کد خبر: 9391
1401/10/26 - 10:39


در گفت‌وگو با یک هنرمند زن خطاط؛

زنان موفق موانع بیشتری نسبت به مردان پشت سر می‌گذارند

یک هنرمند خوشنویس در پاسخ به این سؤال که «آیا می‌توان از هنر خوشنویسی درآمد‌زایی داشت»، اظهار می‌کند: موضوع درآمد را من از هنر خوشنویسی جدا می‌کنم برای اینکه شما هر کاری انجام بدهید فوت‌وفن درآمدزایی آن جدا است و باید یک مهارت در این زمینه کسب کنید

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی خانی: یک هنرمند خوشنویس در پاسخ به این سؤال که «آیا می‌توان از هنر خوشنویسی درآمد‌زایی داشت»، اظهار می‌کند: موضوع درآمد را من از هنر خوشنویسی جدا می‌کنم برای اینکه شما هر کاری انجام بدهید فوت‌وفن درآمدزایی آن جدا است و باید یک مهارت در این زمینه کسب کنید.

«فاطمه محبوبی اصل» مدرس خوشنویسی و دارای مدرک ممتاز انجمن خوشنویسان ایران است. او که از کودکی در این هنر قلم‌زده است و یکی از بانوان خوشنویس مطرح استان است، بیش از 10 سال است که در مدارس و در گالری‌ها، خوشنویسی تدریس می‌کند. او برگزیده دو دوره از جشنواره «چهلواره عاشورا» است. به‌تازگی به مناسبت هفته زن نمایشگاهی را در فرهنگسرای امام خمینی( ره) برگزار کرده بود و آثار خود را در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

او در گفت‌وگو با صدای زنجان در مورد این نمایشگاه اذعان می‌کند: این نمایشگاه در گرامیداشت مقام زن و روز مادر است. پیش‌ازاین نمایشگاه‌هایی در فرهنگسرای سبز پارک بانوان و دانشگاه پیام نور به مناسبت روز دانشجو داشتم و در جشنواره‌های متعدد استانی و کشوری مقام‌هایی را کسب کرده‌ام.

موضوع علاقه‌مندی به هنری تا میزانی از خانواده نشات می‌گیرد

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد موضوع علاقه‌مندی به هنری تا میزانی از خانواده نشات می‌گیرد و مسلماً در این زمینه خانواده تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: خود من به‌عنوان فردی که در حوزه خوشنویسی فعال است که سال‌ها است که وقت و جوانی خود را در این حوزه گذاشته‌ام، از کودکی شروع کردم و به‌واسطه اینکه پدرم خوشنویسی می‌کردند من نیز به این سمت گرایش پیدا کردم.

محبوبی اصل ادامه می‌دهد: از کودکی وقتی‌که ما مشق می‌نوشتیم، پدرم به نوشتن ما نظارت داشتند و از همان دوران ابتدایی در این زمینه نسبت به ما سخت‌گیری‌هایی داشتند و ما را راهنمایی می‌کرد. در بطن این نظارت‌ها بود که من به‌مرور خوشنویسی یاد گرفتم و سپس تشویق شدم تا در مراحل بعدی با تشویق اساتید خوبم در استان زنجان وارد این حرفه شوم و به‌صورت حرفه‌ای این هنر را دنبال کنم و شاید اگر تشویق پدرم نبود، به سراغ این حرفه نمی‌رفتم.

خوشنویسی در زندگی شخصی من خیلی تأثیر داشت و رشدم داد

این هنرمند بابیان اینکه خوشنویسی در زندگی شخصی من خیلی تأثیر داشت و رشدم داد، اظهار کرد: من به‌عنوان یک عضو کوچک جامعه هنری تمام تلاشم را کرده‌ام که دینم را به این هنر ادا بکنم و به هر طریقی که توانستم در این وادی فعالیت داشتم.هم نمایشگاه مختلفی را برگزار کردم و هم در مدارس مختلف باوجوداینکه شرایط بسیار سخت بود، تدریس داشتم. هرکدام از ما که انتخاب کرده‌ایم وارد جامعه هنری شویم اگر وظیفه خود را به‌درستی انجام بدهیم، می‌توانیم در این وادی تأثیرگذار باشیم!

«محبوبی اصل»، با اشاره به اینکه شعرهای انتخاب‌شده برای نگارش در آثار این نمایشگاه از شعرهایی است که شاعران بزرگ ایران در وصف زن سروده‌‌اند، می‌گوید: شعرهایی که برای آثار این نمایشگاه انتخاب کردم همه در وصف «خلقت زن» و «مقام مادر» از شاعران مختلف برگزیده‌شده است.

زنان موفق نسبت به مردان موانع بیشتری را پشت سر می‌گذارند

او معتقد است که مقام زن از چند بعد قابل‌بحث و احترام است. زن در مقام «مادر در خانه» و زن در مقام «زن در جامعه» و از همین رو من سعی کردم اشعاری که شاعران در وصف مقام زن سروده‌اند، به رشته تحریر دربیاورم. به نظر می‌رسد زنان مسئولیت بیشتری را در مقایسه با مردان ذر جامعه بر دوش دارند. وقتی یک زن در جامعه موفق است قطعاً موانع بیشتری را نسبت به آقایان پشت سر گذاشته است.

وی خاطرنشان می‌کند: مسئولیت‌پذیری و توانایی زنان واقعاً ستودنی است نه به جهت خودم زن هستم بلکه معتقدم که زنان به جهت مشکلاتی که در جامعه با آن درگیر هستند تلاش بیشتری هم از بعد اجتماعی و فردی در زندگی می‌کنند تا به موفقیت‌هایی دست یابند.

