کد خبر: 9328
1401/09/17 - 8:53


در نشست پرسش و پاسخ و مطالبه گری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با استاندار زنجان مطرح شد؛

دانشجو مگر چه‌کار کرده که باید در زندان باشد؟

نماینده انجمن اسلامی: برای هرکدام از ناکارآمدی‌ها باید مطالبه گری کنید/ دانشجو در دانشگاه خود مجوزهایش لغو می‌شود!/ اهالی دانشگاه از کنشگری سیاسی منع شده‌اند!/ در زنجان در چند وقت گذشته مقدار اسلحه‌ای که ما کشف کردیم چندین برابر افزایش پیداکرده است/ اصلی‌ترین دلیل تورم، بالا بودن نقدینگی نزد مردم است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زهره میرعیسی‌ خانی/ نشست پرسش و پاسخ و مطالبه گری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با استاندار زنجان 16 آذرماه به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو در سالن همایش‌های ابن‌سینای دانشگاه دانشکده پزشکی برگزار شد و در این جلسه  محسن افشارچی، به سؤالات دانشجویان این دانشگاه پیرامون برخی از مسائل پاسخ داد.

افشارچی با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: روز 16 آذر روزی است که دانشجویان ما اثبات کردند که در یک سطح انتزاعی بالاتر ظلم را در کشور دیده‌اند و نسبت به آن سطح انتزاع بالاتر، معترض شده‌اند. اگر تاریخ این سال‌ها را بخوانید، شاه و دستگاه شاه در روزهای زیادی در کشور بوده است، اما دانشجویان صبر می‌کنند تا رئیس‌جمهور آمریکا می‌آید و سپس آن اتفاقات رقم می‌خورد و این موضوع بیانگر این است که دانشجویان ما ظلمی بالا‌تر از ظلم شاه را دیده‌اند و به آن معترض شده‌اند و در حقیقت دریافته‌اند که ظلم شاه تابعی از ظلمی بوده است که در سطح بالاتر به جهان وارد می‌شده است و این نگاه عمیق دانشجو به مسائل را نشان می‌دهد.

تمام اتفاقاتی که در کشور می‌افتد و ظلم‌هایی که به مردم می‌شود و ناکارآمدی‌هایی که وجود دارد همگی تابعی از ظلم و مشکل بالاتری است

وی ادامه داد: موضوعی که امروز از دانشجو انتظار می‌رود همین نگاه است و تمام اتفاقاتی که در کشور می‌افتد و ظلم‌هایی که به مردم می‌شود و ناکارآمدی‌هایی که وجود دارد همگی تابعی از ظلم و مشکل بالاتری است و انتظار ما این است که هر اتفاقی که در کشور می‌افتد در نسبت با نظام سلطه تحلیل شود.

این موضوع که نسبت نظام سلطه را با نظام جمهوری اسلامی بسنجید و سپس سخن بگویید، دلیل بر این نیست که خودسانسوری کنید و اعتراض نکنید، منتهی وقتی شما نسبت ما را با جریانی که در کشور در حال حکمرانی است بسنجید، آن موقع خواسته‌ها و نسخه‌هایی که می‌پیچید متفاوت خواهد شد. ما بایستی لایه‌های بالاتر مشکلات را ببینیم و دریابیم که در دنیا کجا قرار داریم و نسبت ما در مقایسه با نظام سلطه کجاست و سپس مطالبه گری کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر معترض و مطالبه گر هستید مسلماً به جهت این است که در سیستم ناکارآمدی‌هایی حس می‌کنید! برای هرکدام از ناکارآمدی‌ها باید مطالبه گری کنید. مثلاً در حوزه سیاسی عنوان می‌شود که ناکارآمدی داریم که باید در این مورد حزب را مطالبه کنید چراکه ما تحزب درست‌وحسابی در کشور نداریم. 

نظام جمهوری اسلامی نیاز به کنشگری سیاسی در چارچوب قانون و مبتنی بر سازوکارهای تجزیه‌شده در دنیا دارد! در برهه‌ای در کشور حزب را به مسلخ بردند و نگذاشتند حزب شکل گیرد. اگر حزب‌ها در چارچوب قانون اساسی شکل بگیرد می‌توان انواع و اقسام مطالبات را در قالب آن دنبال کرد. حزب تنظیم‌گر سیاسی کشور است که متأسفانه در کشور جای خالی آن حس می‌شود. و در حوزه‌های دیگر هم همین‌طور! باید مطالبه‌ گری شکل گیرد.

