کد خبر: 9486
1401/12/09 - 23:49


در هفتادمین جلسه شورای شهر مطرح شد؛

پلیس راهور قربانی طرح محدودیت ترافیک شهری

شهردار زنجان: شهرداران کشور از قدرت عمل و اختیارات کافی برای اداره شهر برخوردار نیستند

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی ‌خانی: هفتاد و دومین جلسه علنی و رسمی شورای شهر نهم اسفندماه 1401 بدون حضور مهدی طالب یکی از اعضای شورای شهر برگزار شد و در آن بودجه سال آینده به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

مجید ناصحی مقدم، رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه پروژه‌های شهری در روزهای پایانی سال یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسند، اظهار کرد: آخرین پروژه شهری از لحاظ وسعت و اهمیتی که دارد، قرار است به افتتاح برسد، پروژه سبزه‌میدان است که فاز جنوبی این پروژه در روز «نیمه شعبان» افتتاح خواهد شد. همچنین اوایل سال آینده نیز کارهای عمرانی بخش شمالی این پروژه به اتمام می‌رسد.

تاکنون طرحی از شورای ترافیک برای طرح ترافیک داده نشده است

«منصور مرادلو»، عضو شورای شهر در سخنان پیش از دستور با انتقاد از طرح محدودیت ترافیکی شهر که در روزهای گذشته پس از دو روز اجرا لغو شد، اظهار کرد: در هفته جاری شاهد بودیم که متأسفانه بعد از دو روز اجرای طرح محدودیت ترافیکی، این طرح  تعلیق شد که جای این سؤال وجود دارد که اگر این طرح غیر کارشناسی بوده است چرا به مرحله اجرا رسیده است؟

 وی با بیان اینکه اگر بنا است ترافیک شهری زنجان مدیریت و ساماندهی شود باید یک فکر اساسی به حال این موضوع شود، اظهار کرد: وقت مردم و کسانی که به مرکز شهر مراجعه می‌کنند، کسبه و ساکنین این خیابان‌ها مورد اهمیت است. چندین سال است که فکری به حال این شهر نشده است. افزایش روز افزون ماشین‌هایی که در شهر زنجان پلاک گذاری می‌شود باعث ایجاد ترافیک شده است. بنا به اظهارات پلیس راهور هرروز 50 ماشین در زنجان پلاک گذاری می‌شود که در ماه حدود 1500ماشین به شهر زنجان افزوده می‌شود.

به گفته مرادلو؛ کوچه‌ها مملو از ماشین و خیابان‌ها دیگر کششی ندارد و چراغ‌هایمان هوشمند و ترددمان قابل کنترل نیست. باید فکری به حال این اوضاع کنیم. دوستان آمدند و نشستند و تصمیم گرفتند چطور شده است که بعد از تصمیم‌گیری برای این طرح و اطلاع‌رسانی؛ دو روز این طرح را اجرایی می‌کنند و با اعتراضاتی که صورت می‌گیرد (قطعاً برخی از خواسته‌ها به‌حق بوده است) طرح را کنار می‌گذارند و تعلیق می‌کنند.

 این عضو شورای شهر افزود: اگر قرار است که شهر زنجان در بحث مدیریت ترافیک ساماندهی شود، با این اتفاق، ما سال‌ها هم نخواهیم توانست در این حوزه کاری کنیم. اکنون نگران این موضوع هستیم و در این زمینه دغدغه داریم و شهروندان از ما می‌خواهند که پیگیر این مسئله باشیم.

این عضو شورای‌ شهر خاطرنشان کرد: یک شریان حیاتی را در مرکز شهر قطع کرده‌ایم. چه کسانی مجوز اجرای پروژه را در سبزه‌میدان دادند؟ چرا باید یک شریان غربی شرقی و بالعکس در شهر زنجان قطع شود؟ و اجازه تردد ندهند. تردد را به خیابان فردوسی که انتهایش نامعلوم است، هدایت کرده‌ایم که کشش ندارد. بایستی محدودیت‌ها ایجاد شود اگر دوستان کارشناس هستند باید در این چند ماه یک فکری به حال این ترافیک شهری می‌کردند. در این مدت که به عنوان شورای شهر فعال هستم هیچ طرحی را  در این حوزه پیشنهاد ندادند.

