کد خبر: 9243
1401/07/24 - 15:33


مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در توجیه دلایل کُندی تکمیل ورزشگاه 15 هزارنفری؛

نمی‌توانیم به «تهران» امرونهی کنیم!

جواد بازرگان: نهایت پیگیری که توانستیم انجام دهیم، پیمانکار قبلی با عملکرد ضعیف را از ادامه کار پروژه جدا کردیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری گاوازنگ زنجان با صرف اعتبارات میلیاردی پس از گذشت 17 سال هنوز تکمیل‌نشده است، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان که معتقد است همه‌چیز در رابطه با اعلام زمان قطعی برای تحویل پروژه به تهران برمی‌گردد، می‌گوید: با پیگیری مسئولان استان زنجان، پیمانکار قبلی به علت عملکرد ضعیف از پروژه منفک شده است و پیمانکار جدید برای ادامه کار مبلغ 84 میلیارد تومان یعنی 30 میلیارد تومان بالاتر از رقم برآورد شده، را پیشنهاد داده است! 

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان شنبه (24 مهرماه 1401) در نشست با اصحاب رسانه استان زنجان که در سالن جلسات این مجموعه برگزار شد در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «دلایل کُندی پروژه عمرانی ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان (زیتون) که یکی از طرح‌های مهر ماندگار دولت نهم بود و از سال 84 کار ساخت آن آغازشده و تا امروز تکمیل‌نشده است، چیست» اظهار کرد: من هم با شما موافقم! در شان و منزلت مردم ما نیست که پروژه این‌چنینی سال‌ها رهاشده باشد! نهایت پیگیری که توانستیم انجام دهیم، پیمانکار قبلی با عملکرد ضعیف را از ادامه کار پروژه جدا کردیم! ما برای اینکه این پروژه در اختیار پیمانکار بومی بیفتد نهایت تلاش را کردیم اما این اتفاق نیفتاد و ادامه کار به پیمانکار غیربومی واگذار شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان ادامه داد: «در استان ما فقط نقش تسهیلگری را داریم، از ظرفیت استان استفاده و بارها به تهران رفته و با مسئولان شرکت توسعه و تجهیز و وزارتخانه رایزنی کرده‌ایم و خواستار تسریع اجرای پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان شده‌ایم! البته زنجان و تمامی استان‌ها نیز همین مشکل را دارند، شرکت توسعه و تجهیز که پروژه‌های عظیم ملی را در دست اجرا دارد توجیهش محدود بودن اعتبارات است، در خصوص زمان تکمیل پروژه همه‌چیز به تهران برمی‌گردد ما نمی‌توانیم امرونهی کنیم فقط توصیه می‌کنیم!»

بازرگان در پاسخ به کارشناسان و دانشگاهیان منتقد به این پروژه که معتقدند توجه به آمایش سرزمینی و نیازسنجی دو مؤلفه مهم در استقرار اماکن ورزشی است که باید موردتوجه مجریان باشد، به صدای زنجان گفت: من شاید یکی از نفراتی باشم که نسبت به جانمایی این پروژه انتقاداتی دارم، ما دقیقاً در نقطه‌ای ورزشگاه 15 هزارنفری را مستقر کرده‌ایم که مسیر باد است! اما به‌هرحال در آن مقطع زمانی تصمیم به استقرار این پروژه گرفته‌شده و در حال تکمیل است!

پیمانکار پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان کنار گذاشته شد!

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «برخی از تجهیزات مستقر در محل پروژه ازجمله صندلی برای چندمین بار تعویض شده است آیا هزینه تعویض تجهیزات مستهلک‌شده نیز به‌حساب زنجانی‌ها گذاشته خواهد شد» به صدای زنجان گفت: پس از تکمیل پروژه، تحویل تجهیزات کامل جزو تکالیف پیمانکار است و هزینه دوباره برای استقرار تجهیزات بر دوش پیمانکار است چون طبق قرارداد تعهد دارد!