این هنرمند با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی باید به‌روز شود و در بطن زندگی افراد ورود داشته باشد،اظهار می‌کند: در بحث نمایشگاه‌ها کاری که انجام دادم این بود که دقیقاً خوشنویسی را از قاب‌های سنتی روی دیوار به روی سطوح و لباس و شال و کیف و انتقال دادم و تلاش کردم گامی در جهت به‌کارگیری این هنر در بطن زندگی مردم داشته باشم.

خوشنویسی اصالت ما است

محبوبی اصل بابیان اینکه خوشنویسی اصالت ما است، خاطرنشان می‌کند: هنر خوشنویسی علیرغم اینکه یک هنر فاخر ایرانی است، می‌تواند تأثیرگذارترین مطالب را هم به مخاطب منتقل کند. در حقیقت با ارزان‌ترین ابزار خودکار و کاغذ می‌تواند مفاهیم بزرگ و اصیل را منتقل کند و زندگی افراد را تغییر بدهد.

این هنرمند با اشاره به اینکه امروزه روز در مدارس موضوع خوشنویسی به حاشیه کشیده شده است ، اذعان می‌کند: کمک والدین در این زمینه کمک‌رسان حل مسئله بدخطی دانش آموزان خواهد شد! رقابتی شدن درس‌ها باعث شده است که والدین نسبت به خوشنویسی نامنصفانه برخورد می‌کنند و می‌گویند که درس‌های دیگر واجب‌تر است و حالا  اینکه مسئله تایپی بودن جزوات و غیره نیز به این موضوع دامن زده است.

وی در خصوص انگیزه دانش آموزان برای یادگیری خوشنویسی می‌افزاید: به نظر من هر انسانی وقتی ببیند که یک کاری را خوب انجام می‌دهد، صد در صد تشویق می‌شود و به آن سمت گرایش پیدا می‌کند. خوش‌خط شدن باعث می‌شود که افراد به سمت خوشنویسی گرایش پیدا کنند اما بازهم آن تصویر ذهنی که خانواده‌ها در این زمینه‌دارند، باعث دوری دانش آموزان نسبت به هنر خوشنویسی است. یک‌میزان والدین بایستی در این زمینه کمک کنند ولی من به‌عنوان یک مدرس در این زمینه سعی می‌کنم که علاوه بر اینکه سختگیری‌هایی در این زمینه‌دارم، دانش‌آموزان را نیز به هر نحو ممکن به این هنر علاقه‌مند کنم و آن‌ها را تشویق کنم.

محبوبی اصل با اشاره به اینکه در شهر ما اکثریت برای هنر خوشنویسی ارزش قائل نیستند و معتقدند که  تابلو خوشنویسی را می‌توانند به قیمت پایین‌تری خریداری کنند، اظهار می‌کند: این موضوع همت انجمن خوشنویسی را می‌طلبد و  حمایت از هنرمندانی که به دنبال خوشنویسی هستند . از طرفی اساتید برتر کشوری بایستی به استان دعوت شوند تا هنرمندان از ظرفیت آن‌ها در این زمینه بهره ببرند.

وی بابیان اینکه مردم باید برای هنر خوشنویسی که یکی از هنرهای اصیل کشور است ارزش بیشتری قائل باشند، خاطرنشان می‌کند: وضعیت در استان چندان بد نیست. استقبال از هنر خوشنویسی انجام می‌شود منتهی شاید مردم توان خرید را نداشته باشند

برای درآمدزایی از هنر باید فوت‌وفن درامد زایی را کسب کرد

 این هنرمند در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان از هنر خوشنویسی درآمد‌زایی داشت، اظهار می‌کند: موضوع درآمد را من از هنر خوشنویسی جدا می‌کنم برای اینکه شما هر کاری انجام بدهید فوت‌وفن درآمدزایی آن جدا است و باید یک مهارت در این زمینه کسب کنید.

 وی معتقد است که خوشنویسی یعنی تزکیه روح و روان، صبوری، بردباری، نگاه عمیق، گذشت، سکوت و همه ماحصل عجین شدن با خوشنویسی است. بدون اغراق باید گفت که خوشنویسی، حرفه‌ای مقدس است. ضمن اینکه هنر زیبای خوشنویسی از دیرباز با تاریخ و فرهنگ این مرزوبوم کهن آمیخته‌شده و شکل خطوط نستعلیق امروزی حاصل زحمت و تلاش اساتید گران‌قدری است که نسل به نسل با جان‌ودل این هنر زیبا را حفظ کردند و امروز وظیفه ماست که بر حفظ و شناساندن این هنر اصیل بکوشیم.

 این هنرمند خاطرنشان می‌کند: هنوز ظرفیت‌های بسیاری در بازار برای ارائه این هنر به شکل‌های گوناگون فراهم است. ما حتی می‌توانیم این هنر زیبا را در بازار جهانی و بین‌الملل به عرضه بگذاریم که حمایت مسئولان را می‌طلبد. برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی با حمایت مسئولان یکی از پیشنهاد‌های بنده برای شناساندن و ایجاد فضای اشتغال در ظرفیت این هنر زیباست، اگر مسئولان حمایت کنند ما می‌توانیم با برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی هم این هنر زیبا را به مردم جهان نشان بدهیم و نیز اشتغال را رونق دهیم، قطعاً این هنر فاخر ظرفیت‌های بسیاری در بازارهای جهانی دارد که متأسفانه هنوز رنگ واقعیت نگرفته است.

 انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفاطمه محبوبی اصلخوشنویسی
sedayezanjannews.ir/nx9391


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»