کد خبر: 9444
1401/11/20 - 10:56


صدای زنجان از مشکل دسترسی روستائیان «اسدآباد» شهرستان سلطانیه به آب سالم گزارش می‌دهد؛

آب به شرط پول!

اهالی اسدآباد: آب مصرفی روستائیان به محل تجمع موش و مار و سایر حیوانات تبدیل شده است. آیا مسئولان حاضرند خانواده خودشان چنین آبی را مصرف کنند؟/ عضو شورای روستای «اسدآباد»: کشاورزی و دام‌پروری روستای «اسدآباد» در خطر نابودی است!/ مسئول بهداشت روستای «اسدآباد»: مشکلات دسترسی به آب سالم آن‌قدر جدی است که سال قبل به علت اسهال و استفراغ ناشی از مصرف آب غیربهداشتی «خطر طغیان» را اعلام کردیم!/ معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان: اگر پول باشد، مشکل آب روستای «اسدآباد» حل می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: پس از مراجعات پی در پی سال قبل اهالی روستای «اسدآباد» از توابع شهرستان سلطانیه به علت اسهال و استفراغ ناشی از مصرف آب غیربهداشتی، مرکز بهداشت روستا «خطر طغیان» اعلام کرد. عضو شورای این روستا که نگران وضعیت سلامتی ساکنان و حتی وضعیت دام‌پروری و کشاورزی «اسدآباد» است از مسئولان می‌خواهد تا برای خط لوله انتقال آب از چاهی که با هزینه روستائیان حفر شده است، مابقی اعتبار را جذب کنند یا محلی را برای دریافت وام به روستائیان معرفی کنند، قبل از اینکه روستا از جمعیت تخلیه شود.

روستای «اسدآباد» از توابع شهرستان سلطانیه چند سالی است که با مشکل تأمین آب شرب بهداشتی مواجه شده است. سال پیش نیز تعدادی از ساکنان روستا به علت مصرف آب غیربهداشتی دچار اسهال و استفراغ شدند تا جایی که مرکز بهداشت روستا اعلام «طغیان» کرد!

مشکلات تأمین آب شرب بهداشتی در روستای «اسدآباد» سلطانیه

زلیخا کرمی، مسئول بهداشت روستای «اسدآباد» شهرستان سلطانیه ضمن هشدار به مسئولان در خصوص مشکلات تأمین آب شرب بهداشتی اهالی به صدای زنجان می‌گوید: سال قبل تعدادی از اهالی به علت مصرف آب غیربهداشتی دچار اسهال و استفراغ شدند تا جایی که «طغیان بیماری» را اعلام کردیم. البته با تخلیه آب سالم در منبع آب روستا (آب‌رسانی با تانکر) و ورود دستگاه‌های مربوطه بیماری بعد از یک هفته فروکش کرد.

کرمی با بیان اینکه امسال هیچ بیماری مرتبط با مصرف آب غیربهداشتی در روستای «اسدآباد» مشاهده نشده است، عنوان می‌کند: با توجه به حساسیت مسئولان محلی روستا به ویژه شورا، پیگیری‌ها برای دسترسی مردم به آب سالم و بهداشتی همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم اعتبار خط لوله انتقال آب شرب از چاه حفر شده به داخل روستا تأمین شود.

روستای «اسدآباد» با 60 خانوار، دارای جمعیت نزدیک به 150 نفر است که اهالی آن مشغول دام‌پروری و کشاورزی هستند.

البته یکی از روستائیان به صدای زنجان می‌گوید: دسترسی روستائیان به آب شرب برای پخت و پز و استحمام منتهی نمی‌شود، اصلاً آبی که قابل استفاده برای احشام هم باشد، گاهی در روستا پیدا نمی‌شود. همین الآن آب مصرفی روستائیان به محل تجمع موش و مار و سایر حیوانات تبدیل شده است. آیا مسئولان حاضرند خانواده خودشان چنین آبی را مصرف کنند؟

در فصول گرم سال یعنی از اردیبهشت‌ماه دسترسی ساکنان به آب دچار مشکل می‌شود اما اخیراً حتی در فصل سرد سال نیز این چالش کماکان وجود دارد.

**کشاورزی و دام‌پروری روستای«اسدآباد» در خطر نابودی

به گفته سلیمانی، عضو شورای روستای «اسدآباد» از توابع شهرستان سلطانیه، از حدود 40 چشمه 3 الی 4 چشمه آبدهی دارند و مابقی خشک شده‌اند! از این رو برای حفظ کشاورزی و دام‌پروری که تنها محل ارتزاق ساکنان است، امسال مسئولان محلی تصمیم گرفتند تا با همراهی مردم نسبت به حفر چاه اقدام کنند.

