کد خبر: 9410
1401/11/04 - 16:44


پاسخ شورای شهر زنجان به سؤال امور مالیاتی درباره محل هزینه‌کرد مبلغ واریزی به‌حساب شهرداری زنجان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده:

90درصد مالیات زنجان کجا هزینه می‌شود؟

یک عضو شورا: در این کشور هر چیزی شفاف شود، اداره امور مالیاتی هرگز شفاف نخواهد شد و شفاف‌سازی هم نخواهد کرد. قانون‌گریزی و عدم شفافیت در ذات اداره مالیات است. بحث مالیات باید حتماً شفاف شود و ما این را مطالبه داریم

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی ‌خانی: شصت و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان امروز 4 بهمن 1401 در سالن جلسات شورای شهر زنجان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مجید ناصحی فرد، رئیس شورای شهر زنجان گفت: بخشی از حرف‌هایم مربوط به اظهارنظری است که در رسانه‌ها از قول مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان مطرح‌شده است و خطاب ایشان به شورای اسلامی شهر بوده است.

صحبت‌های این عضو شورا در واکنش به صحبت‌های شکوری، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان بود که در دیدار با اعضای شورای شهر اذعان کره بود که انتظار ما از مسئولان شهرداری این است که اعلام کنند ۵۸۵ میلیارد تومانی که اداره کل امور مالیاتی استان از ابتدای امسال تاکنون به‌حساب شهرداری زنجان واریز کرده در کجا هزینه شده و یا می‌شود.

فیروز شکوری در این دیدار با اعضای شورای شهر زنجان اظهار کرده بود که یکی از منبع‌های درآمدی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی تأمین می‌شود. در استان زنجان هم همانند سایر نقاط کشور، اداره کل امور مالیاتی استان زنجان سهم زیادی در منابع درآمدی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دارد. در 9 ماهه امسال اداره کل امور مالیاتی استان بیش از  1472 میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها استان پرداخت کرده است،دراین‌بین سهم شهرداری زنجان 585 میلیارد تومان است. این مبلغ کمی نیست که اداره مالیاتی استان به شهرداری پرداخت کرده و می‌شود با این مبلغ خدمت‌رسانی زیادی به مردم انجام داد.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان اضافه کرده بود که از اعضای شورای شهر زنجان و مسئولان شهرداری تقاضا داریم در این زمینه شفاف‌سازی کنند و به مردم اعلام کنند که پرداخت مالیات‌هایشان صرف رفاه و آبادانی آن‌ها هزینه می‌شود. انتظار ما از مسئولان شهرداری این است که اعلام کنند 585 میلیارد تومانی که اداره کل امور مالیاتی استان به‌حساب شهرداری زنجان واریز کرده در کجا هزینه شده و یا خواهد شد

ناصحی فرد در واکنش به این اظهارات عنوان کرد که در خصوص شفاف‌سازی در هزینه کرد ارزش‌افزوده باید گفت که در وهله اول شفاف‌سازی را مسئولین اجرایی باید انجام بدهند (مسئولینی که خود مطالبه گر هستند)! شورای شهر نماینده مردم است و از مسئولین اجرایی در خصوص عملکرد آن‌ها بایستی مطالبه کند و اینکه شورای شهر پاسخگوی این مطالبه باشد، درست نیست. ما مردم را ولی‌نعمتان خود می‌دانیم و در این زمینه به مردم پاسخگو هستیم و در همه جلسات شورا مصوبات و بودجه شهرداری کاملاً مشخص است. بودجه شهرداری هفته گذشته بسته شد و در آن تمام منابع و مصارفش عنوان شد و طی جلساتی که کمیسیون تطبیق برگزار شد بند به بند این بودجه تصویب خواهد شد و درنهایت بودجه مصوب منتشر می‌شود. بعید می‌دانم ارگانی در شهر به این شفافیت در استان عمل کند.

وی افزود: 580 میلیارد تومان اعتبار پرداخت‌شده از سوی ارزش‌افزوده مالیات هم تنها بخشی از پروژه‌های عمرانی را پوشش داده است و عدد بزرگی برای شهرداری نیست. از مردم زنجان سپاسگزاریم که به‌موقع مالیات خود را پرداخت کرده‌اند تا پروژه‌های عمرانی شهر پیش برود. 580 میلیارد تومان وصولی مالیات ما در 9 ماه بوده است که صرف برخی از پروژه‌های عمرانی شده است. پروژه آسفالت به‌تنهایی 350 میلیارد تومان هزینه داشته است و جلوی چشم مردم و زیر پای آن‌ها است.