بازرگان با اشاره به دیدارهای صورت گرفته با وزیر ورزش و جوانان در رابطه با پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان عنوان کرد: پس‌ازاین جلسه، رئیس شرکت توسعه و تجهیز که پروژه‌های بزرگ در سطح کشور در اختیار این مجموعه است از پروژه بازدید کردند، این پروژه پیمانکاری داشت که سال‌ها حضور داشت که عملکرد بسیار ضعیف داشت اما با پیگیری‌های مجموعه استان زنجان، ماده 48 در رابطه با این پیمانکار اعمال و درنهایت از پروژه منفک شد. در حال حاضر پیمانکار جدید ادامه کار را برعهده‌گرفته است!

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان اعتبار موردنیاز برآوردی شرکت توسعه و تجهیز برای تکمیل پروژه ورزشگاه 15 هزارنفری زنجان را 54 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: البته پیمانکار جدید، مبلغ موردنیاز پیشنهادی را حدود 84 میلیارد اعلام کرده است! امیدواریم با استفاده از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس، اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه را سریعاً جذب کنیم! البته همان‌طور که عرض شد، شرکت توسعه و تجهیز زیر نظر وزارت ورزش فعالیت می‌کند اما مجموعه‌ای کاملاً مستقل است!

ورزشگاه مادران و کودکان را نه فروختیم و نه واگذار کردیم!

بازرگان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «اگر بابت سرانه ورزشی، زنجان مشکلی ندارد چرا در بررسی‌های میدانی همچنان در شهر کمبود فضای ورزشی به‌وضوح قابل‌مشاهده است و چرا اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نصف مجموعه ورزشگاه مادران و کودکان را برای اجرای مسکن ملی و اختصاص واحد مسکونی به کارکنان خود فروخته است؟» عنوان کرد: این مجموعه نه فروخته‌شده و نه واگذار شده است! در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، قوانین و مقرراتی ابلاغ شد که بر اساس آن کلیه دستگاه‌ها می‌توانستند زمین در اختیار خود را به مسکن کارکنان مجموعه‌شان اختصاص دهند. کاربری مجموعه مادران و کودکان زنجان نیز ورزشی بود برای اجرای دستور مذکور، باید در ابتدای کاربری ورزشی به مسکونی تغییر می‌یافت ازاین‌رو پس از احصای آمار کارکنان و البته قهرمانان فاقد مسکن که تعدادشان به 70 نفر می‌رسید، قسمت شرقی مجموعه مادران و کودکان را به دستگاه مربوطه معرفی کردیم تا به مسکن کارکنان و قهرمانان ورزشی اختصاص دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان بابیان اینکه فضای مذکور در حال حاضر در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است و تا امروز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است، اضافه کرد: به مسئولان مربوطه نیز اعلام کرده‌ایم اگر قرار باشد در خصوص مسکن کارکنان و قهرمانان ورزشی اتفاق خاصی بیفتد این روند را در دستور کار قرار دهند و الا کاربری زمین به ورزشی برگردانده شود تا برنامه‌های حوزه ورزش را در آن اجرایی کنیم!

 تدوین تفاهم‌نامه همکاری باهدف عمومی‌سازی فضای ورزش در استان زنجان!

این مسئول همچنین گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در یک سال اخیر ارائه کرد و گفت: با 170 کارکنان در سطح استان زنجان، 2 رسالت در حوزه ورزش و جوانان بر عهده اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان گذاشته‌شده است. در حوزه ورزش، ورزش همگانی و عمومی و نهایتاً ورزش قهرمانی جزو اولویت‌های ماست!

بازرگان با تأکید بر لزوم توسعه و تقویت ورزش همگانی و عمومی عنوان کرد: توجه به این مقوله قطعاً منتج به شکوفایی استعدادها شده که درنهایت موجب ارتقای رتبه زنجان در ورزش قهرمانی و کسب مدال‌ برای استان خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به استقرار ایستگاه‌های مختلف در سطح استان ازجمله شهر زنجان و برگزاری منظم ورزش‌های همگانی در بوستان‌ها و پارک‌ها با همراهی شهرداری‌ها تصریح کرد: در 6 ماهه دوم امسال نیز در نظر داریم با توجه به شرایط جوی حاکم بر استان ورزش‌های همگانی و عمومی به اماکن سرپوشیده و سالن‌ها منتقل شوند.

