کد خبر: 9483
1401/12/09 - 9:25


صدای زنجان از لغو طرح محدودیت ترافیکی زنجان دو روز پس از آغاز آن گزارش می‌دهد؛

یک طرح ناکام دیگر

بازاریان: این طرح بدون برنامه‌ریزی و به‌صورت ضربتی اجرایی شد/عضو شورای شهر: شهرداری و شورا در این زمینه فقط وظیفه اجرای طرح را به عهده داشتند/ مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری زنجان: طرح محدودیت ترافیکی متوقف شد

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/زهره میرعیسی ‌خانی: براساس مصوبه شورای ترافیک زنجان طرح محدودیت ترافیکی در شهر زنجان از ششم اسفند برقرار شد و به دو روز نرسیده با اعتراض بازاریان و کسبه منتفی شد در حالی که این طرح بنا بود تا پایان اسفندماه ادامه داشته باشد و سبب کاهش حجم خودروهای ورودی به هسته مرکزی شهر شود.

سرهنگ «مجید باقری»؛ رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان، در خصوص این طرح اعلام کرده بود که با اجرای این طرح محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای شخصی در خیابان‌های منتهی به مرکز شهر اعمال می‌شود و در این مسیرها تنها ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شامل اتوبوس، تاکسی و خودروهایی که دارای علامت مشخص ازجمله آژانس‌های مسافری هستند، می‌توانند تردد کنند. همچنین در این طرح از ابتدای خیابان سعدی شمالی تا میدان انقلاب، خیابان بهار، تقاطع دروازه ارک به سمت خیابان سعدی، پیاده راه سبزه‌میدان و صدر جهان برای عبور خودروهای شخصی بسته و طی روزهای آتی در صورت نیاز این محدودیت در خیابان بهار به سمت صفا نیز اجرا خواهد شد.

در اطلاع‌رسانی این طرح عنوان شده بود که این طرح ممنوعیت نیست بلکه محدودیت است و ساکنان خیابان‌هایی که در آن‌ها محدودیت اعمال می‌شود، می‌توانند از کوچه‌های مجاور محلات مذکور تردد کنند.

با اجرایی شدن این طرح در ششم اسفندماه، بخش اعظمی از بازاریان و کسبه حاضر در محدوده طرح نسبت به آن واکنش نشان داده و اجرایی شدن این طرح را غیر اصولی ‌دانستند.

طرح به‌صورت ناگهانی و ضربتی به اجرا درآمد

در این زمینه سید محمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان در خصوص طرح محدودیت ترافیکی به صدای زنجان گفت: به نظر می‌رسد این طرح بدون کارشناسی دقیق اجرا شد. ماهیت و شکل اجرایی این طرح و هدفی که مدنظر شورای ترافیک و مسئولین استانی است، اهمیت دارد. در این طرح، بنا بود خیابان‌ها بسته شود. جای سؤال است که مردم که به چه طریقی بنا بود که به سطح شهر بیایند؟ آیا شورای ترافیک هدفش این بود که خیابان‌ها را خلوت کند؟ مردم مجبور بودند برای رسیدن به مرکز شهر از کوچه‌ها بروند و همین مسئله خود مشکل‌ساز شد.

وی با بیان اینکه مسئولین باید طرح جایگزینی نیز برای این طرح پیش‌بینی می‌کردند، اظهار کرد: روز اول اجرای این طرح (ششم اسفند) قیامت بود و این محدودیت کلی مشکل ایجاد کرد. به نظر می‌رسد این طرح نتوانست نظر شورای ترافیک را تأمین کند!

به گفته علویون؛ اگر هدف این شورا این است که ترافیک را کم کند، خلوت کردن خیابان‌ها، آن هم بدون وجود وسایل حمل‌ونقل عمومی، چه معنایی می‌تواند داشته باشد. مشکل مردم با حمل‌ونقل عمومی حل نمی‌شود.

این عضو هیئت امنای بازار خاطرنشان کرد: مضاعف بر این نحوه اطلاع‌رسانی در مورد این دسته طرح‌ها هم اهمیت دارد، یک طرحی بنا است اجرایی شود، بدون اطلاع‌رسانی که نمی‌شود! در همان روز اطلاع می‌دهند که بنا است همچنین طرحی اجرایی شود و همان روز هم اجرا می‌کنند! پیش‌تر از این‌ها بایستی این طرح اطلاع‌رسانی می‌شد.

