کد خبر: 9309
1401/09/06 - 8:52


صدای زنجان موضوع پرداخت نشدن تعرفه‌های پرستاری در زنجان را بررسی می‌کند؛

حال زار تعرفه‌های پرستاری

پرستاران: هنوز تعرفه‌ها پرداخت‌نشده است اما مسئله اصلی این است که پرداخت تعرفه‌ها عادلانه و درست نیست!/ رئیس نظام پرستاری استان زنجان: تعرفه‌ها به‌زودی به پرستاران پرداخت می‌شود منتهی نحوه تعرفه گذاری موردقبول جامعه پرستاری نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان زهره میر عیسی ‌خانی/ روز پرستار سال گذشته مصادف شد با تصویب و ابلاغ تعرفه‌های پرستاری؛ قانونی که در تیرماه ۱۳۸۶ در مجلس تصویب‌شده ولی 14 سال اجرایی شدن آن به طول انجامید. در پی تذکر جدی رهبر انقلاب به مسئولان در آذرماه سال ۱۴۰۰، وزارت بهداشت اقدام به اجرایی کردن این قانون کرد اما نوع و میزان تعرفه‌های خدمات پرستاری، ارزش نسبی و ضریب ریالی آن را مصوب نکرده بود تا اینکه سرانجام، بعد از گذشت سال‌ها از تصویب این قانون؛ در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مصوبه تعرفه‌های خدمات پرستاری نهایی شد.

تعیین تعرفه‌های خدمات پرستاری و ارزش نسبی آن، بیش از آنکه ازنظر اقتصادی برای پرستاران مهم باشد، از این جنبه اهمیت داشت که به شغل پرستاری هویت بیشتر و استقلال حرفه‌ای می‌داد. به‌این‌ترتیب، در مراکز درمانی، درآمد و نقش پرستار زیر چتر سایر گروه‌ها به‌ویژه پزشکان قرار نمی‌گرفت.

ازلحاظ اقتصادی نیز، مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن تعرفه‌های پرستاری بودجه ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده است. این بودجه علاوه بر مبالغی است که قبلاً برای کارانۀ خدمات پرستاری اختصاص داده می‌شد، و اکنون درمجموع حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای این امر زمینه بودجه پیش‌بینی‌شده است.

 البته تعرفه‌های پرستاری منتقدان جدی‌ نیز دارد. در ساحت اجرایی، منتقدان با دیده تردید به اجرای عادلانه و منصفانۀ این طرح می‌نگرند. احتمالاً پیشرفت سریع‌تر پرونده‌های الکترونیک سلامت در نظام سلامت ایران، می‌تواند زمینه برای ثبت خدمات و پرداخت عادلانه تعرفه‌ها را ممکن‌تر کند. همچنین در موضوع پرستاری و درمان در منزل تعرفه‌های ابلاغ‌شده با حق‌الزحمه منصفانه روز همخوانی ندارد و نیازمند بازنگری و اصلاح است.

خدمات پرستاری در منزل، به‌ویژه با بالا رفتن شاخص امید به زندگی و پیرتر شدن جامعه، باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. تعرفه‌های منصفانۀ خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان کم‌توان و بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج باید با اولویت بالا بررسی و تصویب شوند و بیمه‌ها بودجۀ لازم برای این تعرفه‌ها را هر چه سریع‌تر در نظر گیرند.

بااین‌حال و در شرایطی که وزیر بهداشت از آغاز پرداخت تعرفه‌های پرستاری از ماه گذشته خبر می‌دهد، پرستاران زنجان هنوز در این زمینه دریافتی نداشته‌اند. آن‌ها با گله‌مندی در خصوص این موضوع به صدای زنجان می‌گویند: چرا علوم پزشکی زنجان حق تعرفه گذاری خدمات پرستاری را واریز نمی‌کند؛ درحالی‌که دولت چند هفته پیش‌گفته بود تا سه روز آینده باید واریز شود؟ دریغ از ریالی واریزی که به پرستاران واریزشده باشد؛ این در حالی است که اکثر استان‌ها این هزینه را واریز کردند!

پرداخت تعرفه‌ها عادلانه و درست نیست

در این زمینه یکی از پرستاران زنجانی با اشاره به اینکه تا این لحظه‌ در استان قانون تعرفه پرستاری اجرایی نشده است، منتهی آنچه مطرح‌شده و در جلسات مختلف عنوان‌شده است عنوان می‌کند که تا روز پرستار بنا است تا بخشی از تعرفه‌ها به پرستاران پرداخت شود. اما مسئله اصلی در حال حاضر این است که پرداخت‌ها عادلانه و درست نیست!