وی با بیان اینکه شورای شهر در این حوزه که اختیاری ندارد و شهرداری هم نهایت تلاش خود را در این زمینه داشته است، افزود: من واقعاً از دوستانی که ادعا دارند در این زمینه کارشناسی کرده‌اند انتظار ندارم که پس از دو روز موضوع را معلق کنند! شهرداری بعد از عید ناوگان جدیدی را وارد شهر خواهد کرد و.پروژه‌ سبزه‌میدان 17 اسفندماه افتتاح خواهد شد. انتظار داریم برای این مسئله طرحی اندیشیده شود. اگر بنا است تا پارکینگ طبقاتی در این زمینه ایجاد شود،موضوع مدیریت و برنامه‌ریزی شود. بحث تردد شهروندان باید مدیریت شود!

مرادلو با بیان اینکه پلیس راهور در این زمینه تنها ماند، اذعان کرد: پلیس تنهایی این طرح را پیش می‌برد و ایشان این طرح را طراحی کردند و در شورای ترافیک هم دوستان آمدند و این طرح را بررسی کردند. چگونه می‌شود که دوستان این طرح را دو روزه معلق می‌کنند؟ این موضوع در شورای ترافیک بحث شده بود و در این زمینه تصمیم‌گیری شده بود. ما به عنوان نمایندگان مردم که هم بایستی به فکر ترافیک شهری و روان‌سازی آن باشیم و مسئله پارکینگ‌ها را ببینیم تا بتوانیم یک ساماندهی درست داشته باشیم. در این زمینه از مسئولین شهری گلایه داریم و انتظار داریم که دوستان بنشینند و یک کار کارشناسی شده داشته باشند و مردم را از این سرگردانی نجات بدهند.

 وی عنوان کرد: اگر بنا است با اعتراضات مردم هر طرح دیگری که بنا است در شهر زنجان اجرایی شود، تعلیق شود و ما عقب‌نشینی کنیم قطعاً ما در اجرای طرح‌هایمان موفق نمی‌شویم و شکست خواهیم خورد.

پلیس راهور قربانی طرح محدودیت ترافیکی

در ادامه سعید نجفی، عضو دیگر شورای شهر نیز در این زمینه اظهار کرد: با توجه به اینکه به پایان سال رسیدیم پلیس راهور در اولین کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا حاضر شدند و طرح موضوع کردند که ماه آخر سال مرکز شهر دچار ترافیک است و با توجه به صحبت‌هایی که شد ابتدا بنا شد که این موضوع را در جلسه‌ای در شورای ترافیک استان زنجان پیگیر باشند که در این جلسه‌ای در شورای ترافیک شهر برگزار شد و دوستان حاضر شدند و دوستان پلیس راهور ارائه طرح کردند و تبادل‌نظر شد و طرح به‌صورت کامل تشریح شد و شورای ترافیک استان با اذعان به این موضوع این طرح را قبول کردند و سپس دو روز پس از اجرایی شدن این طرح شورای ترافیک عقب‌نشینی کرد و به دلایلی که عنوان شد این طرح را لغو کرد و با لغو کردن این موضوع پلیس راهور قربانی این موضوع شد.

وی ادامه داد: سؤال این است که اگر پلیس راهور ورود نمی‌کرد تا به امروز چه طرحی توسط شورای ترافیک ارائه شده بود؟ هیچ کاری در این شهر در این زمینه انجام نشده است! چه اتفاقی می‌افتد که دو روز پس از اجرای طرح، طرح معلق می‌ماند. آیا بهتر نبود که طرح اجرا شود و مشکلات احصا شود و اگر خروجی نداشت موضوع کنسل شود و این طبیعی و منطقی هم بود. ما درخواستمان این است که از تصمیمات آبکی در استان پرهیز شود و احترام مردم همیشه باید نگه داشته شود. شهر با تصمیمات آبکی نمی‌تواند مدیریت شود.