به اعتقاد علویون، پیش از اجرای این طرح بایستی حمل‌ونقل عمومی را کاملاً مجاب می‌کردند و ماشین‌هایی که اجازه تردد داشتند را مشخص می‌کردند و وسایل حمل‌ونقل شهری را متناسب با شلوغی شهر و میزان رجوع مردم به مراکز شهر و حتی بیشتر لحاظ می‌کردند. هیچ یک از این اهداف در نظر گرفته نشده بود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر هم این است که مردم خودشان آگاهی دارند که در روزهای نزدیک نوروز خیابان‌ها شلوغ است و می‌دانند که کدام ساعت در داخل خیابان بروند و خرید کنند تا معطل نشوند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که پلیس راهور هم به میزانی دارد از وظایفش شانه خالی می‌کند و واقعیت این است که همه گلایه‌مند هستند و از پارک دوبل و نحوه تردد ماشین‌ها گلایه‌ دارند و کل مشکلاتی که در سطح شهر ایجاد می‌شود را از دید پلیس راهور می‌بینند که در این زمینه پلیس راهور نباید این وظایف را از خود دور کند و بایستی کار خود را انجام بدهد.

طرح محدودیت ترافیکی باید کارشناسی می‌شد و سپس به مرحله اجرا درمی‌آمد

«مرتضی عزیز پور»، از بازاریان استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه این طرح بایستی کارشناسی می‌شد و سپس به مرحله اجرا درمی‌آمد، به صدای زنجان گفت: هیچ شکی در این زمینه وجود ندارد که بایستی یک طرح در خصوص روان‌سازی ترافیک در هسته مرکزی شهر اتفاق بیفتد، اما اینکه در روزهای پایانی سال ما بیایم و تمام شریان‌های مرکزی شهر را ببندیم و این ترافیک را به خیابان‌های اطراف هدایت کنیم، چندان درست نیست!

وی ادامه داد: با بستن شریان‌ها اصلی ترافیک به سمت بزرگراه 22 بهمن، این بلوار آزادی و خیابان خرمشهر و هنرستان و بلوار استقلال و میدان 15 خرداد منتقل می‌شد. با اجراشدن این طرح در روز اول خیام قفل بود و افراد نزدیک یک ساعت در خیام بودند. بقیه خیابان‌ها هم همین وضعیت را داشتند.

به گفته عزیز پور؛ روان‌سازی ترافیک با ایجاد انسداد و مسدود کردن خیابان متفاوت است و قرار نیست که ما یک خیابان را مسدود کنیم و پس‌ازآن بگوییم که به طرح ترافیک کمک می‌کنیم!

به گفته وی، مردم از کدام خیابان بیایند و از بازار و مراکز خرید سطح شهر خرید کنند؟ پیش از این مطرح بود که بنا است طرح پلاک زوج و فرد را در استان پیاده‌سازی کنند، که اجرایی شدن این طرح باز بهتر بود و شرایط را تلطیف می‌کرد.

وی افزود: در اولین روز اجرایی شدن طرح، بازاریان و اهالی سعدی و مجتمع نور تماس گرفتند و می‌گفتند که این محدودیت ترافیکی در خرید عصر ششم اسفندشان تأثیر گذاشته است و حالا بر چه مبنایی شورای ترافیک دارد این کار را می‌کند، نمی‌دانم! چرا که تا به این لحظه نه با اصناف و نه هیئت امنای بازار هیچ‌گونه هماهنگی صورت نگرفته است.

برای سال آینده کنترل ترافیک به‌صورت هوشمند خواهد بود

«سعید نجفی»، عضو شورای شهر زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه بر کسی پوشیده نیست که مرکز شهر زنجان مشکلات ترافیکی دارد، گفت: شهر بزرگ شده است و از شهرک‌های اقماری مراجعات متفاوتی در زمینه مراجعه به پزشکان و بازار و صنوف مختلف وجود دارد و همین امر باعث شده است که از مردم شهرک‌های اطراف به سمت مرکز شهر بیایند تا مایحتاج خود اعم از پزشکی و فنی و بازار و غیره را تأمین کنند.

وی ادامه داد: طرح محدودیت‌های ترافیکی در پایان سال از طرف پلیس راهور مطرح شد و در شورای ترافیک استان هم مورد بررسی قرار گرفت و بعد از مصوبه شورای ترافیک استان، شهرداری و شورا موظف به همکاری شدند.

به گفته نجفی، شهرداری واحدی به اسم واحد «ترافیک» دارد که وظیفه اطلاع‌رسانی را برعهده داشتند که ما در این زمینه موظف بودیم بنر بزنیم و وسایل نقلیه عمومی که شامل اتوبوس، تاکسی و ون‌ها بودند، را موظف کنیم که از بابت حمل‌ونقل مشکلی وجود نداشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این طرح پیشنهاد پلیس راهور و مصوبه شورای استان است و شورا و شهرداری تنها در اجرایی کردن آن همکاری دارند تا این طرح اجرایی شود و حالا هر ساعتی و زمانی و روزی هم صلاح دانستند که طرح متوقف شود، ما اصلاً مخالفتی نداریم.

