کد خبر: 9257
1401/08/04 - 13:8


ادامه کمبود دارویی در استان زنجان باوجود ادعاهای مسئولان علوم پزشکی؛

دارویی برای مدیریت دارو

رئیس انجمن داروسازان استان: سرم به استان می‎آید ولی دانشگاه علوم پزشکی به شرکت‌های توزیع‌کننده دستور داده که سرم‌ها را به بخش خصوصی ندهند و در بیمارستان‌ها توزیع شود اما به خاطر بدهی بالای دانشگاه، شرکت‌ها مایل به فروش سرم به دانشگاه نیستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌خانی/ کمبود دارو در ایران اکنون به داروهای تولید داخل رسیده است، موضوعی که در کوران کرونا در میانه پیک پنجم با کمبود سرم و برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها همچون آزیترومایسین خود را نشان داد.

در آن زمان، افزایش مصرف برای تزریق داروی رمدسیویر برای بیماران کرونایی و هم‌زمان تعطیلی برخی خطوط تولیدی ازجمله دلایل کمبود سرم در کشور اعلام شد. اکنون کرونا فروکش کرده است، اما برخی کمبود برخی اقلام دارویی همچنان  ادامه داشته و همچنان کمبود سرم وجود دارد، داروهای بیهوشی در بیمارستان‌ها سهمیه‌بندی شده و کمبود دارو به آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص کودکان رسیده است. موضوعی که در هفته‌های قبل هم از سوی نایب‌رئیس انجمن داروسازان به آن اشاره‌شده بود.

نکته‌ای که وجود دارد این است تا قبل از این به دلایلی چون تحریم‌ها و بستن کانال‌های مالی کمبود تنها در داروهای خارجی وجود داشت، اما بیشتر این داروهای دچار کمبود در حال حاضر تولید داخل هستند.

عدم قیمت‌گذاری دلیل کمبود دارو در ماه‌های گذشته

همایون سامه ‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که بخشی از مشکلات کمبود داروی ایرانی را ناشی از عدم قیمت‌گذاری دانسته و اعلام کرده بود این وضعیت موجب ایجاد مشکلاتی برای کارخانه‌های دارویی و کاهش و توقف تولید برخی داروهای داخلی شده است.

در همان زمان سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از تعطیلی احتمالی خطوط تولید داروی کشور خبر داده بودند. پس‌ازاین نگرانی‌ها طرح دارویار از سوی وزارت بهداشت انجام شد و قیمت دارو نیز افزایش پیدا کرد. اما با توجه به کمبودهای موجود ظاهراً تغییری در وضعیت دسترسی به داروهای ایرانی صورت نگرفته است.

 سید علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان این موضوع را مورد تأیید قرار داد اظهار کرده بود: «هنوز وضعیت دارویی ما نسبت به شش ماه قبل تغییر پیدا نکرده و همان کمبودها وجود دارد، اگرچه وضعیت باثبات بوده و وخیم‌تر نشده است. علی‌رغم اینکه سازمان غذا و دارو در مصاحبه‌های مختلف اعلام می‌کند که کمبودها کاهش پیداکرده، بااین‌حال تغییر محسوسی صورت نگرفته است.

30 استان در کشور دچار کمبود دارویی هستند

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با انتقاد از نبود عزم و اراده جدی برای رفع مشکل کمبود دارو تأکید کرده که در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوانزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است اما با کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک به‌ویژه برای کودکان در ۳۰ استان کشور روبرو هستیم.

حسینعلی شهریاری با انتقاد از اینکه کمبودهای دارویی همچنان ادامه دارد و رفع نشده است، گفت: بارها در جلسات ستاد مبارزه با کرونا این موضوع را مطرح و یادآوری کردم اما علیرغم تمامی پیگیری‌ها و برگزاری جلسات توسط کمیسیون بهداشت و این‌جانب در اغلب استان‌ها با کمبود جدی دارو مواجه هستیم.