بنابراین درخواست من این است که وقتی دارید مطالبه گری می‌کنید دقیق باشید. چرا در چند وقت گذشته هیچ‌کس مسئولین رده پایین دولت را اعم از رئیس‌جمهور و من استاندار را خطاب قرار نمی‌دهد و چرا به سراغ بالاترین فرد مملکت رفته‌اند. به همه این موضوعات باید فکر کرد و من خواسته‌ام از دانشجویان این است که به مسائل عمیق‌تر نگاه کنند.

نگاه امنیتی باید از روی دانشگاه برداشته شود

در این نشست پذیرفته، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بابیان اینکه فضای کشور، فضای گفتمان عنوان می‌شود اما چگونه می‌شود از فضای گفتمانی حرف زد درحالی‌که دانشجویان ما در دانشگاه حضور ندارند، اظهار کرد: دانشگاه محل کسب دانش و دانشجو کسی است که به دنبال دانش است! وقتی دانشگاه فضای گفتمان فکری عنوان می‌شود اما دانشجو توانایی این را ندارد، شاید حرف زدن از فضای گفتمان درست نباشد.

ما در اوایل انقلاب شرایطی را داشتیم که مارکسیست‌ها در حضور شهید مطهری در تلویزیون حرف می‌زدند و منافقین در تلویزیون مناظره می‌کردند. نگاه شهید مطهری و بهشتی به این مسئله مثبت بود اما در حال حاضر ما شرایطی را طی می‌کنیم که کاملاً از این دیدگاه به دور است و دانشجو در دانشگاه خود مجوزهایش لغو می‌شود! وقتی‌که رئیس دادگستری طرفدار گفتمان سازی است و از مطالبه گری دانشجویان حرف می‌زند، چرا مجوزهایی که داده می‌شود دو روز بعد لغو می‌شود؟ این دیدهای امنیتی باعث شده است که دانشگاه از رسالت خود دور شود. متأسفانه شرایطی در کشور پای‌کار است که به هر موضوعی نگاه امنیتی دارد  و وقتی دانشجویان درخواست مجوز برای اعتراضی ‌می‌دهند توجه نمی‌شود. اهالی دانشگاه از کنشگری سیاسی منع شده‌اند! ما بارها درخواست مجوز برای فعالیت‌هایی را دادیم اما مجوز داده نمی‌شود و همین می‌شود که دانشجو از فضای دانشگاه به خیابان کشیده می‌شود. دانشجو به اغتشاشگر تبدیل می‌شود چراکه راه‌های قانونی جلوی پای او بسته‌شده است.

ما برای این انقلاب خون‌ها داده‌ایم و انقلاب ما با گفتمان به این نقطه رسیده است اما در حال حاضر  فضای مطالبه گری دچار خفقان شده است. وقتی می‌گوییم دانشگاه منبع تولید فکر و مطالبه گری است ولی دانشجویان تعلیق می‌شوند چه معنایی دارد؟ هرچند درخواست تجدیدنظر برای برخی از این دوستان داده‌شده است! پس از اعتراضات دوربین در فضای دانشگاه نصب‌شده و فضای دانشگاه نا‌امن شده است و دانشجو برای مطالبه ‌گری سیاسی از سوی نهادهای امنیتی احضار می‌شود. این بی امنیتی باید از روی دانشجو برداشته شود چراکه فضای مطالبه گری دانشجو با اهالی کوچه و خیابان متفاوت است و دانشجو باید بتواند آزادانه حرف خود را بزند و به جامعه جهت بدهد. خواهشی که از شما داریم این است که دیدهای امنیتی به دانشگاه را کم کنید و برخی از دانشجویان ما را در مرحله تجدیدنظر هستند را عفو کنید. وقتی مقام معظم رهبری مقامات بزرگ کشوری را عفو می‌کنند دانشجوی ما مگر چه‌کار کرده است که باید در زندان باشد؟

 استاندار گفت: متأسفانه مدتی فضای گفتمان در دانشگاه‌ها کمرنگ شده بود و یکی از دلایلش همین مسئله کرونا بود. قبل از کرونا ما در دانشگاه‌ها فضای تضاربی داشتیم ولی چون حضور داشتند و انقطاع فصلی ایجاد نشده بود آن حیا که ناشی از حضور بود افراد را در کنار هم قرار می‌داد. بسیج و بچه‌های فرهنگ و سیاست بودند و در برخی از مسائل دعوایشان ‌هم می‌شد ولی همچنان باهم دوست و رفیق بودند.

