کد خبر: 9462
1401/11/28 - 13:34


صدای زنجان از حواشی اعزام تیم ووشوی استان به مسابقات انتخابی تیم ملی گزارش می‌دهد؛

دولت پولی برای ورزش زنجان ندارد؟

سانداکار زنجانی عضو تیم ملی: مبلغ رفت را تامین کردند هزینه برگشت پای خودمان شد! وقتی زنجان رسیدیم، هیچ مسئولی از ما استقبال نکرد!/ مربی تیم اعزامی زنجان به مسابقات انتخابی تیم ملی: برخلاف استعدادهای ناب سانداکاران، در زنجان آینده روشنی برای این ورزش نمی‌بینم!/ معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان: از مشکلات اطلاع داریم اما پول نداریم از قهرمانان فراملی تجلیل کنیم چه رسد به قهرمانان ملی!/ عضو اسبق تیم ملی ووشو: خودتان که برای حمایت از ورزش پول ندارید؛ حداقل برای جذب اسپانسر کاری کنید!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: با گذشت بیش از یک هفته از کسب مقام قهرمانی زنجان در مسابقات انتخابی تیم ملی ووشو، هنوز هیچ مسئولی در اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان یک تقدیر خشک و خالی در حد تماس تلفنی هم با کادر فنی و بازیکنان نداشته است.

مربی تیم اعزامی زنجان به مسابقات انتخابی تیم ملی و مربی اسبق تیم ملی ووشو که ظاهرا دل پری از مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان دارد، می‌گوید که برخلاف استعدادهای ناب سانداکاران، در زنجان آینده روشنی برای این ورزش نمی‌بیند.

در اتفاقی نادر، تیم زنجان توانست با کسب 17 مدال طلا، نقره و برنز به مقام نخست مسابقات ووشو قهرمانی کشور (انتخابی تیم‌ملی) دست یابد.

رقابت‌های ووشو قهرمانی کشور از صبح روز پنج‌شنبه (13 بهمن 1401) به میزبانی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات (تهران) آغاز و در روز (شنبه، 15 بهمن 1401) با معرفی نفرات بخش ساندا به پایان رسید.

راه‌یابی سانداکاران زنجانی به اردوی تیم ملی

در بخش ساندا پدرام محمد عظیمی در وزن منهای 90 کیلوگرم و  در وزن منهای 70 کیلوگرم، افشین سلیمی مدال طلا، امیر یادگاریان در وزن منهای 80 کیلوگرم مدال نقره را کسب کردند.

قرار است، نفرات برتر این مسابقات به اردوی تیم ملی دعوت شوند تا پس از انجام انتخابی‌های درون اردویی، در صورت موفقیت جواز حضور در مسابقات بازی‌های آسیایی هانگژو و قهرمانی جهان را کسب کنند.

علی اسماعیلی و منصور نوروزی از مربیان تیم اعزامی زنجان به مسابقات ووشو قهرمانی کشور (انتخابی تیم‌ملی) بودند که سانداکاران را همراهی می‌کردند.

گاردهای بسته!

اسماعیلی، مربی تیم ملی اسبق ووشو در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه در دوره‌های قبلی جایگاه‌های کسب شده تیم‌های شرکت‌کننده زنجان در دو بخش «ساندا» و «تالو» فاصله زیادی با هم داشت اما این بار در اتفاقی نادر هر دو سبک ووشوی زنجان توانست با اقتدار در جایگاه برتر قرار گیرد که بسیار ارزشمند است.

مربی تیم اعزامی زنجان به مسابقات ووشو قهرمانی کشور و مسئول کمیته مربیان هیئت ووشوی زنجان با بیان اینکه تیم با کمترین امکانات و بدون اینکه قبل از مسابقات در اردویی شرکت کرده باشد در این رقابت‌ها حضور یافت، تلاش‌های موثر مربیان و دلسوزان (هیئت ووشوی زنجان) و اراده بازیکنان برای کسب جایگاه قهرمانی کشور را از دلایل اصلی این موفقیت اعلام می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به محدودیت منابع مالی هیئت عنوان می‌کند: موقع اعزام تیم به تهران هیچ پولی به حساب واریز نشده بود اما با مدیریت هیئت و سرپرست تیم تا حدودی توانستیم به بازیکنان همراه خدمات ارائه کنیم اما واقعا جای برنامه‌ریزی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان خالی بود. مسئولان مربوطه در تیم نمی‌دانستند تیم را به لحاظ فنی مدیریت کنند یا هزینه‌ها را در اسرع وقت تامین کنند تا مشکلی پیش نیاید!