حتی مبلغ 136 میلیون تومان از سوی مردم در قالب «خودیاری» جمع‌آوری و حدود 200 میلیون تومان از محل اعتبارات دهیاری کنار گذاشته شد تا عملیات حفر چاه و سایر اقدامات اولیه در دستور کار قرار گیرد اما برای تکمیل طرح، مبلغ 1.5 میلیارد تومان نیاز است.

ناگفته نماند که ظاهراً روستای «اسدآباد» تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیست تا بودجه‌ای برای انتقال خط لوله آب از چاه حفر شده تا روستا اختصاص یابد.

البته سلیمانی، عضو شورای روستای «اسدآباد» به صدای زنجان می‌گوید: به علت محدودیت در منابع مالی، روستاهای تحت پوشش این شرکت نیز بودجه کافی برای بهره‌مندی از امکانات را ندارند چه برسد به روستای «اسدآباد» که تحت پوشش هم نیست!

عضو شورای روستای «اسدآباد» با اشاره به فاصله 4 کیلومتری محل چاه حفر شده تا روستا می‌گوید: اعتبار کلی موردنیاز برآورد شده 1.5 میلیارد تومان است، ما از مسئولان دولتی به ویژه فرمانداری سلطانیه تقاضا داریم تا در تأمین اعتبار 700 میلیون تومان این مبلغ ما را همراهی کنند، در نظر داریم مابقی مبلغ را نیز از محل دریافت وام و تسهیلات بانکی تأمین کنیم. وضعیت بهداشت فردی و اجتماعی در روستا کاملاً به هم ریخته است و برای جلوگیری از هرگونه اخلال در سلامتی مردم باید پیشگام باشیم.

اگر پول باشد، مشکل آب روستای «اسدآباد» حل می‌شود!

علی‌محمد نادر خانی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در این زمینه با اشاره به کاهش بارش‌ها به صدای زنجان می‌گوید: متأسفانه در سال‌های اخیر در فصول پائیز و زمستان مشکل تأمین آب نداشتیم و در این ایام برای فصول بهار و تابستان برای نحوه تأمین آب روستاها و مناطق مختلف استان برنامه‌ریزی می‌کردیم اما با کاهش بارش‌ها و خشک شدن چشمه‌ها، این مشکل برای طول سال در برخی مناطق استان تداوم خواهد یافت.

نادر خانی با بیان اینکه روستای اسدآباد شهرستان سلطانیه تحت پوشش این شرکت نیست، در خصوص برنامه مسئولان آب و فاضلاب استان در قبال مشکلات تأمین آب شرب عنوان می‌کند: هزینه پروژه انتقال آب شرب از محل چاه تا داخل روستا حدود 3 تا 4 میلیارد تومان است که تجهیز چاه و خرید برق نزدیک به یک میلیارد تومان نیاز دارد، برای خرید خط انتقال لوله نیز باید 1.5 میلیارد تومان اعتبار کنار بگذاریم. تأمین آب شرب این روستا در اولویت شرکت آب و فاضلاب استان زنجان است و اگر مشکلی در جذب اعتبار نداشته باشیم این پروژه به قطعیت انجام می‌شود در غیر این صورت قطعی نیست!

تلفات دام در روستای «اسدآباد» سلطانیه به علت محدودیت در تأمین منابع آبی

سلیمانی، عضو شورای روستای «اسدآباد» هم در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه طبیعت و منابع طبیعی روستا به علت نبود آب در حال نابودی است، از مسئولان می‌خواهد تا برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و مشکلات اجتماعی بعدی و تبعات آن وارد عمل شوند.

وی با اشاره به مشکلات تأمین آب بهداشتی برای احشام عنوان می‌کند: به دلیل کمبود آب در صحرا، به دام و احشام از طریق تراکتور آب حمل می‌شود. 60 خانوار ساکن در روستا اغلب دامدار و دام‌پرورند، فقط امسال هر خانواده دامدار، 7 تا 8 رأس از دامشان تلف شده است، ما امیدواریم فرمانداری سلطانیه همان طور که در گازرسانی به این روستا پیگیری‌های قابل تقدیری داشت به خاطر سلامتی اهالی، حفظ کشاورزی و دامداری روستا و حفظ معیشت ساکنان وارد عمل شود.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای اسدآباد سلطانیهکمبود آبفرمانداری سلطانیه
sedayezanjannews.ir/nx9444


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»