این دو سال اخیر باعث شد که دوری ایجاد شود و در دوری خیلی اتفاقات بدی ممکن است بیفتد! ضمن اینکه خیلی تلاش کردم که فضای دانشگاه‌های استان چندان امنیتی نشود اما تمام تلاشم این است که از دوستان امنیتی درخواست کنم که مجوزی بدهند که دانشگاه بتواند با ملایمت بیشتری با دانشجویان برخورد کند.

اینجا هم به نظر من دوستان همه پازل را ندیدند و اتفاقات خاصی افتاد که  باید آن‌ها را در نظر داشت.من کاملاً معتقد به گفتمان سازی هستم و بایستی فضای امنیتی را از دانشگاه‌ها برداشت به‌شرط اینکه کل قصه را به‌صورت کامل دید.

افزایش ظرفیت پزشکی متناسب با زیرساخت‌ها صورت گیرد

 در ادامه بیات، نماینده شورای صنفی دانشجویان با اشاره به اینکه مسئله افزایش ظرفیت‌های رشته علوم پزشکی مسئله پراهمیتی است که اکنون به خطر جدی برای رشته‌های علوم پزشکی تبدیل‌شده است، گفت: اکنون دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت این افزایش ظرفیت را ندارد و زیرساخت‌های دانشگاهی و خوابگاهی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد. سؤال من این است اکنون که ظرفیت‌ها افزایش‌یافته است، آیا نباید زیرساخت‌های دانشگاه افزایش یابد؟

 استاندار در پاسخ به این سؤال اذعان کرد: ما به پزشک در کشور نیاز داریم و درزمینهٔ نیروی متخصص دچار مشکل هستیم و کمبود پزشک دارد مردم را اذیت می‌کند. معتقدم که این ظرفیت‌ها بایستی به‌صورت پلکانی افزایش یابد و هم‌زمان با افزایش ظرفیت بایستی زیرساخت‌ها نیز بهبود یابد. اگرچه این موضوع در اختیار من نیست ولی موضوع را به مسئولین بالادستی‌ خواهم رساند.

 در ادامه محمدی، نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه اگر امروز با حجمی از نارضایتی مردم مواجه هستیم دلایلی دارد که باید به این دلایل توجه کنیم، اظهار کرد: ما عقب‌ماندگی‌هایی از برنامه توسعه داریم، در تحقق عدالت اجتماعی مشکل‌داریم. اما یکی از موضوعاتی که همواره مورد غفلت واقع می‌شود پرداختن به مقوله فرهنگ است! ما همواره در همه دولت‌ها با مدیران تکنو کرات عرصه فرهنگ مواجه هستیم.

فرهنگ از دل انواع بخشنامه‌ها خارج نمی‌شود. در انقلاب اسلامی مسئولین باید با زیردست خود زندگی بکند. آن روزی که مساجد را تبدیل به معبد کردند و متقارن با مساجد فرهنگسراها و متقارن با بسیج سازمان جوانان و انجمن‌ها را ساختند باید فکر این تبعات را می‌کردند. اگر امروز رهبر از همه مسئولین دست‌شسته است و مسئله آتش به اختیار بودن و جهاد تبیین را مطرح می‌کند به‌عنوان بسیجیان این جامعه اعلام می‌کنیم که اگر مسئولین وفای به آرمان‌های انقلاب نکردند، امت اسلامی ایران حتماً به این آرمان‌ها پایبند است.