دریغ از یک استقبال خشک و خالی!

این مربی با اشاره به عدم استقبال مسئولان ورزشی از بازیکنان و کادر فنی تیم زنجان که هفته گذشته عنوان «قهرمانی کشور در ووشو را به زنجان و زنجانی هدیه کردند» به صدای زنجان می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم، تاکنون هیچ مسئولی حتی تلفنی به این نفرات زنگ نزده و تبریک نگفته است! اگر آئین تجلیل از این تیم بود حتما خبردار می‌شدم!

پدرام محمدعظیمی ملی‌پوش 25 ساله تیم وشو هم شنبه شب (22 بهمن‌ماه 1401) در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه از شنبه (15 بهمن‌ماه 1401) که به زنجان برگشته‌ایم تا به امروز هیچ مسئولی به صورت نمادین هم که شده از ما تقدیر نکرده است، ادامه می‌دهد: در مسابقه یک گرم‌کن ساده که نیاز اولیه تیم برای متحدالشکل بودن است نداشتیم! بلیت رفت به تهران را خریداری کردند اما به ما گفته شد برای اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، هر کسی خودروی شخصی دارد با آن به زنجان برگردد!

محمدعظیمی که از برترین‌های ووشوی ایران به شمار می‌رود و دارنده مدال طلای مسابقات تورنومنت جهانی ارمنستان است به صدای زنجان می‌گوید: دو دوره در سال‌‌های 95 و 96 به اردوی تیم ملی دعوت شدم و توانستم مدال سوم را از آن خود کنم. عضویت در تیم‌های لیگ برتر وشووی بزرگسالان کشور و تیم مقاومت تهران و دانشگاه آزاد تهران را هم در کارنامه دارم. منتی نیست! برای رسیدن به مقام تلاش کردم چون با ووشو بزرگ شده‌ام، انرژی‌ام را در باشگاه با فنون ووشو تخلیه می‌کنم، سعی کرده‌ام اخلاق‌مداری را هم در این مکتب بیاموزم، به نظرم سهمم از ووشو را گرفته‌ام اما انتظار داشتم مسئولان استان زنجان در این مدت من را ببینند اما ندیدند!

این سانداکار ضمن انتقاد از عدم رسیدگی به مشکلات رشته ورزشی ووشو از سوی مسئولان و بی‌توجهی آن‌ها به مدال‌آوران یادآور می‌شود در اغلب مسابقات صاحب مدال شده‌ام. مسئولان ورزشی وقت حتی بنر خشک و خالی هم برای دلخوشی‌ من و مربی‌ام تهیه نکردند! خوب به یاد دارم یکی از همین مسئولان با اشاره به یکی از ووشوکاران که در عرصه جهانی درخشیده و قطعا برای رسیدن به این مقام زحمت کشیده، می‌گفت «من سردار دارم! نیازی ندارم که سربازانم (ووشوکاران) به درجه سرداری (قهرمانی و ستاره شدن) برسد!»، فکر کنید با این طرز فکر باید من و بسیاری از ووشوکاران در خارج از استان زنجان به سردار شدن می‌اندیشیدیم چون آن مسئول به گفته خودش برایش موفقیت و کسب رتبه‌های بالا چندان اهمیتی نداشت! همین عدم حمایت‌ها و حرفه‌های منفی باعث شد ووشوکاران به ویژه آنها که برای قهرمانی تلاش می‌کردند، روز به روز در انزوا قرار گرفته و به سرداری هم نرسند! آنها حتی ما را برای روزهای افتخارآفرینی نخواستند! الان هم تصور نمی‌کنم شرایط خوب شده باشد!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز در پاسخ به مطالبات مربیان و بازیکنان حاضر در مسابقات قهرمانی کشور با اذعان به محدودیت منابع مالی دولت به صدای زنجان می‌گوید: ووشو، به لحاظ قهرمانی، نخستین رشته ورزشی است اما متاسفانه اعتباری نیست تا از این رشته حمایت کنیم! باید پولی در حسابمان (اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان) باشد تا برنامه حمایتی داشته باشیم یا نه؟

مسئولان برنامه‌ای در قبال ورزش اول استان زنجان یعنی «ووشو» ندارند!

