کد خبر: 9478
1401/12/07 - 9:55


صدای زنجان دلایل عدم تمایل صنایع برای حمایت تیم‌های ورزشی استان را بررسی می‌کند؛

ورزش بی‌سیاست

ورزشی‌های زنجان: صنایع، سال‌های قبل هم کمک آن‌چنانی به ورزش استان نکرده‌اند که این ضعف به اداره ورزش برمی‌گردد! چرا نتوانستیم شبیه اصفهانی‌ها و کرمانی‌ها باشیم؟/ مدرس دانشگاه: صنایع استان زنجان در حوزه حمایت از ورزش کوتاهی کرده‌اند/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: تا وقتی برای ورزش سیاست‌گذاری مشخصی وجود ندارد، تزریق اعتبار بیهوده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: بحث بر سر نبود باشگاهی شبیه به باشگاه‌های ورزشی فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و مس کرمان در زنجان که از سال‌ها قبل ایجاد شده، سال‌هاست که پابرجاست!

ورزشی‌های زنجان با طعنه به مصوبه اخیر شورای شهر در حمایت 20 میلیارد ریالی از یک تیم ورزشی می‌گویند: در حالی که مسئولان تصور می‌کنند مشکل ورزش زنجان سر یک الی 2 میلیارد تومان است، باشگاه‌های سپاهان اصفهان و مس کرمان با چشم‌انداز اقتصادی، معامله دو سر برد راه انداخته‌اند که هم خود و هم مردم و بازیکنان از آن بهره می‌برند.

یکی از مشکلات اساسی استان زنجان جذب کارخانه‌های صنعتی و سرمایه‌داران به عنوان اسپانسر برای حمایت مالی از هیئت‌های ورزشی است که در این بخش خلأ بسیاری احساس می‌شود.

شاید کمتر زنجانی پیدا شود که رویای ایجاد باشگاه فرهنگی ورزشی شبیه به صنعت مس کرمان یا باشگاه فولاد مبارکه سپاهان را در ذهن نپروراند و هر بار که بحث ورزش و عدم انگیزه تیم‌های ورزشی مستعد زنجان برای حضور در مسابقات را می‌بیند، ناخودآگاه به حال ورزشکاران باشگاه‌های مس کرمان و فولاد مبارکه سپاهان غبطه نخورد!

در شرایطی که تعدادی از قهرمانان زنجان به دنبال عدم حمایت مالی و به‌رغم تحصیلات دانشگاهی به ناچار از میادین ورزشی دور شده و حتی تعدادی ترجیح داده‌اند به عنوان کارگر در خط تولید کارخانه‌ها و البته اگر هنر کرده باشند به دلیل اندام ورزیده ورزشی‌شان در حراست و نگهبانی کارخانه‌های مشغول به کار شوند، هر روز به افتخار اصفهانی‌ها یعنی آکادمی سپاهان که یکی از موفق‌ترین، باثبات‌ترین، منظم‌ترین، منسجم‌ترین و با امکانات‌ترین آکادمی‌های فوتبال در سطح کشور بوده و توانسته تا به امروز فوتبالیست‌های موفقی را در رده‌های مختلف برای باشگاه و تیم ملی در رده‌های سنی مختلف پرورش دهد، افزوده می‌شود.

 باشگاه سپاهان برای استعدادیابی و کشف نیروهای مستعد، در نقاط مختلف ایران و در شهرهایی که نیروهای با استعداد وجود دارد، مدرسه فوتبال تأسیس کرده‌ است.

به گفته مسئولان باشگاه سپاهان اصفهان (آبان ماه 1399) بیش از 70 تیم ورزشی تحت پوشش باشگاه سپاهان در 30 رشته ورزشی در بخش مردان و بانوان هستند. آن‌ها در تریبون‌های خبری بارها گفته‌اند که بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از گذشته وجود داشته است، بودجه مشخصی برای کل رشته‌ها در نظر گرفته شده و باید در چارچوب‌های تعیین شده حرکت کنند.