باید کاری بکنیم که مردم با ذائقه‌های مختلف کنشگری در جامعه داشته باشند منتهی مراتب باید آن هدف نهایی را به همه نشان بدهم تا هیچ‌کدام از آن خارج نشود

استاندار در پاسخ به اظهارات محمدی اظهار کرد: ما در حوزه گفتگو باید وسیعتر بنگریم. وقتی‌که ما بسیج را در مقابل انجمن‌ها و سمن‌ها قرار بدهیم، مردم این دیدگاه را نمی‌پسندند. ما باید کاری بکنیم که مردم با ذائقه‌های مختلف کنشگری در جامعه داشته باشند منتهی مراتب باید آن هدف نهایی را به همه نشان بدهم تا هیچ‌کدام از آن خارج نشود. خیلی‌ها با روایت انقلاب‌ اسلامی مشکلی ندارند اما  وقتی روایت به روایت خاص تبدیل می‌شود درنتیجه خواص هم ایجاد می‌شوند و نگاه‌ها متفاوت می‌گردد.

اصل قصه این است که ما در این 43 سال به نقطه عطفی رسیده‌ایم. این نقطه عطف از سال 57 شروع‌شده است که این کشور خود را از زیر یوغ یک کشور سلطه‌پذیر دربیاورد و مستقل باشد، 8 سال جنگ و پس‌ازآن تحریم را پشت سر گذاشتیم. تولید ناخالص کشور ما اکنون 4 دهم دنیا است و برابر 1.4 دهم میلیارد دلار است و این در حالی است که آمریکا در ستون‌های بالاتر و اندونزی در ستون‌های پایین‌تر ما قرار دارد و ما از اندوزی و مکزیک که زیر سلطه هستند بالاتریم. ما این‌ها نمی‌بینیم و خودمان را  داریم به‌سختی بالا میکشیم و به همین جهت است که مخالفت علیه ما زیاد است.

در حوزه اجرا تمرکز نداریم یک دولت به سمتی حرکت می‌کند و دولت دیگر سمت دیگر میرود

 افشارچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: درخواست من از دانشجویان این است که به مسائل عمیق‌تر نگاه کنند و کتاب‌های مختلف را بخوانند. یک جبهه اصلی درگیری ما با نظام سلطه ناکارآمدی نظام است و آن چیزی که دانشجویان ما باید مطالبه کنند، کارآمدی است. در کشور ما تنظیم‌گری وجود ندارد و چون تنظیم‌گری وجود ندارد تمرکز وجود ندارد. ما در حوزه اجرا تمرکز نداریم. یک دولت به سمتی حرکت می‌کند و دولت دیگر سمت دیگر میرود و چون این تمرکز وجود ندارد ما تنظیم نشدیم. چند سال است که ما داریم در مورد اقتصادی غیرنفتی صحبت می‌کنیم اما هنوز این مسئله محقق نشده است، چراکه همواره شیر نفت باز بوده و دستمان را زیرش گرفته‌ایم و از آن بهره برده‌ایم.

اکنون داریم قدم‌هایی به سمت اقتصاد غیرنفتی برمی‌داریم. در همین زنجان شاهد هستیم که در مدت 9 ماه سال، هزار و 500 میلیارد تومان از محل مالیات ارزش‌افزوده به روستاها و شهرداری‌ها واریزشده است و حجم مالیات در سال‌های آینده به میزان 650هزار تومان از محل مالیات خواهد بود و این نشان‌دهنده این است که سیاست‌ها را در کشور در حال تغییر هست.

نسبتتان را با نظام سلطه مشخص کنید و پس‌ازآن از ناکارآمدی دولتی سخن بگویید

وی در پاسخ به سؤالی یکی از دانشجویان در مورد اتفاقات اخیر در کشور و وقایعی که در کردستان و سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد،  اظهار کرد: در 6 ماه گذشته ارتباطی بین دو سمت حزب دموکرات صورت می‌گیرد و باهم آشتی می‌کنند (سمت مصطفی حجری و قاسمی) در یک سال گذشته (پاک) یکی از سازمان‌هایی که از ابتدا با جمهوری اسلامی درگیر است به ضد هوایی و تانک مجهز می‌شود و در اتفاقات اربعین 100 چریک کارکشته کومله وارد ایران می‌شود و 500 نفر را سازمان‌دهی می‌کنند. قصه مفصل‌تر از این حرف‌هاست که فکر کنیم!