90درصد مالیات وصولی استان کجاست؟

به گفته این مسئول، مالیات ارزش‌افزوده 9 درصد است که یک درصد آن سهم وزارت بهداشت است و 4 درصد سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان است و 4 درصد هم مالیاتی است که وصول می‌شود و از این مقدار 580 میلیارد تومان در شهرداری هزینه شده است ولی نزدیک 5 تا 6 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی استان است که من به‌عنوان نماینده مردم می‌پرسم که این هزینه کجا صرف شده است و سهم اعتبارات عمرانی استان از این میزان چه مقدار بوده است؟ ما خواستار شفاف‌سازی در این زمینه نیز هستیم.

ناصحی‌مقدم اذعان کرد که طبق قانون مالیات بر ارزش‌افزوده سازمان امور مالیاتی موظف است که سیاهه درآمدهای مالیاتی را به تفکیک اعلام کند و ما تاکنون این موضوع را در استان ندیدیم و در کشور هم‌ فکر نکنم اتفاق بیفتد. باید مردم بدانند که چه میزان مالیات ارزش‌افزوده در استان وصول‌شده است. مقداری که به شهرداری زنجان داده شد رسانه‌ای شده است ولی در مورد بقیه این مالیات حرفی زده نمی‌شود. یعنی آن چیزی که شهرداری زنجان داده است 10 درصد وصولی مالیاتی است که سهم استان است. 90درصد آن کجاست؟ ما 10 درصد را خیلی راحت شفاف‌سازی کردیم. اینکه رئیس شورای شهر برای مدیرکل امور مالیاتی شفاف‌سازی کند که این هزینه را کجا هزینه کرده است به نظرم موضوع تا میزانی وارونه است. مسئولین اجرایی بایستی پاسخگو باشند. ظاهراً سکوت و آرامش ما باب میل عده‌ای نیست و دوستان در پی چالش هستند.

رئیس شورای شهر زنجان بابیان اینکه موتور عمرانی استان در شهر زنجان است، اظهار کرد: اکنون شهرداری 300 نفر از نیروی هزینه‌ای خود را کم کرده است و کار عمرانی را افزایش داده است. کل بودجه شهرداری حتی بودجه جاری و حقوقش از سمت دولت نیست و بر اساس درآمدهایی است که خودش وصول می‌کند هست ولی شهرداری هم حقوق و هم بودجه عمرانی وابسته به مردم شهر است که مردم شهر زنجان آن را متقبل می‌شوند.

قانون‌گریزی و عدم شفافیت در ذات اداره مالیات است!

در ادامه حجت‌الاسلام اسحاق اسماعیلی، عضو شورای شهر زنجان نیز گفت: مطالبه ما از این لحظه موضوعی که رئیس شورای شهر مطرح کرده‌اند؛ هست و حتماً بایستی امور مالیاتی فرصتی را برای خود مشخص کند و در این زمینه شفاف‌سازی کنند. البته ما می‌دانیم در این کشور هر چیزی شفاف شود، اداره امور مالیاتی هرگز شفاف نخواهد شد و شفاف‌سازی هم نخواهد کرد. قانون‌گریزی و عدم شفافیت در ذات اداره مالیات است. بحث مالیات باید حتماً شفاف شود و ما این را مطالبه داریم. ما در موقعیتی نیستیم که به شما پاسخ دهیم و شما بایستی به شورای شهر پاسخگو باشید. تنها بخش ناچیزی ازآنچه به شهرداری اختصاص‌یافته است به مسائل عمرانی شهر اختصاص داده‌شده است. مالیات سال‌های گذشته کجا رفتند و مالیات ارزش‌افزوده را ما طلب داریم که گذاشت؟

پسماند مدیریت شود

در ادامه منصور مرادلو، از دیگر اعضای شورای شهر با اشاره به اینکه نزدیک 5 ماه از ابلاغ شیوه‌نامه و تفکیک زباله از وزارت کشور به شهرداری گذشته است که در خصوص این موضوع بالغ‌بر 5 جلسه در شورا برگزار کردیم و چندین بار خودم پیگیر شدم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته متأسفانه این کار مدیریت نشده است درخواست دارم با توجه به اینکه  رسالت سازمان پسماند بر این است که تفکیک زباله هم در مبدأ و هم در مقصد را ساماندهی کند به جهت اینکه می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در شهر و شرکت‌های دانش بنیان بهره ببریم به این موضوع توجه شود چراکه در این چند ماه متأسفانه اقدامی نشده است.