وی «کم‌تحرکی و زندگی ماشینی» را عامل مهم در ابتلای 13 میلیون نفر به بیماری دیابت در سطح کشور دانست و افزود: بر همین اساس، اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در حال تدوین تفاهم‌نامه‌ای با شورای شهر و شهرداری است که بوستان‌ها به رشته‌های خاص ورزشی اختصاص یابد. البته نمونه این مهم، پارک فناوری واقع در روبروی تالار فرهنگیان زنجان است که زمینه فعالیت ورزشی برای شهروندان ایجادشده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان «ایجاد جاده تندرستی» و فراهم آوردن زمینه برای «دوهای خیابانی» باهدف عمومی‌سازی فضای ورزش را از برنامه‌های این ارگان برای ایجاد نشاط و شادی و ارتقای سلامتی تمامی رده‌های سنی اعلام و به لزوم ورزش همگانی با مشارکت حداکثری بانوان ازجمله ورزش دوچرخه‌سواری تأکید کرد.

بی‌توجهی صنایع به توسعه ورزش قهرمانی!

بازرگان به وضعیت ورزش قهرمانی در استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: به جرات می‌توان گفت که زنجان حداقل در 19 رشته ورزشی ظرفیت کسب جایگاه‌های قهرمانی را دارد، البته تحقق این امر با حمایت صنایع امکان‌پذیر است. با توجه به محدودیت منابع دولتی، اگر کارخانه‌ها و بخش خصوصی در حمایت از ورزش استان پای کار باشد، حداقل در 19 رشته ورزشی قهرمانان ما می‌توانند روی سکو جای بگیرند!

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به پیگیری‌های استاندار زنجان برای جلب‌توجه صنایع جهت حمایت از ورزش عنوان کرد: باوجود پیگیری‌های متعدد هنوز نتوانسته‌ایم دوستان فعال در حوزه صنایع را پای‌کار بیاوریم! صنایع مسئولیت اجتماعی را بر عهده داشته و ما انتظار داریم برای ارتقای جایگاه ورزش استان حامی باشند.

به گفته این مسئول، برگزاری 500 مورد مسابقات انتخابی شهرستانی و استانی در رشته‌های مختلف، 135 مورد اعزام به مسابقات کشوری، 35 مورد میزبانی مسابقات کشوری (فقط در تیرماه امسال 13 رویداد را میزبانی کردیم و در نیمسال نخست امسال 6500 نفر ورزشکار جهت شرکت در مسابقات و رویدادهای ورزشی در زنجان حضور یافتند که به لحاظ اقتصادی نیز برای زنجان آورده داشته است.)، برگزاری 10 مورد اردوی تیم ملی ازجمله تیم ملی والیبال نشسته جانبازان و معلولین که از افتخارات کشور محسوب شده و حدود 15 روز قبل در خدمت ایشان بوده و توانستیم رضایت فدراسیون جانبازان و معلولان را کسب کنیم ازجمله اقدامات صورت گرفته در حوزه ورزش قهرمانی بوده است.

بازرگان کسب 637 مدال کشوری، کسب 369 مدال فراملی و بین‌المللی، افتتاح چمن‌های مصنوعی، افتتاح و تجهیز بیش از 37 خانه ورزش روستایی (در حال حاضر 239 خانه روستایی در استان زنجان وجود دارد)، را ماحصل تلاش‌های صورت گرفته در طول یک سال اخیر اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان دانست.

درب سالن‌های ورزشی دولت به روی مردم بسته است!

این مسئول بر لزوم تجهیز فضاهای ورزشی تأکید کرد و گفت: حدود 180 فضای ورزشی در استان داریم که اعتبارات بسیار ناچیز برای تجهیز آن‌ها در اختیارمان قرارگرفته است، برخی از این فضاها قدمت 40 تا 50 ساله دارند! پیگیری‌های متعددی برای جذب اعتبارات از منابع ملی و استانی داشته‌ایم. ازاین‌رو به‌ناچار و بر اساس قانون، برخی از اماکن را در قالب اجاره به هیئت‌های ورزشی (عموماً) و بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم.

به گفته بازرگان، 90 درصد هیئت‌های ورزشی سالن اختصاصی در اختیاردارند که می‌تواند برای توسعه ورزشی به‌عنوان یک فرصت موردتوجه باشد.