چرا باید زنجانی‌ها به اصفهانی‌ها، قزوینی‌ها و کرمانی‌ها غبطه بخورند؟

یکی از فوتبالی‌های زنجان معتقد است «داشتن برنامه برای ساماندهی تیم‌ها» فرق بین زنجان با استان‌هایی نظیر اصفهان و کرمان و قزوین است! پیش از اینکه مشکلات اقتصادی را عاملی برای عدم حمایت مالی از ورزش اعلام کنیم باید این را هم بگوییم که ارگان‌هایی نظیر شهرداری اگر رغبتی برای حمایت از تیم ورزشی نظیر فوتبال ندارند باعث و بانی‌اش مسئولان ورزش استان هستند چرا که هیچوقت پیگیر این دغدغه نبوده‌اند.

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اذعان به این موضوع با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت‌های خوب و مهمی در زمینه ورزش قهرمانی دارد، عنوان می‌کند: با وجود برخورداری استان از این ظرفیت‌ها، نبود حامی مالی مناسب باعث شده است بسیاری از ورزشکاران زنجانی در تیم‌های سایر استان‌ها به ورزش حرفه‌ای خود ادامه دهند.

وی برخورداری استان زنجان از صنایع بزرگ را از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان برای حمایت از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی عنوان کرده و می‌گوید: پیگیری‌های زیادی برای جذب حامی مالی برای ورزش استان انجام شده که تا به امروز نتیجه خاصی نداشته است.

بازرگان با بیان اینکه واحدهای صنعتی بزرگ و دارای توان مالی خوبی در استان وجود دارد که می‌توانند حمایت از تیم‌های وزشی استان را بر عهده بگیرند، ادامه می‌دهد: نشست‌های با صاحبان صنعت استان به همراه نمایندگان استان در مجلس انجام شده است که امیدواریم این روند نتیجه‌بخش باشد. حمایت صنایع از ورزش یکی از خواسته‌های ورزش و جوانان است و هنوز نتوانسته‌ایم صنایع را پای کار بیاوریم.

جنجال برای 2 میلیارد تومان؟

برخی‌ها با یادآوری حضور برخی از صنایع در عرصه حمایت از تیم‌های ورزشی و قرارگیری تعدادی از صاحبان صنایع در رأس امور هیئت‌های ورزشی می‌گویند: اگر این سال‌ها دیگر خبری از حمایت همان صنایع نیست به اداره کل ورزش و جوانان استان برمی‌گردد در نتیجه ضروری است برای جلب مجدد مشارکت صاحبان واحدها تلاش کند.

البته یکی از فعالان ورزشی که علاقه‌ای به انتشار نامش در رسانه را ندارد به صدای زنجان می‌گوید: همین واحدهایی که از آن به عنوان حامی مالی نام برده می‌شود هم در آن سال‌ها کمک آن‌چنانی به ورزش نکرده‌اند جز اینکه خدمات دست‌وپا شکسته‌ای به ورزش زنجان داشتند که همین ضعف در خدمات به اداره کل ورزش و جوانان و نبود برنامه مشخص برای بهره‌مندی از حمایت مالی صنایع برمی‌گردد. صنایعی که چندین سال است با استفاده از امکانات در جای‌جای استان زنجان (زمین و بهره‌مندی از حمایت دولتی برای استقرار و فعالیت) هنوز نتوانسته‌اند به رسالت اجتماعی خود عمل کنند.

او از مصوبه شورای شهر زنجان برای حمایت 2 میلیارد تومانی از یک تیم ورزشی انتقاد کرده و می‌گوید: اگر برنامه دقیقی با اطلاعات کافی در خصوص تیم‌های ورزشی استان از جمله فوتبال وجود داشت نباید این مبلغ ناچیز در نظر گرفته می‌شد.

مصوبه اخیر شورای شهر زنجان در خصوص حمایت 20 میلیارد ریالی از یک تیم ورزشی که این فعال ورزشی به عنوان شهروند زنجانی از آن گلایه دارد هم واکنش‌ها و حواشی زیادی را در پی داشته است.