شهریاری بابیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید داروی کشور در اختیار شرکت‌ها و بنگاه‌های شبه‌دولتی است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس تحت‌فشارهای شدید قرار دارند و مردم برای کمبودهای دارویی به ما مراجعه می‌کنند و وظیفه ما هم پیگیری و تذکر و اعلام‌خطر است زیرا مجلس به‌تنهایی تصمیم‌گیرنده نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: رئیس‌جمهور بارها خطاب به مسئولان مربوطه تأکید کردند که قیمت دارو نباید افزایش یابد و کمبودهای دارویی و سرم باید رفع شود اما متأسفانه تاکنون در این رابطه اقدامی انجام‌نشده‌ است؛ مردم با کمبود دارو مواجه هستند چه کسی باید پاسخگوی آن‌ها باشد.

وی با انتقاد از اینکه عزم و اراده جدی برای رفع کمبودهای دارویی وجود ندارد گفت: با دستورهای کاغذی این مشکل حل نمی‌شود و اگر در این‌ رابطه تدبیر و فکر عاجلی نشود افزایش نارضایتی‌ها را به‌ دنبال دارد و مشکل کمبود دارو نباید به مشکلات فعلی کشور افزوده شود.

مردم از نبود دارو ناراضی هستند

وضعیت کمبود دارو اما در استان‌ها به‌مراتب بغرنج‌تر و در شهرستان‌ها به‌حداعلای خود رسیده است. به‌طوری‌که در استان زنجان نیز شاهد کمبود دارو هستیم. برخی از مخاطبین صدای زنجان به می‌گویند: دو شب پیش دخترم را برای ویزیت به اورژانس ولیعصر برده بودم، فقط یک پزشک ویزیت می‌کرد. حداقل حدود یک ساعت در نوبت بودیم و جالب است وقتی برای گرفتن دارو مراجعه کردم دارو نداشتند. درحالی‌که ساده‌ترین نوع دارو یعنی داروهای سرماخوردگی و سرم بود.

یکی دیگر از مخاطبین اذعان می‌کند که برای تزریق یک سرم که با هزار مکافات از یکی از داروخانه‌های شهر زنجان تهیه‌کرده بودم در درمانگاه‌های مختلف شهر سه قیمت متفاوت ارائه کردند. موضوع آن‌قدر جالب و آزاردهنده است که در درمانگاه سوم اعتراض کردم و بلافاصله نرخ مصوب را گرفتند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان لطفاً کلاهتان را کمی بالاتر بگذارید و ستمی که در سیستم درمانی به برخی بیماران و مراجعین می‌شود، خوب ببینید.

اوضاع در شهرستان‌ها به‌مراتب بغرنج‌تر است

اوضاع کمبود دارو در شهرستان‌ها به‌گونه‌ای است که فرماندار سلطانیه بابیان اینکه کمبود دارو در شهرستان سلطانیه به‌شدت وجود دارد، به رسانه‌ها می‌گوید: کمبود دارو در شهرستان سلطانیه به دلیل کمبود دارو در مرکز استان است چراکه اگر دارو در مرکز استان وجود داشت ما دارو را از مرکز استان تأمین می‌کردیم.

براتی با اشاره به اینکه در شهرستان سلطانیه با کمبود داروهایی مانند استامینوفن، برخی داروهای کودکان، و برخی داروهای ویژه بانوان مواجه هستیم، اظهار می‌کند: کمبود دارو در شهرستان سلطانیه به‌شدت محسوس است و حل مشکل کمبود دارو خارج از توان استان است و این موضوع باید توسط نمایندگان مجلس از تهران پیگیری شود.