قصه، قصه مهسا امینی مرحومه نیست! در زنجان در چند وقت گذشته مقدار اسلحه‌ای که ما کشف کردیم چندین برابر افزایش پیداکرده است. ما برای اینکه اسلحه وارد استانمان نشود چندین ایست و بازرسی در خدابنده و ایجرود ایجاد کردیم. ازاین‌جهت است که اصرار داریم که نسبتتان را با نظام سلطه مشخص کنید و پس‌ازآن از ناکارآمدی دولتی سخن بگویید. 

قصه، قصه مردم عادی نیست. قصه کردستان بزرگ است. کردستانی که اعضای نظام سلطه درزمانی که عثمانی از هم پاشید تبدیل به کردستان ایران و عراق و سوریه و ترکیه کردند تا برای هرکدام یک مشکل بتوانند ایجاد کنند. مولوی عبدالحمید برای ساخت مسجد مکی میلیون‌ها دلار از عربستان گرفته است. عربستان که خیرخواه ما نیست. مسائل را باید عمیق‌تر دید. اگر بخواهیم مسائل را به همین سادگی ببینیم درست نیست. نظام جمهوری اسلامی به خاطر زاویه‌ای که با نظام سلطه دارد در فشار است.

 این مسئول ادامه داد: در اعتراضات اخیر صبح‌ها کوکتل مولوتوف در خیابان‌ها جا ساز می‌شد و نیروی انتظامی ما صبح تا ظهر آن‌ها را می‌گشت تا اتفاقی در بعدازظهر برای مردم نیفتد. آدمی هم که در این اتفاقات گرفته‌شده است از جنس دانشجویان نیست. بنابراین خواهش می‌کنم که به این مسائل ساده نگاه نکنید.

اصلی‌ترین دلیل تورم بالا بودن نقدینگی در دست مردم است

وی در پاسخ به یکی دیگر از دانشجویان که در مورد تورم سؤالاتی کرده بود افزود: در رابطه با تورم موضوعی را عنوان می‌کنم. اسمش را برجام گذاشتند و رفتند و آن را امضا کردند. کاری با محتوای برجام ندارم منتهی بر اساس تئوری‌ها ما نمی‌توانیم باکسی که احتمال خیانتش هست به تعامل برسیم مگر اینکه تعاملی که با او می‌کنیم گام‌به‌گام باشد. اما در قضیه برجام همه‌چیزمان را فروختند و آخرش طرف آمد امضا کرد و سپس بیرون رفت و دلار از 3 تومان به 30 تومان رسید.

من و این دولت باید در این زمینه پاسخگو باشیم؟ چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟ کره شمالی همین موضوع را فهمید و اولین گامش از تعهداتش را انجام داد و وقتی آمریکا تعهداتش را انجام نداد، بنابراین گام دوم را نرفت.

وی ادامه داد: در حقیقت وقتی هاشمی رفسنجانی رفت نارضایتی مردم به‌صورت انرژی منفی در دولت آقای خاتمی منتقل شد. فاکتور را به نظام فرستادند و گفتند اصلاحات کنید. وقتی احمدی‌نژاد رفت انرژی متراکمش را در انتخاب آقای روحانی دیدیم و دوباره فاکتور را برای نظام فرستادند و گفتند برویم مذاکره کنیم. آقای روحانی رفت و بنا بود آقای لاریجانی بیاید به هر دلیل مثبت یا منفی نشد و  انرژی منفی را اکنون در سر مردم خالی می‌کنند. ما بدبختی‌مان از جایی شروع شد که برجام را امضا کردیم و این قضیه تهش شد فشار حداکثری به مردم و دلار ما آنجا 30 هزار تومان شد!

وی افزود: تورم دلایلی دارد و اصلی‌ترینش هم زیاد بودن نقدینگی در دست مردم است. پایه پولی ما بسیار بالا رفته است و یک‌دهم این نقدینگی اگر در چرخه تولید بیاید خیلی از مشکلات ما حل خواهد شد. یکی از دلایلش بانک‌ها است که خلق پول می‌کنند. ما در زنجان برای اینکه تورم را تکان بدهیم یک سری بازار موازی ایجاد کردیم. اکنون نیز با شهرداری وارد مذاکره شدیم تا یک سری بازارچه‌های محلی را ایجاد کند تا بتوانیم مشکلات خود را در این زمینه حل کنیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستانار زنجانروز دانشجومطالبه گری
sedayezanjannews.ir/nx9328


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»