وی ادامه داد: اظهاراتی که ما از همکاران خود در شهرهای دیگر شنیده‌ایم، متفاوت از آن چیزی است که در زنجان قرار به پرداخت است و هیچ سنخیتی با این رقمی که در استان عنوان می‌شود ندارد؛ منتهی چون تاکنون مبلغی به پرستاران استان پرداخت‌نشده است ما در حال حاضر؛ هیچ کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم و منتظر هستیم تا این مبلغ پرداخت شود تا سپس نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد، تصمیم بگیریم.

این پرستار با اشاره به اینکه ما در این زمینه هنوز سند محکمی نداریم و تنها از طریق صحبت‌های همکاران خود در سایر استان‌ها به این موضوع دست‌یافته‌ایم که در استان‌های دیگر مبالغی حدود 10 تا 15 میلیون تومان و در برخی مواقع شاید تا مرز 20 میلیون واریزشده است ولی اکنون در استان هنوز پرداختی در این زمینه صورت نگرفته است، منتهی نحوه محاسبه‌ای که به ما اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد این مبلغ بسیار پایین‌تر از مبالغ سایر استان‌ها است.

وی بابیان اینکه این تعرفه‌ها برای اولین بار است که در سطح کشور به پرستاران پرداخت می‌شود، گفت: بناشده است که این مبلغ را برای سه ماه پرداخت کنند و ما منتظر این هستیم تا ببینیم که چه اتفاقی در این زمینه می‌افتد.

به گفته این پرستار؛ اساس این قانون به جهت این است که کاری که خود پرستار انجام می‌دهد به نام خود او ثبت شود چراکه تا امروز بیشتر کارهایی که پرستاران در بیمارستان انجام داده‌اند به اسم پزشکان ثبت‌شده است ولی شاهد هستیم که عملاً این قانون به‌درستی اجرایی نمی‌شود و ما در حال حاضر تنها اسم پرستار را در کنار اسم بیمار ثبت می‌کنیم ولی اینکه ریز عملکردی که برای بیمار انجام میدهیم را به اسم خود برای بیمار وارد کنی این‌جور نیست. به‌هرحال این قانون یک قانون نوپا است و طول خواهد کشید که به‌درستی در سطح کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه این قانون بنا بود تا از دی‌ماه 1400 اجرایی شود ولی تکلیف دی و بهمن و اسفندماه 1400 مشخص نیست و آن چیزی که در روزهای آینده پرداخت خواهد شد، برای سه‌ماهه اول 1401 است!

به‌صورت علی‌الحساب سه ماه از تعرفه پرستاری پرستاران پرداخت خواهد شد

 در ادامه فریدون اسکندری، رئیس نظام پرستاری استان زنجان، در گفتگو با صدای زنجان بابیان اینکه اجرای تعرفه پرستاری سابقه طولانی ۱۵ ساله دارد؛ اذعان کرد: سال گذشته پس از تأکید مقام معظم رهبری در خصوص ابن موضوع، طراحی و آماده‌سازی آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها آغاز شد و این موضوع تا مردادماه سال جاری به طول انجامید تا اینکه نهایتاً در اوایل آبان ماه سال جاری(1401) دستوری مبنی بر پرداخت این تعرفهها داده شد ولی متأسفانه باز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیدند که عملکرد پرستاران را چگونه احصا کنند که در دستور جدید بنا شد تا به‌صورت علی‌الحساب سه ماه تعرفه پرستاران پرداخت شود.

وی ادامه داد: پرداختی‌های این سه ماه بر اساس فرمولی که از سوی وزارت بهداشت کشور ارسال‌شده است محاسبه خواهد شد که این فرمول بر اساس خروجی واقعی کارکرد پرستاران صورت خواهد گرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه متأسفانه در حین اجرای این امر، به دلیل اینکه مسیر واقعی مشخص نبود؛ بعضی از استان‌ها به‌صورت سلیقه‌ای عمل کردند، خاطرنشان کرد: منتهی در استان زنجان، مبالغ بر اساس برآورد میزان تعرفه خدمات در سیستم، ثبت‌شده است.

تعرفه پرستاری بر اساس میزان مراقبت از بیمار پرداخت می‌شود

به گفته رئیس نظام پرستاری استان زنجان، روش پرداخت این تعرفهها با تعرفه‌های پزشکی متفاوت است. در حقیقت تعرفه‌های پرستاری بر اساس میزان مراقبت از بیمار پرداخت خواهد شد.

اسکندری مدعی است پس از ابلاغ این دستورالعمل در مردادماه، ثبت عملکرد پرستاران در سیستم انجام‌شده است ولی چند ماه اول این ابلاغ ثبتی صورت نگرفته است که در احصای این موارد به مشکل برخورده‌ایم .

