کد خبر: 9421
1401/11/10 - 9:19


گفت‌وگو با یک گرافیست؛

دنبال آسفالت‌ریزی هستیم تا فرهنگ‌سازی!

تاران: وقتی فرهنگ و هنر نهادینه می‌شود که مردم هنر تجسمی خوب، موسیقی خوب و معماری خوب ببینند

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: «مسعود تاران» کارشناس ارشد گرافیک از دانشگاه تهران است و از سال 84 به‌صورت تخصصی در حوزه گرافیک، تایپوگرافی و عکاسی تخصص است. او از سال 90 در حال تدریس در حوزه هنری، هنرستان هنرهای زیبا، دانشگاه روزبه و دانشگاه آزاد زنجان است.

او با شهرداری تهران و آستان قدس رضوی و حوزه هنری اصفهآن‌همکاری‌هایی داشته است و در بیش از 100 جشنواره استانی و ملی و بین‌المللی برگزیده و دبیر هنری و اجرایی و داور چندین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی بوده است . او یک کتاب درزمینهٔ خط «کوفی» در حال تألیف و دو مقاله در نشریات معتبر دارد.

همواره در عرصه فرهنگ و هنر در استان ضعف داشته‌ایم

او در گفت‌و‌گو با صدای زنجان بابیان اینکه همواره در عرصه فرهنگ و هنر در استان ضعف داشته‌ایم، می‌گوید: همیشه دنبال آسفالت‌ریزی بودیم تا به دنبال فرهنگ‌سازی. وقتی فرهنگ و هنر نهادینه می‌شود که مردم هنر تجسمی خوب، موسیقی خوب و معماری خوب ببینند. این زمان است که حال دل مردم خوب می‌شود. ما اصلاً به فرهنگ بها نمی‌دهیم و انتظار داریم که حال دل مردم هم خوب شود. منظورم این است که ادارت و ارگان‌ها بایستی یک‌میزان به سمت کمک گرفتن از هنرمندان حرکت کنند؛ چراکه ارتزاق هنرمندان از این سیستم است.

 وی ادامه می‌دهد: وقتی به هنرمندی کاری پیشنهاد می‌شود و او را به‌صورت تخصصی کار خود را انجام می‌دهد، سواد هنری و بصری افراد جامعه نیز ارتقا می‌یابد. از همین رو است که ادارات و ارگان‌ها باید به سمت به‌کارگیری افرادی که رشته تخصصی‌شان هنر است، حرکت کنند و از به‌کارگیری افرادی که هیچ تبحری در حوزه شهری ندارند، بپرهیزند.

بحث نبود گالری‌ها در استان بسیار آزاردهنده است

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: بحث نبود گالری‌ در استان بسیار آزاردهنده است. زنجان اصلاً گالری خوبی ندارد. ارشاد نبود بودجه را بهانه می‌کند. گالری در مرکز شهر باید احداث شود. موزه هنرهای معاصر باید احداث شود. بحث اطلاع‌رسانی‌ها قوی نیست.

به گفته این گرافیست؛ هنرمندان ما مدتی است که منزوی‌شده‌اند چراکه هیچ ارگانی در این زمینه با آن‌ها همکاری نمی‌کند.  متأسفانه ادارات و ارگان‌ها سراغ کسانی می‌روند که دستمزد پایین‌تری می‌گیرند و همین موضوع باعث شده است که مردم ازلحاظ بصری افت کرده‌اند.

این هنرمند اذعان می‌کند که کشور ما در هنرهای بصری قوی بود و ازلحاظ اصالت هنری هنرمندان شاخصی داشت که در دنیا حرفی برای گفتن داشتند به‌طوری‌که برخی از آثارشان در دنیا و در موزه‌های کشور موجود است اما به‌صورت آهسته در این زمینه تنزل و افت کرد  چراکه از هنرمندان، چندان حمایتی صورت نگرفت و این موضوع باعث منزوی شدن هنرمندان شد.

تاران بابیان اینکه گرافیک ازجمله رشته‌هایی است که در استان چندان در‌آمدی ندارد، اظهار می‌کند: هنرمندان این رشته وقتی می‌توانند از ذوق هنری خود ارتزاق کنند و درآمد داشته باشند که به آن‌ها بها بدهند، وقتی از این هنرمندان در فعالیت‌های شهری استفاده شود، حال دل هم مردم و هنرمندان خوب می‌شود!

