کد خبر: 9304
1401/09/01 - 15:14


رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان:

3 درصد بودجه شهرداری باید به ورزش اختصاص یابد

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان گفت: طبق ماده ۶۸ قانون شهرداری، سه درصد بودجه شهرداری باید به حوزه ورزش اختصاص یابد که در این حوزه نارضایتی مردم وجود دارد که اگر این موضوع رفع شود می‌توان رضایتمندی را در بین شهروندان ایجاد کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میر عیسی ‌خانی/ رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان گفت: طبق ماده ۶۸ قانون شهرداری، سه درصد بودجه شهرداری باید به حوزه ورزش اختصاص یابد که در این حوزه نارضایتی مردم وجود دارد که اگر این موضوع رفع شود می‌توان رضایتمندی را در بین شهروندان ایجاد کرد.

نشست خبری انسیه ابو بصیر رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان سه‌شنبه یکم آذرماه 1401 با رسانه‌های زنجان برگزار شد و در این نشست این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه به‌عنوان عضو شورای شهر از اهالی رسانه مطالبه دارم که در تمامی حوزه‌های شهری مسئولین را به چالش بکشند و ورود جدی مسئولین در برنامه‌های شهری را مطالبه کنند چراکه شهروندان به اقدامات و عمل مسئولین چشم دوخته‌اند، اظهار کرد: بررسی کمبود‌ها و معضلات اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه این کمیسیون در دستور برنامه‌های شورای شهر است و بایستی نیازهای فرهنگی شهر مطابق با وظیفه این کمیسیون احصا شود و راهکارهایی برای حل این معضلات ارائه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه سیاست فرهنگی شهرداری را شورای شهر ریلگذاری می‌کند، بیان کرد: در این راستا نیاز به بازوهای کمکی (سازمان‌ها و ارگان‌ها)‌ داریم که در این زمینه ارگان فرهنگی و اجتماعی شناسایی‌شده است که امسال با سازمان ورزش و جوانان و امور کتابخانه‌های عمومی استان وارد بحث شدیم و با آن‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رساندیم. اما جا دارد که با آموزش‌وپرورش و سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد و سایر ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی در این زمینه وارد مذاکره شویم.

وظیفه کمیسیون فرهنگی تعامل با برخی از سازمان‌ها در راستای اجرا و نظارت بر مراکز فرهنگی و اجتماعی شهر است

ابو بصیر بابیان اینکه مهم‌ترین وظیفه این کمیسیون تعامل با برخی از سازمان‌ها در راستای اجرا و نظارت بر مراکز فرهنگی و اجتماعی شهر است، اظهار کرد: در یک و نیم سال گذشته از فعالیت شورای ششم رویکرد ما در حوزه فرهنگی بر این مبنا بود که نگاه کلی و فراگیر و عمومی نمی‌تواند یک نگاه مساعد در حوزه مدیریت شهری باشد. به‌موجب این امر با تقسیم شهر و اجرای مدیریت محله محور توانستیم مشکلات و دغدغه‌های شهروندان را به‌صورت دقیق‌تر و جزئی‌تر احصا و بررسی کنیم و به دنبال ارائه راه‌حل‌هایی در این زمینه باشیم.

این مسئول بابیان اینکه احصای مشکلات و کمبودها و نیاز شهر از وظایف شورا و از رویکردهای اعضای شورا است، افزود: در این راستا بیش از ۴۰ جلسه در مساجد و محافل در کنار مردم بودیم تا از نزدیک مسائل و مشکلات شهری را بشنویم تا با ارائه حل و اقدام و عمل شاهد به بار نشستن این جلسات در سطح شهر باشیم که در این جلسات تک‌تک مشکلات و دغدغه‌های مردم بیان شد و. اعضای شورا تلاش کردند تا در جهت حل بخشی از این دغدغه‌ها و مشکلات برآیند.

سه درصد بودجه شهرداری باید به حوزه ورزش اختصاص یابد

ابو بصیر با تأکید بر اینکه باید سرانه ورزشی استان را توسعه دهیم، ادامه داد: سیاست شورا در این زمینه  این است که به بحث ورزش‌های همگانی ورود کند و در حقیقت بودجه و اعتبارات فرهنگی شهرداری این اجازه را نمی‌دهد که به بحث ورزش حرفه‌ای ورود پیدا کند. اما شورا درصدد این است که درخواست‌های مردم مبنی برافزایش برنامه‌های ورزشی در سطح شهر را افزایش دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان با تأکید بر اینکه طبق ماده ۶۸ قانون شهرداری سه درصد بودجه شهرداری باید به حوزه ورزش اختصاص یابد، افزود: در این حوزه نارضایتی مردم وجود دارد که اگر این موضوع رفع شود می‌توان رضایت‌مندی را در بین شهروندان ایجاد کرد.