تا جایی که محسن افشارچی، استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها (23 بهمن‌ماه 1401) در پاسخ به سوالی درباره مصوبه شورای شهر در زمینه کمک 2 میلیارد تومانی به یک تیم فوتسال و موضوعات مطرح شده درباره حمایت استاندار از این تیم گفت: خیر، من فقط به شورا گفتم این تیم یا هر تیم دیگر را که باعث شود ورزش ما در مسابقات ملی شرکت کند، اگر می‌توانند اسپانسر شوند، اصراری به هیچ تیمی ندارم. الآن هم شورا می‌تواند حمایت کند می‌تواند حمایت نکند، یا اصلا تیم حمایتی می‌تواند والیبال یا بسکتبال یا فوتسال باشد.

مسئولان ورزشی، برنامه‌ای برای ساماندهی ورزش استان زنجان ندارند!

ابراهیم اسدی، مدرس دانشگاه می‌گوید: هم مسئولان ورزشی قدرت چانه‌زنی برای جذب صنایع به ورزش ندارند و هم اغلب صاحبان صنایع، ورزشی نیستند و به تبع آن دغدغه ورزش را هم ندارند.

اسدی فعالیت جزیره‌ای مسئولان هیئت‌های ورزشی را یکی از عوامل پیشگام نشدن صنایع به عنوان اسپانسر دانسته و توضیح می‌دهد: متأسفانه هیئت‌های ورزشی صرفاً برای اعزام تیم یا ورزشکاران به مسابقات با عناوین مختلف در سطح کشور، برنامه‌ریزی می‌کنند و در واقع هیچ برنامه بلندمدتی برای جذب اسپانسر ندارند. برخی نیز تصور می‌کنند باید از بیرون حمایت شوند و خودشان برنامه‌ای برای تأمین مالی تیم ندارند، در حالی که انتظار می‌رود کسانی که در رأس هیئت قرار دارند به لحاظ مالی، نیز بتوانند تیم را حمایت کنند.

چرا صنایع استان زنجان دیگر از ورزش حمایت نمی‌کنند؟

تعدادی از فعالان ورزشی، شهروندان و اغلب مسئولان ورزشی استان زنجان معتقدند، زنجانی‌ها در قبال استفاده بیشتر صنایع از امکانات زمین گرفته تا انرژی‌ به جز خسارت به منابع طبیعی، جاده و از همه مهم‌تر تأثیر سوء در سلامتی انسان و موجودات زنده ناشی از فعالیت واحدها هیچ نفعی نرسیده است.

ابراهیم اسدی، مدرس دانشگاه با وارد دانستن این مطالبه معتقد است: صنایع نتوانسته‌اند دِین خود را در قبال زنجانی‌ها ادا کنند و از این رو بدهکار مردم‌اند. هر چند عوامل اقتصادی در عدم تحقق این مهم را رد نمی‌کنم اما با توجه به فعالیت برخی تیم‌های قدرتمند ورزشی که با حمایت صنایع در عرصه‌های مختلف ورزشی به‌ویژه لیگ حضور دارند، معتقدم صنایع استان زنجان در حوزه حمایت از ورزش کوتاهی کرده‌اند.

این فعال ورزشی «نداشتن قدرت چانه‌زنی» را یکی از نواقص مسئولان و متولیان ورزش استان در برگزاری جلسات با صنایع و فعالان بخش خصوصی عنوان کرده و معتقد است: مسئولان ورزشی باید در برنامه‌های مدون خود حتی روش ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان و نحوه بازگویی بهره‌مندی از حمایت مالی را به‌صورت شفاف و مشخص شده اعلام کنند در حالی که تا به امروز گمان نمی‌کنم، به این مهم توجهی شده باشد.