این عضو شورای شهر افزود: منتهی برای سال‌های آتی بنا است تا در این زمینه کار شود و پلیس پیشنهاد‌هایی داده است تا دوربین‌های پلاک خوان تهیه شود و سال آینده کنترل هوشمند صورت بگیرد و بحث زوج و فرد کردن خودروها مطرح است.

طرح‌های ترافیکی انعطاف‌پذیر هستند

«جلیل جزو نقی»، معاون دفتر فنی، عمرانی و حمل‌و‌نقل و ترافیک استانداری استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه موضوع ترافیک در حقیقت متناسب با کاربری نقاط مختلف شهر، تقاضای سفر و میزان معابری که وجود دارد، است؛ اظهار کرد: در این خصوص بایستی تناسبی بین سفرها و حجم خودروها و ظرفیت معابر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مناطقی از شهر که جاذب سفر هستند، زیرساخت‌هایی از قبیل پارکینگ‌های عمومی و عرض معابر و تقاضایی که مردم برای سفر به هر یک از مناطق شهری دارند، از عواملی است که در زمینه ایجاد بار ترافیک تأثیرگذار است.

به گفته این مسئول؛ قاعدتاً با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، ورود خودرو در نقاط مختلف شهری به‌ویژه هسته مرکزی شهر افزایش پیدا کرده است، از سویی دیگر تعداد خودروهای نیز نسبت به سنوات گذشته زیادتر شده است.

این مسئول اظهار کرد: در کنار آن نسبت بالای خودرو به مساحت معابر (که عمدتاً در هسته مرکزی شهر ثابت است)، خود دلیلی برای وجود بار ترافیکی در معابر شهر است که در طول سال با توجه به اینکه شورای ترافیک وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی را دارد طرح‌های مختلفی توسط ارگان‌های مختلف ارائه می‌شود و شورای شهر و شهرداری به‌عنوان متولیان مدیریت شهری، پلیس راهور و ارگان‌های دیگر برای مدیریت ترافیک در شورای ترافیک حضور دارند و این طرح‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنند تا نهایتاً تصمیمات اتخاذ شده در راستای بهبود عبور و مرور درون‌شهری و کاهش تصادفات و غیره توسط دستگاه‌های اجرایی اجرا شوند.

 جزو نقی افزود: در خصوص محدودیت ترافیکی که در این ایام وجود داشت، بایستی اذعان کرد که قاعدتاً با توجه به اینکه پایان سال است و تقاضای سفر به هسته مرکزی شهر به‌ویژه بازار و مراکز تجاری زیاد است این امر خودبه‌خود بار ترافیک را افزایش می‌دهد و هم برای مردم در قبال سفری که به مرکز شهر دارند و هم به لحاظ پارک ماشین در داخل کوچه‌ها مشقت ایجاد می‌کند و نیاز است که یک مدیریت زمانی برای این محدودیت‌ها انجام بگیرد. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که مجموعه نظرات تخصصی اعضای شورای ترافیک و شهروندان بازاریان و صنوف مختلف برای ما اهمیت دارد.

 این مسئول اذعان کرد: قبل از اجرای هر طرحی، این موضوع بایستی از ناحیه شهرداری و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود تا جزئیات این طرح اعم از زمان و محدوده اجرای طرح و تقویت ناوگان حمل‌ونقل شهری، اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها انعطاف‌پذیر هستند، اظهار کرد: کلیه طرح‌های ترافیکی همواره متناسب با شرایط ترافیکی و میزان ترددها با لحاظ ایمنی سفرها و زمان سفر و غیره انعطاف‌پذیر بوده‌ و حتی در همین تصمیمی که هفته‌های گذشته گرفته شده است، مدیریت زمانی این طرح به پلیس راهور سپرده شده است و بنا است تا پلیس راهور در مدیریت ترافیک حضور نقش داشته باشند و متناسب با بار ترافیکی، زمان اجرای طرح متغیر باشد.

وی بابیان اینکه برای بهره‌گیری از نظر شهروندان و همچنین همه بازاریان جلسه دیگری را هم خواهیم داشت، اظهار کرد: در قالب این طرح‌ها سعی خواهد شد با کمترین زحمتی که برای مردم ایجاد می‌شود، بتوانیم تمهیداتی برای رفاه حال مردم در نظر بگیریم.

