کد خبر: 9268
1401/08/11 - 9:51


گزارش صدای زنجان از فروش آزاد دارو به بهانه قطعی اینترنت؛

اینترنت، بلای جان نسخه‌ها

شهروندان: داروخانه‌ها از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند!/ رئیس انجمن داروسازان استان زنجان: هیچ کاری در داروخانه بدون رضایت مراجعه‌کننده انجام نمی‌گیرد هرچند منکر برخی از تخلفات در برخی از داروخانه‌ها نیستیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌خانی/ در روزهای اخیر اختلالات گسترده اینترنتی، نسخه‌نویسی الکترونیک و سامانه‌های بیمه را هم دچار مشکل اساسی کرده است. چنانکه مسئولان مربوطه از افت ۲۰ درصدی نسخه‌نویسی اینترنتی خبر می‌دهند. موضوعی که به‌ویژه در روزهای افزایش شیوع بیماری‌ها فصلی موجب ازدحام جمعیت در داروخانه‌ها و مطب پزشکان شده است. حالا به نظر می‌رسد نسخه‌پیچی و بیمه‌ها جدیدترین قربانیان اختلالات اینترنتی در ایران هستند. موضوعی که خود می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها واگیردار و مسری در پاییز امسال شود.

گرچه مسئولان وزارت ارتباطات می‌گویند که با برقراری اینترنت داخلی مشکلی در ارائه خدمات شرکت‌ها و سامانه‌های داخلی ایجاد نمی‌شود، امانگاهی به صف‌های طولانی داروخانه‌ها خود گواهی بر وضعیت نامناسب ارائه خدمات بیمه‌ای و سلامت به دلیل اختلال در اینترنت است. بسیاری از داروخانه‌ها نیز اعتنایی به نسخ کاغذی ندارند و صرفاً از طریق نسخه‌های الکترونیک به فعالیت می‌پردازند. آن‌ها از بیماران می‌خواهند یا منتظر اتصال مجدد سامانه بمانند و یا باقیمت آزاد اقدام به خرید دارو موردنیاز خود کنند. موضوعی که صدای اعتراض بسیاری از بیماران را درآورده است.

در زمان اختلالات اینترنت نوشتن نسخ الکترونیکی بیش از 10 برابر زمان عادی وقت می‌برد

برخی از پزشکان در این زمینه می‌گویند که در زمان کندی اینترنت یا قطع شبکه، باید بیش از ۱۰ برابر زمان عادی صرف ثبت نسخه الکترونیک کنند و پیش می‌آید که پس از ثبت نیز با خطا مواجه شوند. سرعت اینترنت در بیمارستان‌های دولتی برای ثبت نسخ الکترونیکی، بسیار کند شده است. به‌علاوه در خانه نیز تنها با استفاده از فیلترشکن‌هاست که می‌توان نسخ را ثبت کرد.

آن‌ها در رابطه با تأثیر قطعی اینترنت بر دریافت دارو توضیح می‌دهند که در زمان اختلالات اینترنتی به دلیل اینکه داروخانه‌ها از سیستم یکپارچه ارائه دارو و نسخ الکترونیک، جدا می‌شوند و از طرفی پزشکان نیز پس از ثبت نسخ یا از دریافت کد ره‌گیری بازمی‌مانند یا داروخانه‌ها و بخش‌های خدمات پاراکلینیک کد ره‌گیری را دریافت نمی‌کنند. این مشکل سبب می‌شود که بیمار دوباره به پزشک ارجاع داده شود و در مقابل پزشک مجبور به نوشتن نسخه کاغذی که حالا بی‌اعتبار است، می‌شود.

 آن‌ها همچنین در رابطه با سرنوشت هزینه این نسخه‌های کاغذی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و اذعان می‌دارند: ازآنجایی‌که نسخه‌های کاغذی از اعتبار ساقط‌شده‌اند، احتمالاً داروها و آزمایش‌ها به شکل آزاد برای بیماران حساب می‌شود و بیمه مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

داروخانه‌ها از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند

در این زمینه ریحانه موسوی که برای خرید داروی فرزندش به داروخانه‌ای در سطح شهر رفته است به صدای زنجان می‌گوید: موقعی که برای خرید به داروخانه رفته بودم. باوجوداینکه نسخه الکترونیک داشتم متأسفانه به دلیل مشکلات اینترنت مسئول داروخانه نتوانست نسخه را به‌صورت الکترونیک بپیچد و از همین رو با توجه به عجله‌ای که در تهیه داروی پسرم داشتم از من خواسته شد تا به پزشک مراجعه کنم و نسخه کاغذی داروها را بگیریم. با مراجعه من به پزشک برای نوشتن نسخه کاغذی داروخانه از من پرسید که آیا دارو را به‌صورت آزاد حساب کنم که من هم از سر ناچاری پذیرفتم. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که اختلالات اینترنتی بهانه‌ای برای برخی از داروخانه‌ها شده است تا به این صورت نسخه‌ مردم را به‌صورت آزاد حساب کنند.

وی بابیان اینکه اختلالات اینترنتی برای برخی از بیماران مشکل ایجاد کرده است، افزود: این وسط برخی از داروخانه‌ها نیز از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

قطعی مکرر و طولانی اینترنت نداشتیم

در این زمینه اما مهدی بیگدلی، رئیس انجمن داروسازان استان زنجان با اشاره به اینکه بحث اینترنت در یک ماه اخیر به دلیل محدودیت‌ها و ضعف‌هایی که داشت واقعاً مشکل‌ساز شده بود و همین‌الان هم گاها دچار مشکل هست، اظهار کرد: به دلیل اختلالات موجود اینترنتی، سایت سه شرکت بیمه که غالباً مردم را تحت پوشش درآورده‌اند، بالا نمی‌آ‌مد و یا کند است. بالطبع بیماران در چنین شرایطی ناچار به انتظار بودند و یک‌میزان تأخیر درزمینهٔ تحویل دارو پیش می‌آمد.

