کد خبر: 9504
1401/12/21 - 10:21


مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اذعان به برخی تخلفات در روستای پائین کوه مطرح کرد:

منابع طبیعی در قبال «پائین کوه» کوتاهی نکرده است!

سید حسن حسینی: برای توسعه روستا و اجرای طرح هادی در پائین کوه، اراضی از اداره منابع طبیعی به بنیاد مسکن واگذار شد و تمامی مستندات آن نیز موجود است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ به دنبال واگذاری‌های شائبه دار اراضی ملی به برخی از افراد خاص در تعدادی از روستاهای نزدیک به شهر زنجان نظیر «پائین کوه» و سؤال افکار عمومی از اداره منابع طبیعی به عنوان متولی و حافظ طبیعت و اراضی ملی، مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اذعان به برخی تخلفات ادارات و کوتاهی‌های خواسته یا ناخواسته دستگاه‌های مرتبط صراحتا گفت که قصد تبرئه اداره تحت مدیریت خود را ندارد اما هر واگذاری که از سوی این اداره به ارگان‌ها صورت گرفته و می‌گیرد طبق قانون بوده و کارشناسان منابع طبیعی در چارچوب ضوابط موارد را تائید کرده‌اند و باید برای یافتن پاسخ به ارگانی غیر از منابع طبیعی رفت!

سید حسن حسینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان شنبه (20 اسفندماه 1401) در نشست با اصحاب رسانه استان زنجان که به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی برگزار شد، در خصوص پدیده کوه خواری‌ و تصرفات اراضی ملی در برخی از روستاهای اطراف شهر زنجان نظیر حسن ابدال، پائین کوه، دواسب اظهار کرد: پلاک‌های موجود در محدوده شهری که مسئولیت اداره آن به ادارات مربوطه از جمله راه و شهرسازی محول شده است، اداره منابع طبیعی استان زنجان هیچ نقشی در محدوده شهری ندارد و در صورت درخواست مردمی از طریق سامانه‌ها نظیر 1504 و 139 ، یگان حفاظت منابع طبیعی موظف به شناسایی عرصه بوده و بر اساس روند قانونی در مراجع ذی‌صلاح پیگیری می‌شود و نظر نهایی نیز با دادگاه است.

حسینی با بیان اینکه نقاط مدنظر مذکور باید بر نقشه‌ها منطبق بشود تا ببینیم متعلق به منابع طبیعی است یا نه ادامه داد: مشخصا در خصوص پائین کوه باید عرض کنم که نهاد متولی تولید مسکن برای محرومان جامعه تحت عنوان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داریم که برای توسعه روستا، استعلام‌هایی از منابع طبیعی صورت می‌گیرد. به علت حساسیت ایجادشده، شاید از حدود 6 ماه اخیر، اداره منابع طبیعی حتی در برخی موارد برای حفاظت منابع طبیعی، پا را از قانون فراتر گذاشته است و در بررسی طرح‌های بنیاد مسکن سختگیری‌هایی را هم لحاظ می‌کند، می‌خواهم بگویم برای حفظ منابع طبیعی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

این مسئول ادامه می‌دهد: برای توسعه روستا و اجرای طرح هادی در پائین کوه، اراضی از اداره منابع طبیعی به بنیاد مسکن واگذارشده است و تمامی مستندات آن نیز موجود است و با مابقی آن طبق قانون نمی‌توانیم کاری داشته باشیم، اینکه اراضی به روستائیان یا شهری‌ها داده‌شده است اصلاً دخالتی نمی‌کنیم و اصلاً حق ورود هم نداریم! باید دستگاه مربوطه به این سؤالات پاسخ دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه می‌دهد: هرگز قصد تبرئه کردن خودمان را ندارم اما وقتی طبق قانون، طرح توسعه‌ای ارائه‌شده است ما فقط در چارچوب وظایفمان می‌توانیم عمل کنیم و خارج از آن نباید به موضوعات ورود کنیم.

حسینی بابیان اینکه من به قیمت تخریب اداره دیگر حق ندارم از ارگان تحت مدیریت خودم دفاعی داشته باشم، به این مورد اذعان کرد که « در برخی موارد مربوطه به واگذاری اراضی در روستای پائین کوه از دست بنیاد مسکن دررفته است که البته اصلاحاتی هم در این دستگاه در حال انجام است.»

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا فقط یک برگه کاغذ از ارگان‌ها ملاک قانونی برای واگذاری اراضی از سوی منابع طبیعی به ادارات است، چرا باید در مقابل دیدگان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی نظیر اداره منابع طبیعی برخی به بهانه توسعه روستا، صاحب ملک 50 متری، با یک برگه کاغذ در ظاهر قانونی ملک را تبدیل به تفرجگاه کند؟ نمونه آن حسن ابدال که در حال توسعه است»، گفت: هر جا مربوط به منابع طبیعی باشد گردن ما از مو باریک‌تر است! البته ما مستثنی از ایراد و اشکال نیستیم اما خب اراضی حسن ابدال زراعی است! متولی اراضی زراعی که منابع طبیعی نیست! اگر در حوزه مربوط به منابع طبیعی اشکالاتی هست به‌حساب کمبود امکانات نظیر نیروی انسانی بگذارید وگرنه قصد کوتاهی نداشته‌ایم!