این مسئول بابیان اینکه پس از ارسال فرمول محاسبه این تعرفه‌ها از سوی وزارتخانه به دانشگاه‌ها، استان زنجان نیز اقدام به محاسبه این تعرفه‌ها کرد، گفت: منتهی طی جلسه‌ای متوجه شدیم این موارد محاسبه‌شده اشتباهاتی نیز دارد که دوباره درزمینهٔ محاسبات این تعرفه‌ها اقدام کردیم تا این مقدار به واقعیت نزدیک‌تر باشد و حق پرستار ناحق نشود!

حق زحمت پرستار ۵۰۰ هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان نیست

وی در پاسخ به این سؤال که به‌طور متوسط این مبلغ برای هر پرستار تا چخ میزان خواهد بود؟ اذعان کرد: این مقدار بسته به عملکرد افراد از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲میلیون و پانصد تومان متغیر است که مقدار ناچیزی در ماه خواهد بود.

این مسئول افزود: در حقیقت دولت اعتبارات لازم در این زمینه را نیز ندارد. ضمن اینکه در شرایط فعلی نیز امکان این موضوع وجود ندارد. به همین جهت بنا شد تا کار کارشناسی بر روی این تعرفه‌ها انجام بگیرد و نهایتاً تا پایان کاری ۳ آذرماه سال جاری به تمام بیمارستان‌های استان اعتبار داده‌شده از سوی وزارتخانه را توزیع کنیم.

اسکندری اظهار کرد: حق و شأن پرستاران نیز؛ این میزان نیست چراکه نیروی خدوم پرستار ما زحمت فراوانی می‌کشند. ضمن اینکه در طی ۲ سال کرونا، ریالی به‌عنوان کارمزد پرستاران به پرستاران داده نشد و افرایش حقوق پرستاران دقیقاً مثل بقیه کارکنان بود .

سهم ۶ میلیارد تومانی استان زنجان در اجرای تعرفه گذاری پرستاری

به گفته این مسئول تعرفه پرستاری می‌خواهد شغل پرستاری را هویت ببخشد جدا از مبلغ پرداختی بحث تعرفه نشان‌دهنده هویت در پرستاری است که اگر به‌صورت دقیق انجام شود و سازمان بودجه کشور همراهی کند که متأسفانه همکاری لازم را ندارد و یک سال است که  این موضوع را معطل نگه‌داشته است که اگر همکاری کند حق‌وحقوق مشخص‌شده را پرداخت کند قطعاً رضایت پرستاری جلب خواهد شد.

وی با اشاره به مبلغ تخصیص‌یافته به استان در تعرفه گذاری پرستاران بیان کرد: مبلغ بر اساس میزان تعرفه‌ها و کارکردی است که کارکنان قبلاً انجام داده‌اند که مبلغ تخصیصی در استان برای هرماه ۶ میلیارد تومان است که بین ۳ هزار کارکنان پرستاری استان که شامل پرستار، تکنسین اتاق عمل، هوشبری، بهیار، کمک پرستار و کارکنان فوریت‌های پزشکی توزیع خواهد شد و مهم است این پول به نسبت فعالیت باشد.

نحوه پرداخت تعرفه گذاری موردقبول جامعه پرستاری نیست

این مسئول گفت: در پرداخت‌ها فرمول‌های مختلفی ارائه شد که به‌عنوان نمونه «پِرکِیس» است که به ازای هر تک خدمت که انجام می‌شود مقداری به پرستار و مقداری به پزشک تعلق می‌گیرد که بازهم آن قسمت به اسم پزشک ثبت خواهد شد که برای جلوگیری از اینکه اختلافاتی بین پزشک و پرستار ایجاد شود این موضوع به همان شکل ماند و نحوه محاسبه تعرفه پرستاری را بر اساس نحوه مراقبت از بیمار مشخص کردند یعنی به دنبال این بودند که دریابند پرستار در ۲۴ ساعت از بیمار به چه نحوی مراقبت می‌کند (میزان حضور و میزان سطح‌بندی بیماران)‌ که بر این اساس بیمه‌ها این خدمت و مراقبت را از بیمارستان خواهند خرید.

اسکندری گفت: این نحوه محاسبات پرستاری موردقبول جامعه پرستاران نیست و اعلام می‌کنند که ما نیز مثل تعرفه پزشکان بر اساس کارکرد باید تعرفه دریافت کنیم که در حال حاضر این موضوع نشدنی است و باعث ایجاد درگیری‌های مختلفی بین پزشکان و پرستاران ایجاد خواهد شد و همه به دنبال سهم خواهی خواهند بود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتعرفه پرستاریعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9309


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»