کد خبر: 9600
1402/02/07 - 10:56


صدای زنجان از گلایه پرستاران نسبت به واریزی‌ها تحت عنوان «تعرفه پرستاری» گزارش می‌دهد؛

تعرفه‌هایِ جنجالی پرستاری

تعدادی از پرستاران بیمارستان موسوی زنجان: 14 هزار تا 45 هزار تومان هم شد تعرفه پرستاری؟ این مبالغ بر چه اساسی واریز شده است؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: تعدادی از پرستاران بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان در اعتراض به میزان مبالغ واریزی در قالب تعرفه پرستاری، مراتب گلایه‌مندی خود از اختلاف فاحش واریزی‌های پرستاران بالینی با دفتر پرستاری و سایر بخش‌ها را به رئیس بیمارستان اعلام و از رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌خواهند تا صراحتا در این باره توضیحاتی ارائه کند.

این پرستاران که گفته می‌شود تعدادشان به 80 نفر نیز می‌رسد معتقدند که هیچ کوتاهی در خدمات‌رسانی به بیماران صورت نگرفته است و حتی پس از اینکه از مسئولان بیمارستان خواسته‌اند که ملاک و معیار و فرمول در نظر گرفته شده برای پرداختی‌ها را اعلام کنند، آن‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشتند.

بر اساس پیامک‌های واریزی به تعدادی از پرستاران، مبلغی تحت عنوان «کارانه» که از 14 هزار تومان تا 45 هزار تومان متفاوت است، واریز شده اما یکی از پرستاران که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است به نمایندگی از همکاران گلایه‌مند به واریزی‌های صورت گرفته تحت عنوان «تعرفه پرستاری» می‌گوید: اول اینکه این مبلغ «تعرفه پرستاری» است نه «کارانه»! متاسفانه مسئولان با این کار خواسته‌اند به ضعم خود رد گم کنی کنند! چرا که یکسال است کارانه پرستاران پرداخت نشده است! مبالغی که واریز شده است «تعرفه پرستاری» است، تصور کنید پرستاری که کار بالینی انجام می‌دهد، تعرفه در نظر گرفته شده، 14 تا 25 هزار تومان است اما نیروهای دفتر پرستاری که اصلا کار بالینی نکرده و بالای سر بیمار حاضر نمی‌شوند 2 میلیون و 700 هزار تومان تا 3 میلیون و 200 هزار تومان دریافتی داشته‌اند!

وی با تاکید بر اینکه مسئولان بیمارستان باید توضیح دهند که واریزی‌ها بر چه اساسی بوده است، ادامه می‌دهد: مبلغ در نظر گرفته شده برای هر پرستار، بر اساس گزارشات مسئولان بخش بود، طبق اظهارات مسئول بخشی که در آن خدمت‌رسانی می‌کنیم، ایشان گفته‌اند که نحوه فعالیت تک تک پرستاران تحت مدیریت خود را به مسئولان امر گزارش کرده‌اند، پس ایراد کار کجاست که باید مبلغ تعرفه پرستاری در یک بیمارستان تا این حد اختلاف داشته باشد؟

این پرستار شاغل در بیمارستان موسوی زنجان می‌گوید: نخستین واریزی‌های مربوط به تعرفه پرستاری باید فروردین‌ماه 1401 واریز می‌شد اما با تاخیر، این مبالغ به صورت یکجا (3 ماه اول سال 1401) تیرماه 1401 واریز شد که مبلغ هر ماه در حدود 400 هزار تومان محاسبه شد. این مبلغ واریزی (به طور متوسط یک الی 2 میلیون تومان) نیز علی‌الحساب بود. قرار شد مبالغ مانده، اردیبهشت‌ماه 1402 به حساب پرستاران واریز شود که در کمال ناباوری، 14 الی 20 هزار تومان که پول یک پفک نیز نمی‌شود واریز شد!

این نماینده خطاب به مسئولان پزشکی عنوان می‌کند: بعد از یکسال تعرفه پرستاری ما 14 هزار تا 45 هزار تومان باید باشد؟ حتما در تلویزیون اعلام عمومی می‌کنید که تعرفه پرستاران واریز شد! در حالی که این مبالغ ناچیز اصلا اسمش تعرفه نیست! حدود 80 نفری بودیم که مراتب نارضایتی خود را به رئیس بیمارستان اعلام کردیم، ما خواستیم سلسله مراتب را رعایت کنیم اما تا به امروز پاسخ قانع کننده‌ای نیافتیم و امیدواریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان پاسخی در این باره داشته باشند.

لازم بذکر است، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری (یکم اردیبهشت‌ماه 1402) در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با بیان اینکه اصل قانون تعرفه‌گذاری برای پرستاران اجرا نشده است، گفت:‌ افتتاح کلان‌بیمارستان‌ها نیاز به افزایش جذب نیروی پرستاری را بیشتر کرده در حالی که با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در کشور مواجه‌ایم.

او تاکید کرد: از نظر ما اصل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اصلاً اجرا نشده است و صرفاً یک تا دو پرداخت علی‌الحساب صورت گرفته که آن هم تحت تأثیر مطالبات جامعه پرستاری از وزارت بهداشت بوده است؛ اصل قانون زمانی اجرا می‌شود که تعرفه خدمات پرستاری در قالب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغی از سوی شورای عالی بیمه سلامت پرداخت شود.

وی ادامه داد:باید خدمات پرستاران در سیستم اچ‌آی‌اس بیمارستان‌ها ثبت شود و خدمات پرستاران براساس ارزش نسبی تعریف شده پرداخت شود و کارانه از محل درآمدی که از ثبت خدمات پرستاری حاصل شده به پرستاران پرداخت شود. بخشی از این درآمد صرف بیمارستان می‌شود و 85 درصد تعرفه این خدمات باید به جامعه پرستاری تعلق یابد، اما این اتفاق نیفتاده است و این امر به این معناست که قانون تعرفه‌گذاری برای پرستاران اجرا نشده است و پرداخت‌های علی‌الحساب نمی‌تواند توجیه‌کننده اجرای قانون باشد.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: ما از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم که بر اجرای صحیح قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که مورد تأکید مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهور و مصوب مجلس بوده نظارت کنند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانتعرفه پرستاری
sedayezanjannews.ir/nx9600


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»