زنجان زیرساخت‌های لازم برای ایجاد «باشگاه» را ندارد

علی سیاح، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان معتقد است: تعریف مشخصی از «باشگاه» در کشور و به تبع آن استان زنجان وجود ندارد. وقتی ما از باشگاه نام می‌بریم باید زیرساخت‌ها مشخص باشند. همین الآن اگر باشگاهی تحت عنوان «سپاهان» وجود دارد و همه ما انتظار داریم که صنایع زنجان نیز اقدامی مشابه آن را در زنجان داشته و حامی ورزش باشند، در حالی که سپاهان یک مجموعه دولتی است و پول و بودجه مشخص دارد.

به عقیده «سیاح»، در زنجان نیز صنایع قدرتمندی وجود دارد که یا دولتی‌اند یا دولت در بخشی از آن سهیم است. اما آیا زیرساخت‌ها فراهم است؟ آیا زمین تمرینی برای رده‌های مختلف رشته‌های ورزشی برای آقایان و بانوان وجود دارد؟ همین حالا باشگاه بارسلونا در رشته‌های بسکتبال، فوتبال، هندبال برای بانوان و آقایان در رده‌های مختلف مشغول به فعالیت است و می‌توان گفت تجاری‌سازی ورزش را به معنای واقعی کلمه اجرا و پیاده کرده است. اما ما فقط روی کاغذ توانسته‌ایم از باشگاه صحبت کنیم و مجوزی تحت عنوان باشگاه‌دار به اشخاص داده و فرد نیز در قالب اجاره، مکانی را در ازای پرداخت مبلغ، برای مدت مشخص اقدام به فعالیت ورزشی می‌کند.

لزوم حساسیت در صدور مجوز باشگاه

برخی معتقدند سکان‌ هیئت‌های ورزشی استان زنجان باید به صنایع واگذار شود، چرا که در زنجان به لحاظ بازیکن کار بلد و مربی و کادر فنی مشکلی وجود ندارد و تنها مشکلی که اجازه عرض اندام به تیم‌های مستعد در میادین ورزشی نداده است به نبود اسپانسر برمی‌گردد.

اما برخی دیگر که با ایده اداره هیئت‌های ورزشی توسط صنایع و مسئولان واحدهای تولیدی موافق هستند، می‌گویند: هیئت‌های ورزشی باید به صاحبان صنایع که سررشته‌ای از ورزش دارند واگذار شود نه همه صنایع! چرا که برای پیشرفت برنامه‌ها در حوزه ورزش باید اسپانسر تخصص ورزشی داشته باشد و بتواند به نحو شایسته راهبری تیم را بر عهده بگیرد.

«علی سیاح»، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان هم که به نظر می‌رسد کماکان با دیدگاه دوم موافق است، با تأکید بر اینکه نتوانستیم مفهوم «باشگاه» را در زنجان جا بیندازیم، ادامه می‌دهد: متأسفانه روند و سیستم اشتباه است. باید در فضایی مشخص اقدام به صدور مجوز باشگاه‌داری شود. متأسفانه افرادی که تحت عنوان باشگاه‌دار فعالیت می‌کنند نه تحصیلات تخصصی ورزش را دارند و نه منابع مالی آن‌چنانی! فقط می‌گویند یک مربی آقا معرفی کنید و یک مربی خانم! کاری هم با اسپانسر یا پشتوانه مالی و اعضای هیئت مدیره باشگاه هم ندارند!

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان هم معتقد است: ما باید «باشگاه» را بازتعریف کنیم. بدون اینکه به تحصیلات دانشگاهی فرد توجهی کنیم و بدتر از آن بدون اینکه اطلاعاتی از وضعیت مالی شخص داشته باشیم، اقدام به صدور مجوز برای فعالیت باشگاه او می‌کنیم که این آسیب‌زا است.

برخی صنایع اصلا دغدغه ورزشی ندارند!