این مسئول همچنین از عدم همکاری ادارات و ارگان‌های دولتی و اجرایی در اختصاص سالن‌های در اختیار خود به فعالیت‌های ورزشی برای عموم مردم گلایه کرد و افزود: امیدواریم مسئولان مربوطه به مردم اجازه استفاده از امکانات این سالن‌ها را بدهند! متأسفانه این سالن‌ها فقط برای استفاده کارکنان ارگان‌ها مورداستفاده قرارگرفته و باقی ساعات بدون استفاده باقی می‌ماند!

تسهیلات ازدواج

این مسئول بابیان اینکه در بخش جوانان هم 51 سمن مردم‌نهاد داریم که مجوز لازم را گرفته‌اند، گفت: آمادگی لازم برای صدور مجوز در حوزه دانش‌بنیان داریم.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها موظف شده‌اند که 20 درصد از مکان ورزشی را در اختیار جوانان برای ازدواج قرار دهند، گفت: حتی اکیپ‌هایی هستند که در حوزه  آموزش ازدواج را ارائه می‌دهند.

بازرگان با اشاره به پرداخت 11 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به جوانان بیان کرد: یکی دیگر از رسالت‌های ما نیز پیگیری تسهیلات ازدواج است که در همین راستا 11 هزار و 600 مورد تسهیلات  نیز درخواست شده که حدود 48 درصد آن محقق شده است.

وی بابیان اینکه یک سری تفاهم‌نامه هم با بهزیستی و کمیته امداد داریم که دوره قلم‌زنی برای آن‌ها برگزار شد که مشغول کار شدند،گفت: البته بازار خرید هم برای این افراد فراهم‌شده است.

بازرگان گفت: ما به اتفاقات رخ‌داده راضی نیستیم و معتقدیم باید اقدامات بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.

افتتاح 20 چمن مصنوعی تا پایان امسال!

بازرگان در بخش دیگری از اظهارات خود به برنامه‌های عمرانی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع دولتی، اعتبار چمن‌های مصنوعی حدود یک میلیارد تومان است که تلاش می‌کنیم 20 مورد از چمن‌ها را تا پایان امسال افتتاح کنیم.

به گزارش صدای زنجان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در ابتدای جلسه ضمن گرامیداشت هفته تربیت‌بدنی ابراز کرد: هفته تربیت‌بدنی از 26 مهرماه آغاز و تا دوم آبان ماه با شعار «ورزش، همبستگی ملی، ایران قوی» ادامه خواهد یافت.

عناوین انتخاب‌شده برای روزهای این هفته عبارت‌اند از «ورزش، پویایی جامعه، باشگاه‌داری مسیر نشاط»، «ورزش، مشارکت اجتماعی، دسترسی آسان»، «ورزش، ارتقای فرهنگ، اعتلای روح و منش پهلوانی، خیرین ورزش یار»، «ورزش، انس با طبیعت، بازی‌های بومی محلی، سنتی و آئینی»، «ورزش، نشان افتخار، غرور ملی، اتحاد و همبستگی»، «ورزش، خانواده، بانوان، شور زندگی» و «ورزش، آگاهی، سواد حرکتی، توانمندی جانبازان و معلولین، پیوند نسل‌ها» که از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان مطرح شد.

به گفته بازرگان، دیدار با خانواده‌های شهدای ورزشکار، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، برگزاری مسابقات ورزشی در سطح استان، برگزاری همایش پیاده‌روی، تجلیل از کارکنان نمونه اداره کل ورزش و جوانان، تجلیل و تکریم ورزشکاران جانباز و معلولین استان، برگزاری همایش ورزش‌های زورخانه‌ای، غبارروبی و عطرافشانی مزار مطهر شهدای گمنام، برگزاری مسابقات ورزشی کارمندان دولت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، حضور کارشناسان این اداره در برنامه‌های صداوسیمای استان، حضور کارشناسان ورزش در نماز جمعه جهت سخنرانی در خصوص اهمیت فعالیت‌های بدنی و ورزش و ارسال پیام‌های تبریک از طریق سامانه اداره کل برای جامعه مخاطب ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در هفته تربیت‌بدنی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزش و جوانانجواد بازرگان
sedayezanjannews.ir/nx9243


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»