کد خبر: 9545
1402/01/20 - 15:35


پاسخ مدیرکل کمیته امداد استان زنجان به صدای زنجان مبنی بر بلاتکلیفی مددجویان متقاضی مسکن ملی؛

راه و شهرسازی موظف به تامین مسکن مددجویان است

روح‌الله صالحی: برای مددجویان این خانه‌ها بدون آورده نیز تخصیص می‌یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی- مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در خصوص بلاتکلیفی مددجویان متقاضی مسکن می‌گوید چه افراد تحت پوشش آورده اولیه داشته باشند یا نداشته باشند راه و شهرسازی طبق تفاهم‌نامه منعقد شده در سطح ملی موظف به همکاری است. کمیته امداد نیز موظف به پرداخت مبالغ درخواستی تا سقف 150 میلیون تومان است که در حین پروژه به ازای هر متقاضی تامین خواهد شد.

نشست‌ خبری مدیرکل کمیته امداد استان زنجان امروز 20 فروردین ماه در سالن اجتماعات این اداره کل برگزارشد. در این جلسه پیرامون مسائلی از قبیل اشتغالزایی و مسکن مددجویان، طرح ایتام و اکرام محسنین و طرح اطعام مهدوی در ماه مبارک رمضان صحبت شد.

**توانایی تامین صفر تا 100 هزینه مسکن مددجویان را نداریم

در ابتدای این نشست، «روح الله صالحی»، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در پاسخ به سوال صدای زنجان در خصوص اینکه «در بحث  اقدام ملی مسکن برای مددجویان گفته می‌شود که مددجو باید یک آورده‌ای در ابتدای امر داشته باشد که به نظر می‌رسد اغلب مددجویان توان تامین این آورده را ندارند، برنامه کمیته امداد در راستای تفاهم‌نامه معقد شده در رابطه با مسکن چیست»، اظهار کرد: «بحث مسکن برای مددجویان فرمول پیچیده‌ای دارد. گاها ما یک اقداماتی را در قالب خدمات مسکن انجام می‌دهیم. چنانچه سال‌های قبل به این شکل بود که ما در سطح شهر هم بحث خرید مسکن داشتیم، منتهی به جهت افزایش قیمت‌های مسکن، ما دیگر توانایی خرید خانه برای مددجویان را نداریم و در قالب اقدام ملی مسکن 150 میلیون تومان به این افراد کمک می‌کنیم، منتهی به هر حال سهم و آورده‌ای خود مددجو باید داشته باشد که این هم یکی از شرایط است و ما هم توانایی این را نداریم که صفر تا 100 مسکن را برایشان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در کنار این، بحث تخصیص مسکن با توجه به تفاهمنامه‌ای که بین کمیته امداد و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است برای مددجویان، این خانه‌ها بدون آورده نیز برایشان تخصیص انجام می‌شود و این طور نیست که این مددجوها حتما آورده داشته باشند تا این موضوع به آن‌ها تخصیص یابد. تخصیص پروژه در مراحل ساخت به آن‌ها انجام می‌شود وما کمک‌هایی را برایشان داریم.

**سال گذشته بالغ بر 5 هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شد

او همچنین در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «برای مهارت آموزی، خود کفا کردن وخارج کردن مددجویان کمیته امداد از چرخه کمک‌رسانی چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهید؟» اظهار کرد: کمیته امداد بر اساس مطالبه‌ای که رهبری و ریاست کل کمیته امداد کشور نیز بر آن تاکید دارند، به دنبال محرومیت‌زدایی و توسعه بُعد مردمی کمیته امداد است که در همین راستا هر ساله ما خروجی مددجویان از چرخه کمک‌رسانی را داریم و به این شکل نیست که ما جامعه هدفمان را و کسانی که نیازمند کمک‌رسانی هستند را وارد چرخه کنیم و این افراد ماندگاری داشته باشند.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی در راستای خروج مددجو از چرخه حمایت اجرا می‌شود و محوریت آن ایجاد اشتغال برای خانواده‌های تحت پوشش است. در سال گذشته تقریبا 5 هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف ایجاد کردیم و برنامه‌ریزی‌مان این است که امسال در قالب همین برنامه‌هایی که با محوریت اشتغال، زمینه درآمدزایی برای آنها ایجاد شده است، جشن خودکفایی این افراد و خارج شدن از چرخه حمایتهای  کمیته امداد را در اردیبهشت ماه برگزار کنیم.