به گفته مرادلو، علیرغم اینکه تأکید شده است این موضوع به‌فوریت بررسی شود در خیلی از عرصه‌ها شاهد جدیت نبوده‌ایم و خواهش دارم که این پسماند به‌درستی مدیریت شود و آن چیزی که نبایستی دفن شو، از چرخه زباله خارج و تفکیک و بازیافت شود و امید است با دستوری که در این زمینه داده می‌‌شود، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

90درصد مشکل سگ‌های بلا صاحب حل‌شده است

در ادامه علیرضا فیروزفر؛ شهردار زنجان با اشاره به اینکه تنها دوره‌ای که کاری در حوزه پسماند صورت گرفته است همین دوره ششم شورای اسلامی شهر زنجان است، تأکید کرد: تا به امروز در شهر زنجان هیچ کاری در حوزه پسماند صورت نگرفته است. در مدت کوتاهی در حوزه  تفکیک از مبدأ و تفکیک مقصد برنامه‌هایی را  داریم که تفکیک از مقصد بعد از طی مراحل قانونی کارهایی انجام و همچنین تفکیک از مبدأ نیز طی اعلام آمادگی شرکت‌های دارای صلاحیت که در کشور ۴ شرکت هستند، یکی از این شرکت‌ها به کمیته توان‌سنجی برگزارشده است که خوشبختانه در حوزه پسماند اتفاقات خوبی در شهرداری زنجان صورت گرفته است که در ایام‌الله دهه فجر شاهد رونمایی خواهیم بود

فیروزفر با اشاره به اینکه کارهای شهرداری بلافاصله در جامعه دیده می‌شود، بیان کرد: اگر مقایسه‌ای با سال گذشته در خصوص سگ‌های بلا صاحب در شهر با سال جاری صورت بگیرد اتفاق شگرفی انجام‌شده است که در حال حاضر ۹۰ درصد این مشکل در شهر زنجان برطرف شده است.

به گفته این مسئول در طی یک سال گذشته در شهر زنجان به شهروندان ارائه خدمت صورت گرفته و خبرهای خوبی به مردم داده‌شده است، افزود: باید با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری عمل کرد و امید مردم را به یاس تبدیل نکنیم که خبر خوش شهرداری زنجان این است که در ایام‌الله دهه فجر بسته  بسیار بزرگی از کارهای حوزه هوشمند سازی را خدمت مردم که یک مطالبه مردمی بود و تابه‌حال اتفاق نیفتاده بود ارائه خواهیم کرد.

این مسئول با اعلام این خبر که در ۱۴ بهمن سال جاری با یک جشن بزرگ مردمی فاز جنوبی سبزه‌میدان را افتتاح خواهیم کرد ادامه داد: همچنین به‌زودی گذر گردشگری ملت رنجان با یک نما و فضای ویژه در خدمت مردم خواهد بود که از شهرداری مطالبه فضای تفرجگاهی و تفریحی را داشتند.  همچنین ظرف یک سال آینده شاهد افتتاح بزرگ‌ترین پارک غرب کشور (پارک بوستان شهر) با مساحت ۶.۵ هکتار خواهیم بود و همچنین تا پایان سال جاری شاهد افتتاح گذر اجتماعی اشراق که معبر منحصربه‌فرد در فضای تفرجگاهی شهر است خواهیم بود‌.

 این جلسه شورا بالغ‌بر 10 مصوبه داشت که چند مصوبه مهم آن پیشنهاد تعیین کرایه  اتوبوس خطوط سریع‌السیر شمال به جنوب و برعکس در مسیر جدیدالتأسیس کمربند شمالی ( کوی پونک بلوار استقلال و بالعکس بود که هزینه آن به‌صورت نقدی 4 هزار تومان و به‌صورت الکترونیک 3 هزار تومان مصوب گشت. از دیگر لایحه‌های این جلسه همچنین صدور مجوز رایگان بودن خدمات ناوگان اتوبوس‌رانی در دهه فجر از 12 بهمن‌ماه لغایت 23 بهمن‌ماه بود.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهرداری زنجانشورای شهر زنجانمالیات
sedayezanjannews.ir/nx9410


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»