ابراهیم اسدی، مدرس دانشگاه نیز با بیان اینکه مشکلی در خصوص اعطای مجوز به افراد در زمینه راه‌اندازی باشگاه وجود ندارد، به صدای زنجان می‌گوید: صاحب صنعتی که ورزشی باشد و دغدغه ورزشی داشته باشد، می‌تواند در حوزه ارتقای ورزش استان مثمر ثمر باشد اما متأسفانه در استان زنجان کمتر صاحب صنعتی پیدا می‌شود که دغدغه ورزش داشته باشد و ورزش جزو اولویت‌های اولشان نیست.

اسدی معتقد است حتی برخی از صاحبان صنایع به محض مسئولیت داشتن در هیئت‌های ورزشی هیچ حمایت مالی از رشته ورزشی مدنظر نداشته‌اند، در نتیجه نمی‌توان گفت که هر فعال صنعتی که ظاهراً مشکلی بابت تأمین منابع مالی ورزش را ندارد، با قرارگیری در رأس هیئت به‌صورت تمام و کمال مباحث اسپانسرینگ را اجرا می‌کند.

تا وقتی برای ورزش سیاست‌گذاری مشخصی وجود ندارد، تزریق اعتبار بیهوده است!

برخی معتقدند، استانداری می‌تواند در جلب رضایت صنایع استان زنجان برای حمایت از تیم‌های ورزشی (رشته‌های مدعی) نقش بسزایی داشته باشد.

اما برخی دیگر که با این دیدگاه مخالف‌اند، می‌گویند: این وظیفه استانداری نیست بلکه اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی باید برنامه‌ریزی مشخصی برای جلب مشارکت صنایع در مباحث مربوط به اسپانسری داشته باشد کاری که تا به امروز نکرده است!

«ابراهیم اسدی، مدرس دانشگاه و از کارشناسان ورزشی» که معتقد است با توجه به هر دیدگاه می‌توان به نتیجه مؤثر و دلخواه رسید، عنوان می‌کند: استانداری زنجان می‌تواند به عنوان مقام بالادستی عوامل زیردست خود را درگیر رایزنی با صنایع استان کند. اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز به عنوان یکی از این زیرمجموعه‌ها باید بیش از این‌ها در این عرصه تلاش کند کاری که تا به امروز نکرده است!

«علی سیاح، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان» هم وظیفه اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان به عنوان متولی ورزش در فراهم آوردن زیرساخت‌ها مؤثر دانسته و می‌گوید: درست است که سیستم ایراد دارد اما این اداره کل برای رسیدگی به امور جاری باید به وزارتخانه متبوع، پیشنهادی برای بهبود شرایط بدهد!

او با اشاره به پیگیری‌های مجموعه استان بابت جذب اسپانسر ورزشی عنوان می‌کند: وظیفه استاندار، حمایت کلان است، ورزش زیرمجموعه‌ای از استان زنجان است. ارگان اجرایی در ورزش کیست؟ اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان به عنوان متولی باید سیاست‌های لازم را با همراهی و مشارکت هیئت‌های مختلف ورزشی برای جذب اسپانسر را تدوین کند و تا وقتی این سیاست تهیه نشده است هر مبلغی که قرار است به رشته یا تیم خاصی اختصاص یابد، به منزله هدر رفت منابع مالی است!

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه باید بپذیریم که در بحث حمایت از ورزش استان زنجان سردرگم هستیم و این مهم تا زمانی که برنامه‌ای تدوین نشده باشد، ادامه دارد، حذف یکی از تیم‌های پرطرفدار مربوط به رشته‌ گروهی زنجان به علت نبود برنامه مشخص و مدون را یادآور شد.

هیچ‌وقت نگاه تجاری به ورزش زنجان نداشته‌ایم

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به نداشتن نگاه «تجاری» به ورزش و بی‌توجهی به مفهوم اقتصاد ورزشی که از نبود برنامه نشات می‌گیرد، می‌گوید: ایجاد نگاه تجاری به ورزش در استان، وظیفه استاندار نیست باید متولی ورزش این مهم را انجام دهد که به سیاست‌های اداره کل و وزارتخانه متبوع برمی‌گردد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناسپانسرحمایتسیاست ورزشی
sedayezanjannews.ir/nx9478


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»