**رفع معضل چمن سلطانیه از تکالیف اداره منابع طبیعی است!

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان در خصوص وضعیت اسفناک چمن طبیعی سلطانیه نیز گفت: نجات چمن گنبد تاریخی سلطانیه و تبدیل نشدن آن به گردوغبار درگرو مسدود شدن تمامی چاه‌های غیرمجاز و همکاری دستگاه‌های بین بخشی در این زمینه است. این اثر جزو آثار تاریخی و ملی است و رفع مشکل به وجود آمده در خصوص آن نیازمند همکاری‌های بین بخشی است.

به گفته این مسئول، در حال حاضر یک هزار و 294 هکتار از مساحت چمن سلطانیه زنجان باقی‌مانده که پیش از این نیز در گذشته و در متون تاریخی 2 هزار هکتار عنوان شده بود.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی رفع معضل به وجود آمده در چمن گنبد سلطانیه را تکلیف خود می‌داند، اضافه کرد: منشا گرد و غبار چمن سلطانیه به دلایلی از قبیل تغییرات اقلیمی باز می‌گردد.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه زیر کشت رفتن چمن‌ها و تبدیل آن به زمین کشاورزی موجب شده آبهای مشرف به چمن قطع شود، ابراز کرد: حفر چاه های غیر مجاز در این منطقه نیز موجب تشدید این مساله شده به رغم آنکه شرکت آب منطقه ای به این موضوع توجه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان، مهمترین مشکل چمن سلطانیه را آب عنوان کرد و گفت: به دنبال گرفتن حقآبه های چمن گنبد سلطانیه هستیم، در حالیکه نبود بارندگی ها به این موضوع، دامن زده و راهکار دیگر، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز است و باید جدی گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «اداره کل منابع طبیعی استان زنجان به عنوان ارگانی که باید حافظ منابع ملی و طبیعی باشد چرا تا به امروز چمن طبیعی سلطانیه را قرق نکرده است» گفت: برای رفع معضل چمن سلطانیه می‌توان آن را به طور کامل قرق کرد اما به دلیل مقاومت اجتماعی این کار به‌سختی انجام پذیر است ولی من هم موافقم که باید این کار انجام گیرد.

حسینی در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه نتیجه طرح مطالعاتی دانشگاه زنجان در خصوص چمن طبیعی و تاریخی سلطانیه چه بوده است، افزود: با تامین اعتبار 270 میلیون تومانی طرح مطالعات چمن سلطانیه توسط دانشگاه زنجان در حال انجام است که مقرر شده تا شهریور سال 1402 به پایان برسد.

بخشنامه گون را طبق دستورات ابلاغی اجرایی می‌کنیم

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص بخشنامه گون که از نیمسال دوم سال 1397 که دستورالعمل مربوط به حفظ و حراست از گونه گون از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اداره کل منابع طبیعی استان در راستای اجرای مصوبات مجلس، ابلاغ شده و اجرای آن مورد انتقاد معدنکاران استان شده است هم گفت: گون جزو گونه‌های ممنوع‌القطع است که در دستوارلعمل‌های سازمان وجود داشته و اداره کل منابع طبیعی استان زنجان موظف به اجرای آن است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان گون را گونه ارزشمند و دارای تقدس دانست و ابراز کرد: گونه‌های گیاهی متعلق به جنس گون با تنوع زیاد و با دارا بودن تولیدات گیاهان در بسیاری از مناطق پراکش دارند، از بسیاری جنبه‌ها اهمیت داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیشترین تخریب زیست‌محیطی و قطع درختان طی هشتاد سال گذشته تا کنون اتفاق افتاده است و طبق کنوانسیون جهانی این آسیب طی هشت سال تا حد قابل توجهی جبران خواهد شد، عنوان کرد: در طرح کاشت درخت، تولید و توزیع نهال به عهده اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری است، اما در این زمینه سخت‌ترین کار نگهداری و حفاظت از درختان کاشته شده است و عمده نگرانی این است که اغلب مردم میزان خطر را به‌درستی درک نکرده‌اند. توجه بیشتر به درختکاری، حفظ محیط‌زیست و درک اهمیت این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها است.

حسینی بابیان اینکه اغلب گونه‌های کاشته شده و نهال‌های تولیدشده اداره کل منابع طبیعی غیرمثمر هستند، اضافه کرد: علت کاشت درخت غیرمثمر این است که سیاست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری ارتقا و افرایش سرانه فضای سبز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود در آینده مشکل اصلی اکسیژن و سپس آب باشد، خاطرنشان کرد: گونه غیرمثمر، برای به وجود آوردن هوای پاک و بهبود وضعیت آبی بسیار موثر است. درختان غیرمثمر علاوه بر تولید اکسیژن، بخش قابل توجهی از آب باران را به زیر زمین جذب می‌کند. برای درختکاری گونه‌هایی باید انتخاب شود که بیشترین اهداف را محقق و کند و کمترین میزان تیمار را نیاز داشته باشد.