معاون دفتر فنی، عمرانی و حمل‌و‌نقل و ترافیک استانداری استان زنجان اذعان کرد: قطعاً بر کسی پوشیده نیست که در هسته مرکزی شهر برخی از مشاغل وجود دارد که مراجعین روزانه زیادی دارند و می‌توانند خارج از هسته مرکزی شهر باشند، در این زمینه برای تمرکززدایی از مرکز شهر برنامه‌ریزی‌های لازم در دست انجام است که برای سال بعد بنا است راهکارهای اصولی را برای مراکزی که ضرورت ندارد، صورت پذیرد.

 وی با بیان اینکه در هر طرح ترافیکی مشارکت مردم بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: از مردم درخواست داریم در ایام پایانی سال سفرهای خود را به مرکز شهر مدیریت کنند و توزیع سفر را در بازه‌های زمانی با حداقل ترافیک را داشته باشند تا برای خود و پلیس راهور مشکلات مضاعفی را ایجاد نکنند.

جزو نقی با بیان اینکه ترافیک سه رکن اساسی که به 3E موسوم است و عبارت‌اند از قوانین و مقررات (Enforcement) که توسط مردم رعایت می‌شود و پلیس راهور ناظر بر این موضوع است، طرح‌های هندسی (Engineering) و آموزش شهروندان (Education) که مهم‌ترین رکن کنترل ترافیک است که مدنظر نهادهای مختلف ازجمله شهرداری، آموزش و پرورش و غیره بوده، اظهار کرد: استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کاهش بار ترافیکی مؤثر است و در همین طرح هم شهروندان اگر از وسایل عمومی استفاده کنند، بار ترافیکی کمتر خواهد شد که قطعاً خود مردم با مدیریت زمان سفر و استفاده از ناوگان عمومی می‌توانند در اجرای طرح و روان‌سازی ترافیک نقش مستقیم و مؤثری را دارند.

طرح محدودیت ترافیکی متوقف شد

این در حالی است که مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری زنجان امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه کلیات اجرای طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر متوقف شد، گفت: از این پس طرح به‌صورت جزئی و مقطعی و موردی، بنا به صلاحدید پلیس راهور اجرایی خواهد شد.

محمد گلشنی، در این باره گفته است که اجرای طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر در شورای ترافیک تصمیم‌گیری شده بود و در نهایت قرار شد که پلیس راهور با تمهیدات ویژه اجرای آن را با اطلاع‌رسانی کامل آغاز کند. متأسفانه اجرای این طرح به‌صورت ضربتی و بدون تبلیغات قبلی از روز شنبه آغاز شد که موجب اعتراض کسبه و بازاریان به آن شد.

وی ادامه داد: با توجه به اعتراض بازاریان و جلسه‌ای عصر روز یکشنبه در شورای ترافیک به‌صورت فوق‌العاده برگزار و طرح مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد طرح به این شکل فعلی متوقف و به‌صورت کلی اجرایی نشود و پلیس راهور بر اساس اختیاراتی که دارد؛ به‌صورت مقطعی و موردی طرح را اجرایی کند.

وی با اشاره کلیات طرح تغییر پیدا کرد و پلیس راهور بسته به زمان و مکان این طرح را در برخی از نقاط شهر اجرایی خواهد کرد، افزود: از این پس تمرکز پلیس راهور بیشتر به چراغ‌قرمز و مسیرها خواهد بود، همچنین شهرداری نیز قول داده که بر ناوگان عمومی و حمل‌ونقل بیشتر نظارت کند تا در پایان سال ترافیکی که شهروندان را کلافه کرده، حل شود.

وی با اشاره به برنامه شهرداری در ارتباط با افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزود: شهرداری 36 دستگاه مینی‌بوس خریداری کرده ولی به دستمان نرسیده است، اما آنچه مسلم است، فعالیت مینی‌بوس‌ها در هسته مرکزی شهر بیشتر کاربردی خواهد بود.

گلشنی با اشاره به اینکه سه طرح ترافیکی نیز توسط مشاور در حال بررسی است که امیدواریم در سال آتی به نتیجه برسد، گفت: متأسفانه در طی سنوات گذشته طرح‌های بلندمدت ترافیکی هیچ وقت انجام شده و بیشتر کارها مقطعی بوده، هر چند این طرح‌ها به دنبال حل مشکل بوده است، اما قصد و غرضی نداریم و به دنبال حل مشکلات شهروندان هستیم.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری زنجان با اشاره به اینکه  متأسفانه شرایط اجتماعی ایجاب کرده است که از یکی سری طرح‌ها کوتاه بیاییم، اضافه کرد: امیدواریم در سال آتی با اجرای طرح‌های ترافیکی شاهد حل گره‌های ترافیکی شهر باشیم.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطرح ترافیکشهرداری زنجانبازار شب عید
sedayezanjannews.ir/nx9483


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»