کد خبر: 8259
1400/09/24 - 18:2


مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان خبر داد:

نسخه‌ها از اول دی‌ماه الکترونیکی می‌شوند

شیویاری: از اول دی ماه سال 1400 تمامی نسخ بایستی به صورت الکترونیکی باشد و طی دستورالعمل‌ها اتخاذ شده، از این تاریخ هیچ پرداختی در زمینه نسخ کاغذی برای داروخانه‌ها و مراکزدرمانی و غیره قابل پرداخت نخواهد بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان اظهار کرد: از اول دی ماه 1400 تمام نسخ باید به صورت الکترونیکی باشند.

یعقوب شیویاری، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بر اساس الویت‌های سازمانی و الزامات قانونی، اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که بیمه سلامت پیگیر آن است، اظهار کرد: از اول دی ماه سال 1400 تمامی نسخ بایستی به صورت الکترونیکی باشد و طی دستورالعمل‌ها اتخاذ شده، از این تاریخ هیچ پرداختی در زمینه نسخ کاغذی برای داروخانه‌ها و مراکزدرمانی و غیره قابل پرداخت نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگرچه متاسفانه وزارت بهداشت و درمان مقاومت‌هایی نسبت به این موضوع (الکترونیکی کردن نسخ از دی ماه) دارند اما این یک الزام قانونی است. مسلما این طرح عاری از ایراد نیست و خود ما نیز در این زمینه واقف به مشکلات خاص و زیرساختی (اینترنت و غیره) هستیم. اما اجرای این طرح را به صورت قدم قدم جلو پیش خواهیم برد تا مشکلات در این زمینه احصا و مرتفع گردد.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با بیان اینکه این طرح همزمان با سراسر کشور در استان زنجان نیز اجرا می‌شود، اظهار کرد: بالغ بر 87 درصد بخش دولتی و دانشگاهی در جهت ابلاغ نسخه نویسی الکترونیکی فعال هستند و خوشبختانه در این زمینه یکی از استان‌ها موفق بودیم اما در بخش دانشگاهی غیردولتی این میزان پایین‌تر بوده که تمهیداتی برای این موضوع در نظر گرفته شده است و همکاران نشست‌هایی را در این زمینه با مراکز دارند. همچنین این میزان در مراکز خصوصی استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است اما نسبت به برخی استان‌ها در این زمینه  در رتبه‌های پایین‌تری قرار داریم.

شیویاری با بیان اینکه مردم منتفعین اصلی این طرح هستند، گقت: اخیرا ما مکاتباتی در سطح استان انجام دادیم و اعلام کردیم که از اول دی ماه نسخه کاغذی قابل قبول نخواهد بود و ریالی از این طریق پرداخت نخواهد شد.

به گفته این مسئول، از 15 آبان ماه در سه شهرستان خرمدره و خدابنده و ابهر نظام پزشک خانواده و نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی قابل ارائه است. این موضوع هنوز هم در حال انجام است و بر اساس آموزش‌ها و تمهیدات اجرا شده، مقدمات کار فراهم آمده است. همچنین از اول دی ماه این موضوع در شهرستان زنجان هم اجرایی خواهد شد. ضمن اینکه برخی از شهرستانها چون جزو شهرهای زیر 20 هزار نفر تلقی می‌شوند مشمول این قانون نخواهند بود.

اختصاص بسته خدماتی ناباروری برای زوجین نابارور

وی با بیان موضوعاتی که بیمه سلامت به جد پیگیر آنها است‌، افزود: با توجه به پایین بودن درصد رشد جمعیت در سالهای اخیر و به منظور افزایش زادآوری در جامعه، بسته خدمات ناباروی برای متقاضیان بیمه سلامت که سالها با مشکل ناباروی مواجه بودند و هزینه سرسام آوری را برای درمان می‌پرداختند، در نظر گرفته شده است؛ لذا سازمان بیمه سلامت به این موضوع ورود کرده است و زوج‌های نابارور را تحت پوشش بیمه قرار داده است.

شیویاری ادامه داد: یکی از موارد دیگری که هنوز در این زمینه دستور‌العمل خاصی به استان نرسیده است مروبط به وام‌های اعطایی به زوج‌های نابارور است که این موضوع را در سطح سازمان در حال پیگیری هستیم که اگر دستورالعمل خاصی در این زمینه ارسال شود؛ اطلاع رسانی می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه افرادی که از ابتدای سال 1400 به مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی برای دریافت خدمات ناباروری مراجعه کرده‌اند، سازمان از طریق خسارت متعلق هزینه درمان انها را پرداخت می‌کند، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش زادآوری در جامعه و کمک به خانواده‌های ناباروری که در این زمینه هزینه گزافی را متحمل هستند، هست.