حسینی ضمن تأکید بر لزوم بهره‌برداری پایدار از منابع ملی و طبیعی به عواقب بی‌توجهی به حفظ و حراست از عرصه‌ها ازجمله افزایش ریزگرد‌ها، گسترش آلودگی و غیره اشاره کرد و افزود: اگر این موارد را جدی نگیریم دیر یا زود گرفتار ریزگرد و سایر مشکلات می‌شویم.

سهم زنجان در طرح جهانی « کاشت یک میلیارد درخت»

حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود به اهمیت و ضرورت اجرای طرح مردمی «کاشت یک میلیارد درخت» اشاره کرد و گفت: نزدیک به 72 درصد سطخ خشکی‌های جهان را جنگل تشکیل می‌دهد این در حالی است که 8.7 درصد کشور ما را جنگل پوشانده است. کشور ما و به تبع آن استان زنجان، دارای پوشش کم جنگلی است در نتیجه باید برنامه‌ها برای توسعه جنگل و پوشش گیاهی در دستور کار باشد. خوشبختانه ایران نیز در بین 7 کشور مشارکت‌کننده در این طرح است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اجرای تعهدات بین‌المللی (نام‌گذاری دهه 20 به نام دهه احیای اکوسیستم)، بازسازی و احیای مناطق تخریب یافته ناشی از طرح‌های توسعه، جبران خسارت حاصل از تخریب جنگل، کاهش عواقب ناشی از تغییر اقلیم، تامین بخشی از نیاز چوبی کشور از طریق توسعه زراعت چوب، کاهش فرسایش خاک را از ضروریات اجرای طرح اعلام کرد.

حسینی با بیان اینکه این طرح در 4 بخش برای مدت 4 سال (شروع از سال 1402) در سراسر کشور در اراضی اجرایی می‌شود، ادامه داد: احیا و غنی‌سازی و توسعه جنگل، احیای بیابان‌ها، زراعت چوب، فضای سبز شهری و حاشیه از جمله بخش‌های مدنظر برای اجرای طرح مذکور است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان در رابطه با سهم استان زنجان در این طرح عنوان کرد: متولی اجرای این طرح در ایران، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است که بر اساس شرایط و زیرساخت‌های موجود برای هر استان، تعهداتی در نظر گرفته‌شده است. ظرفیت تولید نهال در نهاستان اداره کل منابع طبیعی استان زنجان سالانه 7 میلیون و 200 هزار اصله نهال برآورد شده است که در مدت اجرای طرح، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجرای طرح کاداستر در 97 درصد از اراضی استان زنجان

مسعود رسولی، سرپرست معاونت حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان هم در این نشست اعلام کرد: طرح کاداستر(حدنگاری) در حدود 97 درصد اراضی ملی زنجان اجرا شد که این اقدام در پیشگیری از تعرضات حقوقی تاثیر بسزایی دارد.

رسولی تعداد پلاک های باقیمانده در طرح کاداستر اراضی ملی زنجان را 40 مورد عنوان کرد و افزود: تعداد کل پلاک ها هزار و 149 فقره است که یک میلیون و 132 هزار هکتار از اراضی ملی استان را تشکیل می‌دهد.

سرپرست معاونت حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان اضافه کرد: در زمان حاضر 85 فقره زمین ملی فاقد پلاک و 120 پلاک اوقافی در اراضی ملی استان وجود دارد و انجام پروژه رفع تداخلات به تعداد 534 پلاک به مساحت یک میلیون و 47 هزار و 890 هکتار انجام شده است.

رسولی با اشاره به آمار پرونده های تشکیل شده در این خصوص تا بهمن ماه امسال یادآور شد: تعداد کل پرونده ها یک هزار و 189 فقره است که از این تعداد برای 229 پرونده رای صاد شده و 960 پرونده دیگر نیز باقی مانده است.

وی به عملکرد اداره حفاظت و امور اراضی این اداره کل طی 9 ماهه امسال اشاره کرد و گفت: صدور مجوز پی جویی به تعداد 43 فقره به مساحت یک هزار و 465 هکتار، پاسخگویی به استعلامات سازمان صنعت و معدن 273 فقره و ورود اطلاعات در سامانه معادن نیز به تعداد 574 فقره ثبت و انجام شده است.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان عنوان کرد: طی مدت یاد شده در راستای به روز رسانی شبکه بی سیم، 30 دستگاه بی سیم دیجیتال از طریق سازمان منابع طبیعی خریداری‌شده و تهیه برنامه تعیین نقشه اولویت پایش اراضی «پهنه‌بندی مخاطرات» و تهیه برنامه جامع اقدامات حفاظتی و حمایتی در عرصه های منابع طبیعی «بلوک بندی» در سطح استان از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل منابع طبیعی استان زنجانتخلفات در روستای پائین کوه
sedayezanjannews.ir/nx9504


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»