وی ادامه داد: درخواست دیگری که از شهرداری داشتم مربوط به کف‌سازی قطعه والدین شهدا در آرامستان است که این موضوع چندین بار از معاونت عمرانی پیگیری شد ولی تا به امروز جوابی گرفته نشده است. مراجعات متعدد به شورا می‌شود و این درخواست را دارند که با توجه به اینکه قطعه‌های هم‌جوار کف سازی شده است این درخواست وجود دارد که این کف‌سازی صورت بگیرد.

شهرداران کشور از قدرت عمل و اختیارات کافی برای اداره شهر برخوردار نیستند

 در ادامه «علیرضا فیروز فر»، شهردار زنجان در خصوص طرح محدودیت ترافیک به گفتن همین جملات اکتفا کرد که ما اگر در قوانین کشوری تجدیدنظر نکنیم و شهرداری را شهردار شهر نکنیم این مشکلات را خواهیم داشت. اگر بنا است که شهرداری مسئولیتی در شهر داشته باشد، باید اختیاراتش هم در اختیار شهرداری باشد نه اینکه هر جا که صحبت از تکلیف و مسئولیت بود شهرداری را جلو بکشیم و آنجا که جای تصمیم‌گیری است شهرداری کمترین تأثیر را داشته باشد. این ضعف قوانین کشوری در حوزه شهرداری است. شهرداران کشو.ر ما از قدرت عمل و اختیارات کافی برای اداره شهر برخوردار نیستند.

آرامستان زنجان رتبه اول کشوری را  در توسعه آرامستان‌های کشور داشته باشد

وی در مورد وضعیت آرامستان استان نیز افزود: کف‌سازی قطعه والدین شهدا باید در ردیف کاری ما قرار می‌گرفت ولی آرامستان زنجان نسبت به وضعیتش در سال قبل بسیار تغییر کرده است و اگر کسی این دو وضعیت را با هم مقایسه کند، باور نخواهد کرد که  این پیشرفت در همه ابعاد در آرامستان زنجان صورت گرفته است. همین اتفاق باعث شد که آرامستان زنجان رتبه اول کشوری را  در توسعه ارامستان‌های کشور داشته باشد.

**شهرداری با مشکلات تأمین مصالح و نیروی کار پیمانکاری برای تکمیل پروژه‌های خود دسته و پنجه نرم می‌کند

«فیروز فر» با بیان اینکه چند روز آینده برای شهر زنجان بسیار روزهای مبارک و روزهای پر امیدی است، اظهار کرد: فاز جنوبی  پروژه سبزه‌میدان پس از سال‌ها انتظار افتتاح خواهد شد. منتهی شهرداری این روزها به شدت با مشکلات تأمین مصالح و نیروی کار پیمانکاری برای تکمیل پروژه‌های خود دسته و پنجه نرم می‌کند. متأسفانه نوسانات قیمتی که وجود دارد تمام کارهای ما را به هم ریخته است و هرروز ما درگیر این هستیم که به چه صورتی می‌توانیم پروژه‌ها را تسریع کنیم.

وی ادامه داد: در تدارک اجرای برنامه‌هایی به مناسبت نیمه‌شعبان و هم جشن‌های ایام نوروز در سبزه‌میدان هستیم و در کنار سبزه‌میدان دو پروژه بسیار زیبا و مهم شهرداری با عناوین گذر ملت و گذر اشراق با یک کار جهادی در سه چهار ماه انجام شد که علت اینکه در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی.خواستیم این پروژه‌ها را انجام بدهیم، این بود که برای عید امسال بتوانیم در خدمت همشهریان باشیم.

 وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری که برای الکترونیکی کردن خدمات انجام شده بود تحقق یافته است، تأکید کرد: سامانه‌های صدور پروانه، سامانه شفافیت شهرداری، سامانه مهار آتش‌نشانی و سامانه معراج آرامستان زنجان در این راستا آماده خدمات‌رسانی شده است.

رینگ‌های ترافیکی به کمک حل مشکل ترافیک در هسته مرکزی شهر می‌آیند

فیروز فر با اشاره به برنامه شهرداری در ارتباط با عید نوروز گفت: متأسفانه برخی از حفاری‌های دستگاه‌های خدمات رسان هنوز ترمیم نشده است و این موضوع در حالی است که شهرداری بنا دارد عید امسال شهر را بسیار زیباتر از سال گذشته برای شهروندان آماده کند.