سواد بصری مردم بایستی تقویت شود

وی در خصوص گرافیک شهری زنجان می‌افزاید: وقتی کاری در سطح شهر نصب می‌شود، مردم باید در ذات آن زیبایی را ببینند؛ اما در استان این‌گونه نیست و حتی در کارهای شهری خود اداره فرهنگ و ارشاد این اتفاق نمی‌افتد و متأسفانه کارهای ضعیفی تولید و در سطح شهر نصب می‌شود. در حقیقت متولی هنر، خود به این بسنده می‌کند که دو کار بازاری را در سطح شهر به کار ببرد و تصور می‌کند که عموم مردم به این نوع از کارهای بازاری علاقه‌مند هستند درحالی‌که وقتی نظرسنجی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که عموم مردم نیز چندان از این کارها استقبال نمی‌کنند.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: افرادی که کارهای گرافیکی شهر را طراحی می‌کنند علاوه بر اینکه هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، کارهای خیلی چیپ و معمولی را طراحی می‌کنند و خروجی‌شان خروجی خوبی نیست! این رویکرد  در ادارات استان وجود دارد ولی بازهم هنرمندان مصری در زنجان داریم که بااینکه مسئولین هیچ رغبتی ندارند بازهم تلاش می‌کنند که در این زمینه کارهایی صورت بگیرد.

مخاطب تا آثار خوب نبیند، آثار خوب را نخواهد شناخت

وی اذعان می‌کند: مخاطب تا آثار خوب نبیند، آثار خوب را نخواهد شناخت و این موضوع به‌مرورزمان، می‌تواند بحث فضاسازی شهری را رقم بزند. بنابراین مخاطب بایستی در گالری‌هایمان کارهای خوبی ببینند تا تأثیرات خود را در جامعه اعمال کند و درنهایت نوع نگاهی که به این شهروند داده می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین وقتی به هنرمند متخصص کارهایی واگذار شود ، با یک تیر دو نشان می‌زنیم هم خود هنرمند به لحاظ مالی تا حدودی تأمین می‌شود و هم سواد بصری مردم ارتقا پیدا می‌کند تا به‌مرور به یک نتیجه مطلوبی برسد.

تاران با اشاره به آموزش گرافیک در استان اظهار می‌کند: اساتید ما در حوزه گرافیک ازلحاظ دریافتی بسیار ضعیف هستند و به‌صورت حق‌التدریس در حال تدریس هستند و اکثراً به‌صورت دلی فعالیت می‌کنند و خیلی از اساتید هم هستند که بخواهند بحث مالی آن نیز موردتوجه شوند.

این هنرمند اظهار می‌کند: به‌کارگیری هنرجویان در حوزه گرافیک در سطح شهر زنجان نیز چندان محقق نمی‌شود. تلاش من بر این است که هنرجویانی که با من همکاری می‌کنند، در سطح شهر دیده شوند و کار اورجینال و اصلی را تولید کنند. برخی از اساتید فرصت به‌روز کردن خود را ندارند و این موضوع نیز در حوزه آموزش اهمیت دارد.

به گفته تاران، نمره‌ای که می‌شود به تبلیغات شهری و گرافیک محیطی استان زنجان داد از صد نمره نزدیک 10 است و آن‌هم به خاطر اساتیدی هست که در این زمینه در استان کار می‌کنند، هست. سایر کارها کپی و یا ضعیف است.

 وی ادامه می‌دهد: باید هنرمندان و فعالان این عرصه شناسایی شوند و از ادارات خواسته شود تا از این هنرمندان بهره ببرند. ضمن اینکه با توجه به اینکه در حوزه آموزش نیز ضعیف عمل می‌کنیم بایستی از هنرمندان صاحب سبک دعوت شود و کارگاه‌هایی در مورد گرافیک معاصر برگزار کنیم.

کار در حوزه گرافیک در  استان قیمت مصوبی ندارد

این هنرمند خاطرنشان کرد: کانون تبلیغاتی و مؤسسات فرهنگی باید در این راستا حرکت کنند و وقتی‌که فردی کانون تبلیغاتی می‌زند، باید تحت نظارت اساتید فعالیت کنند و این‌طور نباشد که هر کاری دلشان خواست انجام بدهند. این موضوع  به‌نوعی در انجمن گرافیک ایران نهادینه‌شده است و کارهای هنرمندان دیده می‌شود، تا هنرمندانی که قابلیت این را ندارد که وارد این حوزه شود، داوری شوند و از ادامه فعالیت آن‌ها خودداری شود این موضوع اکنون در تهران نهادینه‌شده است اما در شهرستان‌ها این اتفاق نمی‌افتد.

وی بابیان نامشخص بودن قیمت طراحی پوستر، می‌افزاید: قیمت طراحی پوستر باید استانداردسازی شود. متأسفانه ما هیچ قیمت مصوبی در این زمینه نداریم و یکی با 50 هزار تومان و دیگری با 5 میلیون تومان پوستر طراحی می‌کنند و کسی نیست در این زمینه بر آن‌ها نظارت داشته باشد.

تاران خاطرنشان می‌کند که ما انجمن صنفی طراحان گرافیک را نداریم و زیرمجموعه تبلیغات فعالیت می‌کنیم و بر اساس آن قیمت می‌دهیم و این موضوع نیازمند این است که یک‌ انجمن تخصصی در این زمینه وجود داشته باشد و بر قیمت‌ها نظارت کند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگرافیستمسعود تاران
sedayezanjannews.ir/nx9421


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»