امیر اسماعیلی، مربی باشگاهی تعدادی از بازیکنان حاضر در مسابقات قهرمانی ووشوی کشور هم در واکنش به این اظهارات با اشاره به جنگندگی بازیکنانش در مصاف با حریفان عنوان می‌کند: پدرام محمدعظیمی، که در این دور از مسابقات طلایی شد با اذعان مسئولان و برگزارکنندگان مسابقات، در مسابقات فینال، حریف خود را که عنوان‌دار قهرمانی جهان بود را با اقتدار شکست داد.

اسماعیلی با آرزوی موفقیت تمامی بازیکنان کشور از جمله بازیکنان زنجانی در مسابقات جهانی آمریکا و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین از مسئولان استان می‌خواهد تا به پاس خدمات خالصانه بازیکنان در میادین ورزشی، برنامه‌ای برای بدن‌سازی آن‌ها و تامین نیاز مربوط به مکمل‌های ورزشی داشته باشند.

اسماعیلی با بیان اینکه ورزشکار حرفه‌ای برای رسیدن به سکوها نیازمند تمرین سخت همراه با تغذیه مناسب هستند، به شرایط نامطلوب ورزشکاران در دوران کرونایی اشاره کرده و می‌گوید: کرونا به طبقه متوسط به پائین خسارت جبران ناپذیری وارد کرده است، تمامی قهرمانان ووشوی زنجان از قشر پایین جامعه هستند که به علت کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، آن‌ها در تهیه مکمل‌های ورزشی مجاز که باید برای تقویت بدنشان استفاده کنند دچار مشکل هستند، مسئولان ما نباید آن‌ها را در شرایط فعلی تنها بگذارند. ما مربیان نمی‌گوئیم در جلسات مسئولان شرکت کنیم اما از دست‌اندرکاران می‌خواهیم تا طی جلسه‌ای پای حرف قهرمانان ووشوی استان بنشینند.

عضو اسبق تیم ملی در رشته‌های رزمی ضمن انتقاد از برخورد سلیقه‌ای برخی مسئولان در مواجهه با ووشوکاران تصریح می‌کند: هدف ووشوکاران اهتزاز پرچم ایران در میادین بین‌المللی است، این بچه‌ها حق دارند به صورت حرفه‌ای این ورزش را ادامه داده و تامین شوند. متاسفانه گاهی مسیر را اشتباه می‌رویم! این بی‌تفاوتی برخی مسئولان سبب می‌شود تا ورزشکاران به تدریج از سالن‌های ورزشی فاصله گرفته و به سمت ناهنجاری‌ها گرایش یابند!

این مربی که در باشگاه قهرمانان زنجان فعالیت دارد به صدای زنجان می‌گوید: در عرض یکسال 4 ملی پوش با کمترین امکانات در این باشگاه تربیت شده‌اند اما این روزها به علت عدم تامین اجاره بهای سرسام‌آور در آستانه تعطیلی قرار دارد.

اسماعیلی با اشاره به خرید 2 سال پیش تشک تاتامی این باشگاه می‌گوید: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های بالای تشک نیازمند همراهی ارگان‌ها (نه فقط اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان) هستیم، حدود 100 بازیکن خانم و آقا در این باشگاه که در نقطه محروم شهر زنجان واقع شده است، مشغول تمرین هستند. در دوران کرونا به هر شکلی بود هزینه‌های تحمیلی را به جان و دل خریدیم و اجازه ندادیم باشگاه ورشکست شود. در کشور هیچ باشگاهی را نمی‌توان یافت که در عرض یکسال 4 ورزشکار تکنیکی را به تیم ملی تحویل دهد.