وی با توضیح اینکه کارخانه آسفالت شهرداری امسال زودتر از موعد آماده کار شده است، بیان کرد: از سه روز پیش آسفالت‌ریزی در سطح شهر برای ترمیم حفاری‌ها آغاز شده است. همچنین با خدماتی که امسال در شهرداری اتفاق افتاد سطح توقعات مردم بالا رفته است و ما از این بابت خوشحالیم به طوری که سال آینده مردم دیگر مطالبه درباره آسفالت و یا چاله خیابان نخواهند داشت و به کارهای بزرگ‌تر از جمله توسعه شهر فکر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه مطالبه مردم حل مشکل ترافیک به‌صورت ریشه‌ای است، گفت: در این راستا از هفت ماه قبل با دو مشاور کار شروع شده و سه نقطه را مطالعه کرده‌ایم. نتیجه مطالعات این است که بافت مرکزی به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشای ترافیک شهری باشد و باید رینگ‌های ترافیکی را در شهر زنجان پیاده کنیم که در این راستا ۴.۵ کیلومتر برای رینگ شمالی پیش‌بینی شده است.

بودجه سال 1402 شهرداری زنجان نسب به بودجه امسال بیش از 44 درصد افزایش دارد

لایحه بودجه سال 1402 با رأی اعضای شورا در این جلسه به تصویب رسید. رئیس شورای اسلامی شهر زنجان، در مورد این لایحه اظهار کرد: بودجه سال 1402 شهرداری زنجان نسب به بودجه امسال بیش از 44 درصد افزایش دارد که سهم هزینه‌های جاری از بودجه سال آینده شهرداری زنجان حدود 1000میلیارد تومان و سهم بودجه عمرانی نیز هزار و 600 میلیارد تومان است که سهم هر بخش از کل بودجه به ترتیب 39 و 61 درصد می‌شود.

مجید ناصحی مقدم افزود: منابع درآمدی بودجه سال آینده شهرداری زنجان 30 درصد از محل منابع ارزش‌افزوده، 30 درصد از محل اخذ عوارض مختلف، 30 درصد از محل فروش املاک و 10 درصد نیز از درآمدهای متفرقه پیش‌بینی شده است.

وی به اولویت‌های هزینه کرد بودجه شهرداری زنجان در سال آینده اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها و اولویت‌ها از جمله موضوع رفع معضلات ترافیکی شهر در بررسی لایحه بودجه مورد توجه قرار گرفت و رقمی حدود 260 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده شد. همچنین برای گسترش پارک‌ها و تفرجگاه‌ها 220 میلیارد تومان، برای آسفالت معابر شهری 153 میلیارد تومان، برای مدیریت آب‌های سطحی شهر 58 میلیارد تومان، برای تملکات در بازگشایی معابر 100میلیارد تومان، برای پیاده‌روسازی و کف‌سازی معابر 34  میلیارد تومان، برای راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره‌بار 50 میلیارد تومان، برای حمل‌ونقل عمومی 80میلیارد تومان، برای هوشمند سازی فرآیندهای خدمات شهرداری 35میلیارد تومان و برای مکانیزاسیون آبیاری فضای سبز 20میلیارد تومان در بودجه سال آینده اختصاص یافت.

واگذاری مدیریت بهره‌برداری از بازارچه میوه و تره‌بار پارک شهید رجایی به سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان به مبلغ کارشناسی شده ماهانه 44 میلیون تومان و سالانه 528 میلیون و نام‌گذاری پل ورودی بزرگراه زنجان تهران به نام شهید خلبان «علی‌محمد سلیمانی» و درخواست شهرداری زنجان مبنی برنامه‌گذاری پارک در حال احداث واقع در میدان ولیعصر به نام «بوستان شهر» و درخواست شهرداری زنجان مبنی بر نام‌گذاری میدان احداث‌شده در تقاطع پروین اعتصامی و خیابان سوم شعبان به نام «آنام» از دیگر مصوبه‌های این جلسه شورا بود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطرح ترافیک
sedayezanjannews.ir/nx9486


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»