به گفته صالحی، امسال نیز تلاش می‌کنیم که بالغ بر هزار خانوار از طریق برنامه‌هایی که در سال گذشته در حوزه توانمند شده بودند را از چرخه حمایت خارج کنیم. البته پایش هم به صورت مرتب صورت می‌گیرد تا درآمد خانوار واشتغال‌هایی که ایجاد شده است رصد شود، ضمن اینکه درآمدهایی که این خانواده ها به دست می‌آورند باید حداقل دستمزد قانون کار باشد تا ما بتوانیم این افراد را از چرخه حمایت خارج کنیم؛ یعنی درآمدی که باید آن خانواده را مدیریت کند، فراهم شده باشد تا بتوان این افراد را از چرخه حمایت خارج کنیم.

 وی با بیان اینکه برنامه دیگری هم که امسال به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد تثبیت اشتغالی است که در سال‌های گذشته ایجاد شده است، اظهار کرد: به هر حال در سال‌های گذشته طرح‌های اشتغال اجرایی شده است و شغل‌هایی ایجاد شده ولی این افراد باید به  آن سطح از درآمدزایی که مد نظر ما است برسند تا از چرخه حمایت خارج شوند،  در غیر این صورت ما از این افراد همچنان حمایت می‌کنیم تا در یک فاصله زمانی مشخص از چرخه حمایتی خارج شوند.

** 27هزار پرس غذای گرم و 14 هزار بسته معیشتی بایستی تا پایان ماه مبارک رمضان توزیع شود

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان، محوریت ما مراکز نیکوکاری در سطح استان بودند که 182 مرکز خیریه در استان زنجان فعالیت دارند، اظهار کرد: تا امروز 60 آشپزخانه در سطح استان ایجاد شده است که هر روز طبخ غذای گرم را به عهده دارند. ضمن اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان تا اکنون نزدیک 103 هزار پرس غذای گرم و افطاری ساده از محل مشارکت خیرین تهیه و بین خانواده‌های تحت پوشش و اقشار نیازمند توزیع شد.

وی افزود: با توجه به هدف‌گذاری که شده است 27 هزار پرس غذای گرم را در ماه مبارک رمضان در قالب «اطعام مهدوی» از 15 ماه مبارک رمضان باید بین اقشار نیازمند باید توزیع کنیم. در قالب «اطعام مهدوی» 14 هزار بسته معیشتی هم در قالب بسته معیشتی تهیه و توزیع شده است که ارزش ریالی که از طریق کمک‌های مردمی در قالب اطعام مهدوی صورت گرفته 16 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است که مشارکت همشهریان در این طرح‌ها قابل تقدیر است.

**پویش به عشق علی (ع) در راستای ثبت نام از خیرین و نیکوکاران در طرح «ایتام و اکرام محسنین» برگزار می‌شود

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که در ماه مبارک رمضان است و ما در حال انجام هستیم اجرای پویش به عشق علی (ع) در راستای ثبت نام از خیرین و نیکوکاران و مشارکت در طرح «ایتام و اکرام محسنین» است. که تعداد کل حامیان ما در سال گذشته 26 هزار و 66 نفر بودند که از این میان 56 نفر از حامین خارج از کشور بودند.همچنین تعداد فرزندان ایتام شامل هزار و 106 نفر و تعداد محسنین نیز 3 هزار و 307 نفر بودند که در کل 4 هزار و 476 نفر بودند.

 این مسئول افزود: درآمد سال 1401 به صورت کلی بالغ بر49 میلیارد تومان بوده است که درصد تحقق 113 درصد و درصد رشد 24 درصد رشد داشته است که تعداد سهمیه جذب در سال گذشته 4 هزار و 791 نفر و تعداد حامی ثبت نام شده 6 هزار و 133 نفر و تعداد فرزندان حمالیت شده 8 هزار و 797 نفر و درصد تحقق جذب حامی بالغ بر 128 درصد بوده است.

صالحی همچنین با بیان اینکه مرکز مشاوره «رز» طی 2 ماه آتی در استان زنجان افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: اکنون در حال استانداردسازی این کلینیک هستیم و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته امید است خدمات خوبی را به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و سایر افراد ارابه کند.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در حوزه فرهنگی صورت گرفته این است که ارتباط مستمری با دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان داریم و مرتبا وضعیت تحصیلی آنان رصد می‌شود، افزود: در بحث بازماندگان از تحصیل اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی به جمع‌آوری و ساماندهی زکات فطره در پایان ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در این راستا امسال هم برنامه‌ریزی شده است که بیش از ۶۶ درصد زکات فطره در سطح استان ساماندهی شود.

صالحی با بیان اینکه ۸۰۰ پایگاه در سطح استان در قالب جمع‌آوری زکات فطره ایجاد خواهد شد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته، استان زنجان در پوشش زکات فطره رتبه یک کشوری را کسب کرد.


انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمسکن مددجویانمدیرکل کمیته امداد استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9545


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»