندهد.

 وی بابیان اینکه پزشک با داروخانه‌ها ارتباط داشته باشد در کلیت اتفاق خوبی است، اظهار می‌کند: چراکه پزشک بایستی بداند در داروخانه‌های مجاور مطب و بیمارستان خود چه چیزی موجود است تا بر اساس آن به بیمار دارو تجویز کند. ضمن اینکه مشکلات تحریم و نبود مواد اولیه  تولید و وجود داروها را تحت شعاع قرار داده است و برخی ا ز داروها در داروخانه‌ها تقلیل یافته است و به همین خاطر ارتباط بین پزشک و داروساز باید خوب باشد تا پزشک ازآنچه در داروخانه‌ها موجود است آگاهی داشته باشد و آن را با توجه به نیاز بیمار تجویز کند. اکنون درگیری‌هایی در این خصوص داریم که پزشک دارویی را می‌نویسد که متأسفانه در داروخانه موجود نیست.

بیگدلی بابیان اینکه در چند سال اخیر چنین وضعیتی در خصوص داروها وجود نداشت و اکنون شاهد هستیم که حتی برای داروهای معمولی نیز به مشکل برخورده‌ایم، اظهار می‌کند: بنابراین کسی نمی‌تواند وجود رابطه سالم بین پزشک و داروخانه را نادرست بداند اما اینکه برخی از پزشکان و داروخانه‌ها وارد روابط پولی و ناسالم شوند بحث دیگری است که این موارد نیز بسیار انگشت‌شمار هستند!

وی بابیان اینکه شرایط مناسبی به لحاظ دارویی برای داروخانه‌ها نیست، می‌گوید: طمع برخی از پزشکان و داروخانه‌ها باعث می‌شود که از خطوط عرفی و شرعی و قانونی خارج شوند که رخ دادن این دست اتفاقات هم طبیعی است چنانچه این موضوع در شغل‌ها و روابط دیگر جامعه نیز صادق است و بعضاً دیده می‌شود که حتی در بخش‌های دولتی هم این موضوعات و رانت و روابط ناسالم وجود دارد و جامعه پزشکی نیز از این قائله مستثنا نیست.

این مسئول افزود: اما بیشتر ارجاعات پزشکان به داروخانه خاص؛ به این دلیل است که پزشک نسبت به وجود آن دارو و برند در آن داروخانه اطمینان دارد و ما نباید همه داروخانه‌ها و پزشکان را به این موضوع متهم کنیم. هرچند که وجود میزان کم ارتباط ناسالم را نیز درست نمی‌دانیم و معتقدیم که همین میزان کم هم نباید وجود داشته باشد.

نظام پزشکی پاسخگو نبود

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع با محمد محرمی، رئیس نظام پزشکی استان زنجان تماس حاصل کرد که در وهله اول با ارسال سؤالات مربوطه به روابط عمومی این سازمان بنا شد تا روز شنبه 19 شهریورماه به سؤالات پاسخ داده شود که متأسفانه علیرغم تماس مجدد، روابط عمومی این سازمان پاسخی ارائه نکرد!.

سؤالات صدای زنجان از این مسئول به‌قرار زیر است:

1- گاها دیده می‌شود که پزشکان زوج (اغلب یکی پزشک و دیگری در آزمایشگاه و یا داروخانه فعال هست و یا از سرمایه‌گذاران این مراکز هستند)  بدون دلیل اقدام به نوشتن آزمایش‌های و داروهایی می‌کنند که به گفته کارشناسان و پزشکان نیازی به آن نبوده است و صرفاً برای افزایش سودآوری بیشتر شریک زندگی خود اقدام به این عمل کرده است. این موضوع گاها از سوی پزشک عنوان می‌شود که به فلان آزمایشگاه رجوع و از فلان داروخانه خرید کنید. کار تنها به این زوجین که در استان چند موردی هستند ختم نمی‌شود و ما شاهد تبانی پزشک و مسئول آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها باهم هستیم. با توجه به اینکه در چنین شرایطی تنها بیمار است که متضرر می‌شود. یعنی بایستی هزینه برخی از آزمایش‌هایی که چندان هم نیاز نیست بپردازد و یا مسافت طولانی‌تری را برای رسیدن به آن داروخانه طی کند

2- آیا در کل وجود چنین مواردی را در استان تائید می‌فرمایید؟

3- رویکرد نظام پزشکی در مبارزه با این‌گونه تبانی‌ها و رابطه‌های ناسالم چیست؟

4- در صورت بروز تخلف، بیمار چگونه می‌تواند با چنین مواردی برخورد کند؟

که این سؤالات بی‌پاسخ ماند. در این میان سردرگمی بیماران به دلیل عدم برنامه‌ریزی و نظارت دقیق و شفاف نظام سلامت استان بار گرانی را بر دوش مردم تحمیل کرده و هزینه این رانت ناسالم بین پزشکان و داروخانه‌ها و مراکز تشخیصی طبی از جیب مردم پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهره میر عیسی خانی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانزیر میزیپزشکنظام پزشکی
sedayezanjannews.ir/nx9191


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»