اگر در بحث سلامت جامعه ورود نکنیم؛ باید در درمان آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم

ابو بصیر بابیان اینکه اگر در بحث سلامت جامعه ورود نکنیم؛ باید در درمان آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم، بیان کرد: یکی از شاخص‌های سلامت هر جامعه‌ای اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی است که  شورا در این جهت با مدنظر قرار دادن سلامت جوانان به این مسئله ورود کرده است. ضمن اینکه این موضوع در بودجه ۱۴۰۲ نیز لحاظ شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر به هر طریق در کشور تلاطمی ایجادشده است، گفت: چه قدر خوب است که ما جوانان خود را به باشگاه‌های ورزشی و فرهنگی جذب کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که استعداد جوانان در این فضاها رشد و بالنده شود تا فرصت این را نداشته باشند که از طریق فضای مجازی تحت تأثیر رسانه‌های خارجی به کف خیابان بیایند و تلاطم ایجاد کنند و سپس از کرده خود پشیمان شوند.

بودجه فرهنگی شهرداری ناچیز است

وی بابیان اینکه گله‌مندی در مورد میزان ناچیز بودجه فرهنگی شهرداری، اذعان کرد: در سال گذشته ۹ میلیارد تومان بودجه برای امور فرهنگی تصویب‌شده بود که در 6 ماهه اول سال نزدیک به ۷ میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است و به نظر می‌رسد که تا این بودجه در 9 ماهه اول سال به پایان برسد. ضمن اینکه اکنون دو متمم برای ادامه برنامه‌های فرهنگی تا اسفندماه امسال درخواست داده‌شده است.

وی ادامه داد: بودجه فرهنگی باید ده برابر بودجه فعلی باشد تا بتواند بخش قابل‌توجهی از مشکلات و دغدغه‌های مردم در حوزه فرهنگی را پاسخگو باشد .

مشارکت مردم در ارائه طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر به‌عنوان رویکرد مهم شورا تلقی می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه مشارکت مردم در ارائه طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر به‌عنوان رویکرد مهم شورا تلقی می‌شود، افزود: در این راستا برنامه‌هایی در شورا با هم‌افزایی با ادارات فرهنگی صورت خواهد گرفت.

ابو بصیر بابیان اینکه متأسفانه کمیته نام‌گذاری شورای شهر در ریل واقعی خود حرکت نکرده است، اظهار کرد: به‌عنوان عضوی از شورای شهر معتقدم که درزمینهٔ شناساندن مشاهیر و شخصیت‌های برجسته استان که هویت هر زنجانی را شکل می‌دهند، به‌درستی عمل نکردیم و در حقیقت بایستی در ارائه و معرفی شناسنامه زنجان اقدامات درست و سنجیده‌ای  صورت گیرد تا نسل‌های آتی از هویت شهر آگاهی داشته باشند که در این راستا این موضوع از مطالبات جدی بنده نیز است و کارهایی صورت می‌گیرد.

وی در حوزه اشتغال‌زایی زنان نیز افزود: ما از طریق بانوان می‌توانیم بسیاری از موضوعات را پیگیر باشیم و اشتغال‌زایی زنان به‌ویژه زنان سرپرست خانوار در دستور کار ما است. ضمن اینکه به جد پیگیر برنامه کارآفرینی و اجرایی کردن نهضت اشتغال‌زایی هستیم.

مساجد استان به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی با رویکرد جدید فعالیت می‌کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در این راستا مساجد استان به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی با رویکرد جدید در این زمینه فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: محصولات تولیدشده توسط زنان در بازارچه‌های محلی و از طریق پلتفرم‌های طراحی‌شده در این زمینه به فروش خواهد رسید.

وی ادامه داد: تا وضعیت معیشتی مردم بهبود نیابد نمی‌توان انتظار داشت که مردم به حرف مسئولین گوش کنند، اظهار کرد: از همین رو مساجد باید علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی به دنبال فعالیت‌های فرهنگی باشند.

این مسئول بابیان اینکه شورای شهر رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی را در چارچوب‌های مدیریت شهری که مسئله پسماندهای شهری یکی از موارد این موضوع است را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: باید به مسائل بحث فرهنگی پسماند شهری، تکدی‌گری و اعتیاد که این روزها چهره شهر را نازیبا کرده است و مسئله طلاق در خانواده‌ها ورود داشته باشیم تا این مشکلات را در جامعه ساماندهی و به حداقل میزان خود برسانیم.

سازمان فرهنگی شهرداری اکنون بدهی ندارد

وی در پاسخ به سؤال اینکه در سال‌های گذشته همواره شاهد بدهکار بودن سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری به سایر ارگان‌ها و متولیان پروژه‌های فرهنگی شهر بودیم، وضعیت این سازمان در حال حاضر چگونه است؟ اظهار کرد: خوشبختانه در طول یک و نیم ساله ورود شورای ششم این سازمان تاکنون به ارگان و سازمان و کسی بدهکار نیست. هرچند اعتبارات کم و ناچیز است اما این باعث نشده است که این سازمان  از کار خود بازبماند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجانانسیه ابو بصیر
sedayezanjannews.ir/nx9304


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»