 شیویاری با اشاره به اینکه کارشناسان مامائی سال‌ها گله‌مند از این موضوع بودند که خدمات مربوط به سونوگرافی تحت پوشش بیمه سلامت نیست، اظهار کرد: سازمان بیمه‌سلامت برای این موضوع نیز راهکاری را در نظر گرفت و برای شهرستان‌های محروم که در استان سه شهرستان سلطانیه و طارم و ماهنشان هستند، این امتیاز را قرار داد تا پزشکان  با بیمه سلامت طرف قرارداد شوند و از خدمات بیمه‌سلامت بهره مند گردند.

شیویاری افزود: سال‌ها برخی از بیماران تحت پوشش بیمه سلامت؛نیز به دریافت خدمات توانبخشی (کاردرمانی، شنوا سنجی و غیره ) نیاز داشتند که توسط این بیمه قابل پوشش نبود که این خدمات اکنون قابل ارائه است و پزشکان و کارشناسان مرتبط می‌توانند در این زمینه نیز اقدام کنند.

سازمان از جهت پرداخت مطالبات شرکای کاری نسبت به سال‌های گذشته بهتر عمل می‌کند

وی در مورد وضعیت پرداخت‌های بیمه سلامت به نهادها و مراکز طرف قرارداد خود، افزود: خوشبختانه  سازمان از جهت پرداخت مطالبات شرکای کاری نسبت به سال‌های گذشته بهتر عمل می‌کند به طوری که کسانی که از طریق نسخه الکترونیک با این بیمه ارتباط دارند، مطالبات‌شان به روز پرداخت می‌شود. در بخش خصوصی نیز نسبت به سال‌های گذشته مشکل خاصی وجود ندارد.در مراکز دولتی و دانشگاهی به جز چند بیمارستان مطالبات تا شهریور ماه پرداخت شده است و میانگین زمان رسیدگی به اسناد نیز پایین‌تر از نرم تعیین شده کشوری است

این مسئول با اشاره به اینکه بالغ بر 970 نفر بیمار خاص در استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که عمده‌ترین قشر آن(70 درصد) مربوط به گروه ام اس هستند، افزود: حدود 6.4 درصد رشد در میزان آمارهای بیماران خاص در استان در طی سال 99 داشتیم که 13 درصد آن مربوط به بیماران ام اس بود و حدود 102 درصد هزینه های آنها نسبت به سال 99 افزایش داشته است.

2442 قلم دارو در تعهد بیمه سلامت است

 شیویاری با بیان اینکه 2442 قلم دارو در تعهد بیمه سلامت است ، افزود: هر چه قدر مردم از بروز بیماری‌ها جلوگیری کنند منابع مالی این سازمان افزوده‌تر خواهد بود و هر چه قدر این منابع مالی افزایش یابد مسلما به همان میزان هم سازمان در زمینه پوشش اقلام دارویی و بسته‌های خدماتی که اکنون تحت پوشش ما نیست اقدام خواهد کرد. تحت پوشش قرار دادن بیشتر این اقلام زمانی برای ما محقق خواهد شد که منابع مالی بیشتری در اختیار ما قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 24 میلیارد تومان در 6 ماه نخست سال به سازمان تحمیل شد، گفت: 25 درصد این مبلغ به بیماران کرونایی تخصیص یافته است. ضمن اینکه با توجه به اینکه پیک کرونا در دوره‌های مختلف متفاوت بود، مسلما میزان هزینه متوسط برای بیماران کرونایی در ماه‌های مختلف سال متفاوت  است اما به طور میانگین این هزینه در برخی ماه‌ها به 6 میلیون و 700 هزار تومان برای هر بیمار بستری هزینه شد.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع «ویزیت غیر» اشاره کرد و گفت: در زمان وجود دفترچه بیمه سلامت برخی از افراد دفترچه بیمه خود را به آشنایان خود برای مراجعه به مراکز درمانی می‌دادند و از این طریق ویزیت غیر صورت می‌گرفت اما اکنون با حذف دفترچه بیمه سلامت این موضوع به «کدملی غیر» تغییر یافته است و با توجه به اینکه این موضوع در پرونده الکترونیکی سلامت هر فرد تجمیع می‌یابد میتوان اذعان داشت که ویزیت با کدملی غیر در این حوزه مشکلاتی را در تشخیص درمانی پزشک با توجه به پرونده الکترونیکی سلامت ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانیعقوب شیویاریبیمه سلامتنسخه الکترونیک
sedayezanjannews.ir/nx8259


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»