95 درصد مشکلی که در سطح عرضه برخی داروها وجود دارد به دلیل بحث قیمت است

در این زمینه اما مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با اشاره به اینکه ما اکنون در بحث تأمین سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک‌ها و یک سری شربت‌های ضد سرفه و داروهای سرماخوردگی در استان مشکل حاد داریم، اظهار کرد: دلیل کمبود سرم این است که تولید دارو در سطح کشور دستوری است و وقتی دستور به تولید هست ولی قیمت را افزایش نمی‌دهند تولیدکننده برایش صرفه اقتصادی ندارد که سرم تولید کند چراکه مبنای ارز 4 هزار و دویست‌تومانی را از روی دارو برداشته‌اند و سرمی که باید نزدیک 100 هزار تومان باشد اکنون به قیمت 20 تومان ارائه می‌شود که این قیمت یک‌سوم یا یک‌چهارم قیمت واقعی تولید نیست و از همین جهت کسی راغب به تولید سرم نیست.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد مشکلی که در سطح عرضه برخی داروها وجود دارد به دلیل بحث قیمت است، ادامه داد: چه آنتی‌بیوتیک و چه سرم و چه داروهای دیگر برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد. شربتی که شیشه آن 10 تومان برای تولیدکننده آب می‌خورد چطور بایستی به قیمت 10 هزار تومان وارد بازار شود و افزایشی هم در این زمینه وجود نداشته باشد؟ یک سری از داروها افزایش قیمت دارند و یک سری هم آمدند تحت لیسانس زدند و مشکلاتشان حل شد اما اکنون بیش از یک سال است که درزمینهٔ برخی اقلام مشکل‌داریم و متأسفانه دولت نتوانسته است این مشکل را برطرف کند و دارو را تأمین کنند.

بیگدلی با اشاره به اینکه پارسال که مشکلات درزمینهٔ تأمین آنتی‌بیوتیک وجود داشت و این دارو پیدا نمی‌شد بایستی یک‌بار برای همیشه مشکلات حل می‌گشت و بایستی برای امسال در این زمینه برنامه می‌داشتند، اظهار کرد: مردم اکنون ناراضی هستند که دارو پیدا نمی‌شود. دولت بایستی اجازه بدهد قیمت آزاد شود و در عوض تعهدات بیمه را افزایش بدهد تا مصرف‌کننده دچار آسیب نشود نه اینکه کاری کند که به دلیل به‌صرفه نبودن تولید، تولیدکننده دیگر دارو تولید نکند.

این مسئول با اشاره به اینکه ما دارویی داریم که قیمتش از پارسال تا به امسال 4 برابر افزایش‌یافته است اما پرداختی بیمار همان اندازه قبل است، افزود: دولت بایستی اجازه دهد، قیمت‌ها بالا برود اما حداقل مردم خیالشان راحت باشد که آنتی‌بیوتیک وجود دارد. یک بچه چه گناهی دارد که نباید دارویش را داشته باشد؟ کدام کشور دنیا است در آنتی‌بیوتیک و شیاف‌های اطفال دچار مشکل شده باشد؟

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه باوجود برخی نامه‌نگاری‌ها همچنان درزمینهٔ تأمین آنتی‌بیوتیک و برخی از داروها که فصل مصرفشان است (به دلیل بروز آنفلوانزا و سرماخوردگی)، دچار مشکل هستیم، افزود: مشکلمان این است که متأسفانه همه‌چیز به‌صورت دستوری است. سرم به استان میآید ولی دانشگاه علوم پزشکی به شرکت‌های توزیع‌کننده دستور داده که سرم‌ها را به بخش خصوصی ندهند و همه را به بیمارستان تزریق کنند و برایشان مهم نیست که بخش خصوصی در این زمینه دچار مشکل می‌شود و یا زیر سؤال می‌رود. ضمن اینکه این مشکلات چرا در تهران چندان محسوس نیست و چرا در پایتخت چنین مشکلاتی وجود ندارد؟ و اکثراً در استان‌ها شاهد این دست مسائل هستیم که باید در این زمینه نیز فکری کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مدیریت در استان زنجان بغرنج‌تر است و مسئولین امر همیشه دیر تصمیم می‌گیرند، اظهار کرد: در مورد سرم اگر معاونت دانشگاه اجازه می‌داد، داروخانه‌های خصوصی به‌راحتی می‌توانستند سرم استان را تأمین کنند اما به شرکت‌های توزیع‌کننده دستور داده بود که به‌هیچ‌وجه به داروخانه‌ها سرم ندهید و چون خود معاونت دانشگاه علوم پزشکی نیز بالای 100 میلیارد تومان به شرکت‌های توزیع بدهکار بود و به همین جهت شرکت‌های توزیع‌کننده به آن‌ها هم‌جنس نمی‌دادند لذا اگر شرکت‌های خصوصی به این مسئله ورود داشتند دارو در استان قابل تأمین بود. این موضوع در جلسات متعدد مطرح شد که اجازه بدهید ما سرم را بگیریم و کمک‌کننده شما باشیم اما همیشه مشکلات در این زمینه وجود دارد. دارو در بیمارستان نیست  درحالی‌که بخش خصوصی می‌تواند بیماران سرپایی را پوشش بدهد.