وی با اشاره به اینکه این مشکل به دلیل محدودیت‌های اینترنتی در روزهای گذشته وجود داشت، اظهار کرد: ولی این مشکل موقتی بود و این‌طور نبود که یک روز تمام در این زمینه دچار مشکل باشیم. ضمن اینکه اکثر سایت‌ها داخلی بودند و قطعی مکرر و طولانی‌مدت نداشتیم ‌در حقیقت با کند شدن سرعت اینترنت بیشتر مواجه بودیم تا قطعی آن!

تک قلم دارو برای داروخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارد

به گفته رئیس انجمن داروسازان استان زنجان،‌ در هر نسخه‌ای چه به‌صورت الکترونیک و یا دستی، مسئول داروخانه و یا دارو‌ساز موظف است که بگوید کدام دارو را دارد و کدام را ندارد و مراجعه‌کننده خود تصمیم بگیرد که کدام را بگیرد و یا نگیرد! ما معمولاً خود در این زمینه بیمار را راهنمایی می‌کنیم و اگر در نسخه‌ای آن قلم داروی مهم را نداشته باشیم می‌گوییم بیمار همه را یکجا بگیرد که آن داروخانه‌ای که می‌خواهد آن قلم دارو کمیاب یا مهم را بدهد برایش صرفه اقتصادی داشته باشد. چراکه داروی تک قلم برای ‌داروخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارد و برای هیچ داروخانه‌ای صرف نمی‌کند که 10 قلم آنتی‌بیوتیکی که به‌صورت سهمیه‌بندی داده می‌شود را به‌صورت تک قلم بدهد.

بیگدلی می‌افزاید: مسئله‌ای که وجود دارد، این است که اگر اینترنت قطع باشد ما اصلاً داروها را نمی‌بینیم که آن را به‌صورت آزاد بفروشیم یا نفروشیم ولی گاها بیمارستان امام حسین (ع) و برخی از مراکز دیگر در زنجان، برخی از نسخه‌ها را هم ثبت الکترونیک می‌کند و هم به‌صورت دستی می‌نویسند که در این صورت با قطع بودن سامانه از بیمار پرسیده می‌شود که دارو را به‌صورت آزاد می‌برد یا منتظر وصل شدن سامانه می‌ماند که این موارد نیز نادر است و غالباً خود مراجعه‌کننده راضی است.

هیچ کاری در داروخانه بدون رضایت مراجعه‌کننده انجام نمی‌گیرد

وی بابیان اینکه ما هیچ کاری را در داروخانه بدون رضایت مراجعه‌کننده انجام نمی‌دهیم، اظهار می‌کند: بارها پیش‌آمده است که پزشک نسخه را به‌صورت فیزیکی نوشته است و طرف گفته من راضی هستم شما همان آزاد دارو را بدهید و بعد رفته و از داروخانه شکایت کرده است؛ این در حالی است که نسخه بیمار باید به‌صورت الکترونیک باشد که من بتوانم در این زمینه اقدام کنم و بیمه هم فرد را توجیه می‌کند که شما نسخه الکترونیک ندارید.

به گفته این مسئول به‌هرحال در هر صنف و گروهی، متخلفین وجود دارند و امکان دارد که برخی از داروخانه نیز در این زمینه تخطی‌هایی داشته باشند، اظهار می‌کند: اینکه بگوییم برخی از داروها ازجمله آنتی‌بیوتیک پیدا نمی‌شود و آن را به‌صورت آزاد حساب می‌کنیم این موضوع را من رد می‌کنم!

برخی از تخلفات را منکر نیستیم

بیگدلی می‌افزاید: یک سری از داروها ازجمله آنتی‌بیوتیک و داروهای قلبی و قندی گران شده‌اند به‌طوری‌که اصلاً نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت آزاد به بیمار داد به‌طوری یک‌قلم دارو وقتی به‌صورت آزاد حساب کنیم 90 هزار تومان می‌شود ولی وقتی آن را به‌صورت الکترونیک و تحت پوشش بیمه حساب کنیم 15 هزار تومان می‌شود و کسی که بیمه دارد قبول نمی‌کند که این را به‌صورت آزاد حساب کنند اما یک موقع است که شرایط اضطرار است و سیستم قطع است و افراد قبول می‌کنند که دارو به‌صورت آزاد حساب شود، بعداً هم می‌روند و از داروخانه شکایت هم می‌کنند.

رئیس انجمن داروسازان استان زنجان افزود: بالای 95 درصد داروخانه‌ها این کار را نمی‌کنند اما ممکن است یک نفر هم بالاخره اقدام به این تخلفات کند. ضمن اینکه این داروخانه‌ متخلف مگر چه مدت می‌تواند این کار را ادامه دهد؟ یک یا چند مراجعه‌کننده و بیشتر از این‌که نمی‌تواند تخلفات خود را ادامه دهد، چراکه بالاخره مردم شکایت می‌کنند و داروخانه‌دار متخلف باید پاسخگو باشد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننسخه الکترونیکاختلال در اینترنتداروی آزاد
sedayezanjannews.ir/nx9268


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»