اسماعیلی با اشاره به جای خالی قابل تامل مربیان زنجانی در مسابقات تیم ملی ووشو تصریح می‌کند: من نمی‌دانم ریشه این تبعیض کجاست؟ نمی‌دانم کدام راه را اشتباه رفته‌ایم که با وجود شایستگی و تربیت بازیکنان مستعد، مربی زنجانی در ترکیب تیم ملی نباشد؟

عضو اسبق تیم ملی ووشو با اشاره به عدم حمایت مسئولان ورزشی استان از ملی‌پوش‌ها ادامه می‌دهد: چند سال پیش «علی محمدی» از ورزشکاران مستعد زنجانی توانست در بخش ساندا در بازی‌های آسیایی (رده جوانان) به جایگاه قهرمانی برسد. 10 سال بود که هیچ ورزشکار ایرانی نتوانسته بود این جایگاه را تصاحب کند (سال 2017). سال بعد نیز (2018) «ابراهیم اصلانی» توانست برای اولین بار در تاریخ ووشوی ایران، در مسابقات قهرمانی برزیل به مقام نخست دست یابد. مدال آور طلایی مسابقات جهانی (ابراهیم اصلانی) فقط 500 هزار تومان دریافت کرد که اسنادش موجود است. من به این ورزشکار حق می‌دهم که انگیزه کافی را نداشته باشد چون مسئولان با این شیوه تقدیر انگیزه اصلانی را نابود کردند.

مسئولان استان اگر مدرکی دال بر حمایت ملی‌پوشان زنجان در طول فعالیت ورزشی‌شان دارند ارائه کنند! اصلانی 19 ساله است و من به عنوان مربی برای رسیدن او به مدارج بالای ورزشی بسیار امیدوار هستم اما برای تحقق اهدافم ابراهیم اصلانی باانگیزه می‌خواهم که مسئولان ورزشی در این مسیر می‌توانند ما را همراهی کنند.

اسماعیلی با اشاره به ناکافی بودن حمایت‌های مادی از ورزشکاران حرفه‌ای عنوان می‌کند: متاسفانه با وجود استعدادهایی که در استان به ویژه شهر زنجان در رشته ووشو وجود دارد مسئولان هیئت‌ ووشو توجه قابل قبولی به ارتقای این هنر رزمی نکرده‌اند.

اسماعیلی که معتقد است هیئت برای حفظ جایگاه ووشو باید تمامی ورزشکاران در رده‌های مختلف برنامه‌ریزی درستی داشته و در پرورش این استعدادها دغدغه داشته باشد، تصریح می‌کند: متاسفانه مسئولان ما تصور می‌کنند در قبال فقط یک ورزشکار یا چندین نفر که دارای مدال جهانی هستند مسئولیت دارند و از سایر ورزشکاران غافل می‌شوند.

اسماعیلی تاکید می‌کند: حضور مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در تقویت روحیه بازیکنان در مسابقات بی‌تاثیر نیست و از مدیرکل محترم و نمایندگان مجلس انتظار می‌رود برای تشویق تیم‌های زنجان در میادین حضور داشته باشند. متاسفم که برخی از مسئولان ورزشی لب گود نشسته‌اند و می‌گویند لنگش کن!

عضو اسبق تیم ملی ووشو با بیان اینکه ووشو، ورزش نخست استان زنجان محسوب می‌شود گلایه‌ای هم از برخی کاندیداهای مجلس کرده و می‌گوید: برخی‌ها موقع را‌ی‌گیری و انتخابات، ورزشکاران را به یاد می‌آوردند اما پس از صاحب کرسی شدن، یادشان می‌رود که ورزشکاری هم وجود دارد!

علی اسماعیلی، مربی اسبق تیم ملی ووشو هم با تائید این اظهارات عنوان می‌کند: سیاسیون در آستانه انتخابات، جامعه ورزشی استان را پیدا می‌کنند اما وقتی بر اساس آرا به جایگاهی دست می‌یابند دیگر حتی به تلفن‌های ما پاسخ نمی‌دهند. من ورزشی هستم و فرد جناحی و سیاسی نیستم. دغدغه من کشاندن قشر نوجوان و جوان به اماکن ورزشی و رشد و تعالی آن‌هاست اما با توجه به نبود برنامه مشخص مسئولان و عدم حمایت مالی آن‌ها از ورزش با فشار مضاعف مواجه هستم اگر این روال ادامه یابد در زنجان، قهرمانی نخواهیم داشت. متاسفم که این را می‌گویم در زنجان آینده روشنی برای ورزش ووشو نمی‌بینم.

اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان پول ندارد!

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با پذیرش تمامی مشکلات جامعه ورزشی در خصوص محدودیت منابع مالی و تبعات آن به صدای زنجان می‌گوید: «در بحث قهرمانی کشوری، برنامه تقدیری نداریم و تا امروز نیز چنین اتفاقی نیفتاده است. اگر قرار باشد برنامه تجلیل برای تمامی تیم‌های دارای مقام داشته باشیم حجم کاری بالا می‌رود و از سوی دیگر کلی هجمه علیه اداره کل از سوی ورزشکاران دارای مقام که در سال‌های قبل تقدیر نشده‌اند، وارد می‌شود! آخرین باری که از ورزشکاران تجلیل کرده‌ایم مربوط به سال‌های 93 و 94 است! ما برای ورزشکاران دارای مقام در مسابقات فراملی برنامه داریم. مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان از طریق استانداری زنجان در حال پیگیری است که از قهرمانان ورزشی استان به ویژه قهرمانان فراملی تقدیر شایسته به عمل آید.»

امانی در واکنش به سؤالی مبنی بر «پس اگر اداره کل ورزش و جوانان اعتباری در حد تجلیل هر چند ساده از ورزشکاران ندارد پس نباید انتظار موفقیت ورزشکاران در مسابقات فراملی را داشته باشد و باید دیر یا زود منتظر افت جایگاه زنجان در اکثر رشته‌های ورزشی باشیم. با این اوصاف فلسفه وجودی اداره‌ای به نام اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان چیست؟» به صدای زنجان می‌گوید: من قبول دارم که جامعه ورزشی استان زنجان نسبت به سال‌های قبل فعال‌تر شده است اما اداره حتی پولی برای اعزام تیم‌ها به مسابقات ندارد! اعتبارات بسیار محدود است. به خاطر وظیفه شخصی که دارم با تمامی تیم‌های دارای مقام در مسابقات تماس حاصل کرده و بابت زحماتشان قدردانی می‌کنم.

خودتان که برای حمایت از ورزش پول ندارید؛ حداقل برای جذب اسپانسر کاری کنید!

امیر اسماعیلی، عضو اسبق تیم ملی ووشو نیز در واکنش به این اظهارات عنوان می‌کند: خودتان (دولت) که برای حمایت از ورزش پول ندارید؛ حداقل برای جذب اسپانسر کاری کنید!

وی «نبود اسپانسر» را مشکلی اصلی ورزش ووشو دانسته و می‌گوید: زنجان را چین ایران می‌نامیم اما در این مدت چین ایران هیچ تیمی نداشته تا در لیگ (رده بزرگسالان) شرکت کند! البته از سال قبل تیمی از شهر قیدار در لیگ شرکت می‌کند! بروید ببینید چند نفر از سانداکاران در مسابقات شرکت کرده‌اند! تعداد آن‌ها به 2 نفر هم نمی‌رسید! این در حالی است که فقط در باشگاهی که من مربیگری می‌کنم 4 نفر از سانداکاران حرفه‌ای زنجان که در تیم‌های اول و دوم بازی می‌کنند، هستند! متاسفانه به عمل که می‌رسد اسم زنجان از آخر اول است! ووشوی زنجان در ایران و دنیا شناخته شده است اما اسپانسری نیست که بتواند ما را برای حضور در لیگ حمایت کند!

این مربی با تاکید بر اینکه هر کسی نمی‌تواند مشکل اسپانسر در ورزش را حل کند نباید سمت ریاست هیئت را بر عهده بگیرد، می‌گوید: چندین سال است با مشکل اسپانسر مواجهیم و تا به الان هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ورزشکاران حرفه‌ای زنجان برای سایر تیم‌های کشور از جمله مازندران بالای سکو می‌روند!

اسماعیلی با بیان اینکه با همکاری دلسوزانه مسئولان باشگاه مقاومت زنجان در لیگ (رده جوانان) حضوری مستمر دارد، از مسئولان هیئت می‌خواهد تا برای حفظ ورزشکاران به ویژه رده جوانان و بزرگسال برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانووشواعتبار ورزش
sedayezanjannews.ir/nx9462


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»