بیگدلی بابیان اینکه همواره افرادی سر کار می‌آیند که محدودیت‌ها را دوست دارند، اظهار کرد: نبود آنتی‌بیوتیک و برخی از داروهای نه‌چندان پراهمیت می‌تواند باعث مشکلات متعددی ازجمله مشکل قلبی، کلیوی و در ساده‌ترین حالت تب شود و برای بیمار مخاطره داشته باشد.

کمبود دارویی مؤثر بر آنفلوانزا و کرونا در استان وجود ندارد

در این زمینه اما مشهود تقی لو، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سؤال «نقش کمبود‌های دارویی در روند افزایش و یا درمان کرونا و آنفولانزا در استان»، اظهار می‌کند: در رابطه با نقش کمبودهای دارویی در درمان ویروس‌ها باید اذعان داشت که ویروس‌ها ذاتاً آنتی‌بیوتیک پذیر نیستند و آنتی‌بیوتیک تنها در درمان بیماری‌هایی که عامل آن باکتری است، مؤثر است.

وی اذعان کرد: ویروس‌ها دیواره سلولی که آنتی‌بیوتیک روی آن تأثیر بگذارد را ندارند. گاها آنتی‌بیوتیک‌هایی به‌صورت اختصاصی برای بیمار تجویز می‌شود؛ اما باید اذعان داشت که کمبود دارویی به جهت اختلافی که شرکت‌های تولیدکننده دارو با مسئولین بر سر قیمت دارو داشتند ایجادشده است که این امر موجب بروز یک وقفه کوتاه کمبود دارویی، بین اصلاح قیمت‌ها و اجرای طرح دارویار شد که این فاصله زمانی مشکلاتی را درزمینهٔ دارو ایجاد کرد؛ منتهی مراتب اکنون در رابطه با درمان بیماران و به‌ویژه بیمارانی که به عفونت دچار هستند ممکن است برخی از داروها در دسترس نباشد ولی دست ما برای انتخاب آنتی‌بیوتیک بسته نیست.

به گفته این مسئول، آنتی‌بیوتیک در اشکال و انواع مختلف وجود دارد که در این زمینه می‌توان به بیمار تجویز شود. اما متأسفانه پزشکان ما عادت به تجویز برخی از آنتی‌بیوتیک‌های خاص دارند درصورتی‌که آنتی‌بیوتیک‌های جایگزین زیادی وجود دارد که می‌توانند در این خصوص تجویز شود که باید در این زمینه نیز یک‌میزان با پزشکان در مورد این مسائل کار شود و آن‌ها را موظف به‌کارگیری آنتی‌بیوتیکهای مختلف نماییم. ضمن اینکه برخی از بیماران نیز صرف تجویز آنتی‌بیوتیک پزشک را حاذق می‌دانند درصورتی‌که شاهد هستیم در مواردی مصرف آنتی‌بیوتیک ما بسیار بالاست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم ‌پزشکی استان زنجان افزود: همچنین در مورد کمبود سرم هم باید اذعان داشت که علیرغم وجود کمبود شدیدی که درزمینهٔ سرم در سطح کشور وجود دارد اما در اقدام ویژه رئیس دانشگاه و خریدهای به موقعی که در این زمینه صورت گرفت کمبود حاد سرم را در استان زنجان نداشتیم و در تمام مراکز درمانی سرم وجود دارد.ضمن اینکه معتقدم که کمبود دارویی مؤثر بر آنفولانزا و کرونا را در استان وجود ندارد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانعلوم پزشکی زنجانکمبود دارومعاون غذا و دارو
sedayezanjannews.ir/nx9257


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»